Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 januari 2025 kl. 23:43:57Ganska, biograferna borde ju veta vad det är de ska visa.
Och även fast de förstås inte har fått in filmen än, så lär de ju ha fått uppgifterna från distributören. Så det finns knappast någon anledning att ifrågasätta att biografer vet vilken version de kommer få in.

Ett större frågetecken är väl hur fördelningen kommer se ut mellan dubbad och textad version - kommer alla städer att få den dubbade versionen och bara vissa en textad version, eller tvärtom...? Eller kommer filmen bara att visas i dubbad form, åtminstone bortsett från storstäderna...?

Standard brukar ju vara att den dubbade versionen är den "huvudsakliga", som flest orter visas; men det finns undantag när man vid live-actionproduktioner har sett den dubbade versionen mer som bonus och originalversionen som den "viktigaste".

Skokaka

Kan det möjligen vara som så att Mario är baserad utav Musse Pigg? Båda verkar lika ikoniska, så...

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 24 januari 2025 kl. 20:42:30Kan det möjligen vara som så att Mario är baserad utav Musse Pigg? Båda verkar lika ikoniska, så...
En rimlig tanke med tanke på att de båda bär primärt röda kläder. När jag letar runt tyder dock informationen på att Mario inspirerades av Pop-Eye/Karl-Alfred,  då Nintendo hade försökt utan framgång att få licens till karaktären.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 24 januari 2025 kl. 20:54:08En rimlig tanke med tanke på att de båda bär primärt röda kläder. När jag letar runt tyder dock informationen på att Mario inspirerades av Pop-Eye/Karl-Alfred,  då Nintendo hade försökt utan framgång att få licens till karaktären.
Ja ett spel som senare blev Donkey Kong, Karl-Alfred är Jumpman, Olivia är Pauline & Brutus är Donkey Kong

Skokaka

Hm... Eftersom det finns Fars dag och Mors dag så undrar jag då... Finns det också Brors dag och Systers dag?

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 26 januari 2025 kl. 21:32:27Hm... Eftersom det finns Fars dag och Mors dag så undrar jag då... Finns det också Brors dag och Systers dag?
I ett avsnitt av "Yin Yang Yo!" har dom en referens till en "Brors Dag" (där Yin ger Yang en present, men Yang bryr sig inte, under ett montage där han alltid svarar "strunt samma")
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 26 januari 2025 kl. 21:32:27Hm... Eftersom det finns Fars dag och Mors dag så undrar jag då... Finns det också Brors dag och Systers dag?
:)

https://www.youtube.com/watch?v=zeRApzk1JLY

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 januari 2025 kl. 19:08:20Man kan inte bara "bunta ihop" alla tjänsterna och använda samma metod överallt.

- På Internet Archive finns nerladdningsknappar till höger om filnamnen. Om du klickar på en knapp och videon börjar spela istället för att laddas ner, högerklicka då på knappen och välj "Spara länk som". Det går också att använda valfritt BitTorrent-program.

- På SVT Play, använd svtplay-dl:
https://svtplay-dl.se/

- På YouTube, Dailymotion och Vimeo, använd yt-dlp:
https://www.videohelp.com/software/yt-dlp

- På Disney+, Viaplay och SF Anytime, använd de speciella tekniker som finns beskrivna i tråden som BPS hänvisar till ovan. Om du behöver hjälp, skriv dina frågor i den tråden, inte här!

- Till Netflix känner jag inte till några enkla eller billiga metoder, men det är möjligt att det finns. Själv använder jag ett ganska dyrt kommersiellt program som heter StreamFab:
https://www.dvdfab.cn/
Hejsan!

Försökte ladda hem igår, jag trodde jag hade löst det genom att bara dra videon till min hårddisk, men det visade sig att det inte funkade då en av videona som blev otillgänglig redan under midnattstid inte verkade funka länge trots att jag hade kopierat den, detta från SVT Play, hade även kopierat en del från Internet Arvhice och lite från YouTube.

Och sättet som du länkade verkar tyvärr alldeles för krångligt, finns det inget enkelt sätt att ladda hem saker från SVT Play, Internet Archive, YouTube, ect.? (och helst gratis)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2025 kl. 10:26:11Och sättet som du länkade verkar tyvärr alldeles för krångligt, finns det inget enkelt sätt att ladda hem saker från SVT Play, Internet Archive, YouTube, ect.? (och helst gratis)
Från Internet Archive kan det bokstavligen inte bli enklare, då det finns direkt nedladdningsmöjlighet på respektive sida. Klicka bara på filnamnen till höger i bild, och allt är klart. :)

