Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag hoppas någon kan lägga upp Elmos äventyr i Grouchland !

Jag vill höra den svenska dybbningen :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2023 kl. 18:22:25Samt Änglahund.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 18:24:17Ja, dock inte i versionen som Daniel påstår att han sett som barn. Daniel köpte ju en VHS utgåva som man antog hade den bättre versionen och vi får väl se hur det blir med det.
Utifrån en första snabbtitt på laptopen kan jag inte bedöma om versionen av ÄnglahundArchive är i stereo eller mono, men det är faktiskt från den kompletta versionen med hela Hasse Anderssons låt - men tyvärr har personen som lagt upp den kapat videon/sången i förtid - så man hinner höra en vers och en halv refräng som inte finns med på köp-VHS-utgåvan, men sen tar det slut... :(

Då vet vi i alla fall att jag inte inbillat mig om att jag sett en utgåva som barn som innehåller hela sången, även om det var irriterande att personen som lagt upp det här har avbrutit videon 40 sekunder efter att det blir svart efter sluttexterna. Har jag inte räknat fel borde det vara en dryg minut av sången som återstår, som är bortkapat från den här videon.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2023 kl. 13:55:02Utifrån en första snabbtitt på laptopen kan jag inte bedöma om versionen av ÄnglahundArchive är i stereo eller mono, men det är faktiskt från den kompletta versionen med hela Hasse Anderssons låt - men tyvärr har personen som lagt upp den kapat videon/sången i förtid - så man hinner höra en vers och en halv refräng som inte finns med på köp-VHS-utgåvan, men sen tar det slut... :(

Då vet vi i alla fall att jag inte inbillat mig om att jag sett en utgåva som barn som innehåller hela sången, även om det var irriterande att personen som lagt upp det här har avbrutit videon 40 sekunder efter att det blir svart efter sluttexterna. Har jag inte räknat fel borde det vara en dryg minut av sången som återstår, som är bortkapat från den här videon.
Jag har bara kollat igenom lite men på vissa ställen låter det som att det är ett "Hifi" spår som har blivit förvrängt.

ph

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 augusti 2023 kl. 16:33:26Är Batman möter Mörkrets Hämnare ovanlig nog? Har någon den som kan lägga upp?
Jag har den, däremot har jag inte konto på archive.

Disneyfantasten

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 18 januari 2023 kl. 19:15:21Den släpptes ju på VHS 1991 så jag tror inte det jag tror inte att diskanten kan försvinna på sex år.

Ljudbanden till Pongo hade väl förvarats dåligt det var på 80-talet de användes senast.

Jag tänker såhär, 1991-års köp-VHS-utgåva distribuerades av Egmont (distributör för Nordens Disney-utgåvor 1988 fram till våren 1992j medans 1997 & 2000-års VHS-utgåvor är distribuerade av Buena Vista (vars Nordiska filial öppnades under sommaren 1992).

Jag kan iallafall inte tänka mig att Disney kan ha ansett att det funnits kvalitetsproblem med 1972-års dubbning, jag kan iallafall inte se något konstnärligt fel med den dubbningen.

Lillefot

Citat från: ph skrivet 28 augusti 2023 kl. 15:01:29Jag har den, däremot har jag inte konto på archive.
Om du vill så kan jag ge dig en hjälpande hand med att lägga upp den.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

ph

Citat från: Lillefot skrivet 29 augusti 2023 kl. 15:31:47Om du vill så kan jag ge dig en hjälpande hand med att lägga upp den.
Det får du gärna göra! 

Jag känner att jag absolut kan skapa ett archive konto, då jag skulle kunna kasta upp väldigt mycket material. Däremot vet jag inte hur mycket man orkar om Disney och diverse bolag är på jakt just nu och eventuellt kommer stänga kontot direkt.

Jag såg även att Batman-filmen finns på dailymotion i VHS-kvalitet:
https://www.dailymotion.com/video/x2c91dx

Jag har den synkad i Bluray så filen ligger på nästan 8 GB.

