Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Må hända TV1000  dubningarna av Burbank Films Australia . kan lägga upp ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2024 kl. 16:31:41Trist.

Men vad kan man göra 😕
Har den fortfarande på hårddisken om du vill se den.
Lägger upp den på SendGb isåfall.

Yes allt på mitt konto blev nedtaget när Disney klagade😭😭😭😭, vilket dom inte har rätt att göra med saker dom inte erbjuder.

DingoPictures2005

Citat från: MB skrivet  1 april 2024 kl. 16:56:11Kan du inte göra som andra har gjort tidigare i tråden? Låta någon annan ladda upp det? Verkar funka när Daniel och BPS gjort det
Tror det är slumpmässigt och det är det som Disney hittar som tas ned.
Ser dom, en vhs rip av Song of the South är uppe så skickar dom klagomål utan att ta hänsyn till om man kan tillgå materialet.
@Ovanliga dubbningar konto blev ju exempelvis låst då Disney hade klagat.
Tror även Disney lagrar Ip adresser från konton som lagt upp deras material.
Ser dom, nu har denna ip adressen lagt upp, så kollar dom och ser dom att Peter Pans originaldubb blivit upplagd så klagar dom utan att ta hänsyn till att den inte finns att tillgå med originaldubben.

DingoPictures2005

Anledningen att jag vet att dom lagrar Ip adresser är för att jag försökte lägga upp Peter Pan, Pongo och Pinocchio på nytt och Disney tog ned och raderade det nya kontot efter en vecka.

Jabberjaw

Det är nog snarare att dom hittar via indexing eller läser här, än att dom går på vilken IP en uppladdare har... Det delas ju inte på det sättet, och när någon laddar ner så går det genom Archive.

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 april 2024 kl. 17:25:43Det är nog snarare att dom hittar via indexing eller läser här, än att dom går på vilken IP en uppladdare har... Det delas ju inte på det sättet, och när någon laddar ner så går det genom Archive.
Men varför inte bara göra sakerna tillgängliga på D+ då?
Sedan så har Snövit och mycket annat som dom äger A-L-L-A rättigheter fått ligga uppe trots att dessa finns att tillgå på D+ med andra (enligt mig) sämre dubbningar.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 17:29:12Men varför inte bara göra sakerna tillgängliga på D+ då?
Sedan så har Snövit och mycket annat som dom äger A-L-L-A rättigheter fått ligga uppe trots att dessa finns att tillgå på D+ med andra (enligt mig) sämre dubbningar.
Så det är troligtvis ip och slumpmässigt.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 17:30:19Så det är troligtvis ip och slumpmässigt.
Jag gissar snarare att de baseras på titlar och taggar. Jag har nämligen laddat upp sånt som tagits ner från mitt konto igen och det har fått vara kvar.

Jabberjaw

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 17:30:19Så det är troligtvis ip och slumpmässigt.
Dom vet ju inte vilken IP det är som lagt upp. Så nej det är förmodligen bara algoritmerna som dom använder sig utav som hittar materialet baserat på någon taggning, slumpen eller genom att någon människa med kopplingar till Disney läser här på forumet.

Det är heller inte omöjligt att skicka in "falska" DMCA takedowns. Det är ganska laglöst när det kommer till YouTube så jag förmodar att samma princip gäller Archive. Det går att skicka in en ansökan om anspråk på material till vilken kanal som helst. Och ger du lite data som verkar stämma så finns möjligheten att Youtube plockar ner materialet. Någonting som hände mig nyligen var exempelvis att alla klipp på YouTube innehållande "Saban Peter Pan" togs bort, medan mitt intro fick logga kvar på YT. Och då var alla dom andra klippen som togs bort nästintill identiska med mitt. Så ibland finns det helt enkelt inte speciellt mycket logik mer än att en algoritm körs. Det är inte speciellt svårt att filtrera fram klipp på Archive som är på Svenska.

