Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2023 kl. 22:57:02Väldigt irriterande och försmädligt. Jag ser nu att jag fått följande mejl från Archive.org:

"Access to your archive.org user account has been disabled under our repeat infringer policy for repeatedly uploading materials that are alleged to violate the copyrights of others by complaints sent to us in accordance with our Terms of Use and Copyright Policy[/color].

We have received such a copyright complaint from Disney about the following materials uploaded by your user account to archive.org:

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb

The above materials have been disabled."

Så nu kommer jag inte alls åt mitt konto längre och kan inte ladda upp någonting alls, inte ens från andra filmbolag, så jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska gå vidare nu... :'(
Det var väldigt tragiskt :'(

Vi kankse borde ha en tyst mimut för att söja förlusten.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 augusti 2023 kl. 22:57:02Väldigt irriterande och försmädligt. Jag ser nu att jag fått följande mejl från Archive.org:

"Access to your archive.org user account has been disabled under our repeat infringer policy for repeatedly uploading materials that are alleged to violate the copyrights of others by complaints sent to us in accordance with our Terms of Use and Copyright Policy[/color].

We have received such a copyright complaint from Disney about the following materials uploaded by your user account to archive.org:

https://archive.org/details/taran-och-den-magiska-kitteln-svensk-originaldubb

The above materials have been disabled."

Så nu kommer jag inte alls åt mitt konto längre och kan inte ladda upp någonting alls, inte ens från andra filmbolag, så jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska gå vidare nu... :'(
Det verkar tydligen som Disney bara vill att svenskar ska se dom sämre dubbningarna av deras filmer :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet 25 augusti 2023 kl. 13:15:41Det vi missar då är förstås det fina arbetet med svenska bildversioner och eftertexter osv. som Ovanliga dubbningar lägger ned så mycket arbete på :(
Plus att man måste veta exakt vilken film-fil hon lagt sin synkning till, annars kommer väl inte ljudet att stämma med bilden.
Mycket krångligt, men som värsta scenario tycker jag att det skulle kunna vara värt att köra den vägen.
Ja, precis - kruxet är att man måste veta exakt vilken utgåva och version som det är synkat till, annars kommer det sannolikt inte alls att stämma.

Om man inte ska vara olaglig och illegalt ladda ner en film krävs ju också lite arbete för att hitta åt och köpa exakt rätt DVD- eller Blu-Ray-utgåva (alternativt en digital köpfilm, om det nu fortfarande finns publikt tillgängliga metoder för att avlägsna DRM-skydden), ha en fungerande Blu-Ray-läsare till datorn, rippa denna med exempelvis MakeMKV och slutligen muxa in det synkade ljudet till den. Kräver ganska mycket arbete plus en del kunskap, och det är mycket som kan gå fel... :(
(Och råkar man ha köpt fel Blu-Ray-utgåva, som inte är exakt identisk med den som filmen är synkad mot, så är det inte alls säkert att det passar in utan manuellt arbete; så det kan kosta en hyfsad slant att få tag i exakt rätt utgåva...)

Och som du säger vore det väldigt tråkigt att gå miste om de fina bildversionerna som @Ovanliga dubbningar lär lägga ner väldigt mycket tid på...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2023 kl. 14:49:10Och som du säger vore det väldigt tråkigt att gå miste om de fina bildversionerna som @Ovanliga dubbningar lär lägga ner väldigt mycket tid på...
Absolut, jämfört med hur snåla Disney och andra bolag är med det till sina officiella släpp...

Visserligen är det en bonus utöver att ha fått lyssna på originaldubbningarna, men en riktigt trevlig sådan. Så det är tråkigt att det nu är osannolikt att få fler av de... :(
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 25 augusti 2023 kl. 14:59:07Absolut, jämfört med hur snåla Disney och andra bolag är med det till sina officiella släpp...

