Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lucky Luke i Bröderna Daltons hämnd (1978)

Startat av Goliat, 10 juli 2022 kl. 19:48:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 16:26:06
Nej, jag är nästan säker på att VHS är identiskt klippt som BIO-versionen (med tanke på vad som diskuterats ovan). Det är bara två scener med tal som är bortklippt.
Fast det här i början med vakten (6:06) nämns ju inte i censurgranskningen för biovversionen.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 16:38:08
Fast det här i början med vakten (6:06) nämns ju inte i censurgranskningen för biovversionen.

Aha, det stämmer ifs, då är den censurerad specifikt för VHS i så fall.

PS, har synkat klart och återskapat så gott jag kunnat.

Marcusen

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 17:13:15
Aha, det stämmer ifs, då är den censurerad specifikt för VHS i så fall.

PS, har synkat klart och återskapat så gott jag kunnat.
Vad tänker du göra mig synkroniseringen?

Goliat

Citat från: Marcusen skrivet 13 juli 2022 kl. 19:23:49
Vad tänker du göra mig synkroniseringen?

Jag kommer främst titta på den. Ser om en del filmer och då bevarar jag dem själv. :) Vad tänkte du? :)

Marcusen

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 19:40:39
Jag kommer främst titta på den. Ser om en del filmer och då bevarar jag dem själv. :) Vad tänkte du? :)
Jag tänkte inte på något särskilt jag är bara lite nyfiken ibland.

Goliat

Citat från: Marcusen skrivet 13 juli 2022 kl. 19:43:01
Jag tänkte inte på något särskilt jag är bara lite nyfiken ibland.

Klart man ska vara.  ;D

Oskar

Jag vet varför tv1000 gjort omdubb av filmen eftersom tv1000 version var ocensurerade.

Marcusen

Citat från: Oskar skrivet 13 juli 2022 kl. 20:24:56
Jag vet varför tv1000 gjort omdubb av filmen eftersom tv1000 version var ocensurerade.
Jag tror inte det är anledningen, rättighetsproblem är nog sannolikare. Ska man visa en film på TV så tar man väl sig inte tiden och leta upp vem som äger rättigheterna till 20 år gammal dubbning.

Goliat

Citat från: Marcusen skrivet 13 juli 2022 kl. 20:29:31
Jag tror inte det är anledningen, rättighetsproblem är nog sannolikare. Ska man visa en film på TV så tar man väl sig inte tiden och leta upp vem som äger rättigheterna till 20 år gammal dubbning.

Precis, och de ville väl ha bättre ljud också, den dubbades innan censureringen också, dessutom så är filmen innan från 1971 inte censurerad alls och de dubbade om den. Så det är garanterat rättighetsproblem eller att de ville ha högre kvalité (eller något som mer passade röster med tanke på serien) :)

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 21:29:44
Precis, och de ville väl ha bättre ljud också, den dubbades innan censureringen också, dessutom så är filmen innan från 1971 inte censurerad alls och de dubbade om den. Så det är garanterat rättighetsproblem eller att de ville ha högre kvalité (eller något som mer passade röster med tanke på serien) :)
Det ska ju tydligen finnas en TV 1000 dubbning av tv-serien också och då kanske man ville matcha rösterna när filmerna skulle sändas och inte bara rättighetsproblem.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2022 kl. 21:32:39
Det ska ju tydligen finnas en TV 1000 dubbning av tv-serien också och då kanske man ville matcha rösterna när filmerna skulle sändas och inte bara rättighetsproblem.

Säkerligen. Känner inte till den dubben dock. (Alltså att serien var dubbad specifikt för tv1000)

BPS

Citat från: Goliat skrivet 13 juli 2022 kl. 22:42:16
Säkerligen. Känner inte till den dubben dock. (Alltså att serien var dubbad specifikt för tv1000)
Vi är inte säkra på att den faktiskt var det, men den har gått på TV1000 som del av programmet Hilbur & Co. Eftersom att folk påstår att de hört en annan dubbning och TV 1000 faktiskt dubbade om långfilmerna så kan man ju anta att de även gjorde det med serien.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2022 kl. 22:11:12
Det behöves inte en andra dubbning >:(
Vad tänker jan stenbeck på. Orginaldubbning bodde visa på tv1000 också. SVT bodde sänd filmen på tv1 och tv2 då bodde inte vara problem med visningar rättigheter på tv.

BPS

Stort tack till Goliat som delade sin synkning, Det är tack vare honom som dessa uppladdningar är möjliga!

https://youtu.be/5Vz52f0hBdA

https://archive.org/details/lucky-luke-i-broderna-daltons-hamnd