Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eventyrhuset på YouTube - Digitaliserade VHS-filmer från Norge

Startat av Daniel Hofverberg, 9 mars 2022 kl. 13:07:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 november 2023 kl. 14:17:21Om man söker på efter wuzzlene på deras hemsida kan man också köpa digitaliserade filer.
Märkligt. Hade någon gjort så i Sverige skulle Disney och Warner genast agera och skicka in stämningsansökanden och DMCA takedowns. :-[

Vad är skillnaden, mer än språket på ljud spåren hen använder? Har dock tidigare köpt VHS därifrån utan problem. Jag vill dock minnas att det kom import avgift på paketet.

gstone

Jag skulle gärna vilja se Wuzzlarna på svenskaa.

Jag har noll ide om hur dubbningen låter.

Hitta en musiksaga men den har helt andra röster eftersom den är gjord före själva serien dubbas ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 november 2023 kl. 18:11:24Jag skulle gärna vilja se Wuzzlarna på svenskaa.

Jag har noll ide om hur dubbningen låter.

Hitta en musiksaga men den har helt andra röster eftersom den är gjord före själva serien dubbas ;)

gstone

gstone

gstone

Citat från: gstone skrivet 18 november 2023 kl. 18:28:17Herre gud !

Jag tror jag såg den här som barn jag ett vagt minne av det här båthuset från min barndom ;D
Gick serien på Public access i sverige ?

gstone

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 november 2023 kl. 14:17:21Om man söker på efter wuzzlene på deras hemsida kan man också köpa digitaliserade filer.
Jag stör mig så enormt på detta.
Ren jävla gatekeeping, ripsen är ju också till vansinnespriser.
Jag stör mig också på att denne idiot också sitter på ovanliga dubb credits som blir otillgängliggjord.

Ska rapportera idioten till Disney och se om han skrattar då.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 augusti 2025 kl. 11:55:41Ska rapportera idioten till Disney och se om han skrattar då.
Varför känner du att behöver bestraffa... vad ger det dig i långa loppet?

Som jag har förstått det rätt, så kommer väl betalväggen utav att de inte längre kunde lägga upp på tex Youtube gratis till allmänheten, för att innehållet blev rapporterat av just de stora bolagen och var då tvunget att tas ner.

Ja, priserna är saftiga och jag vet inte hur norsk lag är på den punkten. Men som tex i Sverige där får du ju inte ta betalt för det upphovsrättsliga innehållet. 

Så du kommer ju ändå inte få tag på de credits du vill ha i slutändan, även om du nu anstränger dig så in i norden med att göra åverkan på Eventyrhuset.

Det finns bättre saker att lägga energin på än destruktiva tankar.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 augusti 2025 kl. 12:30:56Varför känner du att behöver bestraffa... vad ger det dig i långa loppet?

Som jag har förstått det rätt, så kommer väl betalväggen utav att de inte längre kunde lägga upp på tex Youtube gratis till allmänheten, för att innehållet blev rapporterat av just de stora bolagen och var då tvunget att tas ner.

Ja, priserna är saftiga och jag vet inte hur norsk lag är på den punkten. Men som tex i Sverige där får du ju inte ta betalt för det upphovsrättsliga innehållet.

Så du kommer ju ändå inte få tag på de credits du vill ha i slutändan, även om du nu anstränger dig så in i norden med att göra åverkan på Eventyrhuset.

Det finns bättre saker att lägga energin på än destruktiva tankar.
Redan skickat in rapport dock.

Tänkte om personen läxas upp så kommer materialet bli tillgängliggjort på bättre sätt.
Jag tidigare försökt skriva och fråga om dubbcredits och de bara ignorerar.

I Norge så är det tyvärr typ bara Eventyrhuset som tagit vara på vhs filmer och många norska dubbningar är extremt ovanliga, Norge är ett väldigt litet land och de har en värre släng kultur än Sverige (tyvärr).
Jag har ibland importerat norska filmer och betalat norska kontakter, att köpa vhs filmer för att kolla om det finns creditlistor och göra rips.

Jag tycker att det är en självklarhet att dela info om dubbningar och ha information lättillgänglig.
Det retar vansinne på mig att flera ovanliga dubbningar som saknas från NorskeDubberWiki är gatekeepta av denne dåre som vägrar dela den om man inte betalar.
Det skulle vara som att säga "117:- spänn för varje grej du vill veta mer om".

Hade jag bott i typ Oslo, så hade jag också enkelt kunna hitta massa dubbcredits jag vill komma åt då jag är ganska säker på att vhs filmer finns i mängder i Second Hand butiker i Oslo.

Jag tycker också att det är väldigt fullt gjort att ta betalat för rips.

Det skulle vara som om jag sålde min rip av den isländska Tom & Jerry gör Stan Osäker för 117:- styck till varje person som ville se den.
2 säljningar så har jag också tjänat ihop mer än vad jag köpte filmen för.
Filmen var inte dyr men jag behövde tålamod, kontakter och mycket research för att hitta en kopia.

Yes, Yes, Yes köper typ 300 stackare rips av denne människa varje månad så drar hen också in typ en hel månadslön på att göra....
Ingenting....
Att digitalisera är inget jobbigt bara att trycka in ett band och trycka record i Obs, bara utrustning som är dyr.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 augusti 2025 kl. 12:50:27Redan skickat in rapport dock.

Tänkte om personen läxas upp så kommer materialet bli tillgängliggjort på bättre sätt.
Jag tidigare försökt skriva och fråga om dubbcredits och de bara ignorerar.

I Norge så är det tyvärr typ bara Eventyrhuset som tagit vara på vhs filmer och många norska dubbningar är extremt ovanliga, Norge är ett väldigt litet land och de har en värre släng kultur än Sverige (tyvärr).
Jag har ibland importerat norska filmer och betalat norska kontakter, att köpa vhs filmer för att kolla om det finns creditlistor och göra rips.

Jag tycker att det är en självklarhet att dela info om dubbningar och ha information lättillgänglig.
Det retar vansinne på mig att flera ovanliga dubbningar som saknas från NorskeDubberWiki är gatekeepta av denne dåre som vägrar dela den om man inte betalar.
Det skulle vara som att säga "117:- spänn för varje grej du vill veta mer om".

Hade jag bott i typ Oslo, så hade jag också enkelt kunna hitta massa dubbcredits jag vill komma åt då jag är ganska säker på att vhs filmer finns i mängder i Second Hand butiker i Oslo.

Jag tycker också att det är väldigt fullt gjort att ta betalat för rips.

Det skulle vara som om jag sålde min rip av den isländska Tom & Jerry gör Stan Osäker för 117:- styck till varje person som ville se den.
2 säljningar så har jag också tjänat ihop mer än vad jag köpte filmen för.
Filmen var inte dyr men jag behövde tålamod, kontakter och mycket research för att hitta en kopia.

Yes, Yes, Yes köper typ 300 stackare rips av denne människa varje månad så drar hen också in typ en hel månadslön på att göra....
Ingenting....
Att digitalisera är inget jobbigt bara att trycka in ett band och trycka record i Obs, bara utrustning som är dyr.
Grejen är att de har det här systemet för att deras Youtubekanal har tagits bort flera gånger. De är en second hand butik som digitaliserar de flesta VHS banden de får in innan de säljer dem.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 augusti 2025 kl. 12:54:44Grejen är att de har det här systemet för att deras Youtubekanal har tagits bort flera gånger. De är en second hand butik som digitaliserar de flesta VHS banden de får in innan de säljer dem.
Archive.org finns ju.
Man kan ju också sälja för rimliga priser 5:- per rip typ.
Inte 117:-!!!