För SVT Play brukar svtplay-dl vara smidigast, men det förutsätter grundläggande kunskaper i Kommandotolken. Detsamma gäller YouTube, där yt-dlp är enkelt och smidigt i Kommandotolken. Båda programmen är gratis.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 10:55:01För SVT Play brukar svtplay-dl vara smidigast, men det förutsätter grundläggande kunskaper i Kommandotolken. Detsamma gäller YouTube, där yt-dlp är enkelt och smidigt i Kommandotolken. Båda programmen är gratis.
Jag tryckte på just dessa igår men det hjälpte inte, utan det bara kopierades och hjälpte mig inte med specifikt vilka videor jag ville ha i min hårddisk.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2025 kl. 10:56:50Jag tryckte på just dessa igår men det hjälpte inte, utan det bara kopierades och hjälpte mig inte med specifikt vilka videor jag ville ha i min hårddisk.
Har du laddat hem svtplay-dl, så startar du Kommandotolken och skriver något i stil med:

svtplay-dl -S -A <adress till filmen/serien du vill ladda hem>
(-A används för att ladda hem alla avsnitt av en serie, så den kan du skippa om det är en film - eller om du bara vill ha just ett enda avsnitt av en serie)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2025 kl. 10:26:11Hejsan!

Försökte ladda hem igår, jag trodde jag hade löst det genom att bara dra videon till min hårddisk, men det visade sig att det inte funkade då en av videona som blev otillgänglig redan under midnattstid inte verkade funka länge trots att jag hade kopierat den, detta från SVT Play, hade även kopierat en del från Internet Arvhice och lite från YouTube.

Och sättet som du länkade verkar tyvärr alldeles för krångligt, finns det inget enkelt sätt att ladda hem saker från SVT Play, Internet Archive, YouTube, ect.? (och helst gratis)
Det finns inget sätt som fungerar på alla videosajter. Man får välja verktyg efter varifrån man vill ladda hem.

Att bara dra en video från t.ex. SVT Play lär inte fungera. Förmodligen har du då kopierat länken, inte själva videofilen, och då blir det mycket riktigt så att den slutar fungera när videon tas ner från sajten.

Till SVT Play är det bästa verktyget svtplay-dl som jag länkade till ovan. Det är inte svårt att använda, men det kräver förstås att man har väldigt basala kunskaper i hur man använder skrivna kommandon i Windows.

För att hämta valfri video från SVT Play är det bara att öppna ett kommandofönster och skriva:
svtplay-dl följt av webbadressen till videon man vill hämta hem, t.ex.:
svtplay-dl "https://www.svtplay.se/video/Kxp4wmw/pa-sparet/avsnitt-13?info=visa"Man bör ta för vana att skriva webbadressen inom citationstecken även om det inte alltid är helt nödvändigt.

Om man även vill ha med undertexterna lägger man in växeln -S, och om man vill ha samtliga avsnitt av en serie lägger man in växeln -A. T.ex. så här:
svtplay-dl -A -S --all-subtitles "https://www.svtplay.se/pa-sparet"Ibland kan det finnas alternativa undertextfiler, och då kan det vara bra att ange --all-subtitles för att vara säker på att man får med alla.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 11:03:34Har du laddat hem svtplay-dl, så startar du Kommandotolken och skriver något i stil med:

svtplay-dl -S -A <adress till filmen/serien du vill ladda hem>
(-A används för att ladda hem alla avsnitt av en serie, så den kan du skippa om det är en film - eller om du bara vill ha just ett enda avsnitt av en serie)
Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2025 kl. 11:25:52Det finns inget sätt som fungerar på alla videosajter. Man får välja verktyg efter varifrån man vill ladda hem.

Att bara dra en video från t.ex. SVT Play lär inte fungera. Förmodligen har du då kopierat länken, inte själva videofilen, och då blir det mycket riktigt så att den slutar fungera när videon tas ner från sajten.

Till SVT Play är det bästa verktyget svtplay-dl som jag länkade till ovan. Det är inte svårt att använda, men det kräver förstås att man har väldigt basala kunskaper i hur man använder skrivna kommandon i Windows.

För att hämta valfri video från SVT Play är det bara att öppna ett kommandofönster och skriva:
svtplay-dl följt av webbadressen till videon man vill hämta hem, t.ex.:
svtplay-dl "https://www.svtplay.se/video/Kxp4wmw/pa-sparet/avsnitt-13?info=visa"Man bör ta för vana att skriva webbadressen inom citationstecken även om det inte alltid är helt nödvändigt.

Om man även vill ha med undertexterna lägger man in växeln -S, och om man vill ha samtliga avsnitt av en serie lägger man in växeln -A. T.ex. så här:
svtplay-dl -A -S --all-subtitles "https://www.svtplay.se/pa-sparet"Ibland kan det finnas alternativa undertextfiler, och då kan det vara bra att ange --all-subtitles för att vara säker på att man får med alla.
Okej, kan göra nya försök imorgon.

Jag misstänker att jag lär behöva en ännu större hårddisk för att kunna få plats med så mycket som möjligt och ännu mera framöver, den jag köpte förra året rymmer 4 TB, jag köpte den på Kjell & Company i Mobilia i Malmö, men någonstans i Malmö hoppas jag på att kunna köpa en ännu större hårddisk med ännu mera TB, kosta vad det kosta vill men det är värt det.

På tal om det så lyder nu min nästa fråga: var i Malmö kan man köpa en hårddisk på 100 TB eller ännu mera, rentav över 1000 TB?