Daniel Hofverberg

Citat från: ph skrivet 29 augusti 2023 kl. 21:53:07Jag känner att jag absolut kan skapa ett archive konto, då jag skulle kunna kasta upp väldigt mycket material. Däremot vet jag inte hur mycket man orkar om Disney och diverse bolag är på jakt just nu och eventuellt kommer stänga kontot direkt.
Ja, tyvärr känns det helt klart som att Disney och eventuellt även Warner Bros. är inne i något slags stim just nu; och verkar väldigt angelägna att få bort material - en oroväckande utveckling... :(

Det är logiskt och klokt att de vill få bort upphovsrättsskyddat material som finns tillgängligt på laglig väg just nu, på Blu-Ray och/eller VoD, men det är en helt annan femma att börja vilja få bort filmer eller dubbningar som inte finns att tillgå på något sätt.

Det verkar ju dock inte helt konsekvent vad som tas bort och inte i dagsläget, så svårt att säga om det bara är slumpen som avgör eller om det finns någon slags logik som går över mitt huvud...

Lillefot

Citat från: ph skrivet 29 augusti 2023 kl. 21:53:07Jag har den synkad i Bluray så filen ligger på nästan 8 GB.
Ok, det ska inte vara några problem även med större filstorleken. Du kan ladda upp den på MEGA och ge länk till mig när den är färdig, så sköter jag resten.

Visst finns det en risk att WB kan ta bort den, men det är värt ett försök.
Men det är helt okej.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:00:50Ja, tyvärr känns det helt klart som att Disney och eventuellt även Warner Bros. är inne i något slags stim just nu; och verkar väldigt angelägna att få bort material - en oroväckande utveckling... :(

Det är logiskt och klokt att de vill få bort upphovsrättsskyddat material som finns tillgängligt på laglig väg just nu, på Blu-Ray och/eller VoD, men det är en helt annan femma att börja vilja få bort filmer eller dubbningar som inte finns att tillgå på något sätt.

Det verkar ju dock inte helt konsekvent vad som tas bort och inte i dagsläget, så svårt att säga om det bara är slumpen som avgör eller om det finns någon slags logik som går över mitt huvud...

Jag fattar inte varför företag måste vara så kinkiga. (nog för att alla företag alltid har rätt att göra vad de vill med sina produktioner men ändock)

Lillefot

Nu är Batman möter mörkrets hämnare uppladdad och tillgänglig på undertecknads archive-konto:

https://archive.org/details/batman_mask_of_the_phantasm_swedish

Förvånande gick själva uppladdningen snabbt denna gång, däremot tog det sista steget avsevärt lång tid än det brukar. I skrivande stund är inte filmen bearbetad av sidan, men ni kan fortfarande ladda ner den ursprungliga filen.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 30 augusti 2023 kl. 01:19:35Nu är Batman möter mörkrets hämnare uppladdad och tillgänglig på undertecknads archive-konto:

Förvånande gick själva uppladdningen snabbt denna gång, däremot tog det sista steget avsevärt lång tid än det brukar. I skrivande stund är inte filmen bearbetad av sidan, men ni kan fortfarande ladda ner den ursprungliga filen.
Tack så mycket. Får bara hoppas att den får vara kvar, så att inte Warner Bros. börjar bråka...

ph

Citat från: Lillefot skrivet 30 augusti 2023 kl. 01:19:35Nu är Batman möter mörkrets hämnare uppladdad och tillgänglig på undertecknads archive-konto:

Skönt att uppladdningen gick bra :) 

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 augusti 2023 kl. 12:37:34Har någon testat Dailymotion och kan säga något om den tjänsten? Det finns t.ex. en användare som har lagt upp några av SVTs julkalendrar, och ett par av dem har både svenska och engelska texter (valbart).

Det finns visserligen ingen inbyggd möjlighet att ladda ner från Dailymotion, men det kan göras med program som yt-dlp. Det som förbryllar mig lite är filstorlekarna, som är större än nerladdningarna från SVT Play. Kodar Dailymotion om filerna på högre bitrate än vad som är uppladdat?
Jag har inte själv testat Dailymotion, men enligt deras specifikationssida verkar deras gratistjänst ha en begränsning på 15 filer per dag samt 2 timmar speltid och 4 GB per fil. Det är väl inga problem om det är en TV-serie, även om exempelvis en julkalender måste delas upp på två dygn för att inte överskrida 15-filersgränsen.

Men för en långfilm i 1080p lär väl 4 GB vara i minsta laget...? På Blu-Ray är ju alltid mångdubbelt större än så, och flera av Ovanliga dubbningars uppladdningar har ju varit på 6 - 7 GB. Men om dubbningen är det viktiga är det väl i och för sig fullt möjligt att komprimera ner videorna till strax under 4 GB, och det lär väl ändå se helt okej ut - och annars kan man ju alltid nöja sig med 720p, så räcker 4 GB ganska långt.

