Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: salle skrivet 28 april 2024 kl. 18:44:11Lite osäker vart detta kvalar in, men jag gjorde ett projekt för några år sedan där jag skalade upp, klippte in med colour correction samt synkade in de delar av Pippi Långstrump serien (1969) som sedan BluRayn är censurerade.
För avsnitt 1 var det bara ljudet som censurerades.
För avsnitt 3 var det både ljud och bild som censurerades.
Är det någon som skulle vilja ta del av dessa två avsnitt ocensurerade eller lägga upp så kan ni få höra av er.
Jag tar gärna del av dom ocensurerade avsnitten, och lägger gärna upp på Archive.org, om du vill dela med dig av dom. :)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  2 maj 2024 kl. 01:46:34Jag tar gärna del av dom ocensurerade avsnitten, och lägger gärna upp på Archive.org, om du vill dela med dig av dom. :)
Vill inte vara elak.
Dock rekommenderar jag och avråder från att lägga upp på Archive.
Du lär få allt som ägs av någon med plockat tidsnog och det är bara en tidsfråga innan materialet hittas och tas ned.
Archive och YouTube är typ likadant enda skillnaden är att Archive inte har ai algorithmer som yt, så materialet tas endast när upphovsmannen klagar.
Och då gör du tyvärr arbete förgäves.
Archive följer blint klagomål från Disney och liknande även på otillgängliga filmer.

Jag vet att saker där 'oftast' tas ned tids nog och oftast fort då en kompis nyligen la upp min Dumbo vhs digitalisering som bara låg uppe i 2 dagar.

Rekommenderar därför torrent trackers och liknar.
Visserligen så är torrent trackers inte lika lättillgängliga men du slipper få saker ständigt nedplockad när Disney och liknande skickar klagomål 24/7.

salle

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  2 maj 2024 kl. 01:46:34Jag tar gärna del av dom ocensurerade avsnitten, och lägger gärna upp på Archive.org, om du vill dela med dig av dom. :)
Du har nu fått dem :).

gstone

Jag hoppa någon lägger ut säsong 3 och 4 av Tom & Jerry Kids snart :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  2 maj 2024 kl. 18:51:14Jag hoppa någon lägger ut säsong 3 och 4 av Tom & Jerry Kids snart :D
Nostalgi :D

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 maj 2024 kl. 00:21:23https://sendgb.com/OMJ3UolZYbe
Lägger denna här Den Otroliga Vandringen.
Av någon irriterande anledning så dubbades denna men av någon anledning så finns typ alla språk utom Svenska att välja på Disney+.
Vet ej hur ovanlig dubbningen är men ser dom moraliskt rätt att dela den🙂.

Röster av bland annat tv programledaren Martin Timell, Stig Grybe, Johan Halldén, Myrra Malmberg och Gunilla Åkesson.
Ja, det är väldigt märkligt varför Den otroliga vandringen saknar svenskt tal på Disney+, när det finns norskt, danskt och finskt tal... Filmen har ju släppts på DVD med svenskt ljudspår, så det borde ju inte finnas vare sig rättighetsproblem eller tekniska problem.

Har Disney gjort ett misstag, eller har de slarvat bort det svenska ljudbandet...?

Den andra filmen finns ju däremot på Disney+ med svenskt tal.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 20:14:45Ja, det är väldigt märkligt varför Den otroliga vandringen saknar svenskt tal på Disney+, när det finns norskt, danskt och finskt tal... Filmen har ju släppts på DVD med svenskt ljudspår, så det borde ju inte finnas vare sig rättighetsproblem eller tekniska problem.

Har Disney gjort ett misstag, eller har de slarvat bort det svenska ljudbandet...?

Den andra filmen finns ju däremot på Disney+ med svenskt tal.
Ingen anning.
Tycker dock det är synd att den ej finns att tillgå.

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet  2 maj 2024 kl. 18:51:14Jag hoppa någon lägger ut säsong 3 och 4 av Tom & Jerry Kids snart :D
Den går ju att se på streamingtjänster så jag tror inte Daniel skulle vilja att vi delar den serien.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 maj 2024 kl. 22:28:50Den går ju att se på streamingtjänster så jag tror inte Daniel skulle vilja att vi delar den serien.
antigenen inte med svenskt tal och inte lagligt ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 maj 2024 kl. 22:28:50Den går ju att se på streamingtjänster så jag tror inte Daniel skulle vilja att vi delar den serien.
Vilken streamingtjänst då? Jag hittar i alla fall ingen tjänst i Sverige där Tom & Jerry Kids vare sig finns nu eller har funnits tidigare; och har ju heller inte visats linjärt på ett antal år.

