Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Elios skrivet 23 april 2025 kl. 00:09:29Länken funkar inte.
Kom tillbaka imorgon så gör den det, deras bearbetningar har varit ganska långsamma på senare tid.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 april 2025 kl. 23:59:21Här kommer Änglahund med den svenska dubbningen.

https://archive.org/details/anglahund-svenskt-tal

Bearbetningen kommer antagligen vara klar imorgon.
Är du säker på att URLn är rätt? Jag får bara "Item cannot be found", och det borde ju gå att komma åt sidan och ladda hem videon även innan bearbetningen är klar...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2025 kl. 00:42:32Är du säker på att URLn är rätt? Jag får bara "Item cannot be found", och det borde ju gå att komma åt sidan och ladda hem videon även innan bearbetningen är klar...
Nu ska länken funka, jag förstår inte riktigt vad det var som gick fel dock för det är rätt länk.

Göran

Citat från: BPS skrivet 23 april 2025 kl. 01:23:37Nu ska länken funka, jag förstår inte riktigt vad det var som gick fel dock för det är rätt länk.

Finns det inte en annan version också? En med hela Hasses sång?

Disneyfantasten

Citat från: Göran skrivet 23 april 2025 kl. 17:26:52Finns det inte en annan version också? En med hela Hasses sång?
Jag undrar precis detsamma.

BPS

Citat från: Göran skrivet 23 april 2025 kl. 17:26:52Finns det inte en annan version också? En med hela Hasses sång?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2025 kl. 17:31:53Jag undrar precis detsamma.
@Daniel Hofverberg köpte väl en VHS-utgåva som möjligtvis skulle kunna ha den versionen men jag tror inte det kommit någon uppdatering om det faktiskt var så.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 23 april 2025 kl. 17:34:30@Daniel Hofverberg köpte väl en VHS-utgåva som möjligtvis skulle kunna ha den versionen men jag tror inte det kommit någon uppdatering om det faktiskt var så.
Jag har nog totalt glömt bort det, ska kolla upp det till helgen. :)

Att döma av ljudet gissar jag att det här är digitaliserat från VHS-utgåvan med linjärt monoljud (inget HiFi-spår)?

På bio spelades utan tvekan hela Hasse Anderssons sång, då jag tydligt kommer ihåg att jag undrade om projektorn hade gått sönder i slutet eller om någon maskinist hade klantat sig... Minns jag inte fel tror jag att filmen visades på den numera nedlagda biografen Grand i Skellefteå.

Sen har jag som sagt ett tydligt minne av att ha hyrt filmen på VHS med hela sången intakt, men det är väl inte helt omöjligt att jag kan minnas fel och blandat ihop med bio; även om jag inte tror det. Men jag minns att jag och min bror reagerade över att sången fortsatte spelas mot en svart skärm, så att vi en kort sekund började undra om TV:n hade gått sönder...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2025 kl. 20:47:52Jag har nog totalt glömt bort det, ska kolla upp det till helgen. :)

Att döma av ljudet gissar jag att det här är digitaliserat från VHS-utgåvan med linjärt monoljud (inget HiFi-spår)?
Trodde typ alla vhs filmer har Hifi ljud?
Ska dubbelkolla vhs:en

salle

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2025 kl. 16:45:59Trodde typ alla vhs filmer har Hifi ljud?
Jag har ett starkt minne av att det finns olika utgåvor av Änglahund. En med hifi och en med lofi.

Elios

gstone

Jag villl INTE ha den svenska dubbningen av Danny Fantom
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 24 april 2025 kl. 19:23:59Jag villl INTE ha den svenska dubbningen av Danny Fantom
andra kanske vill har det. det är upp till var en vill titta efter inte.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 24 april 2025 kl. 19:23:59Jag villl INTE ha den svenska dubbningen av Danny Fantom
Du behöver inte se något som du inte gillar.
Jag tycker den ungerska dubben av Star Wars är fruktansvärd (en monoton röst som pratar över hela filmen).
Men jag är ju inte tvingad att se den.
Plus den fyller ju en funktion, Då det säkert är många ungerska barn som inte är läskunniga som kan uppleva filmen tack vare dubben.

Visst med Disney och deras jävla omdubbningar så har Disney attityden "Se omdubben eller se inte filmen alls".

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2025 kl. 19:52:34Du behöver inte se något som du inte gillar.
tänkt att det var med bra med en variation eftersom vi  oftast parta om dubbningar som vill se denna
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2025 kl. 16:45:59Trodde typ alla vhs filmer har Hifi ljud?
De allra flesta har det, men åtminstone mitt exemplar av Änglahund är undantag till regeln; liksom ganska många VHS-utgåvor som Film Factory gav ut.

Citat från: salle skrivet 24 april 2025 kl. 17:57:31Jag har ett starkt minne av att det finns olika utgåvor av Änglahund. En med hifi och en med lofi.
Det har jag också ett tydligt minne av, och i så fall borde det vara hyr-VHS-utgåvan som har HiFi - då det såvitt jag kunnat hitta bara finns två VHS-utgåvor av Änglahund, och köputgåvan inte har HiFi (eller åtminstone inte mitt exemplar).

Det bör i alla fall vara hyr-VHS-utgåvan som har med hela Hasse Anderssons sång "Änglahund" under eftertexterna, som gör att sången fortsätter i två minuter mot en svart bild; precis som på bio - köp-VHS-utgåvan har ju av någon outgrundlig anledning kapat sången när eftertexterna slutar så att vi bara får höra första versen och merparten av första refrängen. Att TV1000 och FilmNet gjort så, som måste tänka på de norska och danska ljudspåren som inte har någon sång/musik efter sluttexterna, är ju förståeligt (annars skulle det ju bli väldigt konstigt i Norge och Danmark med svart bild utan ljud i två minuter); men på VHS finns ju ingen som helst anledning att kapa sången i förtid...

För jag har ett väldigt tydligt minne av att ha hyrt filmen som tonåring, och då hann börja tänka om TV:ns bildrör hade gått sönder när det plötsligt fortsatte sång utan någon bild...