Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:46:42Det var trevligt att höra, men har du fått tillgång till ditt archive.org konto?
Nej, dessvärre inte.

Jag och en väninna till mig har istället skapat ett nytt gemensamt Archive-konto, som båda vi två kommer att använda oss av. Det innebär att hon bland annat kommer att lägga upp Lucky Luke, så att inte allt på kontot kommer få lika bra kvalitet eller i likvärdigt skick som det ni brukar kunna förvänta er från mig; men istället blir det mer och ett lite mer brokigt utbud. :)

Citat från: Lillefot skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:54:54Förhoppningsvis är din gamla hårddisk intakt, för jag tvivlar på att den skulle gå sönder av endast inaktivitet. Men för säkerhets skull kanske det vore en bra ide med en extern disk för säkerhetskopiering?
Det är ingen dum idé alls, tack för påminnelsen - säkerhetskopiering har aldrig skadat någon, så hellre för mycket än för lite!

Zach66

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:43:33Ursäkta att jag lyst med min frånvaro under en längre tid, då jag varit mer eller mindre datorlös. Men nu har jag äntligen köpt en ny dator, och håller på att installera nödvändig mjukvara, så nu är jag snart redo att sätta igång med alla projekt som legat i malpåse de senaste nio månaderna. :)

Jag har ännu inte kopplat in den större hårddisken från min gamla dator, så ännu vet jag inte om allt arbetsmaterial är oskatt eller om något gått förlorat - det är bara att hålla tummarna, och om några dagar bör jag veta mer.

Först ut blir något ni alla redan har sett, fast på sätt och vis ändå inte...
Mycket roligt och trevligt att du är tillbaka igen :)
Hoppas på att allt funkar som det ska och gjorde innan din gamla dator lade av.
Lycka till och vi ser alla fram emot vad du kommer att erbjuda framöver.
 :)
Vad vore livet utan film?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 11:07:36Nej, dessvärre inte.

Jag och en väninna till mig har istället skapat ett nytt gemensamt Archive-konto, som båda vi två kommer att använda oss av. Det innebär att hon bland annat kommer att lägga upp Lucky Luke, så att inte allt på kontot kommer få lika bra kvalitet eller i likvärdigt skick som det ni brukar kunna förvänta er från mig; men istället blir det mer och ett lite mer brokigt utbud. :)
Det är ingen dum idé alls, tack för påminnelsen - säkerhetskopiering har aldrig skadat någon, så hellre för mycket än för lite!
Apropå Lucky Luke, Fick ni reda på vad Mama Daltons revansch är och om din väninna även hade spelat in själva serien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 10:43:33Ursäkta att jag lyst med min frånvaro under en längre tid, då jag varit mer eller mindre datorlös. Men nu har jag äntligen köpt en ny dator, och håller på att installera nödvändig mjukvara, så nu är jag snart redo att sätta igång med alla projekt som legat i malpåse de senaste nio månaderna. :)
Det var glädjande att höra, och jag ser fram emot allting du har planerat framöver - mycket skönt att det långa uppehållet, då allt låg på is, snart är över. :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 oktober 2023 kl. 11:59:41Apropå Lucky Luke, Fick ni reda på vad Mama Daltons revansch är och om din väninna även hade spelat in själva serien?
Min väninna har dessvärre inte haft möjlighet att digitalisera Lucky Luke på grund av sjuka barn, men hon hälsar att hon ska försöka göra det under den närmaste veckan, och sedan lägga upp på vårt gemensamma Archive-konto. Så snart nog märker ni själva vad det är. :)

Det enda jag fått reda på är att Lucky Luke - Mama Daltons revansch är tecknad och dubbad på svenska. Någon tecknad långfilm med det namnet känner i alla fall inte jag till, så min bästa gissning är att det är någon film som består av ihopklippta avsnitt av TV-serien - utifrån längden gissningsvis tre avsnitt.

Hon trodde att hon spelat in åtminstone några avsnitt av TV-serien från TV1000, men det är lite mer oklart och hon har inte haft tid eller möjlighet att leta bland sina VHS-kassetter än. Så ta det inte som ett löfte eller definitiv sanning just nu, utan som en förhoppning.

TonyTonka

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 20:12:59Min väninna har dessvärre inte haft möjlighet att digitalisera Lucky Luke på grund av sjuka barn, men hon hälsar att hon ska försöka göra det under den närmaste veckan, och sedan lägga upp på vårt gemensamma Archive-konto. Så snart nog märker ni själva vad det är. :)

Det enda jag fått reda på är att Lucky Luke - Mama Daltons revansch är tecknad och dubbad på svenska. Någon tecknad långfilm med det namnet känner i alla fall inte jag till, så min bästa gissning är att det är någon film som består av ihopklippta avsnitt av TV-serien - utifrån längden gissningsvis tre avsnitt.

Hon trodde att hon spelat in åtminstone några avsnitt av TV-serien från TV1000, men det är lite mer oklart och hon har inte haft tid eller möjlighet att leta bland sina VHS-kassetter än. Så ta det inte som ett löfte eller definitiv sanning just nu, utan som en förhoppning.

