Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  9 januari 2024 kl. 03:06:48Efter mycket tekniskt strul med archive som hållit i sig två dagar, så ligger Kapten Sabeltand nu väl uppe på mitt konto:

https://archive.org/details/kapten_sabeltand_tecknade_filmen_svenskt_tal

Jag gjorde förresten en förvånande upptäckt angående den svenska DVD-utgåvan. Trots att den endast listar svenskt, danskt och finskt tal som val så finns även det norska originalljudet samt den engelska dubbningen med. Men de är undangömda och går bara att välja genom att manuellt byta ljudspår under filmens gång. Så som bonus är även de inkluderade.

Som avslutning kan jag inte säga hur stor risk det för just denna film att få klagomål och därmed bli nedplockad från sidan. Men i vanlig ordning gäller samma rekommendation - om ni är intresserade av filmen och vill vara säkra på att ni kan fortsatta se den om oturen skulle vara framme, se då till att ladda hem den ursprungliga MKV-filen.
Intressant, kan det vara något slags rättighetsproblem som gör att ljudspåren finns med men inte går att komma åt via menyn?

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2024 kl. 03:10:46Intressant, kan det vara något slagd rättighetsproblem som gör att ljudspåren finns med men inte går att komma åt via menyn?
Det kan det röra sig om, men i så fall låter det som en rejäl tur att det inte uppmärksammades när filmen kom ut.

För om det hade berott på det så kan jag tänka mig att det hade blivit konflikter kring bolagen. Alternativt kan det ha rört sig om att det inte var tänkt att ljudspåren skulle komma med, men att de som var ansvariga för utgåvan glömde att ta bort de.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

DingoPictures2005

Citat från: salle skrivet  9 januari 2024 kl. 03:08:13Du finner scenerna med Askungens originaldubb här.
https://youtu.be/bPep3yP0XqI?feature=shared

Tyvärr innehåller Disneys härliga hundar inga ytterligare scener av Lady och Lufsen än de som redan finns på youtube.
Gillar Tatiana Angelini som Askungen mer än Alice Babs om jag ska vara ärlig. 

Inget emot Alice Babs hon är en legendarisk sångare och skådespelerska men hon var väldigt gammal för karaktären när hon gjorde den, då hon var 43 år och gjorde en tonårs prinsessa hon gör rösten bra men man ofta kan man höra att hon är gammal.... 

Disneyfantasten

Citat från: salle skrivet  9 januari 2024 kl. 03:08:13Du finner scenerna med Askungens originaldubb här.
https://youtu.be/bPep3yP0XqI?feature=shared

Tyvärr innehåller Disneys härliga hundar inga ytterligare scener av Lady och Lufsen än de som redan finns på youtube.
Så konstigt att jag missat det trots att den funnits där i 6 år...  ???

Nu fattas bara något ur Törnrosa för att allt ska vara komplett...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2024 kl. 09:59:10Så konstigt att jag missat det trots att den funnits där i 6 år...  ???

Det är väl inte så konstigt, för det är ju en olistad video så man måste ha länken för att kunna se den.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2024 kl. 10:00:44Det är väl inte så konstigt, för det är ju en olistad video så man måste ha länken för att kunna se den.
Nu fick vi den iallafall.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 januari 2024 kl. 09:59:10Så konstigt att jag missat det trots att den funnits där i 6 år...  ???

Törnrosa kommer du nog aldrig få om Disney inte gör den tillgänglig på Disney+.

Detta med tanke på att dom enda kopior med dubben som exsisterar är inlåsta hos Disneys arkiv.
Kan, finnas någon bortglömd kopia undangömd någonstans men tvekar tyvärr på att någon film av filmen blev stulen från bio tyvärr.

Om tillräckligt många mailar Disneys hjälpcenter med klagomål om att originaldubbningarna inte finns tillgängliga på Disney+, så finns det en stor chans att Törnrosa, Askungen och alla äldre Svenska dubbningar som Disney inte har rättighetsproblem med kommer upp.

Yes skickade dom ett mail med detta förslaget idag så får se vad dom svarar.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2024 kl. 17:27:31Törnrosa kommer du nog aldrig få om Disney inte gör den tillgänglig på Disney+.

Detta med tanke på att dom enda kopior med dubben som exsisterar är inlåsta hos Disneys arkiv.
Kan, finnas någon bortglömd kopia undangömd någonstans men tvekar tyvärr på att någon film av filmen blev stulen från bio tyvärr.
Inte alla, Törnrosa och även Lady och Lufsen fanns hos Swedish Film på 16 mm. Swedish Film skänkte sina kopior till Svenska Filminstitutet men vad som hänt med dem efter det är ovist.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2024 kl. 17:27:31Törnrosa kommer du nog aldrig få om Disney inte gör den tillgänglig på Disney+.

Om tillräckligt många mailar Disneys hjälpcenter med klagomål om att originaldubbningarna inte finns tillgängliga på Disney+, så finns det en stor chans att Törnrosa, Askungen och alla äldre Svenska dubbningar som Disney inte har rättighetsproblem med kommer upp.

Yes skickade dom ett mail med detta förslaget idag så får se vad dom svarar.
Säg aldrig aldrig.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2024 kl. 17:42:35Inte alla, Törnrosa och även Lady och Lufsen fanns hos Swedish Film på 16 mm. Swedish Film skänkte sina kopior till Svenska Filminstitutet men vad som hänt med dem efter det är ovist.
@salle Berättade att Kb INTE hade Lady & Lufsens originaldubb så filmerna finns nog inte kvar.

Detta kan jag själv intyga då, jag kollade kb runt jul och då fanns bara omdubben i deras arkiv, så troligtvis har kb slängt dessa och troligtvis finns bara Disneys arkiv exemplar kvar..........

