Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka är era favorit disney låtar ?  Jag har många favoriter. 

Monsieur Hulot

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2026 kl. 11:20:07Vilka är era favorit disney låtar ?  Jag har många favoriter.
Sångerna i Djungelboken (1967) är ju såklart givna favoriter, men jag älskar ju också musiken i Toy Story (1995).

Will Siv

@Daniel Hofverberg

Har du laddat ner "Kipo och de sällsamma varelsernas tid" från Netflix än  ???
- what.

moviefan

Gillar ni James Camerons filmer, Avatar och Titanic ? Han gjorde även Terminator.  

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  8 juni 2026 kl. 19:14:40@Daniel Hofverberg

Har du laddat ner "Kipo och de sällsamma varelsernas tid" från Netflix än  ???
Bra fråga - jag minns faktiskt inte, ska kolla upp det. :)

moviefan

Gillar ni att fiska ? Jag har fått abborre ett par gånger, det är ju lite kul.  ;)

Monsieur Hulot

Citat från: moviefan skrivet 13 juni 2026 kl. 10:18:39Gillar ni att fiska ? Jag har fått abborre ett par gånger, det är ju lite kul.  ;)
Ja, fiske är kul. Men det är ganska svårt att få napp alla gånger. Abborre är ju såklart givet :)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2026 kl. 01:22:01Bra fråga - jag minns faktiskt inte, ska kolla upp det. :)
Du har bara till den 25:e, skynda!
- what.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:35:15Vad menas med att Toy Story 5 är "snällare än någonsin" ?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/M7jbQm/toy-story-tillbaka-snallare-an-nagonsin
Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2026 kl. 09:44:03Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.
Det ska bli spännande att se hur filmkritikerna bedömer femte filmen.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2026 kl. 09:44:03Läser man hela artikeln framgår det att det menas att det är den första filmen i serien som blivit helt barntillåten i Sverige (alla tidigare har fått 7-årsgräns), så det är sannolikt mindre våld och action än tidigare filmer.
Ironiskt för det är första filmen så blivit PG i usa 😄

undra hur det går ihop 🤨

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2026 kl. 09:48:34Det ska bli spännande att se hur filmkritikerna bedömer femte filmen.
Recensioner lär väl komma imorgon  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juni 2026 kl. 09:52:24Ironiskt för det är första filmen så blivit PG i usa 😄

undra hur det går ihop 🤨
Det är inte så konstigt som det låter, då myndigheter i USA och Sverige ser på helt olika sätt. I Sverige är det framförallt våld som är känsligt och påverkar åldersgränser, medan det i USA handlar mycket om svordomar och nakenscener. Inte för att jag tror att Toy Story 5 har en massa naket, men svordomar och liknande kan ju mycket väl förekomma.

Ibland får de här olika måttstockarna väldigt märkliga konsekvenser - det mest uppenbara är väl American Pie (den första filmen från 1999), som fick 17-årsgräns i USA men blev helt barntillåten för alla åldrar i Sverige...

Disneyfantasten

Kom inte på någon bättre tråd att skriva detta i...

Är det några originalversion-röstskådespelerier som ni är extra förtjusta i?

Här har ni iallafall svaren på några av mina;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11860.msg242034#msg242034

(jag vet iallafall att ex vis @TonyTonka  är extra förtjust i Annie Potts Bo Peep samt att @DingoPictures2005  är extra förtjust i Tom Hanks Woody och Tim Allens Buzz Lightyear)