Har Disney AI så kör dom igenom tusentals sidor i sekunden, så då är det inte så konstigt om det helt plötsligt blir en träff på just era saker...  Ni märker ju inte direkt när andra material tas bort eftersom ni bara ser erat eget. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 17:15:43Tror även Disney lagrar Ip adresser från konton som lagt upp deras material.
Ser dom, nu har denna ip adressen lagt upp, så kollar dom och ser dom att Peter Pans originaldubb blivit upplagd så klagar dom utan att ta hänsyn till att den inte finns att tillgå med originaldubben.
Jag betvivlar att Disney har tillgång till Ip-adresser, eftersom det skulle förutsätta att Archive.org delar med sig av den informationen och skickar ut Ip-adresser till alla företag som vill veta det - högst tveksamt om det är lagligt att göra så utan vidare, och jag tror inte att Archive så lättvindigt skulle dela med sig av information i deras interna databaser...

Trots allt kan ju varken Disney eller vi andra se Ip-adresser som använts för uppladdningar på Archive. Disney kan givetvis gå till domstol och kräva att Archive ska lämna ut Ip-adresser, men det känns som alldeles för mycket jobb för att Disney ska orka göra det regelbundet...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2024 kl. 17:50:30Jag betvivlar att Disney har tillgång till Ip-adresser, eftersom det skulle förutsätta att Archive.org delar med sig av den informationen och skickar ut Ip-adresser till alla företag som vill veta det - högst tveksamt om det är lagligt att göra så utan vidare, och jag tror inte att Archive så lättvindigt skulle dela med sig av information i deras interna databaser...

Trots allt kan ju varken Disney eller vi andra se Ip-adresser som använts för uppladdningar på Archive. Disney kan givetvis gå till domstol och kräva att Archive ska lämna ut Ip-adresser, men det känns som alldeles för mycket jobb för att Disney ska orka göra det regelbundet...
Disney får inte tillgång till IP-adresserna, som jag förstått så är inte archive.org kopplat till ip heller utan användarnamn och e-post vilket de inte heller delar med sig av. Tror också domstolsbeslut kan kräva ut IP, men då skulle det nog handla om massor av material, kanske hela och flera serier och filmer från en och samma person.

Däremot finns det som exempel en form av ContentID som fungerar som shazam och när det upptäcks att det är en match kan det begäras tas bort eller en bot göra detta automatiskt. Dock är jag osäker på hur det gäller bild om det finns något liknande.

EDIT: Angående ContentID så kan kan det ta tid också innan det kommer dit så för en kan det ta några timmar och en annan flera år, det är mycket material på archive.org

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet  1 april 2024 kl. 18:00:47Disney får inte tillgång till IP-adresserna, som jag förstått så är inte archive.org kopplat till ip heller utan användarnamn och e-post vilket de inte heller delar med sig av. Tror också domstolsbeslut kan kräva ut IP, men då skulle det nog handla om massor av material, kanske hela och flera serier och filmer från en och samma person.

Däremot finns det som exempel en form av ContentID som fungerar som shazam och när det upptäcks att det är en match kan det begäras tas bort eller en bot göra detta automatiskt. Dock är jag osäker på hur det gäller bild om det finns något liknande.

EDIT: Angående ContentID så kan kan det ta tid också innan det kommer dit så för en kan det ta några timmar och en annan flera år, det är mycket material på archive.org
Vilket är varför jag tycker vi borde skaffa en egen hemsida där vi kan bevara material.
Med störst sannolikhet så kommer nog allt som läggs upp på Archive tas ned.

Sedan så bryr sig inte heller dom som jobbar med att koda webbsidan om att bevara historia då dom tar ned saker.
Alla originaldubbningarna ska kunna finnas tillgängliga för allmänheten att se, Ingen ska behöva se Monica Forsbergs hemska Dumbo, Peter Pan eller 101 Dalmatiner dubbning.
Nästan alla Monicas omdubbningar är enligt mig skräp som är oihopslängt utan eftertanke eller budget tänker med fasa på Ulf Källviks hemska röstbyte till Indian hövdingen.
Martin Ljung kunde både vara rolig och sjunga.
Doreen Dennings omdubbningar höll iallafall en kvalitets standard.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 18:58:12Vilket är varför jag tycker vi borde skaffa en egen hemsida där vi kan bevara material.

