Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Känner ni er fega för att snacka med en VA? Är jag ensam om detta är jag förvånad

Disneyfantasten

Vad är "stonkospecial" för något?

Det är Tjifen som omnämner det i Micke och Molle, när Molle vädrar något så vädrar Tjifen också, och sen säger han "äh, det där är ju lätt ju, det är ju husse som steker stonkospecial, det kände du väl?" (fast Molle kände en helt annan doft, som i det fallet var Micke vilket Molle själv tog reda på)

Tidskoden på Disney+ (för att ni ska slippa behöva leta): 17:05

(i engelska versionen säger Tjifen "Aw, shucks. That's easy. The master's just cookin' grits and fatback. You oughta know that.", vilket jag alldeles nyss kollade upp genom en uppsökning på transcript)

(jag försökte översätta "grits and fatback" på Google men det översattes helt enkelt inte)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2025 kl. 21:24:45Vad är "stonkospecial" för något?

Det är Tjifen som omnämner det i Micke och Molle, när Molle vädrar något så vädrar Tjifen också, och sen säger han "äh, det där är ju lätt ju, det är ju husse som steker stonkospecial, det kände du väl?" (fast Molle kände en helt annan doft, som i det fallet var Micke vilket Molle själv tog reda på)

Tidskoden på Disney+ (för att ni ska slippa behöva leta): 17:05

(i engelska versionen säger Tjifen "Aw, shucks. That's easy. The master's just cookin' grits and fatback. You oughta know that.", vilket jag alldeles nyss kollade upp genom en uppsökning på transcript)

(jag försökte översätta "grits and fatback" på Google men det översattes helt enkelt inte)
Han säger stångkorv special.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2025 kl. 21:24:45(jag försökte översätta "grits and fatback" på Google men det översattes helt enkelt inte)
- what.

MOA

gstone

Citat från: MOA skrivet 11 juni 2025 kl. 22:00:50Bacon & ägg, klassisk frukost på matbordet
dock går inget upp mot  Mejeriproduker :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2025 kl. 21:31:34Han säger stångkorv special.
Stångkorv är väl dock ganska ovanligt i Sverige nuförtiden, eller åtminstone känns det så i Norrland...? Jag har i alla fall inte hört talats om att någon ätit det på många år, och jag har aldrig sett till sådana i livsmedelsbutiker under 2000-talet.

Var det vanligare under tidigt 1980-tal än det är nu...? För i dagens läge känns ju inte stångkorv som det allra mest logiska att nämna i en dubbning...
(När Micke och Molle hade premiär var jag fyra år gammal, och även om jag såg filmen vid premiären får ni ha överseende med att mina minnen kring stångkorv under den tiden är begränsade...)

Fred

Citat från: MOA skrivet  4 juni 2025 kl. 20:01:22Känner ni er fega för att snacka med en VA? Är jag ensam om detta är jag förvånad
Beror på sammanhanget. Är jag i en livechatt med Christian Hedlund, Linn Ehrner eller Annika Herlitz har jag inga problem att säga något men skulle jag se någon känd röstskådespelare på stan så skulle jag nog inte spontant prata med honom eller henne. 

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2025 kl. 00:33:05Stångkorv är väl dock ganska ovanligt i Sverige nuförtiden, eller åtminstone känns det så i Norrland...? Jag har i alla fall inte hört talats om att någon ätit det på många år, och jag har aldrig sett till sådana i livsmedelsbutiker under 2000-talet.

Var det vanligare under tidigt 1980-tal än det är nu...? För i dagens läge känns ju inte stångkorv som det allra mest logiska att nämna i en dubbning...
(När Micke och Molle hade premiär var jag fyra år gammal, och även om jag såg filmen vid premiären får ni ha överseende med att mina minnen kring stångkorv under den tiden är begränsade...)
Stångkorv har då aldrig jag hört talas om (eller så kan jag ha gjort det men glömt det), jag bor ända nere i Skåne och även om jag sett Micke och Molle så många gånger ända sedan jag var barn och kan nästan alla repliker utantill så har just den repliken låtit lite otydlig för min del, så kan det vara ibland, alltså att repliker låter otydliga.

Enligt min uppsökning verkar stångkorv vara något som är typiskt svenskt, så min bästa gissning är att man (liksom för en del andra familjefilmer) verkar ha velat ha något som svenska barn vid den tiden kunde relatera till.

MOA

Vet inte om detta är bra eller dåligt men jag gjorde det i alla fall. Skriv vad ni tycker om min första låt analys

https://www.youtube.com/watch?v=VttPFc4G1rw

moviefan

Hur länge fanns det disney figurer i happy meal på mc donalds ? 

gstone

Citat från: moviefan skrivet 12 juni 2025 kl. 16:21:37Hur länge fanns det disney figurer i happy meal på mc donalds ?
mellan 1989 och 2006

mellan 1996 och 2006 i usa

gstone

Var kan man strema  RuPaul's Drag Race All Stars ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2025 kl. 23:36:28Var kan man strema  RuPaul's Drag Race All Stars ?
På Netflix. Just nu verkar dock bara säsong 6 finnas - ingen aning hur många säsonger som finns av serien eller hur många som tidigare har funnits på Netflix, men just nu finns i alla fall bara säsong 6 på 12 avsnitt.

I USA verkar serien (gissningsvis andra säsonger?) finnas på Paramount+, men den tjänsten finns ju inte längre i Norden - och på SkyShowtime verkar den inte finnas. Kommer kanske framöver...?

Skokaka

Jag har hört att i svenska vatten så finns det en lång mask som är rätt farlig där... (Långsnöre tror jag att den heter, antingen så är detta vad arten heter eller så är det som med en del katastrofer, alltså att man ger dom namn och att denna masken är ovanlig plus farlig, har ingen aning varför man ger namn för till exempel tsunamis eller tornados...) Är det i sjöar eller hav eller både och den finns i? Och då undrar jag om man tar vatten från kranen, kommer masken att vara med? Men eftersom den är lång så borde den väl ändå vara synlig och är inte mikroskopisk? Dum fråga, kanske... 

Plus att kanske vara säker att den inte kommer fram om man duschar?