Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Adobe Flash- och Shockwave-spel Online

Startat av Adam, 17 juni 2022 kl. 19:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 20 augusti 2024 kl. 02:18:55Run spelet du syftar på måste vara den med en grå karaktär som springer i rymden och som ska akta sig för att ramla ner?
Yes, finns också på min lista
Spelade också ett spel där man var Johnny Depp & slogs mot en snurrgubbe. Det var svårt, han snurrande en grej & blev man träffad så gjorde det ont, tror att jag bara klarade det en gång. Har någon en aning om vad jag snackar om nu?

Monsieur Hulot

Vet någon om man kan få tag i det internetbaserade spelet med Fem myror? Om inte jag minns fel var också detta Flash-baserat? Det verkar inte gå att få tag i det längre :-\

Det enda som finns sparat från spelet är en skärminspelning av spelet med Lattjolajbanlådan.

Som tur finns ju dock flera andra Flashspel bevarade, exempelvis Drakens värld och Häxan Surtant :)

https://www.youtube.com/watch?v=xeDizrro1BU

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 september 2025 kl. 20:59:26Vet någon om man kan få tag i det internetbaserade spelet med Fem myror? Om inte jag minns fel var också detta Flash-baserat? Det verkar inte gå att få tag i det längre :-\

Det enda som finns sparat från spelet är en skärminspelning av spelet med Lattjolajbanlådan.

Som tur finns ju dock flera andra Flashspel bevarade, exempelvis Drakens värld och Häxan Surtant :)

https://www.youtube.com/watch?v=xeDizrro1BU
Ja det spelet finns inte på hemsidan där alla andra Bolibompa arkiverades. När skapades det & när blev det ottillängligt? Inga minnen av det som från PC spelen

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 15 september 2025 kl. 23:34:25Ja det spelet finns inte på hemsidan där alla andra Bolibompa arkiverades. När skapades det & när blev det ottillängligt? Inga minnen av det som från PC spelen
Några spel spel saknas; Fem myror, Gamla Drakens värld och I drömmarnas trädgård ligger inte heller uppe.

Det kanske får tillsättas en detektivutredning av Flash-versionen av Fem myror🤔 Alltid finns det ju någon som minns ;)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 september 2025 kl. 08:07:01Några spel spel saknas; Fem myror, Gamla Drakens värld och I drömmarnas trädgård ligger inte heller uppe.

Det kanske får tillsättas en detektivutredning av Flash-versionen av Fem myror🤔 Alltid finns det ju någon som minns ;)
Totalt orelaterat till spelet men vad är det sista som visas i videon? Gamla Drakens Värld spelade jag på archive.org förra året. Drömmarnas Trädgård kan vara ett upplåst minne när jag ser det. Vad gjorde man annars i Fem Myror spelet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 september 2025 kl. 08:07:01Några spel spel saknas; Fem myror, Gamla Drakens värld och I drömmarnas trädgård ligger inte heller uppe.

Finns inte .SWF-filen bevarad hos exempelvis Wayback Machine? Vet du adressen där den fanns, så att man kan leta i Wayback Machine efter spelet?

Går det bara att få tag i själva Flash-filen, så kan man ju alltid installera spelet varsomhelst; exempelvis i Dubbningshemsidans spelhall (som använder en emulator för att många Flash-spel ska gå att spela i moderna webbläsare utan Flash). :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2025 kl. 13:00:51Finns inte .SWF-filen bevarad hos exempelvis Wayback Machine? Vet du adressen där den fanns, så att man kan leta i Wayback Machine efter spelet?

Går det bara att få tag i själva Flash-filen, så kan man ju alltid installera spelet varsomhelst; exempelvis i Dubbningshemsidans spelhall (som använder en emulator för att många Flash-spel ska gå att spela i moderna webbläsare utan Flash). :)
Jag tror inte det. Nej, någon länk har jag dessvärre inte sparad :-\ Hoppas någon annan har det! Man kan ju alltid hoppas :)

Monsieur Hulot

https://www.youtube.com/watch?v=-39b3ckr9k4

Vid 7:07 kan man se en skylt med Brasse som visar upp Lattjolajbanlådan, vilket indikerar på att ett Flash-spel med Fem myror har existerat :) Men återigen, hoppas verkligen någon har sparat spelet! 🙏🏻

