Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gorehound

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 20:58:10Jag vet att jag har VHS-filmen här hemma, så om ingen annan redan har den digitaliserad så kan jag digitalisera den och lägga upp när jag hinner. :)
Tja Daniel, hittade du vhs:en? :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2025 kl. 21:55:41Är du helt hundra på att det finns 2 isländska dubbningar av Musses Julsaga?
Tyvärr var creditlistan på bandet på engelska.
Bandet är totalt typ 50 minuter därav vill jag vara säker innan jag sätter igång en digitalisering.
Då Island började dubba på 90-talet, med undantag för Smurfarna och lite annat så känner jag mig osäker.
Jag vet hursomhelst att Musses Julsaga bör ha dubbats i mitten på 90-talet på Island och det känns udda om en ny dubb skulle ha tillkommit bara typ 6 år senare....
Då det verkligen skulle vara rekord kort omdubbningstid.
@Ovanliga dubbningar
Ursäkta väldigt sent svar - dessvärre har min dator sökt sig till de sälla jaktmarkerna, så jag har varit avskuren från omvärlden en tid. Nu har jag en ny dator, men vet inte om allt material från datorn som dog har överlevt eller inte. :(

Jag har fått uppgift om att det ska finnas två isländska dubbningar, men jag har inte hört någon av dom, så några säkra belägg har jag inte.

BPS

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 juli 2025 kl. 01:56:19Jag har fått uppgift om att det ska finnas två isländska dubbningar, men jag har inte hört någon av dom, så några säkra belägg har jag inte.
Här finns den ena https://archive.org/details/jolaaevintyri-mikka-islensku-tali

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 juli 2025 kl. 01:56:19Ursäkta väldigt sent svar - dessvärre har min dator sökt sig till de sälla jaktmarkerna, så jag har varit avskuren från omvärlden en tid. Nu har jag en ny dator, men vet inte om allt material från datorn som dog har överlevt eller inte. :(

Jag har fått uppgift om att det ska finnas två isländska dubbningar, men jag har inte hört någon av dom, så några säkra belägg har jag inte.
Fanns bara en gjorde research men den isländska dubben kom tydligen bara på vhs så BPS la ut den.

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 juli 2025 kl. 01:56:19Ursäkta väldigt sent svar - dessvärre har min dator sökt sig till de sälla jaktmarkerna, så jag har varit avskuren från omvärlden en tid. Nu har jag en ny dator, men vet inte om allt material från datorn som dog har överlevt eller inte. :(
Det var tråkigt att höra att din dator råkat illa ut :( Hoppas det löser sig!

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2025 kl. 08:39:47Det var tråkigt att höra att din dator råkat illa ut :( Hoppas det löser sig!
Man kan ju digitalisera om materialet annars.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2025 kl. 10:40:11Man kan ju digitalisera om materialet annars.
Visst kan man, men har hon lagt ner en massa timmar på synkning och/eller svenska bildversioner, som gått förlorat i samband med kraschen, så är det ju mindre roligt...

Beck

Är det någon som har Fantastiske Max (Fantastic Max) med svenskt tal?
Jag söker avsnitten Dr Max And Baby HydeTo Tell The ToothGuess Who's Coming To DinarRats Like Us och The Blackmailer.

Monsieur Hulot

Går det inte att få tag i SVT:s originaldubbning av Belvision-Tintin? Det är ju trots allt Tomas Bolme som är den Tintin man har växt upp med. Visserligen har ju de flesta av avsnitten legat uppe på internet, men bild- och ljudkvaliteten har ju varit sliten och ledsen av sig. :-\

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2025 kl. 12:56:19Går det inte att få tag i SVT:s originaldubbning av Belvision-Tintin? Det är ju trots allt Tomas Bolme som är den Tintin man har växt upp med. Visserligen har ju de flesta av avsnitten legat uppe på internet, men bild- och ljudkvaliteten har ju varit sliten och ledsen av sig. :-\
Jag har för mig att @Daniel Hofverberg  nämnt att han har dem inspelade men han skulle nog leta efter de utbrända dvd-skivorna vilket inte är lätt i en så stor samling som han har.

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 19 juli 2025 kl. 12:58:54Jag har för mig att @Daniel Hofverberg  nämnt att han har dem inspelade men han skulle nog leta efter de utbrända dvd-skivorna vilket inte är lätt i en så stor samling som han har.
Okej. En sak som vi ändå kan vara säkrade med är att alla avsnitt finns bevarade :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2025 kl. 12:56:19Går det inte att få tag i SVT:s originaldubbning av Belvision-Tintin? Det är ju trots allt Tomas Bolme som är den Tintin man har växt upp med. Visserligen har ju de flesta av avsnitten legat uppe på internet, men bild- och ljudkvaliteten har ju varit sliten och ledsen av sig. :-\
Jag har alla avsnitt av Tintins äventyr med SVTs dubbning, och digitaliserade VHS-banden samt gjorde DVD:er för ganska många år sedan. På grund av brist på hårddiskutrymme en gång i tiden har jag tagit bort filerna från hårddisken, och jag har försökt hitta åt dessa utbrända skivor; men än så länge utan framgång.

Men förr eller senare ska de nog dyka upp, och om inte jag hittar åt dem borde någon annan ha kvar dem; då jag skickat kopior av dessa skivor till ett dussintal personer under årens lopp.

Citat från: BPS skrivet 19 juli 2025 kl. 12:58:54Jag har för mig att @Daniel Hofverberg  nämnt att han har dem inspelade men han skulle nog leta efter de utbrända dvd-skivorna vilket inte är lätt i en så stor samling som han har.
Det stämmer bra. Jag har letat då och då, och har hittat åt några skivor märkta med Tintins äventyr - men dessa visade sig vara digitaliseringar av Esselte Video-kassetterna med omdubbningarna...

Just nu är det alldeles för varmt för att orka leta längre stunder, då det i över en och en halv vecka varit 30 grader varmt ute här i Skellefteå - då blir det så varmt inne också, så att letande av DVD-skivor inte står högst på min priolista. Men så fort det blir lite svalare ute ska jag återuppta letandet. :)

gorehound

Stort tack till den som la upp Den oändliga historien 

Det skulle vara kul att se den svenska dubbningen av uppföljaren också 🙏

BPS

Citat från: gorehound skrivet 26 juli 2025 kl. 02:53:37Stort tack till den som la upp Den oändliga historien

Det skulle vara kul att se den svenska dubbningen av uppföljaren också 🙏
Den finns där den också...

https://archive.org/details/den-oandliga-historien-ii-svenskt-tal