Vad heter ert nya konto? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 oktober 2023 kl. 20:12:59Min väninna har dessvärre inte haft möjlighet att digitalisera Lucky Luke på grund av sjuka barn, men hon hälsar att hon ska försöka göra det under den närmaste veckan, och sedan lägga upp på vårt gemensamma Archive-konto. Så snart nog märker ni själva vad det är. :)

Hoppas på de dyker upp inom en snar framtid. 😊

Daniel Hofverberg

Efter att jag grävt i mina samlingar har jag hittat åt och lagt upp en halvsällsynt gammal serie - tämligen välkänd för alla som var barn 1990, men förmodligen helt okänd för de allra flesta under 33 års ålder; närmare bestämt Marvels 1980-talsklassiker Dino-Riders, som släpptes på VHS 1990 av Arena Filmtrade följt av ytterligare ett par nyutgåvor av bland andra Svenska Videoförlaget under 1990-talet. :)
https://archive.org/details/dino-riders

Här finns alla 13 "vanliga" avsnitt - det avslutande specialavsnittet Dino-Riders in the Ice Age dubbades eller släpptes aldrig i Sverige (det avsnittet finns dock på YouTube, om man vill se det på engelska). Ingen suverän kvalitet, men jag har försökt att restaurera bilden så gott jag kunnat.

Sannolikheten att den ska släppas igen i Sverige torde i alla fall vara minimal. Ingen aning vem som äger rättigheterna till den svenska dubbningen nuförtiden, men sedan uppköpet av Marvel är det förstås Disney som äger serien i sig - men såvitt jag vet har Disney inte släppt Dino-Riders på vare sig DVD, streaming eller digital köpfilm i ett enda land i världen... Innan Disney köpte upp Marvel släpptes Dino-Riders på DVD i Storbritannien som enda (?) land i världen, men den utgåvan hade ingen vidare bildkvalitet; knappt märkbar skillnad gentemot VHS-kvalitet. :(

Som vanligt, se till att ladda hem avsnitten så fort som möjligt, ifall Disney bestämmer sig för att bråka och få bort serien. Då avsnitt finns på YouTube och aldrig har släppts på laglig väg sedan Disney tog över rättigheterna borde det vara ganska lugnt, men man vet ju aldrig...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:31:26Efter att jag grävt i mina samlingar har jag hittat åt och lagt upp en halvsällsynt gammal serie - tämligen välkänd för alla som var barn 1990, men förmodligen helt okänd för de allra flesta under 33 års ålder; närmare bestämt Marvels 1980-talsklassiker Dino-Riders, som släpptes på VHS 1990 av Arena Filmtrade följt av ytterligare ett par nyutgåvor av bland andra Svenska Videoförlaget under 1990-talet. :)

Här finns alla 13 "vanliga" avsnitt - det avslutande specialavsnittet Dino-Riders in the Ice Age dubbades eller släpptes aldrig i Sverige (det avsnittet finns dock på YouTube, om man vill se det på engelska). Ingen suverän kvalitet, men jag har försökt att restaurera bilden så gott jag kunnat.

Sannolikheten att den ska släppas igen i Sverige torde i alla fall vara minimal. Ingen aning vem som äger rättigheterna till den svenska dubbningen nuförtiden, men sedan uppköpet av Marvel är det förstås Disney som äger serien i sig - men såvitt jag vet har Disney inte släppt Dino-Riders på vare sig DVD, streaming eller digital köpfilm i ett enda land i världen... Innan Disney köpte upp Marvel släpptes Dino-Riders på DVD i Storbritannien som enda (?) land i världen, men den utgåvan hade ingen vidare bildkvalitet; knappt märkbar skillnad gentemot VHS-kvalitet. :(

Som vanligt, se till att ladda hem avsnitten så fort som möjligt, ifall Disney bestämmer sig för att bråka och få bort serien. Då avsnitt finns på YouTube och aldrig har släppts på laglig väg sedan Disney tog över rättigheterna borde det vara ganska lugnt, men man vet ju aldrig...
Varning,NostalgiTVKanalen kan sno detta & ladda upp på sin kanal,var vaksam!

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:31:26Efter att jag grävt i mina samlingar har jag hittat åt och lagt upp en halvsällsynt gammal serie - tämligen välkänd för alla som var barn 1990, men förmodligen helt okänd för de allra flesta under 33 års ålder; närmare bestämt Marvels 1980-talsklassiker Dino-Riders, som släpptes på VHS 1990 av Arena Filmtrade följt av ytterligare ett par nyutgåvor av bland andra Svenska Videoförlaget under 1990-talet. :)

Tack för uppladdningen. Även om jag har DVD bootleg ISO filerna kvar någonstans från ett tidigare forum. :)

Riktigt bra och nostalgisk serie Dino-Ryttarna. Speciellt när Krulos rider på den stora T-rexen och det när Rasp utvecklat "Pulskanonen" ;D

Jag förmodar att serien endast hade Svensk textning när den gick på gamla goda TCC Nordic?

Ovanliga dubbningar

Citat från: TonyTonka skrivet 17 oktober 2023 kl. 11:27:58Vad heter ert nya konto? ^^
Vi har båda oslagbar fantasi, så det nya kontot heter helt enkelt Rare Dubs. ;)
https://archive.org/details/@rare_dubs

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 20 oktober 2023 kl. 12:21:50https://archive.org/details/peter-pan-originaldubbning

https://archive.org/details/pongo-och-de-101-dalmatinerna-originaldubbnig
Suveränt!

Nu kan jag se både Pinocchio, Peter Pan och Dalmatinerna med de svenska originaldubbningarna i sin helhet, jag tror jag spanar in dem redan nästa vecka!  :D

Zach66

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 20 oktober 2023 kl. 12:49:20Var kommer dessa ifrån?
Från archive-sidan:
"I want to give a big thanks to ---- for transfering this from a 35mm film and ---- for syncing it up to a better source and giving me this dub.
Vad vore livet utan film?