Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Igen

Kan någon möligen lägga up orginaldubbningen av Nötknäpparen och muskungen ;) ;) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Citat från: Lillefot skrivet 13 juli 2023 kl. 23:26:07Det är inte bara åldern som avgör, utan det beror också på om dubbningen är lätttillgänglig på laglig väg (streamingtjänster, digital hyr/köp-film, fysisk media som fortfarande kan köpas ny, osv).
Så jag kan fråga om en tio år gammal dubbning som inte använts på åtta år?

Lillefot

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 juli 2023 kl. 23:41:25Så jag kan fråga om en tio år gammal dubbning som inte använts på åtta år?
Ja, det kan du göra. Om den inte finns att tillgå på laglig väg så öppnar det upp chansen att någon kan ladda upp den.

Det är ingen garanti, men är du osäker så skadar det inte att fråga.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Adam Larsson

Okej nu när jag vet det så ska jag fråga.

Har någon spelat in Den lille riddaren Trenk? 

Serien visades första gången 2012 i Sommarlov och gick sedan i några omgångar men har inte visats sedan 2015 och finns inte att få tag på i Sverige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 juli 2023 kl. 23:16:01Hur gammal måste en dubbning vara för att man ska kunna fråga om någon har den och kan lägga upp den?
Det finns ingen begränsning alls, så länge dubbningen inte går att tillgå på laglig väg i dagsläget.

Men visst, skulle det röra sig om något som har sänts på TV för så sent som ett halvår sedan börjar det väl vara gränsfall - då kan det vara klokt att avvakta lite, såvida man inte är säker på att filmen/serien inte kommer att sändas igen... Men är det längre sedan än så är det inga problem alls.

Rör det sig om något som har släppts på DVD, men där DVD-utgåvan numera är utgången, så tycker jag att man får göra en bedömning från fall till fall; utifrån hur lätt det är att få tag i begagnade DVD-exemplar och liknande.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 01:18:43Det finns ingen begränsning alls, så länge dubbningen inte går att tillgå på laglig väg i dagsläget.

Men visst, skulle det röra sig om något som har sänts på TV för så sent som ett halvår sedan börjar det väl vara gränsfall - då kan det vara klokt att avvakta lite, såvida man inte är säker på att filmen/serien inte kommer att sändas igen... Men är det längre sedan än så är det inga problem alls.

Rör det sig om något som har släppts på DVD, men där DVD-utgåvan numera är utgången, så tycker jag att man får göra en bedömning från fall till fall; utifrån hur lätt det är att få tag i begagnade DVD-exemplar och liknande.
Så serien jag frågade om är okej att fråga om?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 14 juli 2023 kl. 01:27:14Så serien jag frågade om är okej att fråga om?
Absolut. :)

Själv har jag dock tyvärr inte spelat in den, då den aldrig riktigt föll mig i smaken, men jag hoppas att någon annan har det.

gstone

Visit man man väl ladda ner saker från Archive.org på ett USP minen eller skiva så man har det permanent ?

Skulle någon ha något emot om bad pappa  göra det med några dubbningar ?

Jag lovar att det bara är för privat bruk.

Jag vill ha dom i alla dom mot förmodan försvinner  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 19:15:31Visit man man väl ladda ner saker från Archive.org på ett USP minen eller skiva så man har det permanent ?

Skulle någon ha något emot om bad pappa  göra det med några dubbningar ?

Har för mig att det flera gånger i tråden nämnt att man får ladda ner till och med uppmaningar till att man ska göra det för man vet ju aldrig vad som får vara kvar...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 19:15:31Visit man man väl ladda ner saker från Archive.org på ett USP minen eller skiva så man har det permanent ?

Skulle någon ha något emot om bad pappa  göra det med några dubbningar ?

Ja, allt som finns på Archive.org går utmärkt att ladda ner - och det är också en mycket bra idé att göra, då man ju aldrig kan veta vad som får vara kvar och inte. :)

Klicka bara på lämpligt alternativ under "Download Options" till höger. Jag rekommenderar i möjligaste mån att man laddar ner den fulla icke-nedkomprimerade versionen, vilket är den som har störst filstorlek av alternativen på varje video (de mindre filerna är sådana som Archive komprimerar ner för att bäst kunna spela upp över nätet, och är oftast inte ens i HD-upplösning).

Det kan sparas på datorns hårddisk, USB-minnen eller vad du nu känner för.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 19:55:37Ja, allt som finns på Archive.org går utmärkt att ladda ner - och det är också en mycket bra idé att göra, då man ju aldrig kan veta vad som får vara kvar och inte. :)

Klicka bara på lämpligt alternativ under "Download Options" till höger. Jag rekommenderar i möjligaste mån att man laddar ner den fulla icke-nedkomprimerade versionen, vilket är den som har störst filstorlek av alternativen på varje video (de mindre filerna är sådana som Archive komprimerar ner för att bäst kunna spela upp över nätet, och är oftast inte ens i HD-upplösning).

Det kan sparas på datorns hårddisk, USB-minnen eller vad du nu känner för.
Det visade sig att pappa vet exakt hur man gör.

Då han gjort samma sak på Archive.org  själv  ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 19:55:37Klicka bara på lämpligt alternativ under "Download Options" till höger. Jag rekommenderar i möjligaste mån att man laddar ner den fulla icke-nedkomprimerade versionen, vilket är den som har störst filstorlek av alternativen på varje video (de mindre filerna är sådana som Archive komprimerar ner för att bäst kunna spela upp över nätet, och är oftast inte ens i HD-upplösning).

Det kan sparas på datorns hårddisk, USB-minnen eller vad du nu känner 
Jag skrev ned detta så jag inte glömmer  ;D

Jabberjaw

Om detta är en unik VHS dubbning med Richie Rich (Ricke Rick) så skulle jag väldigt gärna vilja höra denna.
Såg att den gick på Tradera för ett halvår sedan men glömde buda på den då den gick ut väldigt sent på  natten om jag minns rätt... :'( :( Har för mig Daniel vann den till och med dock?

Det skall även finnas en ytterligare som heter Jorden runt på 80 dagar. Se bild längst ner

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juli 2023 kl. 19:30:14Om detta är en unik VHS dubbning med Richie Rich (Ricke Rick) så skulle jag väldigt gärna vilja höra denna.
Såg att den gick på Tradera för ett halvår sedan men glömde buda på den då den gick ut väldigt sent på  natten om jag minns rätt... :'( :( Har för mig Daniel vann den till och med dock?

Det skall även finnas en ytterligare som heter Jorden runt på 80 dagar. Se bild längst ner

Jag ser bara Ricke Rick

Lillefot

Det här är kanske inte den mest "ovanliga" dubbningen som gjorts, men jag undrar om det skulle vara ok att efterfråga filmen Kapten Sabeltand från 2003 (d.v.s inte Den Magiska Diamanten eller Skatten i Lama Rama) med den svenska dubbningen?

DVD-utgåvan av den filmen är nämligen riktigt svår att hitta begagnat från min erfarenhet, och den finns inte på någon streamingtjänst i Sverige som jag har sökt på.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.