Citat från: gstone skrivet  2 maj 2024 kl. 22:31:53antigenen inte med svenskt tal och inte lagligt ;)
Jag hittar för övrigt inte serien på laglig väg ens med svensk text...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 22:32:55Vilken streamingtjänst då? Jag hittar i alla fall ingen tjänst i Sverige där Tom & Jerry Kids vare sig finns nu eller har funnits tidigare; och har ju heller inte visats linjärt på ett antal år.
Det var den där streamingtjänsten som inte ägde något av det dom streamade ;) :(

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet  2 maj 2024 kl. 22:35:27Det var den där streamingtjänsten som inte ägde något av det dom streamade ;) :(
Vilken tjänst syftar du på?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 22:32:55Vilken streamingtjänst då? Jag hittar i alla fall ingen tjänst i Sverige där Tom & Jerry Kids vare sig finns nu eller har funnits tidigare; och har ju heller inte visats linjärt på ett antal år.
Linjärt har det är inte gått på, visserligen har jag enbart gratis kanaler så har inte koll på vad andra kanaler sänder förnågot.

Men som exempel Scooby doo mysteriegänget finns ju på Netflix men går inte på linjär TV vad jag vet, så större chans att det finns att streama än att det sänds på tv.

Och Tom och jerry kids var väl inte ens dubbad då det inte var någon som pratade vad jag minns från min DVD.

Det jag menade när jag säger att den finns tillgänglig är ju inte i Sverige men är väl ändå inte okej att dela serie bara för att det inte finns tillgängligt i Sverige, räcker man använder VPN så får tillgång till det.

https://tv.apple.com/us/show/tom--jerry-kids/umc.cmc.3l7iuhn8ehdqcw37ilkbl5yom
https://www.primevideo.com/-/sv/detail/Tom-Jerry-Kids/0TEDKQ5UPN92Z01SOI2G4MWUHA

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 maj 2024 kl. 22:59:02Och Tom och jerry kids var väl inte ens dubbad då det inte var någon som pratade vad jag minns från min DVD.

Det jag menade när jag säger att den finns tillgänglig är ju inte i Sverige men är väl ändå inte okej att dela serie bara för att det inte finns tillgängligt i Sverige, räcker man använder VPN så får tillgång till det.

https://tv.apple.com/us/show/tom--jerry-kids/umc.cmc.3l7iuhn8ehdqcw37ilkbl5yom
https://www.primevideo.com/-/sv/detail/Tom-Jerry-Kids/0TEDKQ5UPN92Z01SOI2G4MWUHA
Jodå, Tom & Jerry Kids är dubbad till svenska och har en hel del dialog - det finns t.o.m. två olika svenska dubbningar, en från FilmNet och en från TV3 (dock bara en dubbning av säsong 1 och 2). Säsong 1 har förvisso släppts på DVD i Sverige, som numera är utgången, men saknar där den svenska dubbningen och har bara svensk text.

Att den finns tillgänglig på engelska med VPN spelar ingen roll i sammanhanget, då det viktiga är att den inte finns att tillgå med svenskt tal någonstans. Skulle man sätta stopp bara för att en serie eller film finns med VPN utan dubbning i utlandet, så skulle ju i stort sett ingenting alls kunna läggas upp...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 23:10:25Jodå, Tom & Jerry Kids är dubbad till svenska och har en hel del dialog - det finns t.o.m. två olika svenska dubbningar, en från FilmNet och en från TV3 (dock bara en dubbning av säsong 1 och 2). Säsong 1 har förvisso släppts på DVD i Sverige, som numera är utgången, men saknar där den svenska dubbningen och har bara svensk text.

Att den finns tillgänglig på engelska med VPN spelar ingen roll i sammanhanget, då det viktiga är att den inte finns att tillgå med svenskt tal någonstans. Skulle man sätta stopp bara för att en serie eller film finns med VPN utan dubbning i utlandet, så skulle ju i stort sett ingenting alls kunna läggas upp...
Men då jag trodde att det var som Fåret shaun eller Småkryp fast djurläten istället för dialog, men minns inte helt korrekt tydligen för serien.

Ja men blir ju svårare då det är upphovsrätt till den, så är väl ingen som vill riskera ett konto på Archive.