Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbares egna favoritroller

Startat av Anders, 16 april 2022 kl. 16:46:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Skokaka

Åh, jag hajar. Disneyfantasten fick detta efter att ha pratat med dom, förmodar jag? ;) Då så vet jag vilka som står på tur.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2024 kl. 19:42:17Steve Kratz favoriter bland hans egna roller är Scooby-Doo, Gargamel och Wilbur.

Fredrik Dolks favoriter bland hans egna roller är Buzz Lightyear samt någon sorts groda eller padda eller något i den stilen.
Jag gjorde en research, och det kan vara som så att grodan/paddan han menade är Jean-Bob från Svanprinsessan. Visst, Fredrik gjorde ju inte honom i förra filmen, men han har i hela fall gjort rollen i den tredje filmen. Kan inte komma på någon annan amfibie som han har dubbat, så...

Oscar Isaksson

Citat från: Skokaka skrivet  7 september 2024 kl. 21:46:01Jag gjorde en research, och det kan vara som så att grodan/paddan han menade är Jean-Bob från Svanprinsessan. Visst, Fredrik gjorde ju inte honom i förra filmen, men han har i hela fall gjort rollen i den tredje filmen. Kan inte komma på någon annan amfibie som han har dubbat, så...
Fredrik Dolk gjorde rösten till Padda i flera avsnitt av VHS dubbningen till den brittiska stop motion-serien Det susar i säven.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 september 2024 kl. 23:34:34Fredrik Dolk gjorde rösten till Padda i flera avsnitt av VHS dubbningen till den brittiska stop motion-serien Det susar i säven.
Intressant, jag visste inte om att det fanns en annan dubbning än den som SVT sände... Vilken studio gjorde VHS-dubbningen, och vilken distributör släppte denna?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 september 2024 kl. 23:34:34Fredrik Dolk gjorde rösten till Padda i flera avsnitt av VHS dubbningen till den brittiska stop motion-serien Det susar i säven.
Då kan det nog ha varit den han syftade på.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2022 kl. 09:16:47Jag antar att Olofs favorit var Shere Khan eller berättarrösten i Bamse.
En annan möjlig favorit skulle kunna vara Trofast eftersom han gjort den rollen vid tre tillfällen.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juni 2022 kl. 11:04:21Olli Markenros tror jag är Hamm i Toy Story då han gjort den rollen i samtliga sammanhang där karaktären framkommit.

Dan Bratt gissar jag Professor Kalkyl, en så ikonisk karaktär.

Louise Raeder kan jag bara gissa, men jag tror att det är Prinsessan Zelda och/eller Brisby.

Steve Kratz TROR jag kan vara Scooby-Doo.

Håkan Mohede tror jag kan vara Dupontarna.

Kenneth Milldoff tror jag kan vara Kapten Haddock.
Olli Markenros återkom som Nalle Puh i jubileumsfilmen efter över 20 års tid, jag förmodar att det betyder att han kanske har den rollen som favorit också.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juni 2022 kl. 15:15:49Det kan nog förklara varför han blev rasande för underkännandet i den rollen i Janne Långben The Movie, en annan rimlig favorit för honom tror jag kan ha varit Sorken i Nalle Puh som han gjorde i så många år.
Gissningsvis också Kaa i Djungelboken, Smee i Peter Pan och Bernard i Bernard och Bianca.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2022 kl. 11:07:40Det skulle jag tro.
Skulle också gissa Benjamin Syrsa som han ändå gjort i så många år.

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2024 kl. 07:20:42Då kan det nog ha varit den han syftade på.
Som han beskriver karaktären menar han absolut inte padda han menar sin karaktär i Svanprinsessan uppföljarna

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 28 mars 2024 kl. 21:33:20Men det är ju nästan samma som i Media Dubbs version (förutom Puh, Tigger, Christopher Robin och hans mamma)

Och Monica försökte ju få han tillbaka.
Samt Kängu och Ru.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2024 kl. 02:30:19Intressant, jag visste inte om att det fanns en annan dubbning än den som SVT sände... Vilken studio gjorde VHS-dubbningen, och vilken distributör släppte denna?

Tre avsnitt på varje kassett.
18 avsnitt med riktig dubbning (tre st finns oxå med lektordubbning). Varav sex st är omdubbningar om man ser till vilka SVT dubbade.

Svenska VHS utgåvor utgivna av Arena Filmtrade, Täby (Svenska videoförlaget AB):
Det susar i säven 2 : paddan berättar (The wind in the willows : the further adventures of Toad) 1990

introsång: Louise Raeder
Berättare: Louise Reader
Grävling: Gunnar Ernblad
Paddan: Fredrik Dolk
Mulle: Åke Lindström
Råttan: Staffan Hallerstam

svensk produktion SAMPRODUKTION AB

Det susar i säven 3 : vintersagor (The wind in the willows : Winter Tales) 1993

introsång: Louise Raeder
Speaker: Jan Nygren (lektordubbning)

svensk produktion SAMPRODUKTION AB

-----------------------------------------------------------------------------

Svenska VHS utgåvor utgivna av Independent Entertainment, Borås: (1997)

Det susar i säven : sommareskapader (The Wind in the Willows - Summer Escapades)

Det susar i säven : höstliga upptåg (The wind in the willows : Autumn antics)

Det susar i säven : vintersagor (The Wind in the Willows: Winter Tales) samma innehåll som givits ut tidigare, men med nu med riktig dubbning.

Det susar i säven : vårtecken (The Wind in the Willows - Spring Follies)

Det susar i säven : labyrinten (The Wind in the Willows: The Labyrinth)

introsång: Louise Raeder (samma inspelning som först användes på Svenska videoförlaget AB utgåvor)
Speaker/berättare: Beatrice Järås
Grävling: Gunnar Ernblad
Paddan: Fredrik Dolk
Mulle: Åke Lindström
Råttan: Staffan Hallerstam
Billy Kanin: Dick Eriksson/Beatrice Järås

Lutar mot att det skulle vara Pangljud som utfört dubbningen.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Ayla Kabacas favoriter är Kängu, Blueys mamma, 2023-Måsart och (en som inte är dubbad) Röda Rutan.