Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lucky Luke i Bröderna Daltons hämnd (1978)

Startat av Goliat, 10 juli 2022 kl. 19:48:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 11 juli 2022 kl. 21:04:55
Det rör sig om två scener som Steffan redan har nämnt.
Någon uppskattning om hur mycket i tid det rör sig om? Är det sekunder eller minuter?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2022 kl. 21:05:45
Någon uppskattning om hur mycket i tid det rör sig om? Är det sekunder eller minuter?
Det rör sig om sekunder, och det verkar vara gjort speciellt för VHS för det blir lite konstiga övergångar i ljudet.

En sådan konstig övergång sker 8:56 i detta klippet
https://youtu.be/MLGtewIwn8c

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2022 kl. 21:14:15
Det rör sig om sekunder, och det verkar vara gjort speciellt för VHS för det blir lite konstiga övergångar i ljudet.
Jag ser nu i Statens Medieråds register att det gjordes två censurklipp inför biopremiären 1978:

CitatBeslutsdatum: 1978-12-13

Granskningsnummer:   119709
Land:   Frankrike
Format:   färgfilm, vidfilm
Distributör:   Minerva Film Ab
Längd i tid:   01:23:09
Antal klipp:   2
Regissör:   René Goscinny
Bortklippt material

Akt: 1
Åtgärd: Utgår
Beskrivning: Scen med död kines
Längd i meter: 5
Längd i tid: 00:00:10,964912
Motiv: Psykisk skada för barn

Akt: 4
Åtgärd: Utgår
Beskrivning: Närbilder av begravningsentreprenörens nedskjutning
Längd i meter: 2
Längd i tid: 00:00:04,385965
Motiv: Psykisk skada för barn
Så det var alltså likadant på bio, då det alltså var den svenska filmcensuren som klippte bort scenerna. :(

Är det repliker som förekommer i de bortklippta scenerna? Det rör sig ju alltså om ganska precis 15 sekunder att döma av Statens Medieråds beskrivning, som bör vara taget rakt av från Statens Biografbyrås register.

Nu är ju censurklipp offentliga handlingar, så det bör gå att få tag i de bortklippta scenerna; men det brukar tyvärr inte vara billigt... Men jag kan höra mig för om någon av mina kontakter redan råkar ha begärt ut dessa från dåvarande Statens Biografbyrå.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2022 kl. 21:24:44
Jag ser nu i Statens Medieråds register att det gjordes två censurklipp inför biopremiären 1978:
Så det var alltså likadant på bio, då det alltså var den svenska filmcensuren som klippte bort scenerna. :(

Är det repliker som förekommer i de bortklippta scenerna? Det rör sig ju alltså om ganska precis 15 sekunder att döma av Statens Medieråds beskrivning, som bör vara taget rakt av från Statens Biografbyrås register.

Nu är ju censurklipp offentliga handlingar, så det bör gå att få tag i de bortklippta scenerna; men det brukar tyvärr inte vara billigt... Men jag kan höra mig för om någon av mina kontakter redan råkar ha begärt ut dessa från dåvarande Statens Biografbyrå.
I det första fallet talar både Joe och Lucky Luke men i det andra förekommer inget tal.

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2022 kl. 21:24:44

Hur mycket skulle 15 sekunder Kosta?

Elios

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 12 juli 2022 kl. 21:03:48
Hur mycket skulle 15 sekunder Kosta?
När jag beställde censurklippen från My Little Pony - The Movie för runt 10 - 15 år sedan vill jag minnas att dåvarande Statens Biografbyrå ville ha 800 kr för upp till 30 minuter (med andra ord samma pris oavsett om det är 15 sekunder eller 30 minuter). Men det var ju många år sedan, så det skulle inte förvåna mig om det har blivit dyrare sedan dess; det mesta i samhället har ju det...

