Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Erika skrivet 26 maj 2026 kl. 22:21:32Har bara tittat snabbt på filmen, och tyckte mig känna igen Mikael Roupé. Även Dots röst låter väldigt bekant...
Ska försöka hitta ett inlägg där det nämndes Gunnar Ernblad hade översatt några Dot-filmer, och tycker mig minnas att även Media Dubb blev omnämnt.

Tillägg: Nu har jag hittat inlägget!
Reagerade också när jag såg filmen för 3 år sedan men var inte helt säker. Vem är eller var för övrigt inaktiverad?

Daniel Hofverberg

Nu är även Dot och Myggan Keeto uppladdad och klar. :)
https://archive.org/details/dot-och-myggan-keeto-svenskt-tal

Citat från: Erika skrivet 26 maj 2026 kl. 22:21:32Har bara tittat snabbt på filmen, och tyckte mig känna igen Mikael Roupé. Även Dots röst låter väldigt bekant...
Okej, i så fall bör det ju vara någon av Köpenhamnsstudiorna, troligen Sun Studio eller möjligtvis Salut Audio/Video - det kan förstärka teorin att Scanbox beställde dubbningarna, då de ju på den tiden brukade anlita Sun Studio och/eller Salut för sina dubbningar.
(Sun Studio skickade ofta uppdrag de inte hann med till Salut, som drevs av Sun Studios ägares bror; därav att det inte fanns riktigt täta skott mellan dessa studior)

Jag tycker också att Dots röst låter väldigt bekant, men jag kan inte placera in den...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2026 kl. 01:22:54Nu är även Dot och Myggan Keeto uppladdad och klar. :)
https://archive.org/details/dot-och-myggan-keeto-svenskt-tal
Okej, i så fall bör det ju vara någon av Köpenhamnsstudiorna, troligen Sun Studio eller möjligtvis Salut Audio/Video - det kan förstärka teorin att Scanbox beställde dubbningarna, då de ju på den tiden brukade anlita Sun Studio och/eller Salut för sina dubbningar.
(Sun Studio skickade ofta uppdrag de inte hann med till Salut, som drevs av Sun Studios ägares bror; därav att det inte fanns riktigt täta skott mellan dessa studior)

Jag tycker också att Dots röst låter väldigt bekant, men jag kan inte placera in den...
Tack så mycket bästa Daniel! Nu är dagen räddad & jag kan dö lycklig  :D
Äntligen kan jag se näst bästa Dot filmen igen när jag trodde allt var kört, tack igen

Benkt

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2026 kl. 14:03:04Tack så mycket bästa Daniel! Nu är dagen räddad & jag kan dö lycklig  :D
Äntligen kan jag se näst bästa Dot filmen igen när jag trodde allt var kört, tack igen
Varsågod!
mvh den som digitaliserat och synkat

MOA

MOA

Måste även fråga angående Daniels konton, är det första kontot övergivet eller blev du utlåst från det? Hoppas att det inte drabbat allt för många här, måste nog vara archives motsvarighet till att kontot blir borttaget på Youtube

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 30 maj 2026 kl. 16:21:10Måste även fråga angående Daniels konton, är det första kontot övergivet eller blev du utlåst från det? Hoppas att det inte drabbat allt för många här, måste nog vara archives motsvarighet till att kontot blir borttaget på Youtube
Om du syftar på Dubbningshemsidan-kontot, så har jag fortfarande tillgång till det, men använder det avsiktligt väldigt sparsamt. Problemet är att jag redan har fått två varningar för det kontot, med borttagna videor, så får jag en till varning kommer kontot att låsas och jag blir permanent utlåst från kontot. :(

Alltså använder jag det kontot främst när jag känner mig hyfsat säker på att videorna jag laddar upp inte kommer att tas bort på grund av upphovsrättsanspråk - så exempelvis VHS-digitaliseringar från andra bolag än Warner Bros, filmer och serier från små relativt okända independentstudior och liknande.
(Warner verkar vara hårdare än de flesta andra, och från de flesta andra filmbolag brukar det nästan alltid vara riskfritt med VHS-rippar)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2026 kl. 01:00:40Om du syftar på Dubbningshemsidan-kontot, så har jag fortfarande tillgång till det, men använder det avsiktligt väldigt sparsamt. Problemet är att jag redan har fått två varningar för det kontot, med borttagna videor, så får jag en till varning kommer kontot att låsas och jag blir permanent utlåst från kontot. :(

Alltså använder jag det kontot främst när jag känner mig hyfsat säker på att videorna jag laddar upp inte kommer att tas bort på grund av upphovsrättsanspråk - så exempelvis VHS-digitaliseringar från andra bolag än Warner Bros, filmer och serier från små relativt okända independentstudior och liknande.
(Warner verkar vara hårdare än de flesta andra, och från de flesta andra filmbolag brukar det nästan alltid vara riskfritt med VHS-rippar)
Även Disney? Bra att dom inte bryr sig så mycket om dålig kvalité

Monsieur Hulot

Den 9:e oktober 1995 visades en amerikansk (?) tecknad kortfilm vid namn Musikaliske Max i det svenska barnprogrammet Björnes Magasin. Filmen är svenskdubbad - med Björn Kjellman som berättare! :)

Det börjar vid 2:45.

https://archive.org/details/youtube-363L4uUFtms

MOA

Var det någon här som laddade upp Modiga Lilla Brödrosten? I så fall är videon borta nu