Sedan så bryr sig inte heller dom som jobbar med att koda webbsidan om att bevara historia då dom tar ned saker.
Alla originaldubbningarna ska kunna finnas tillgängliga för allmänheten att se, Ingen ska behöva se Monica Forsbergs hemska Dumbo, Peter Pan eller 101 Dalmatiner dubbning.
Nästan alla Monicas omdubbningar är enligt mig skräp som är oihopslängt utan eftertanke eller budget tänker med fasa på Ulf Källviks hemska röstbyte till Indian hövdingen.
Jag tycker iallafall att både Doreen Denning och Monica Forsberg gjort bra omdubbningar.

I fallen med både Alice i Underlandet och Peter Pan så anser jag att Monica Forsbergs och KM Studios omdubbningar är avsevärt bättre än originaldubbningarna, Pinocchios omdubbning har förbättrat Pinocchios fruktansvärt dåliga röst i originaldubbningen som gjordes av en vuxen kvinna (som rentav är bland de värsta dubbningsprestationerna någonsin i svensk dubbningshistoria i mitt tycke om än inte lika mycket som E.H. Brochmanns Kalle Anka) och när det gäller Dalmatinerna så tycker jag att båda dubbningarna är ungefär lika bra, men jag gillar Cruella De Vils röst bättre i omdubbningen.

Däremot håller jag som sagt med om att KM Studios dubbning av Dumbo inte alls är någon höjdare.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 april 2024 kl. 19:16:04Jag tycker iallafall att både Doreen Denning och Monica Forsberg gjort bra omdubbningar.

I fallen med både Alice i Underlandet och Peter Pan så anser jag att Monica Forsbergs och KM Studios omdubbningar är avsevärt bättre än originaldubbningarna, Pinocchios omdubbning har förbättrat Pinocchios fruktansvärt dåliga röst i originaldubbningen som gjordes av en vuxen kvinna (som rentav är bland de värsta dubbningsprestationerna någonsin i svensk dubbningshistoria i mitt tycke om än inte lika mycket som E.H. Brochmanns Kalle Anka) och när det gäller Dalmatinerna så tycker jag att båda dubbningarna är ungefär lika bra, men jag gillar Cruella De Vils röst bättre i omdubbningen.

Däremot håller jag som sagt med om att KM Studios dubbning av Dumbo inte alls är någon höjdare.
Respekterar din åsikt.

Pinocchios omdubbning förbättrade en del grejer MEN Jan Modin är fruktansvärd som Benjamin, vilket gör att omdubben är fruktansvärd att se på.
Torsten Winge som Benjamin gör i princip 1/2 filmen och när man byter ut Benjamin Syrsa mot en super dålig röst så förstörs hela nöjet med filmen.
Jan Modin pratar i princip som en vanlig person och han är inte rolig.
Nu tycker jag att Jan Modin varit bra i ganska många roller men Benjamin är han hemsk som.
Negativa med originaldubben är att Inga inte passar Pinocchio och att Benjamin har ett röstbyte MEN detta kompenseras av att jag tycker båda rösterna till Benjamin är bra och i omdubben så är röstbytet betydligt tydligare.

Personligen så skulle jag vilja säga att Jan Modin som Benjamin Syrsa är en av dom sämsta röstinsatserna som någonsin har gjorts inom svensk dubbning!
Iallafall top 10 sämsta, Dom sämre är typ E.H. Brochmann, dom hemska tjej rösterna i Bambi (originaldubb), Louise Ræder som Luna och dom skräck dålig insatserna jag hört.

Vad jag ogillar med Peter Pan är följande.
Billigt oihopslängd och dåligt gjord först och främst ett röstbyte som alltid ger stora minus, Alice faller typ under samma skit som jag förklarat tidigare.

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 april 2024 kl. 18:58:12Vilket är varför jag tycker vi borde skaffa en egen hemsida där vi kan bevara material.

Tror inte det är en bra ide, om det är ju så att något flaggas och tas ner så ska det heller inte vara uppe. På archive ger man dem också möjligheten till att ta ner om det inte är okey, men skapar man hemsida för specifikt detta så är det mer pirat och det kan ställa till det, där lär de kontakta omgående och begära ut IP via domstolsbeslut.

Däremot ljudprov m.m. är sällan de bryr sig om och det vore isf bättre alternativ, men det postas det ju här redan.