Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 56 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Pikachu skrivet  6 februari 2026 kl. 11:24:00Jag har tillgång till en WEB-DL om det skulle behövas.
Det skulle nog behövas - jag tror inte att Yo Yogi! har släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen. :)

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 12:11:45Det skulle nog behövas - jag tror inte att Yo Yogi! har släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen. :)
jag tror inte streaming tjänsten tar in Yo Yogi särskilt svenska dubbning jag vet inte om ljudband från dubbning är bevarad någonstans eller inte jag vet inte om Viaplay/mtg bevara dubbning eller inte eller Warner Bros inte köpt loss dubbning eller inte. jag kommer inte ihåg om det var omdubbning för cartoon network på yo Yogi från sun Studio Köpenhamn med Yogi spel av Thomas engbrektsson eller Stefan frelander. bobo spelar av Håkan mohede eller någon annan. dick dastldy spelar av Mikael roupé eller Dan Bratt. skogvaktare smit spelar av Mats qistström eller någon annan och andra skådespelare också.

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 12:11:45Det skulle nog behövas - jag tror inte att Yo Yogi! har släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen. :)
Verkar bara vara Apple TV som har den serien, då förmodligen i 480p. Finns nog ingen bättre kvalité för just den. Sen kanske man kan köra upscale på den men de flesta brukar se dåliga ut när man gör så.

Citat från: Pikachu skrivet  6 februari 2026 kl. 11:24:00Jag har tillgång till en WEB-DL om det skulle behövas.
Såg ditt PM, skickade nytt.

Citat från: Oskar skrivet  6 februari 2026 kl. 12:27:10jag tror inte streaming tjänsten tar in Yo Yogi särskilt svenska dubbning jag vet inte om ljudband från dubbning är bevarad någonstans eller inte jag vet inte om Viaplay/mtg bevara dubbning eller inte eller Warner Bros inte köpt loss dubbning eller inte. jag kommer inte ihåg om det var omdubbning för cartoon network på yo Yogi från sun Studio Köpenhamn med Yogi spel av Thomas engbrektsson eller Stefan frelander. bobo spelar av Håkan mohede eller någon annan. dick dastldy spelar av Mikael roupé eller Dan Bratt. skogvaktare smit spelar av Mats qistström eller någon annan och andra skådespelare också.
De borde ju ha arkiverat dubbningen någonstans, annars är ju Daniel vårt enda hopp haha.

Madhatter

Citat från: Haap skrivet  5 februari 2026 kl. 22:11:35Dubbades allt detta till svenska?
Vilken guldgruva i så fall!
Dessvärre väldigt låg chans att någon har dessa, får nog mestadels hoppas på att de kommer ut på streamingtjänst i stället.
Yogis första jul har jag rippat för ett par år sen. Skall finnas på någon av mina diskar 

Erika

Citat från: Oskar skrivet  6 februari 2026 kl. 12:27:10jag tror inte streaming tjänsten tar in Yo Yogi särskilt svenska dubbning jag vet inte om ljudband från dubbning är bevarad någonstans eller inte jag vet inte om Viaplay/mtg bevara dubbning eller inte eller Warner Bros inte köpt loss dubbning eller inte. jag kommer inte ihåg om det var omdubbning för cartoon network på yo Yogi från sun Studio Köpenhamn med Yogi spel av Thomas engbrektsson eller Stefan frelander. bobo spelar av Håkan mohede eller någon annan. dick dastldy spelar av Mikael roupé eller Dan Bratt. skogvaktare smit spelar av Mats qistström eller någon annan och andra skådespelare också.
Vill minnas att samma dubbning även användes på Cartoon Network. :)

Disneyfantasten

Då har man äntligen sett Den Lilla Prinsessan (1995) och jag tycker den var bra och hade även en bra svensk dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet  6 februari 2026 kl. 12:46:17De borde ju ha arkiverat dubbningen någonstans, annars är ju Daniel vårt enda hopp haha.
Frågan är om det var FilmNet eller TV3 som beställde dubben av Yo Yogi...? Om det var FilmNet, så lär den ju lida av samma rättighetsproblem som det mesta annat från FilmNet. Om det var TV3, så finns det nog inga rättighetsproblem; men TV3 har nog inte bevarat några ljudband - enligt uppgift har TV3 kasserat alla ljudband med dubbningar de beställde... :(

Om däremot Turner/Warner hann köpa loss rättigheterna, så finns dubbningen förmodligen i Warner Bros. arkiv i USA.

Citat från: Erika skrivet  6 februari 2026 kl. 13:04:48Vill minnas att samma dubbning även användes på Cartoon Network. :)
Jaså, minns du när det var som de sände serien? Om det var efter att FilmNet lagts ned, så borde man ju kunna dra slutsatsen att dubben beställdes av TV3, då de inte borde ha kunnat licensiera eller köpa loss dubbningen efter det.

Jag vill minnas att jag frågade Per Sandborgh om Yo Yogi! för några år sedan, och att han kom ihåg att dubbningen var gjord av Mediadubb International - vanligtvis är det ju ett tydligt tecken på att TV3 beställt dubben, men det kan ju också vara så att Eurotroll fick uppdraget och lejde bort det till Mediadubb International.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 14:03:55Jaså, minns du när det var som de sände serien? Om det var efter att FilmNet lagts ned, så borde man ju kunna dra slutsatsen att dubben beställdes av TV3, då de inte borde ha kunnat licensiera eller köpa loss dubbningen efter det.
Det var hösten 2000. 

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 14:03:55Frågan är om det var FilmNet eller TV3 som beställde dubben av Yo Yogi...? Om det var FilmNet, så lär den ju lida av samma rättighetsproblem som det mesta annat från FilmNet. Om det var TV3, så finns det nog inga rättighetsproblem; men TV3 har nog inte bevarat några ljudband - enligt uppgift har TV3 kasserat alla ljudband med dubbningar de beställde... :(

Om däremot Turner/Warner hann köpa loss rättigheterna, så finns dubbningen förmodligen i Warner Bros. arkiv i USA.
Jaså, minns du när det var som de sände serien? Om det var efter att FilmNet lagts ned, så borde man ju kunna dra slutsatsen att dubben beställdes av TV3, då de inte borde ha kunnat licensiera eller köpa loss dubbningen efter det.

Jag vill minnas att jag frågade Per Sandborgh om Yo Yogi! för några år sedan, och att han kom ihåg att dubbningen var gjord av Mediadubb International - vanligtvis är det ju ett tydligt tecken på att TV3 beställt dubben, men det kan ju också vara så att Eurotroll fick uppdraget och lejde bort det till Mediadubb International.
Jag fick den engelska versionen nu av @Pikachu. Inväntar de svenska ljud- eller videofilerna från dig då för ett försök med synkningen.