Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag skulle verkligen vilja att någon lägger ut Musses verkstad på Archive org 🙏🥺  jag vill gärna se den !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

tkabt06

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2024 kl. 20:07:11Ja, jag har hittat åt DVD:n med Tävla för livet, Snobben/Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben, så jag laddar upp den till Archive under kvällen. :)
kom den upp? 

Oskar

Citat från: gstone skrivet 30 september 2024 kl. 16:18:59Jag skulle verkligen vilja att någon lägger ut Musses verkstad på Archive org 🙏🥺  jag vill gärna se den !
du vet att Disney kräver att archive tar bort på direkt eftersom Disney och andra amerikanska bolag är mer tjurskalle än andra produktbolag i världen.

Daniel Hofverberg

Citat från: tkabt06 skrivet 30 september 2024 kl. 18:08:45kom den upp?
Det har varit väldigt besvärligt att ladda upp, då Archive har avbrutit uppladdningen stup i kvarten med felmeddelandet 503 Slowdown, som jag inte har en blekaste aning vad det betyder... :(

Men efter att ha startat om uppladdningen ett dussintal gånger har nu äntligen Tävla för livet, Snobben och Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben precis blivit klar - men inte färdigbehandlad än, så du måste ladda hem filerna och kan inte spela upp online riktigt än. :)
https://archive.org/details/tavla-for-livet-snobben

Kruxet är att dubbcreditsen just nu har hamnat före respektive film i den alfabetiska ordningen, som jag inte riktigt vet hur jag ska komma runt...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2024 kl. 21:59:48Det har varit väldigt besvärligt att ladda upp, då Archive har avbrutit uppladdningen stup i kvarten med felmeddelandet 503 Slowdown, som jag inte har en blekaste aning vad det betyder... :(
503 innebär att Archive tror att det är spam händer oftast när man har försökt ladda upp samma film flera gånger...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 30 september 2024 kl. 22:08:59503 innebär att Archive tror att det är spam händer oftast när man har försökt ladda upp samma film flera gånger...
Jag fick det i alla fall redan vid första uppladdningsförsöket, och tio gånger har jag fått klicka Resume när det har dykt upp - och Resume är ju ett vilseledande meddelande, då den i själva verket börjar om från början med samma fil och återupptar inte där den avbröts...

I förrgår och igår fick jag ge upp, då det hände så ofta - när jag började om från början idag blev det bara en gång, så det var mer inom rimlighetens gräns.

Finns det nåt sätt att komma runt dilemmat med att den alfabetiska ordningen placerar filerna med dubbcredits före själva filmen...? Jag vill förstås att respektive film ska hamna före dubbcreditsen för den filmen...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2024 kl. 22:18:56Finns det nåt sätt att komma runt dilemmat med att den alfabetiska ordningen placerar filerna med dubbcredits före själva filmen...? Jag vill förstås att respektive film ska hamna före dubbcreditsen för den filmen...
Det enda sättet jag tror funkar är att numera filerna...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2024 kl. 22:18:56Jag fick det i alla fall redan vid första uppladdningsförsöket, och tio gånger har jag fått klicka Resume när det har dykt upp - och Resume är ju ett vilseledande meddelande, då den i själva verket börjar om från början med samma fil och återupptar inte där den avbröts...

I förrgår och igår fick jag ge upp, då det hände så ofta - när jag började om från början idag blev det bara en gång, så det var mer inom rimlighetens gräns.
Kan det vara så att du ursprungligen hade siffror i identifier-URL:n när du först försökte ladda upp den? Archive verkar reagera kraftigt på det och anta att det är spam, för det inträffade för mig när jag först försökte ladda upp Kapten Sabeltand tidigare i januari. När jag väl tog bort alla siffror och använde endast bokstäver, gick det dock problemfritt...

