Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 12 juli 2022 kl. 21:02:08
Men hur har hon fått tag på din synkning och DVD?
Det vet jag inte, men det är dussintal personer som fått min DVD med Dumbo genom årens lopp, så det känns väl inte helt otippat att någon av dessa spridit det vidare till någon annan...

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 juli 2022 kl. 21:10:57
Det visade sig kanske att det verkligen var Daniels klasskamrat.
Min gamla klasskamrat har i alla fall inte fått min DVD, så det förklarar ändå ingenting.

Men för allas skull och inte minst Josefins skull så är det nog bäst att inte spekulera i vem hon är - det är trots allt inte jättemånga med det namnet i Sverige, så vi vill ju inte riskera att Disneys advokater ska få reda på vem det är...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juli 2022 kl. 21:15:16
Som jag har förstått det, har Daniel en ganska stor samling filmer så det spelar nog ingen roll om de är i hyllor eller inte.
Ja, jag har en väldigt stor samling - runt 500 - 600 köpfilmer på VHS, runt 600 - 700 inspelade VHS-band, närmare 5000 köpfilmer på DVD och Blu-Ray samt flera tusen utbrända DVD:er; så med så mycket är det svårt att få någon bra överblick hur man än gör... :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juli 2022 kl. 21:13:00
Förlåt om jag är nyfiken, men har din Dumbo DVD även utsatta röstcredits för 1972-års dubbning efter filmen?
Ja, självklart. På min DVD har jag använt mig av samma metod som Disney brukar göra, med programmerade uthopp till extra credits beroende på vilket ljudspår som är påslaget.

Men "Ovanliga dubbningar" kommer kanske göra på något annat sätt, den som lever får se...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juli 2022 kl. 22:30:29
Men "Ovanliga dubbningar" kommer kanske göra på något annat sätt, den som lever får se...
"Ovanliga dubbningar" kommer säkerligen inte ha med programmerade uthopp för det lär väl inte funka på archive.org. Det känns mer som att personen kommer göra så att Dumbo för första gången får svensk bilversion.

gstone

Marcusen

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 juli 2022 kl. 22:39:56
"Ovanliga dubbningar" kommer säkerligen inte ha med programmerade uthopp för det lär väl inte funka på archive.org. Det känns mer som att personen kommer göra så att Dumbo för första gången får svensk bilversion.
Dumbo lär nog vara lättare att göra än Magiska äventyr med Totoro för i Dumbo förtexter är ju all text inuti ramer med enfärgad bakgrund.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 juli 2022 kl. 22:39:56
Ja, förmodligen. Dock vet jag inte huruvida Dumbo någonsin haft svensk bildversion eller inte - jag känner en person som var helt säker på att hen har sett Dumbo på bio med svensk bildversion (svenskspråkiga förtexter), men åtminstone bioversionen som finns hos Kungliga Biblioteket (som jag gissar är versionen som censurgranskades 1990) hade i alla fall bara engelsk bildversion. Så det är fortfarande ett frågetecken om filmen haft svensk bildversion på bio eller inte, och i så fall endast med 1946 års dubbning eller även med 1972 års dubbning...

Citat från: Marcusen skrivet 12 juli 2022 kl. 22:43:58
Dumbo lär nog vara lättare att göra än Magiska äventyr med Totoro för i Dumbo förtexter är ju all text inuti ramer med enfärgad bakgrund.
Jo, precis. Största dilemmat med Dumbo är väl att hitta åt snarlika typsnitt, i och med att nästan alla textskyltar har unika typsnitt. Och förmodligen finns inga 100% motsvarande typsnitt i dagens läge, för på den tiden skrev man ju vanligtvis textskyltarna till filmer för hand.

Goliat

Det finns en western font som är extremt lik Dumbo's. Så det är nog inte svårt.

Lillefot

Citat från: Christer skrivet 13 juli 2022 kl. 12:53:59
https://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Battle_of_the_Sexes/

Texten under "Kommer snart"?
Någon som har hackat sidan? Eftersom:

* Uppdateringsdatumet är för 4 år sedan, och sidan ser nyligen ändrat ut.
* Chansen att någon av oss hade kändom om Josefin vid den tidpunkten är väldigt liten.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 13 juli 2022 kl. 13:15:17
Någon som har hackat sidan? Eftersom:

* Uppdateringsdatumet är för 4 år sedan, och sidan ser nyligen ändrat ut.
* Chansen att någon av oss hade kändom om Josefin vid den tidpunkten är väldigt liten.
Ja, det ser inte bättre ut... Det oroväckande är dock inte den där texten, utan det faktum att den aktuella sidan också innehöll så kallad Cross Site Scripting (XSS) - d.v.s. att sidan innehöll skum JavaScript-kod som anropar ett skript på en extern server, för att mest troligt göra något farligt/negativt. :(

De flesta moderna webbläsare brukar inte tillåta JavaScript att anropa externa servrar nuförtiden, så förmodligen är det ingen större fara - men ni som har besökt sidan ifråga bör för säkerhets skull köra en fullständig scanning med valfritt antivirusprogram (Windows Defender som ingår i Windows 10 duger gott, sök på "Skydd mot virus & hot" på Startmenyn).

Som en försiktighetsåtgärd är det också klokt att ni som följt länken loggar ut från det här forumet, stänger alla webbläsarfönster, startar om dem och sen loggar in på nytt - det är nämligen teoretiskt möjligt vid XSS att komma åt inloggningscookien så att en hackare kan "låtsas vara" er och logga in under ert namn. Själva lösenordet är krypterat med envägskryptering och går inte att få fram för någon, men själva cookien som talar om att man är inloggad är teoretiskt möjligt för en hackare att se innehållet i och sen använda på egen hand.

Hittar ni fler dylika sidor, så posta inte länkarna här utan PMa mig istället, så att så få som möjligt går till sidan ifråga.

Jag tror dock inte att det är själva servern eller hela sajten som har blivit hackad, utan jag misstänker att någon har tagit sig förbi säkerheten på mitt interna uppdateringsskript för recensionsavdelningen; då det skriptet har betydligt enklare säkerhet än själva servern. Jag ska genast se över skriptet och förbättra säkerheten där, och ska även söka igenom hela servern för att se om någon mer sida innehåller Cross Site Scripting och/eller skumma filer någonstans på servern.

Tills vidare har jag "blankat ut" den aktuella sidan, så att den är tom - så ingen farlig kod, men heller ingen recension. Jag ska försöka leta fram den riktiga recensionstexten och uppdatera så fort jag kan, men just nu är det mer akut att täppa till alla säkerhetshål. :)

Steffan Rudvall

Varför skulle någon skriva det där i en recension och varför på ett sådant sätt?