Visserligen är det en bonus utöver att ha fått lyssna på originaldubbningarna, men en riktigt trevlig sådan. Så det är tråkigt att det nu är osannolikt att få fler av de... :(
Definitivt, för då skulle ju alla kunna välja och själva bilda sig en rättvis uppfattning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 25 augusti 2023 kl. 14:59:07Visserligen är det en bonus utöver att ha fått lyssna på originaldubbningarna, men en riktigt trevlig sådan.
Precis, i synnerhet när det gäller biovisade filmer tycker jag det ger en extra krydda att få se de officiella svenska bildversionerna (eller åtminstone hyggligt rekonstruerade versioner av dessa), för att komma så nära som möjligt hur filmerna såg ut på bio i Sverige...

Om filmerna visades helt utan svensk bildversion på bio (som kanske var fallet med Dumbo; något som fortfarande inte är helt klarlagt) tycker jag inte det är riktigt lika "nödvändigt", men förstås en trevlig bonus ändå.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:30:36Daniel, har du kollat på Nya Äventyr Med Nalle Puh? Det är samma läge när det gäller dom avsnitten. Det ser ut som om Scooby Doo och allt annat är på väg mot samma håll. Det blir borttaget. Vad kan göras åt saken? Avsnitten vägrade att bli uppspelade.
Är du säker på det? För på mitt håll finns Daniels uppladdning av Media Dubbs dubbning av Nya Äventyr med Nalle Puh fortfarande kvar och kan spelas upp.

Men det vore förstås förargligt om de skulle tas ner nu också. Även om serien finns på Disney+ så är det ju endast med KMs dubbningar, plus att det i slutändan endast är VHS-rippar med sämre kvalitet än deras remaster.
Men det är helt okej.

Erika

Oerhört tråkigt det som hänt. :(

Hoppas det löser sig på något sätt, uppskattar verkligen Josefins fina arbete och tycker det är enormt kul att dessa ovanliga dubbningar fått sett dagens ljus igen.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:44:01Den vägrade att bli uppspelad, samma sak med Scooby doo avsnitten, med det fungerar nu, det är ändå oroväckande, det är bara att göra nån skrev tidigare inom ämnet, tanka ner innan det blir borttaget, man vet aldrig när det dyker up igen, om det dyker up igen.
Det är inte att de blivit borttagna det är bara archive.org spelare som inte är den bästa.

ph

Jättetråkigt det som hänt men knappast någon överraskning... Även om saker inte går att tillgå laglig väg (VHS, DVD, BluRay) som har utgått ifrån sortimentet, så kommer dessa alltid jaga oss som vill väl, bevara våra minnen och sprida kärlek.

Det vi kan göra för oss själva är att spara dessa filer från archive lokalt, gärna med backups om möjligt (Borde inte ta sådan stor plats, utrymme är billigt idag) För er som inte har möjlighet till det, lugn, vi är era backups!

Om dessa projekt ska fortsätta och eventuellt bli ljud i framtiden, så kan ju ni som gör dessa projekt nämna källan den är synkad till i beskrivningen. Därmed underlättar det för alla som vill "klippa och klistra" på eget bevåg. En annan fråga är däremot, vill man endast ladda upp ljud? Charmen för dessa projekt försvinner nog rätt fort, speciellt hos den som skapar dessa mästerverk.

gstone

Citat från: Erika skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:43:38Oerhört tråkigt det som hänt. :(

Hoppas det löser sig på något sätt, uppskattar verkligen Josefins fina arbete och tycker det är enormt kul att dessa ovanliga dubbningar fått sett dagens ljus igen.
Hur vet du att hon hetter Josefin ?

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2023 kl. 17:00:59Hur vet du att hon hetter Josefin ?
För att hon själv har gått ut med sitt namn.
Men det är helt okej.

Måne

Väldigt tråkigt att höra ovanliga dubbningar :(
är tyvärr inte första och sista gången detta kommer att hända.

det du har gjort är magiskt!

