Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 12 januari 2025 kl. 23:43:18Är du från Göteborg ?

Du ersätter O med Ö.
Nä men har släktingar i trakten & de va la sköj

MOA

Citat från: MOA skrivet 10 januari 2025 kl. 22:09:12Är det bättre att säga att någon stulit eller vunnit mitt hjärta?
Kan någon svara mig?

gstone

Vad säger man på svenska istället för "The $64,000 question"  ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 januari 2025 kl. 22:02:20Vad säger man på svenska istället för "The $64,000 question"  ?
Om du syftar på uttrycket istället för själva TV-programmet, så brukar man vanligtvis säga 10 000-kronorsfrågan i Sverige (eller Tiotusenkronorsfrågan) - döpt efter tävlingsprogrammet som under åren både gått under namnet Kvitt eller dubbelt och under namnet Tiotusenkronorsfrågan. Det programmet byggde just på det amerikanska tävlingsprogrammet The $64,000 Question, och sändes i Sverige till och från i olika former från 1957 och fram till 2005.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2025 kl. 01:09:19Om du syftar på uttrycket istället för själva TV-programmet, så brukar man vanligtvis säga 10 000-kronorsfrågan i Sverige (eller Tiotusenkronorsfrågan) - döpt efter tävlingsprogrammet som under åren både gått under namnet Kvitt eller dubbelt och under namnet Tiotusenkronorsfrågan.
Jag syftade på uttrycket ja

gstone

Vilka avsnitt är på denna DVD ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2025 kl. 07:32:35Vilka avsnitt är på denna DVD ?
Den amerikanska utgåvan av Hannah Montana - Pop Star Profile innehåller i alla fall följande avsnitt:

New Kid in School (Säsong 1, avsnitt 14)
More Than A Zombie To Me (Säsong 1, avsnitt 15)
Good Golly, Miss Dolly (Säsong 1, avsnitt 16)
People Who Use People (Säsong 1, avsnitt 18)

Jag har inte tillgång till utgåvan själv, så jag kan inte säga med säkerhet om den nordiska DVD-utgåvan innehåller samma avsnitt, men då speltiden överensstämmer finns det nog ingen anledning att misstänka att innehållet skulle skilja sig åt.

Personligen skulle jag hellre satsa på den nordiska säsong 1-boxen, istället för en DVD med några få utvalda avsnitt, men det får var och en förstås avgöra själv. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2025 kl. 08:37:16Personligen skulle jag hellre satsa på den nordiska säsong 1-boxen, istället för en DVD med några få utvalda avsnitt, men det får var och en förstås avgöra själv. :)
jag tar vad jag hittar på secend hand  ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2025 kl. 08:37:16Personligen skulle jag hellre satsa på den nordiska säsong 1-boxen, istället för en DVD med några få utvalda avsnitt, men det får var och en förstås avgöra själv. :)
Hitta på secend hand var billig 

gstone

Har Hasse Jonsson gått i pension ?

MOA

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2025 kl. 09:26:33Har Hasse Jonsson gått i pension ?
Förra året pensionerade han sig från inspelningstekniker men han dubbar nog fortfarande, det är jag säker på

Disneyfantasten

Jag har en viktig fråga;

Hur gör man när man laddar hem videor från bl.a. YouTube, SVT Play, Internet Archive (Archive.org), Viaplay, Disney+, Netflix, Dailymotion, Vimeo, SF Anytime, m.fl. till sina hårddiskar?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2025 kl. 18:34:54Jag har en viktig fråga;

Hur gör man när man laddar hem videor från bl.a. YouTube, SVT Play, Internet Archive (Archive.org), Viaplay, Disney+, Netflix, Dailymotion, Vimeo, SF Anytime, m.fl. till sina hårddiskar?
För Internet Archive behöver du inte göra något speciellt bara klicka på den filen du vill ladda ner i fillistan. 

Jag rekommenderar också tråden om nerladdning från streamingtjänster.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=16568

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2025 kl. 18:34:54Jag har en viktig fråga;

Man kan inte bara "bunta ihop" alla tjänsterna och använda samma metod överallt.

- På Internet Archive finns nerladdningsknappar till höger om filnamnen. Om du klickar på en knapp och videon börjar spela istället för att laddas ner, högerklicka då på knappen och välj "Spara länk som". Det går också att använda valfritt BitTorrent-program.

- På SVT Play, använd svtplay-dl:
https://svtplay-dl.se/

- På YouTube, Dailymotion och Vimeo, använd yt-dlp:
https://www.videohelp.com/software/yt-dlp

- På Disney+, Viaplay och SF Anytime, använd de speciella tekniker som finns beskrivna i tråden som BPS hänvisar till ovan. Om du behöver hjälp, skriv dina frågor i den tråden, inte här!

- Till Netflix känner jag inte till några enkla eller billiga metoder, men det är möjligt att det finns. Själv använder jag ett ganska dyrt kommersiellt program som heter StreamFab:
https://www.dvdfab.cn/

gstone