Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 21:31:38Vet du om det finns en VHS/DVD-utgåva av filmen med svensk/nordisk dubbning?
Det gör det inte, utan den har bara visats på SVT uppdelad i två avsnitt. 

Steffan Rudvall

@Ovanliga dubbningar är det möjligen så att din kontakt som du nämnt har Arthur avsnitt tidigare spelat in Arthurs fantastiska jul?

gstone

Jag kan nu ladda ner saker igen :D

Jag tog bort onödiga bilder jag hade sparade ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Ovanliga dubbningar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2024 kl. 21:50:32@Ovanliga dubbningar är det möjligen så att din kontakt som du nämnt har Arthur avsnitt tidigare spelat in Arthurs fantastiska jul?
Det vet jag dessvärre inte, men jag ska höra mig för om saken så återkommer jag med besked. :)

gstone

Jag kan inte ladda ner grejer 1! :'( :'( :'(

Det blir fel på datorn :-\ :-\

Så ni för sluta lägga upp saker >:( >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2024 kl. 16:13:42Jag kan inte ladda ner grejer 1! :'( :'( :'(

Ingen tvingar dig att ladda ner någonting du kan se det i online spelaren men du laddar ändå ner så skyll dig själv

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2024 kl. 16:13:42Jag kan inte ladda ner grejer 1! :'( :'( :'(

Du borde tänka efter innan du uttrycker dig.

Har förståelse för din problematik då jag också är autistisk men att uttrycka sig på detta sätt är oacceptabelt.

Folk kan dels ta illa upp och du kan hamna i trubbel.

Goliat

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 februari 2024 kl. 20:09:53Nu är det jul igen är ju en svensk låt varför är den med i originalversionen?
Är det inte danska Mads Hansen som skrev texten? 🤔 

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 februari 2024 kl. 21:29:28Du borde tänka efter innan du uttrycker dig.

Har förståelse för din problematik då jag också är autistisk men att uttrycka sig på detta sätt är oacceptabelt.

Folk kan dels ta illa upp och du kan hamna i trubbel.
Tror inte folk tar illa upp bara för att han säger att han har fullt på datorn.

Själv tycker jag inte det är någon fara att uttrycka sig på det sätt han gör.

Man får skriva det man vill utan att mobbas. Och på den nivån är han inte på ju.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 15 februari 2024 kl. 21:36:11Är det inte danska Mads Hansen som skrev texten? 🤔
Hur som helst ska karaktären föreställa att komma från en svensk familj och både Sankta Lucia och Nu är det jul igen spelas upp på svenska...

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 15 februari 2024 kl. 21:36:11Är det inte danska Mads Hansen som skrev texten? 🤔
Den danska originaltexten, ja - vem som har skrivit den svenska texten tror jag inte någon vet i dagens läge; och inte heller vem som skrev musiken.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2024 kl. 21:55:46Den danska originaltexten, ja - vem som har skrivit den svenska texten tror jag inte någon vet i dagens läge; och inte heller vem som skrev musiken.
Låten är väl en nedtecknas polska som man inte vet ursprunget då man inte hittat äldre (om jag minns rätt).

Han bodde väl i Skåne också (dock lite dålig koll på hur länge eller varför) men låten finns publicerad i hans namn på svenska, har inte kvar anteckningarna när jag forskade i den dock... Så med största sannolikhet borde han ha skrivit den svenska versionen med.

Har mest sökt på svenska nationalsången (den som valdes men glömdes bort och finns i extremt fåtal exemplar tryckta).

Jonas9881

Citat från: Goliat skrivet 15 februari 2024 kl. 22:09:33Låten är väl en nedtecknas polska som man inte vet ursprunget då man inte hittat äldre (om jag minns rätt).

Han bodde väl i Skåne också (dock lite dålig koll på hur länge eller varför) men låten finns publicerad i hans namn på svenska, har inte kvar anteckningarna när jag forskade i den dock... Så med största sannolikhet borde han ha skrivit den svenska versionen med.

Har mest sökt på svenska nationalsången (den som valdes men glömdes bort och finns i extremt fåtal exemplar tryckta).
så den svenska natinalsången finns i få exemplar?

Vilken svensk nationalsång? inte den vanliga eller?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 22:19:31så den svenska natinalsången finns i få exemplar?

Han menar en annan, Du gamla du fria har faktiskt aldrig valts till Sveriges officiella nationalsång då Sverige egentligen inte har någon officiell nationalsång. Men Du gamla du fria har blivit så pass vedertagen att den antagis av folket...

Goliat

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 22:19:31så den svenska natinalsången finns i få exemplar?

Den "vanliga" är egentligen mest accepterad som nationalsång, den som vann var "O sköna land i höga nord" av Ivar Hallströms. Spelat in den på piano och den verkar faktiskt lite muntrare än den som sjunges idag.