Daniel Hofverberg

Citat från: ph skrivet 25 augusti 2023 kl. 16:21:40Om dessa projekt ska fortsätta och eventuellt bli ljud i framtiden, så kan ju ni som gör dessa projekt nämna källan den är synkad till i beskrivningen. Därmed underlättar det för alla som vill "klippa och klistra" på eget bevåg. En annan fråga är däremot, vill man endast ladda upp ljud? Charmen för dessa projekt försvinner nog rätt fort, speciellt hos den som skapar dessa mästerverk.
Ja, det var precis min tanke också. Även om vi ser bortom bara Ovanliga dubbningar, så kan man med all rätt fråga sig hur många som egentligen vill ladda upp enbart ljud...?

Det blir förstås inte alls samma charm och känsla, och dessutom lär man nog utesluta ganska många - utan att kunna veta med säkerhet gissar jag att minst hälften av alla härifrån som tagit del av material på Archive.org sannolikt inte har vare sig teknisk utrustning eller kunskap för att själv sammanfoga ljud med andra bildkällor; än mindre tålamod och vilja till det. Det kräver ju ett helt annat engagemang för att få tag i rätt bildkällor och sammanfoga ljud med dessa, som gör att många spontanbesökare helt utesluts.

Om målgruppen begränsas så pass mycket, så befarar jag att det inte alls kommer bli samma intresse för att lägga upp material. :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 augusti 2023 kl. 00:14:49Frågan är då vad som kan åtgöras åt saken så att kortfilmerna och filmerna med originaldubb är tillgängliga? Kommer allting bli borttaget?
Det är en mycket bra fråga. Exakt hur Disney resonerar kan ju ingen veta, för det är minst sagt märkligt att låta Taran och den magiska kitteln ligga kvar i ett års tid; medan Alice i Underlandet togs bort väldigt snabbt (till och med från VHS-källor)...

Men fortfarande finns Snövit och de sju dvärgarna kvar, som man kan tycka borde vara minst lika "känsligt" som Taran och den magiska kitteln, om nu någon nitisk upphovsrättsjurist vill få bort så mycket som möjligt oavsett hänsyn till vad som går att få tag i på laglig väg...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Zach66 skrivet 25 augusti 2023 kl. 13:15:41Men det hela är verkligen tråkigt.... så mycket jag såg fram såååååå mycket inför:
101 Dalmatians svenska original dubbning.... Pinocchio, Dumbo, Lady och Lufsen, svenska ljudspåren till True Life Adventures-filmerna osv.

Stor, stor förlust för oss alla. :'(
Citat från: Lillefot skrivet 25 augusti 2023 kl. 14:59:07Visserligen är det en bonus utöver att ha fått lyssna på originaldubbningarna, men en riktigt trevlig sådan. Så det är tråkigt att det nu är osannolikt att få fler av de... :(
Citat från: Erika skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:43:38Oerhört tråkigt det som hänt. :(

På något sätt ska vi nog kunna lösa det här, så jag ska göra allt som står i min makt så att alla på något sätt ska få tillgång till originaldubbningen av Pinocchio, Peter Pan, Pongo och valptjuvarna och Bambi, plus 1972 års första omdubbning av Dumbo. :)

Nu när jag slickat såren en liten stund ska jag be min väninna att skapa ett nytt konto på Archive.org - hon har förhoppningsvis någon anonym epostadress som hon kan använda, så att jag sedan kan "låna" kontot för att lägga upp material på. Jag har svårt att tro att Archive.org skulle begränsa konton till specifika IP-adresser, så bara kontot är aktivt borde jag kunna logga in på det och ladda upp material.

Min plan är då att inom en nära framtid ladda upp Taran och den magiska kitteln igen, men med en liten förändring - jag har nämligen en idé som kanske kan vara till hjälp. Jag har då tänkt att lägga till en kortfilm som förspel till videon innan långfilmen börjar, som möjligtvis kan öka chanserna att filmen får vara kvar.

