Vad tyckte ni om Oscars galan ?
Vad tyckte ni om dom som van?
Var någon flm snuvad ?
Jag har sett 8 av de 10 nominerade filmerna för bästa film - jag har ännu inte sett
Belfast eller
Licorice Pizza, i och med att de bara går på bio vilket inte har varit läge att göra under rådande omständigheter.
Själv tycker jag att japanska
Drive My Car verkligen borde ha vunnit bästa film, som var i särklass bäst av de 8 nominerade filmer jag sett. Det var en helt fantastisk film, som man aldrig kommer att glömma - men förmodligen var det för tidigt för Oscarsjuryn att rösta på en icke engelskspråkig film som bästa film bara två år efter att
Parasit vann...
Jag blev lite överraskad över att
CODA kunde vinna bästa film, som är lite för
feel-good jämfört med vad Oscarsjuryn brukar tycka om, men det var för all del en riktigt bra film så om inte
Drive My Car kunde vinna så var nog den mitt andrahandsval.
I övrigt blev jag också lite förvånad över att
Encanto vann bästa animerade långfilm, som visserligen var riktigt bra, men av de nominerade tycker jag att
Luca var klart bättre.
Jag är också lite besviken över att den danska animerade dokumentären
Flykt inte vann någonting alls av de tre kategorier den var nominerad i, som den verkligen hade förtjänat att göra - en mycket stark och minnesvärd film, som inte lämnar någon oberörd. Jag förstod att den knappast skulle ha en chans att vinna bästa animerade långfilm med den tuffa konkurrensen, men jag trodde faktiskt att den skulle ta hem bästa dokumentär...
Jag tycker Dune borde vunnit bästa film.
Jag var faktiskt inte särskilt förtjust i
Dune, som jag tyckte kändes ganska seg och tråkig. Mina bröder tyckte dock om den, så det är
möjligt att jag var för trött när jag såg den - jag ska försöka orka ge den en chans till någon gång framöver...