Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 februari 2026 kl. 13:44:22Tja, har man ett enormt filmintresse, mycket fritid och ytterst lite annat som pengarna ska räcka till så. Hjälper ju också att jag sällan köper fullpris utan istället använder mig av Filmstadens egna rabatter (2 för 1-dealer, poäng, etc) eller, oftare, företagsbiljetter.
Några sådana rabatter har jag inte sett till i Skellefteå, men det kanske bara finns på Filmstaden; och här finns bara Svenska Bio (som ju delvis ägs av Filmstaden och har gemensamt datorsystem).

Jag brukar ändå försöka att gå och se alla Oscarsnominerade filmer, plus en del dubbade filmer som jag bedömer intressanta. Superalverna hade jag velat gå och se, inte minst då filmer från mindre distributörer ofta tar längre tid på sig att släppas på streaming eller (digital eller fysisk) köpfilm, men den verkar tyvärr inte komma till Skellefteå. :(

Oscarsnominerade The Secret Agent däremot har gått i Skellefteå några få föreställningar (endast vissa dagar, och första gången någon vecka efter resten av landet), och verkar gå sista gången imorgon; så jag ska försöka gå och se den då (trots att en vardag efter jobbet inte är helt optimalt). Och om Hamnet kommer hit måste man väl försöka gå och se den också...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2026 kl. 14:54:53Och om Hamnet kommer hit måste man väl försöka gå och se den också...
Hamnet bör nog bedömas vara tillräckligt stor för att få en ordentligt vidsträckt premiär.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 38

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 februari 2026 kl. 15:03:28Hamnet bör nog bedömas vara tillräckligt stor för att få en ordentligt vidsträckt premiär.
Det får vi hoppas, men ibland blir man överraskad; både till det sämre och till det bättre...

MOA

Språk som jag annars inte gillar passar otroligt bra på Fuskgubben....

Will Siv

- what.

MOA

gstone

Jag gillar killar 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Det pratas väldigt mycket om etikett kring matbordet, hur man ska uppföra sig vid fina middagar osv. Det är såklart viktigt att man känns artig och så, men det finns en sak jag inte varit så säker på.

Vilken hand ska man hålla gaffeln med när man äter? Det finns de som säger att man ska äta med höger hand, men ska jag vara ärlig har jag ätit med både vänster och höger hand.

Hur tycker ni andra? Är det fel att hålla gaffeln med vänster hand eller går det lika bra? Jag tycker ärligt talat att det inte spelar någon roll. Huvudsaken är väl ändå att maten smakar och att sällskapet känns bekvämt.

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 mars 2026 kl. 17:48:24Det pratas väldigt mycket om etikett kring matbordet, hur man ska uppföra sig vid fina middagar osv. Det är såklart viktigt att man känns artig och så, men det finns en sak jag inte varit så säker på.

Vilken hand ska man hålla gaffeln med när man äter? Det finns de som säger att man ska äta med höger hand, men ska jag vara ärlig har jag ätit med både vänster och höger hand.

Hur tycker ni andra? Är det fel att hålla gaffeln med vänster hand eller går det lika bra? Jag tycker ärligt talat att det inte spelar någon roll. Huvudsaken är väl ändå att maten smakar och att sällskapet känns bekvämt.
Man använder väl den hand man använder, som att jag är högerhänt (med handen, INTE politiskt) och därför använder jag gaffeln med den och kniv med den vänstra.

Är det här en bekännelse eller skulle du postat den i "Diverse Frågor"  ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 mars 2026 kl. 17:48:24Det pratas väldigt mycket om etikett kring matbordet, hur man ska uppföra sig vid fina middagar osv. Det är såklart viktigt att man känns artig och så, men det finns en sak jag inte varit så säker på.

Enligt traditionell etikett ska man ha gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand, oavsett om man är vänster- eller högerhänt.

Men ska du inte på en väldigt fin middag, typ Nobelfesten eller liknande, är det inte särskilt troligt att någon kommer att bry sig - så i 95 fall av 100 skulle jag vilja säga att du får göra som du själv känner för (men någon etikettsexpert skulle förmodligen svara annorlunda).

För mig som vänsterhänt har det blivit så att jag skär maten med kniven i vänster hand och gaffeln i höger hand (framförallt om jag ska skära någon lite hårdare/segare mat, som typ en köttbit eller liknande), men när jag sen ska äta maten så gör jag tvärtom - så att jag alltså äter "som alla andra" men skär maten tvärtom. Lite udda måhända, men det funkar bäst för mig då jag behöver kniven i min "starka" hand för att lättare kunna skära upp maten.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet 22 mars 2026 kl. 00:18:12Är det här en bekännelse eller skulle du postat den i "Diverse Frågor"  ???
Att jag lägger in detta på bekännelse beror på att jag ibland inte orkar med att gå igenom alla etikettregler, både för privata eller offentliga middagar. Att inte stoppa kniven i munnen gör jag ju såklart inte, men för det mesta tycker jag det blir lite väl tjatigt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2026 kl. 04:00:58För mig som vänsterhänt har det blivit så att jag skär maten med kniven i vänster hand och gaffeln i höger hand (framförallt om jag ska skära någon lite hårdare/segare mat, som typ en köttbit eller liknande), men när jag sen ska äta maten så gör jag tvärtom - så att jag alltså äter "som alla andra" men skär maten tvärtom. Lite udda måhända, men det funkar bäst för mig då jag behöver kniven i min "starka" hand för att lättare kunna skära upp maten.
För mig känns inte det sättet udda. Tvärtom ser jag det som naturligt om man är vänsterhänt. Det är väl ändå häntheten som avgör hur man ska äta.

MOA

Måste erkänna att Sonics grekiska röst inte låter dåligt

MOA

Måste erkänna att jag gillar rösterna i mandarin dubbningen av AOSTH utom Sonic & Tails. Sonic spelas förstås av en tjej men dom gjorde ett bra jobb med antagonisterna. Med tanke på att jag ogillar många röster från landet är detta ett välgjort undantag

MOA

En man smög in på damavdelningen, riktigt generande att jag kunde göra det misstaget, oj förlåt jag såg inte att det var en kille! Problemet är nu fixat till nästa ranking för båda rösterna