Vi kan väl anta att det antagligen är överarbetade jurister som går igenom hundratals eller tusentals videor på jakt efter upphovsrättsskyddat material för sin klient (i det här fallet Disney), och de lär ju behöva spela upp varje video för att säkerställa att det verkligen är rätt film - då är det inte omöjligt att det gör skillnad att behöva spola framåt 7 minuter för att hitta åt var långfilmen börjar, så att det extraarbetet gör att juristen går vidare till nästa video på listan istället. Om en ska spela upp tusentals videor på nätet gör det ju trots allt ganska stor skillnad om en måste lägga ner 40 - 50 sekunders ytterligare arbete på att spola i videon, så att det finns en chans att de bara orkar kolla början och sen struntar i resten.

Det här är förstås bara en vild chansning och det finns ju inga garantier, men de filmer jag lagt upp med förspel från andra filmbolag har ju fått vara kvar så det finns en chans i alla fall. När det gäller olika filmbolag blir det förstås en något haltande jämförelse, men det är värt ett försök i alla fall. :)

Så min plan är att prova den metoden, och sen vänta och se vad som händer, och under tiden ladda upp videor från andra filmbolag än Disney. Om även den tas bort så får jag i så fall prova med någon helt annan tjänst än Archive, för att se om någon annan låter videon ligga kvar. Jag är lite osäker vilka andra tjänster som finns, men sannolikt måste en då leva med något sämre kvalitet då jag inte känner till någon mer tjänst som både tillhandahåller orörda filer för nedladdning och komprimerade filer för uppspelning över nätet.

Citat från: Zach66 skrivet 25 augusti 2023 kl. 13:15:41Ja, det kan vara ett förslag att köra det denna vägen.
Nästan alla har väl någon typ av video-redigerare eller "movie-maker" i sina datorer och kan lägga till ljudet av orginal-dubbningen till en redan färdig film-fil.

Det vi missar då är förstås det fina arbetet med svenska bildversioner och eftertexter osv. som Ovanliga dubbningar lägger ned så mycket arbete på :(
Plus att man måste veta exakt vilken film-fil hon lagt sin synkning till, annars kommer väl inte ljudet att stämma med bilden.
Mycket krångligt, men som värsta scenario tycker jag att det skulle kunna vara värt att köra den vägen.
Den vägen vill jag helst inte gå, då det skulle utesluta alldeles för många som inte vet hur en ordnar med allt sådant - plus då att det blir en ganska dyr kostnad att köpa exakt rätt Blu-Ray-utgåva som använts för synkningen, och kanske behöva köpa filmen igen om det visar sig vara fel utgåva. :(

Dessutom anser jag att svensk bildversion är en viktig del, som det inte blir detsamma utan.

Som en sista utväg möjligtvis, men i möjligaste mån vill jag undvika den metoden.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2023 kl. 02:42:08Det blir förstås inte alls samma charm och känsla, och dessutom lär man nog utesluta ganska många - utan att kunna veta med säkerhet gissar jag att minst hälften av alla härifrån som tagit del av material på Archive.org sannolikt inte har vare sig teknisk utrustning eller kunskap för att själv sammanfoga ljud med andra bildkällor; än mindre tålamod och vilja till det. Det kräver ju ett helt annat engagemang för att få tag i rätt bildkällor och sammanfoga ljud med dessa, som gör att många spontanbesökare helt utesluts.

Om målgruppen begränsas så pass mycket, så befarar jag att det inte alls kommer bli samma intresse för att lägga upp material. :(
Tyvärr tror jag att du överskattar de presumtiva tittarna härifrån, och själv är jag rädd att det nog är närmare 70 - 80% av alla som inte har det tekniska kunnandet eller utrustningen för att kunna rippa en Blu-Ray och muxa in svenskt ljud dit. Bara att ha en Blu-Ray-läsare/brännare till ens dator börjar nog vara ganska få förunnat i dessa tider när de flesta tillverkare hoppar över optiska läsare.

Så det känns inte som en realistisk väg att gå för närvarande, åtminstone inte som annat än en absolut sista nödlösning. :(