Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 15:59:29För Snövit så är det (i princip) omöjligt visst någon kan ha spelat in den 73 då vcr formatet fanns då och sedan fört över vcr kopian till vhs.
Dock är jag osäker på om det fanns kameror till vcr formatet...
Omöjligt är det ju inte, det är ju därför originaldubbningen är tillgänglig att någon kopierade den från bio till något magnetband.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 mars 2025 kl. 16:16:01Omöjligt är det ju inte, det är ju därför originaldubbningen är tillgänglig att någon kopierade den från bio till något magnetband.
Du kunde ju som sagt sno en film 1973😉.

Jag tror inte att mindre biografer var särskilt hårt bevakade.
Om du typ vill sno en Disney film så hade du nog relativt enkelt kunna krossa en ruta på typ Svegs lokalbio springa in sno en biofilm och köra iväg.
Jag tror heller inte att polisen hinner rycka ut särskilt snabbt i typ Sveg om någon snodde biofilmer.

Peter Pan vet jag är digitaliserad från en biokopia som överlevt.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 16:20:56Du kunde ju som sagt sno en film 1973😉.

Jag tror inte att mindre biografer var särskilt hårt bevakade.
Om du typ vill sno en Disney film så hade du nog relativt enkelt kunna krossa en ruta på typ Svegs lokalbio springa in sno en biofilm och köra iväg.
Jag tror heller inte att polisen hinner rycka ut särskilt snabbt i typ Sveg om någon snodde biofilmer.

Peter Pan vet jag är digitaliserad från en biokopia som överlevt.
Men yes jag tror att de större biograferna typ Rigoletto i Stockholm i princip var bombsäkra, dvs i princip omöjliga att sno ifrån.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 16:20:56Du kunde ju som sagt sno en film 1973😉.
Jag tror inte det är så lätt att bara ta 35 mm rullar jag menar de är ju inte direkt praktiskt att gå omkring och bära på sådana, så det som har hänt är antagligen att någon maskinist spelat in antingen ljudet kanske även bilden och ljudkvaliteten är väldigt så pass bra för att man kopplade kameran eller annan inspelningsutrustning direkt till ljudutgången.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 mars 2025 kl. 16:28:37Jag tror inte det är så lätt att bara ta 35 mm rullar jag menar de är ju inte direkt praktiskt att gå omkring och bära på sådana, så det som har hänt är antagligen att någon maskinist spelat in antingen ljudet kanske även bilden och ljudkvaliteten är väldigt så pass bra för att man kopplade kameran eller annan inspelningsutrustning direkt till ljudutgången.
Peter Pan läckte den kom från 35mm.

Plus VCR eller Umatic var aldrig något utbrett format som en average svensson hade hemma, det var svindyra teknik prylar som bara riktiga nördar köpte, plus färdiginspelade vcr band fanns knappt, Yes fanns ett fåtal färdiginspelade vcr band men de var inget vanligt.
Att sälja pirat inspelade vcr eller Umatic band 73 fanns inte ens på kartan.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 17:35:43Peter Pan läckte den kom från 35mm.

Plus VCR eller Umatic var aldrig något utbrett format som en average svensson hade hemma, det var svindyra teknik prylar som bara riktiga nördar köpte, plus färdiginspelade vcr band fanns knappt, Yes fanns ett fåtal färdiginspelade vcr band men de var inget vanligt.
Det var ju ganska vanligt att spela in ljud från tv på magnetband så jag antar att det var något liknande ifallet med Snövit fast med projektorn. Ursäkta att jag inte tycker att det låter särskilt troligt att någon skulle ha lyckats ta flera 35 mm rullar och bara gått.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 17:35:43Peter Pan läckte den kom från 35mm.

Plus hyr markanden kom inte igång förens 83ish.
I början användes bara vhs för time shifting alltså tv inspelningar, och få personer köpte vhs i början på 80 talet då det inte fanns så mycket att spela in två kanaler, bode du nära norska, finska eller danska gränsen så kunde du få in kanaler från dessa länder, men utbudet lär inte ha varit så bra där heller då Norge bara hade en kanal😉.

