Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Viktor skrivet 16 augusti 2022 kl. 23:42:24Är den utgången eller går det att få tag på något sätt? Hur stor är chansen att den dyker upp på Archive?
Chansen att den dyker upp på archive.org tror jag åtminstone är hyfsat stor om den inte finns uppe på HBO Max någonstans i världen.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 16 augusti 2022 kl. 23:21:52Sedan undrar jag om någon kan ladda upp Scooby-Doo och spökena på Maud Fricketts farm? Det är den enda Musikservicec-vhs:en med Scooby-Doo jag aldrig sett, och Warner Bros har ju låtit övriga äldre Scooby-vhs:er ligga ute.  ^^
Den VHS-filmen har jag, och jag är nästan hundra på att jag redan har digitaliserat den. Osäker om den är kvar på hårddisken eller om jag har bränt ut den, men jag tar och letar när jag kommer hem. :)

Racnar

Citat från: TonyTonka skrivet 16 augusti 2022 kl. 23:45:41Chansen att den dyker upp på archive.org tror jag åtminstone är hyfsat stor om den inte finns uppe på HBO Max någonstans i världen.
The Scooby Doo Show finns ju på HBO Max men ändå är uppladdningen som BPS gjorde kvar. 

https://archive.org/details/the-scooby-doo-show-s-02-svensk-originaldubbning

Zebastian

Bara så ni vet är Ovanliga dubbningar nu medlem på forumet.

TonyTonka

Ovanliga dubbningar verkar ha kommit hit till forumet nu:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=profile;u=7599

Så jag säger välkommen till forumet. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 augusti 2022 kl. 19:00:32Ovanliga dubbningar verkar ha kommit hit till forumet nu:

Jag skulle definitivt säga detsamma.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:11:48Ovanliga dubbningar har nu laddat upp Tintin i Solens tempel med Svensk originaldubb. Detta är en dubbning jag själv aldrig tidigare har hört och självklart får vi en bonuskortfilm.

https://archive.org/details/tintin-i-solens-tempel-svensk-originaldubb
Varför bhövde Erika  identifiera rösterna i den film ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 augusti 2022 kl. 19:10:58Varför bhövde Erika  identifiera rösterna i den film ?
För att det är en originaldubbning som endast gått på bio där av fanns det oerhört lite information om den.

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 18 augusti 2022 kl. 19:00:32Ovanliga dubbningar verkar ha kommit hit till forumet nu:

Det var som tusan, välkommen hit och hoppas du ska trivas, kära Ovanliga Dubbningar.

EDIT: Credit till Zebastian som först uppmärksammade det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

TonyTonka

Citat från: Zebastian skrivet 18 augusti 2022 kl. 19:03:51Jag har ju redan sagt det! :'(
Oj, jag såg inte att du redan skrivit det, förlåt mig, det var inte meningen.  :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 augusti 2022 kl. 19:10:58Varför bhövde Erika  identifiera rösterna i den film ?
Eftersom det som officiellt funnits bevarat i Svensk Filmdatabas bara var de 7 största rollerna, men ingenting om övriga rollfigurer. Visserligen är jag och Erika ganska säkra på att det inte finns fler än dessa sju skådespelare som medverkar (plus sångerskan Pia Lang, som sjunger de båda sångerna), men man vill ju ändå veta vem som spelar resterande rollfigurer - i de officiella creditsen fanns ju varken Professor Kalkyl, professor Bergamotte eller Nestor med, som väl ändå får ses som hyfsat stora och viktiga rollfigurer. Och heller inte föreläsaren, som pratar under hela de knappa tre första minuterna (före förtexterna börjar)

Jag ser för övrigt att Ovanliga dubbningar har valt att dela upp dubbcreditsen för Tintin - Solens tempel - ett antal roller står med under "Svenska röster" som rullar under förtexterna, medan en del mindre biroller istället står med efter SLUT-skylten i slutet. Det skiljer sig ju från originalversionen, där samtliga franskspråkiga röster listas under förtexterna, men det var kanske nödvändigt för att rymma allt då jag gissar att de rullande texterna annars lär ha behövts visas väldigt snabbt...?
(I originalversionen finns inte samma behov, för där listas bara skådespelarna i grupp och inte vilka rollfigurer de spelar - varför det ju naturligt blir en kortare lista)

Men utifrån en första snabbtitt tror jag att alla röster som jag och Erika identifierade ändå står med under antingen förtexter eller efter filmens slut. Den vi hade problem med och funderade över länge och väl var den äldre stinsen, som vi dock efter moget övervägande ändå tror spelas av en väldigt förställd Bert-Åke Varg...

Vid nästa uppdatering av Dubbningshemsidan kommer jag för övrigt att uppdatera creditlistan för Tintin - Solens tempel, så att Erikas slutsatser kommer med där (jag har avsiktligt valt att avvakta med det tills Ovanliga dubbningar publicerat videon, så att jag inte skulle råka spoila vilken film det rört sig om)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2022 kl. 21:57:10Eftersom det som officiellt funnits bevarat i Svensk Filmdatabas bara var de 7 största rollerna, men ingenting om övriga rollfigurer. Visserligen är jag och Erika ganska säkra på att det inte finns fler än dessa sju skådespelare som medverkar (plus sångerskan Pia Lang, som sjunger de båda sångerna), men man vill ju ändå veta vem som spelar resterande rollfigurer - i de officiella creditsen fanns ju varken Professor Kalkyl, professor Bergamotte eller Nestor med, som väl ändå får ses som hyfsat stora och viktiga rollfigurer. Och heller inte föreläsaren, som pratar under hela de knappa tre första minuterna (före förtexterna börjar)

Jag ser för övrigt att Ovanliga dubbningar har valt att dela upp dubbcreditsen för Tintin - Solens tempel - ett antal roller står med under "Svenska röster" som rullar under förtexterna, medan en del mindre biroller istället står med efter SLUT-skylten i slutet. Det skiljer sig ju från originalversionen, där samtliga franskspråkiga röster listas under förtexterna, men det var kanske nödvändigt för att rymma allt då jag gissar att de rullande texterna annars lär ha behövts visas väldigt snabbt...?
(I originalversionen finns inte samma behov, för där listas bara skådespelarna i grupp och inte vilka rollfigurer de spelar - varför det ju naturligt blir en kortare lista)

Men utifrån en första snabbtitt tror jag att alla röster som jag och Erika identifierade ändå står med under antingen förtexter eller efter filmens slut. Den vi hade problem med och funderade över länge och väl var den äldre stinsen, som vi dock efter moget övervägande ändå tror spelas av en väldigt förställd Bert-Åke Varg...

Vid nästa uppdatering av Dubbningshemsidan kommer jag för övrigt att uppdatera creditlistan för Tintin - Solens tempel, så att Erikas slutsatser kommer med där (jag har avsiktligt valt att avvakta med det tills Ovanliga dubbningar publicerat videon, så att jag inte skulle råka spoila vilken film det rört sig om)
Filmen har bra röster.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2022 kl. 23:46:34Den VHS-filmen har jag, och jag är nästan hundra på att jag redan har digitaliserat den. Osäker om den är kvar på hårddisken eller om jag har bränt ut den, men jag tar och letar när jag kommer hem. :)
Har du hunnit leta ännu?  ???