Skulle inte räkna med miraklet att den hittas sker, har inget av dubben kunnat ses sedan 1984 så blev nog inga kopior stulna från bion när den gick på bio.

Biofilmer från Disney kom ALDRIG på fri fot utan att bli stulna då Disney hade super koll på deras filmer som var utskickade till olika biografer, så även om typ någon "mindre" biograf slarvade så kunde Disney kontrollera "Vi har fått tillbaka alla kopior förutom den kopian som är skickad till Visbys biograf" och då skickat en påminnelse och om inte filmen returnerades efter påminnelse så lär det ha fått rättsliga konsekvenser.

Disney bio Filmerna som överlevt har med störst sannolikhet blivit stulna från någon bio för länge sedan, med Taran, Snövit, Pongo, Peter Pan och dom Disney filmer som blivit tillgängliga så är det rena mirakel.

salle

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2024 kl. 18:07:55@salle Berättade att Kb INTE hade Lady & Lufsens originaldubb så filmerna finns nog inte kvar.

Detta kan jag själv intyga då, jag kollade kb runt jul och då fanns bara omdubben i deras arkiv, så troligtvis har kb slängt dessa och troligtvis finns bara Disneys arkiv exemplar kvar..........

Skulle inte räkna med miraklet att den hittas sker, har inget av dubben kunnat ses sedan 1984 så blev nog inga kopior stulna från bion när den gick på bio.

Biofilmer från Disney kom ALDRIG på fri fot utan att bli stulna då Disney hade super koll på deras filmer som var utskickade till olika biografer, så även om typ någon "mindre" biograf slarvade så kunde Disney kontrollera "Vi har fått tillbaka alla kopior förutom den kopian som är skickad till Visbys biograf" och då skickat en påminnelse och om inte filmen returnerades efter påminnelse så lär det ha fått rättsliga konsekvenser.

Disney bio Filmerna som överlevt har med störst sannolikhet blivit stulna från någon bio för länge sedan, med Taran, Snövit, Pongo, Peter Pan och dom Disney filmer som blivit tillgängliga så är det rena mirakel.
De har levererats dit, men har aldrig registrerats av Svenska Filminstitutet, varför de inte dyker upp i databasen vid sökning. 

DingoPictures2005

Citat från: salle skrivet 10 januari 2024 kl. 18:50:53De har levererats dit, men har aldrig registrerats av Svenska Filminstitutet, varför de inte dyker upp i databasen vid sökning.
Ohh?

Du hade ju letat efter Lady & Lufsen originaldubb i evigheter dock men inte hittat den?

Om den finns hos Kb så kan väll be dom leta reda på den, få tillgång till den på usb, och sedan kopiera filen över till en dator och tillgänglig göra den?

Enda som jag har sätt av originaldubben är bitar tagna från en Musiksaga på Lp.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2024 kl. 18:07:55@salle Berättade att Kb INTE hade Lady & Lufsens originaldubb så filmerna finns nog inte kvar.

Kungliga Biblioteket har ingenting med Svenska Filminstitutet att göra, det är två vitt skilda organisationer. De har visserligen vissa samarbeten, men det är skilda organisationer som inte automatiskt får ta del av vad den andra parten har.

Svenska filmer som Svenska Filminstitutet har brukar KB ofta be att få in kopior av för forskning, men det gäller tyvärr sällan utländska filmer. En gång i tiden har jag lyckats få KB att beställa in Disney-dubbningar från Svenska Filminstitutet genom att ordna skriftligt tillstånd från Disney, men jag har för mig att de tagit bort den möjligheten på senare tid... :(

Citat från: salle skrivet 10 januari 2024 kl. 18:50:53De har levererats dit, men har aldrig registrerats av Svenska Filminstitutet, varför de inte dyker upp i databasen vid sökning.
Ja, I Svensk Filmdatabas verkar ingenting som SFI har fått av Swedish Film ha registrerats in under filmbestånd, såvitt jag kunnat hitta - oklart varför, då det knappast är troligt att alla 16 mm-filmer som Swedish Film hade och skänkte till Svenska Filminstitutet skulle ha varit för skadade...
(Trots allt hade ju Swedish Film flera hundra 16 mm-filmer, och betydligt mer än bara Lady och Lufsen och Törnrosa)

gstone

Världen är orättvis 🙁

Jag menar allt att saker tas bort ( från Archive.org) och att konto blir avstängd på grund av copyright skäl 🙁
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2024 kl. 23:46:58Världen är orättvis 🙁

Jag menar allt att saker tas bort ( från Archive.org) och att konto blir avstängd på grund av copyright skäl 🙁
Tyvärr så rättigheter fungerar, lagen tar inte hänsyn till att filmen INTE finns att streama och att filmen ALDRIG släppts på dvd eller vhs. Om du skulle äga rättigheter till en film som inte har visats på bio sedan 1940 och aldrig släppts på något format och någon lägger upp den så kan du begära nedtagning då rättigheter tyvärr fungerar på detta sätt.
Personligen i fallet med Disneys originaldubbningarna som aldrig släppts utanför bio, så tycker jag dessa ska bli public domain om inte Disney gör dom tillgängliga på Disney+. 
Public Domain funkar på ett dumt sätt, median behöver vara 95+ år för att bli public domain så är fortfarande 9 år tills Snövit blir public domain.

Disney äger (oftast) både ljudspåren och bilden till deras filmer.

Om dom har förlorat rättigheterna till ljudet av någon dubbning som dom tillexempel gjort med 1962 års Franska dub av Snövit så äger dom fortfarande bilden, vilket gör att även denna skulle dom kunna ta ned om den publicerades.

Om man lägger upp rena ljudfiler tror jag inte Disney bryr sig så det kan vara ett alternativ med originaldubbningarna.....