BPS

Jag har för mig att @Daniel Hofverberg nämnt att han har någon Lucky Luke film kopierad från en biograf i någon slags andrahands VHS kopia. Hur var det med det? För som sagt fanns ju VHS inte i början på 70-talet.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 mars 2025 kl. 17:40:20Det var ju ganska vanligt att spela in ljud från tv på magnetband så jag antar att det var något liknande ifallet med Snövit fast med projektorn. Ursäkta att jag inte tycker att det låter särskilt troligt att någon skulle ha lyckats ta flera 35 mm rullar och bara gått.
Vet ej hur de ser ut.

Varför skulle någon spela in ljud från en film?
Yes jag är medveten om Rca's tv för ljud denna alltså men den var väl för musik som gick på tv?
https://youtu.be/KxuzrM0T74I?si=sHhcW4vkbZxp4Mt7

Yes jag har hittat något kassettband med mello 84 inspelat från tv till kassettband men det är ju ett musikprogram.
Visst det kanske inte är så kul att sakna bilden i inslagen men det var nog för musiken bandet spelades in.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 17:47:18Jag har för mig att @Daniel Hofverberg nämnt att han har någon av Lucky Luke filmerna kopierad från en biograf i någon slags andrahands VHS kopia. Hur var det med det? För som sagt fanns ju VHS inte i början på 70-talet.
VCR och Umatic fanns på 70-talet.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 17:47:18Jag har för mig att @Daniel Hofverberg nämnt att han har någon av Lucky Luke filmerna kopierad från en biograf i någon slags andrahands VHS kopia. Hur var det med det? För som sagt fanns ju VHS inte i början på 70-talet.
https://youtu.be/wC_CLEQnM8w?si=5aTODWkUiZs54QpH
Detta formatet alltså bra video om formatet 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 17:50:21https://youtu.be/wC_CLEQnM8w?si=5aTODWkUiZs54QpH
Detta formatet alltså bra video om formatet
Men det var som sagt inget vanligt och inget jag hade räknat med att någon skulle spelar in på en bio med 

salle

Citat från: BPS skrivet 16 mars 2025 kl. 19:04:29Här är en uppladdning med Pongo och de 101 Dalmatinernas originaldubbning där uppladdaren påstår att ursprunget är en bootleg VHS. Är det från den här VHS källan som ljudet till den versionen som @DingoPictures2005 fick fram kommer?

https://archive.org/details/101-dalma-bootleg
Intressant. Bootlegen är censurerad.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 mars 2025 kl. 16:28:37Jag tror inte det är så lätt att bara ta 35 mm rullar jag menar de är ju inte direkt praktiskt att gå omkring och bära på sådana, så det som har hänt är antagligen att någon maskinist spelat in antingen ljudet kanske även bilden och ljudkvaliteten är väldigt så pass bra för att man kopplade kameran eller annan inspelningsutrustning direkt till ljudutgången.
Nej, att stjäla 35 mm-rullar är inte direkt realistiskt. Snövit och de sju dvärgarna är uppenbarligen inspelad på något slags bandformat med videokamera i en tom biosalong - ljudet blir då bra, då man kopplar in kameran direkt till ljudutgången på projektorn, medan bilden blir mindre imponerande.

Visst är det teoretiskt möjligt, men jag betvivlar starkt att någon skulle ta den risken. Alla filmer som läckt ut har nog skett på andra sätt än att någon fysiskt har stulit filmrullar. Dels är ju 35 mm-rullar som sagt tunga och stora, och dels skulle knappast någon ta risken att åka i fängelse för några filmrullars skull...

gstone

Citat från: BPS skrivet 16 mars 2025 kl. 19:04:29Här är en uppladdning med Pongo och de 101 Dalmatinernas originaldubbning där uppladdaren påstår att ursprunget är en bootleg VHS. Är det från den här VHS källan som ljudet till den versionen som @DingoPictures2005 fick fram kommer?

https://archive.org/details/101-dalma-bootleg
gillar denna dubbning

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"