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2025 kl. 13:00:51Går det bara att få tag i själva Flash-filen, så kan man ju alltid installera spelet varsomhelst; exempelvis i Dubbningshemsidans spelhall (som använder en emulator för att många Flash-spel ska gå att spela i moderna webbläsare utan Flash). :)
Finns det en spelhall här? Vilka spel finns bland annat? Några av dem som inte ligger uppe på Flashpoint?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 september 2025 kl. 14:08:14Finns det en spelhall här? Vilka spel finns bland annat? Några av dem som inte ligger uppe på Flashpoint?
Ja, har du missat den...? Den hittar du om du klickar på Spelhall här uppe i menyfältet, eller så kan du gå till (eller bokmärka):
https://www.dubbningshemsidan.se/spelhall/

I nuläget finns det 148 Flash-spel och 80 modernare HTML5-spel på sajten. Alla har topplista (High Score) kopplat till forumet, så att ditt användarnamn på forumet dyker upp på topplistan när du spelat klart. Jag lägger gärna till fler spel, om jag får länk till dessa och om de är möjliga att implementera. :)

Jag kan dock inte lova att alla Flash-spelen fortfarande fungerar, då jag inte har gått igenom alla för att se om de fungerar med den nuvarande Flash-emulatorn. Jag använder Flash-emulatorn Ruffle på Dubbningshemsidan för att "bakom kulisserna" konvertera Flash till HTML5, så att spelen ska vara spelbara i moderna webbläsare (då ju Flash slutade stödjas för flera år sedan); och Ruffle stödjer många Flash-spel men dock inte alla. Hittar du spel som inte fungerar, så säg till så tar jag bort de så länge.
(Ruffle utvecklas fortfarande, så det som inte fungerar idag kan mycket väl fungera om några månader - enligt deras webbsida stöds just nu 99% av ActionScript 1 och 2 och 90% av ActionScript 3; så nyare Flash-spel är alltså lite större risk att de inte fungerar)

Jag har nog inte uppdaterat Ruffle på servern på ett tag, så det ska jag ta och göra inom de närmaste dagarna - den uppdateras i rask takt, och den senaste versionen släpptes så sent som idag...!

Flashpoint har jag aldrig besökt, så jag har inte en blekaste aning vad de har; eller om jag har något de inte har eller vice versa. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2025 kl. 15:43:47Ja, har du missat den...? Den hittar du om du klickar på Spelhall här uppe i menyfältet, eller så kan du gå till (eller bokmärka):
https://www.dubbningshemsidan.se/spelhall/

I nuläget finns det 148 Flash-spel och 80 modernare HTML5-spel på sajten. Alla har topplista (High Score) kopplat till forumet, så att ditt användarnamn på forumet dyker upp på topplistan när du spelat klart. Jag lägger gärna till fler spel, om jag får länk till dessa och om de är möjliga att implementera. :)

Jag kan dock inte lova att alla Flash-spelen fortfarande fungerar, då jag inte har gått igenom alla för att se om de fungerar med den nuvarande Flash-emulatorn. Jag använder Flash-emulatorn Ruffle på Dubbningshemsidan för att "bakom kulisserna" konvertera Flash till HTML5, så att spelen ska vara spelbara i moderna webbläsare (då ju Flash slutade stödjas för flera år sedan); och Ruffle stödjer många Flash-spel men dock inte alla. Hittar du spel som inte fungerar, så säg till så tar jag bort de så länge.
(Ruffle utvecklas fortfarande, så det som inte fungerar idag kan mycket väl fungera om några månader - enligt deras webbsida stöds just nu 99% av ActionScript 1 och 2 och 90% av ActionScript 3; så nyare Flash-spel är alltså lite större risk att de inte fungerar)

Jag har nog inte uppdaterat Ruffle på servern på ett tag, så det ska jag ta och göra inom de närmaste dagarna - den uppdateras i rask takt, och den senaste versionen släpptes så sent som idag...!

Flashpoint har jag aldrig besökt, så jag har inte en blekaste aning vad de har; eller om jag har något de inte har eller vice versa. :)
Såg inte förrän någon minut efter mitt inlägg att det fanns en sådan! Kul att den finns :)

Monsieur Hulot

De saknas Bolibompaspel på Bolibompa Games som swishar förbi i den ovan länkade, dessa är (möjligt att det finns fler):

- Fem myror är fler än fyra elefanter
- Höjdarna
- I drömmarnas trädgård
- Pingu

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 september 2025 kl. 19:02:29De saknas Bolibompaspel på Bolibompa Games som swishar förbi i den ovan länkade, dessa är (möjligt att det finns fler):

- Fem myror är fler än fyra elefanter
- Höjdarna
- I drömmarnas trädgård
- Pingu
Pingu kan jag troligen spelat men visste nog inte ens om att Höjdarna existerade. Drömmarnas Trädgård är ett upplåst minne nu

MOA

Om ni inte klickat på länken i Fem Myror videon så funkar den inte längre. Vore roligt om man kunde spela det igen någonstans