I vissa fall kan ju även 2-timmarsgränsen ställa till med problem. Talar vi om svenskdubbade filmer är det ju ganska ovanligt att filmer på över 2 timmar dubbas till svenska, men det har ju trots allt hänt då och då... I värsta fall kan man ju alltid dela upp en film i två filer, men det är ju inte direkt optimalt för de som ska titta på det.

Det framgår tyvärr inte någonstans om de kodar om alla videor, men jag misstänker tyvärr det - i synnerhet att de skriver att videor i 4:3 skapar svarta fält i sidled är ju ett ganska tydligt tecken på att de kodar om allt till 16:9 vare sig man vill det eller inte... :(
(Vid HD-material är man ju ändå van vid att bara 16:9 stöds, men ska man exempelvis ladda upp en gammal julkalender i 4:3 är det ju inte direkt optimalt)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 augusti 2023 kl. 01:15:46Vad menar du exakt med upphovsrättskyddat material som finns tillgänglig på lagligt sätt? Menar du DVD och Blu-Ray utgåvor?
Med "tillgänglig på lagligt sätt" menar jag DVD, Blu-Ray, streamingtjänster samt digitala hyr- och köpfilmer, så i stort sett alla hemmaformat bortsett från VHS - detta då jag anser att så många nuförtiden inte ens har tillgång till VHS-bandare, plus att de filmerna ju varit utgångna i decennier, så att det ändå inte hjälper gemene man särskilt mycket även om en film eller dubbning har funnits ute på VHS en gång i tiden.

Sådant som bara funnits på VHS är således i mina ögon etiskt och moraliskt försvarbart att publicera på nätet, då det ändå inte kan resultera i minskade intäkter för filmbolagen på något sätt och de flesta inte är hjälpta av att veta att en viss dubbning har funnits ute på VHS under 1980- eller 1990-talet. Bara tråkigt att filmbolagen inte verkar se det på samma sätt...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:38:18Jag fattar inte varför företag måste vara så kinkiga. (nog för att alla företag alltid har rätt att göra vad de vill med sina produktioner men ändock)
Ja, det håller jag fullständigt med dig om. Jag tycker som sagt det är fullt rimligt och till och med klokt att få bort material från nätet som finns att tillgå på laglig väg i motsvarande form (med samma dubbning och klippning) just nu, för piratkopiering av sådant som är lättillgängligt är ett ofog som bör bekämpas.

Men när det gäller sådant som inte går att få tag i på laglig väg, annat än eventuellt via gamla utgångna VHS-utgåvor, tycker jag att det är en helt annan femma - om det inte ens teoretiskt kan riskera att minska filmbolagens intäkter av publiceringen på nätet finns det knappast någon anledning att få bort det; då skulle tvärtom Disney (eller andra bolag) kunna vinna på att dubbningarna finns ute på nätet, när de själva nu inte vill släppa ut dem.
(och Taran och den magiska kitteln, som ju nu togs bort, finns ju inte ens på VHS, utan har ju bara visats på bio...)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2023 kl. 11:16:11Ja, det håller jag fullständigt med dig om. Jag tycker som sagt det är fullt rimligt och till och med klokt att få bort material från nätet som finns att tillgå på laglig väg i motsvarande form (med samma dubbning och klippning) just nu, för piratkopiering av sådant som är lättillgängligt är ett ofog som bör bekämpas.

Men när det gäller sådant som inte går att få tag i på laglig väg, annat än eventuellt via gamla utgångna VHS-utgåvor, tycker jag att det är en helt annan femma - om det inte ens teoretiskt kan riskera att minska filmbolagens intäkter av publiceringen på nätet finns det knappast någon anledning att få bort det; då skulle tvärtom Disney (eller andra bolag) kunna vinna på att dubbningarna finns ute på nätet, när de själva nu inte vill släppa ut dem.
(och Taran och den magiska kitteln, som ju nu togs bort, finns ju inte ens på VHS, utan har ju bara visats på bio...)
Exakt, det är precis det där jag menar, sådant som inte finns tillgängligt på t.ex. streamingstjänster (filmer, serier eller dubbningar) borde ju få en ärlig chans att få leva vidare för allmänheten.