Om så dock inte var fallet så är jag inte riktigt lika säker på vad det kan ha berott på.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2024 kl. 22:18:56Jag vill förstås att respektive film ska hamna före dubbcreditsen för den filmen...
Är dubbcreditsen baserade på röstigenkänning eller en lista från Eurotroll?

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 oktober 2024 kl. 16:37:03Är dubbcreditsen baserade på röstigenkänning eller en lista från Eurotroll?
Dubbcreditsen kommer från Eurotroll, på den tiden när de skickade ut Word-dokument med varenda liten biroll. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2024 kl. 20:06:26Dubbcreditsen kommer från Eurotroll, på den tiden när de skickade ut Word-dokument med varenda liten biroll. :)
Nu svarar dom knappt på mail, har reglerna ändrats under åren? Förklarar varför dom inte är samarbetsvilliga längre

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  1 oktober 2024 kl. 21:29:28Nu svarar dom knappt på mail, har reglerna ändrats under åren? Förklarar varför dom inte är samarbetsvilliga längre
Jag tror mer det är att de har fått mer att göra (fler uppdrag), i kombination med fler anställda vilket ökar risken att frågor faller mellan stolarna.

Det verkar vara lite olika mellan olika personer, men häromåret fick jag ju mycket hjälp av den dåvarande receptionisten (som tyvärr inte längre jobbar kvar på Eurotroll). Den nya receptionisten (Emmy Pettersson Parnevik) var hjälpsam i vintras/våras, men nu efter semestern har hon inte svarat alls...

Men man får ju som sagt respektera att dubbningsstudior givetvis måste prioritera uppdrag åt kunder, och att mail och att leta fram credits ju bara är något de gör när de har tid över. :)
 (Bortsett från Iyuno då, som inte gör det alls)

Det kan ha att göra med hur olika företag har valt att lägga upp arbetet organisatoriskt, eller så beror det bara på om man lyckats hitta åt "rätt" person att fråga, för med KM Studio/Plint har det i flera år inte varit några som helst problem - där brukar jag nästan alltid få svar inom ett par dagar med dubbcredits. Men de verkar ha ett bättre/mer automatiserat datorsystem, där de verkar typ "trycka på en knapp" för att automatiskt få fram Word-dokument med creditlista; genererat från digitala manus...

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2024 kl. 21:59:48Det har varit väldigt besvärligt att ladda upp, då Archive har avbrutit uppladdningen stup i kvarten med felmeddelandet 503 Slowdown, som jag inte har en blekaste aning vad det betyder... :(

Men efter att ha startat om uppladdningen ett dussintal gånger har nu äntligen Tävla för livet, Snobben och Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben precis blivit klar - men inte färdigbehandlad än, så du måste ladda hem filerna och kan inte spela upp online riktigt än. :)
https://archive.org/details/tavla-for-livet-snobben

Kruxet är att dubbcreditsen just nu har hamnat före respektive film i den alfabetiska ordningen, som jag inte riktigt vet hur jag ska komma runt...?
Aldrig sett den här versionen men jag stänger av nostalgin och erkänner att det är en 1000 gånger bättre dubbning än den jag såg som barn och det trots att Leo uppenbarligen vara i målbrottet under inspelningen.

DingoPictures2005

Citat från: Oskar skrivet 30 september 2024 kl. 19:33:40du vet att Disney kräver att archive tar bort på direkt eftersom Disney och andra amerikanska bolag är mer tjurskalle än andra produktbolag i världen.
Yes vilket är idiotiskt.
Disney är ren maffia när det kommer till att tillgängliggöra saker.
De vägrar låta någon se Peter Pan:s originaldubb på D+ men för att inte förlora en enda prenumerant så ser de till att originaldubben är svårtillgänglig online olagligt.
För att kunna tvinga folk att se omdubben för att de inte vill förlora en krona en omdubb kostat.

DingoPictures2005

Dock så tror jag att Disney speciellt letar efter synkat material, dvs saker som är synkade till en hd bildkälla vhs rips verkar få ligga kvar...... Av någon anledning.