Jag är heller inte säker på vilken myndighet som har censurklippen nuförtiden - om Statens Medieråd (som tagit över efter Statens Biografbyrå) har dessa, eller om de finns någon annanstans. Förut fanns äldre censurklipp (före 1950-talet eller nånting sånt) bevarade hos Riksarkivet i Stockholm medan Statens Biografbyrå bara hade nyare klipp än så, så det är inte omöjligt att de har tagit över alla censurklipp efter att Statens Biografbyrå lades ned och filmcensuren officiellt upphörde...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2022 kl. 02:36:50
När jag beställde censurklippen från My Little Pony - The Movie för runt 10 - 15 år sedan vill jag minnas att dåvarande Statens Biografbyrå ville ha 800 kr för upp till 30 minuter (med andra ord samma pris oavsett om det är 15 sekunder eller 30 minuter). Men det var ju många år sedan, så det skulle inte förvåna mig om det har blivit dyrare sedan dess; det mesta i samhället har ju det...

Jag är heller inte säker på vilken myndighet som har censurklippen nuförtiden - om Statens Medieråd (som tagit över efter Statens Biografbyrå) har dessa, eller om de finns någon annanstans. Förut fanns äldre censurklipp (före 1950-talet eller nånting sånt) bevarade hos Riksarkivet i Stockholm medan Statens Biografbyrå bara hade nyare klipp än så, så det är inte omöjligt att de har tagit över alla censurklipp efter att Statens Biografbyrå lades ned och filmcensuren officiellt upphörde...

Kan man inte beställa flera eller är det per film man betalar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 07:30:06
Kan man inte beställa flera eller är det per film man betalar?
Åtminstone på den tiden gick det att beställa från flera filmer samtidigt, då det bara var den totala speltiden som räknades.

Jag kan dock inte svara på vad som hänt sedan dess, som sagt...

BPS

Jag gjorde ett försök att fixa scenen med begravningsentreprenören och det blev hyfsat lyckat.
https://youtu.be/NY4xu1_4jUE

Goliat

Jag håller på just nu med filmen också, jag återskapar så gott jag kan också. (Jag uppdaterar allt eftersom jag arbetar med filen, så quota inte denna)

Det är en hel del censurering, bland annat:

Polisen slår på Dalton-bröderna med batong
6:06

Lucky Luke blir strypt (tal förekommer)
18:02 - 18:07

Scen när "kinesen" ligger på marken (tal förekommer)
18:16 - 18:29

"Dödsgrävaren" blir skjuten
01:04.42 - 01:04.47

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 15:43:42
Jag håller på just nu med filmen också, jag återskapar så gott jag kan också. (Jag uppdaterar allt eftersom jag arbetar med filen, så quota inte denna)

Det är en hel del censurering, bland annat:

Polisen slår på Dalton-bröderna med batong
6:06

Lucky Luke blir strypt
18:02 - 18:07

Scen när "kinesen" ligger på marken
18:16 - 18:29

Har dock inte gått igenom hela vinylen, det kan hända att någon bortklippt scen kan finnas med om man har riktig tur.
Scenerna med kinesen är ju censurerade för bio men de andra måste ju ha censurerats för VHS. Ja visste förresten inte att Bröderna Daltons hämnd fanns på vinyl

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 15:59:00
Scenerna med kinesen är ju censurerade för bio men de andra måste ju ha censurerats för VHS. Ja visste förresten inte att Bröderna Daltons hämnd fanns på vinyl

Nu är inte listan komplett då jag uppdaterar under tiden jag synkar. Men det stämmer. Det verkar som VHS är mer eller mindre är samma klippning som BIO.

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 15:59:00
Så den var censurerad på bio och de tog den censurerade versionen och censurerade den mer för att ge ut på VHS?

Goliat

Citat från: Znusmumriken skrivet 13 juli 2022 kl. 16:19:08
Så den var censurerad på bio och de tog den censurerade versionen och censurerade den mer för att ge ut på VHS?

Nej, jag är nästan säker på att VHS är identiskt klippt som BIO-versionen (med tanke på vad som diskuterats ovan). Det är bara två scener med tal som är bortklippt.