Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2025 kl. 20:43:53Jag bär aldrig skjortor
Kosta skjortan av sig är ett uttryck om dyra produkter

Skokaka

Vad betyder uppkomling och ärkeknöl?

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 29 januari 2025 kl. 21:27:13Vad betyder uppkomling och ärkeknöl?
Din uppkomling? Skojare! Lurendrejare! Ärkeknöl?
Säkert nedvärderande uttryck, trodde först det stod uppkoppling

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 29 januari 2025 kl. 21:32:31Din uppkomling? Skojare! Lurendrejare! Ärkeknöl?
Säkert nedvärderande uttryck, trodde först det stod uppkoppling
Ja, på grund utav Bowser/Kung Koopa och Dr. Eggman/Robotnik som sa dessa orden. Ärkeknöl betyder säkert samma sak som skojare och lurendrejare, nog... Och uppkomling betyder typ tjockskalle kanske, då det var nog på norska då han sa "nyllethuve" eller något.

Anders M Olsson

Citat från: Skokaka skrivet 29 januari 2025 kl. 21:27:13Vad betyder uppkomling och ärkeknöl?
Uppkomling är enligt SAOL en "okultiverad person som kommit sig upp i samhället".

Ärkeknöl är väl samma sak som knöl men med förledet ärke- som förstärkning, d.v.s. en extra otrevlig person etc. Jämför t.ex. ärkebiskop (=överbiskop).

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 29 januari 2025 kl. 21:34:46Ja, på grund utav Bowser/Kung Koopa och Dr. Eggman/Robotnik som sa dessa orden. Ärkeknöl betyder säkert samma sak som skojare och lurendrejare, nog... Och uppkomling betyder typ tjockskalle kanske, då det var nog på norska då han sa "nyllethuve" eller något.
Din förädriske spri! Aldrig hört Robotnik på norska

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 11:03:34Har du laddat hem svtplay-dl, så startar du Kommandotolken och skriver något i stil med:

svtplay-dl -S -A <adress till filmen/serien du vill ladda hem>
(-A används för att ladda hem alla avsnitt av en serie, så den kan du skippa om det är en film - eller om du bara vill ha just ett enda avsnitt av en serie)
Gjorde ett nytt försök nyss, men det är ett problem (som jag varit med om tidigare och som jag alltid glömmer bort), nämligen att filnamn inte kan innehålla följande tecken;

\ / : * ? " < > |

Dessutom så vet jag inte hur kommando-tolken ser ut...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2025 kl. 10:32:47Gjorde ett nytt försök nyss, men det är ett problem (som jag varit med om tidigare och som jag alltid glömmer bort), nämligen att filnamn inte kan innehålla följande tecken;

\ / : * ? " < > |

Dessutom så vet jag inte hur kommando-tolken ser ut...
Jag menade inte att du skulle skriva bokstavligt större än och mindre än, utan att infoga webbadressen från SVT Play där istället.

Så starta Kommandotolken, och därifrån ska du (om du har installerat svtplay-dl) skriva exempelvis:
svtplay-dl -S -A https://www.svtplay.se/home-sweet-rome
(För att ladda hem alla avsnitt av Home Sweet Rome med tillhörande undertexter)

Svtplay-dl kommer själv att göra allt arbete, och döpa alla filer till passande namn som inte innehåller otillåtna tecken. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2025 kl. 10:48:43Jag menade inte att du skulle skriva bokstavligt större än och mindre än, utan att infoga webbadressen från SVT Play där istället.

Så starta Kommandotolken, och därifrån ska du (om du har installerat svtplay-dl) skriva exempelvis:
svtplay-dl -S -A https://www.svtplay.se/home-sweet-rome

Svtplay-dl kommer själv att göra allt arbete, och döpa alla filer till passande namn som inte innehåller otillåtna tecken. :)
Okej, tack för ditt förtydligande, ska försöka igen snart.  :)

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2025 kl. 21:40:05Uppkomling är enligt SAOL en "okultiverad person som kommit sig upp i samhället".

Ärkeknöl är väl samma sak som knöl men med förledet ärke- som förstärkning, d.v.s. en extra otrevlig person etc. Jämför t.ex. ärkebiskop (=överbiskop).
Kung Koopa sa det till sin egna son & Robotnik sa det till försäljaren som sålde apparater till honom som Scratch & Grounder inte kunde använda

gstone

Får man verkligen ladda ner feån Disney+, Viaplay , SF Anytime och Netflix ? ???

Känns lite fek
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2025 kl. 10:48:43Jag menade inte att du skulle skriva bokstavligt större än och mindre än, utan att infoga webbadressen från SVT Play där istället.

svtplay-dl -S -A https://www.svtplay.se/home-sweet-rome

En fråga: ska man göra det innan eller efter man laddat hem?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2025 kl. 12:14:13En fråga: ska man göra det innan eller efter man laddat hem?
Det där är för att ladda hem, det kommandot kommer att ladda hem serien ifråga från SVT Play och lägga filerna i aktuell mapp. Men efter att du laddat hem svtplay-dl, om det är så du menar.

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2025 kl. 12:04:40Får man verkligen ladda ner feån Disney+, Viaplay , SF Anytime och Netflix ? ???

Känns lite fek
Allt handlar väl om vad man gör med det man laddar hem. Så länge man inte tänker vidaresprida materialet därifrån, utan har det för eget bruk (för att skydda sig ifall det försvinner), så ser jag inga problem med det. :)

Trots allt finns ju inget på streamingtjänster kvar för evigt, och filmer du lagligt köpt kan lika gärna försvinna imorgon; så har du kastat pengarna i sjön. Jag vet inte hur det är med dig, men personligen föredrar jag att inte kasta pengar i sjön...

Skokaka

Varför kallas Hasse Jonsson för Sveriges mest hatade ansikte? ???

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 januari 2025 kl. 20:29:26Varför kallas Hasse Jonsson för Sveriges mest hatade ansikte? ???
För att folk hatar Lendo reklamen, ansiktet blir aldrig hatat i dubbning