Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Filmsamling

Startat av moviefan, 20 juli 2022 kl. 20:46:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 30 juli 2024 kl. 12:05:58Fler bilder på filmer
Intressant att du hittade de äldre utgåvorna för de 2 första. Gillar hur de är mer lika VHS-omslagen än de som jag har.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Jonas9881

Citat från: TonyTonka skrivet 29 juli 2024 kl. 20:05:40Gammal tråd, men jag har typ ingen filmsamling längre. xD

Jag kastade nämligen alla dvd-filmer utom mina Disneyfilmer, säsongsboxar och vissa utvalda filmer. Jag tittade ändå aldrig på dem, så de tog bara onödig plats.

Sedan hade jag väl kanske inte behövt slänga dem, men de var så många att det hade varit svårt att göra sig av med dem på annat sätt.  :-\

Men de flesta vhs-erna är fortfarande kvar, samt mina få Blu-ray-filmer.
Bara är intresserad hur många det ungefär gällde, som du kastade bort på soptippar, eller var man nu slänger saker?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 20 juli 2022 kl. 21:44:51Har fler filmer än jag kan räkna. Så det ni får se är de delen som jag är mest stolt över:

Har du en fungerande bild som du kan lägga upp igen på ett nytt inlägg, då denna inte verkar funka idag för mig?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Lillefot

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 juli 2024 kl. 12:46:10Har du en fungerande bild som du kan lägga upp igen på ett nytt inlägg, då denna inte verkar funka idag för mig?
Verkar som att något har gått fel med den bilden på serversidan sedan dess, så här kommer den igen:LBT DVD samling.JPG
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 30 juli 2024 kl. 12:14:03Intressant att du hittade de äldre utgåvorna för de 2 första. Gillar hur de är mer lika VHS-omslagen än de som jag har.
De nyare har dock fördelen att de är numrerade.

TonyTonka

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 juli 2024 kl. 12:43:49Bara är intresserad hur många det ungefär gällde, som du kastade bort på soptippar, eller var man nu slänger saker?
Sex sopsäckar fyllda med filmer, vet ej hur många. Slängdes i en sopbinge som brukar ställas utanför vårat lägenhetshus en gång i månaden.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Jonas9881

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juli 2024 kl. 14:13:53Sex sopsäckar fyllda med filmer, vet ej hur många. Slängdes i en sopbinge som brukar ställas utanför vårat lägenhetshus en gång i månaden.
Jättesynd att man tänker så.

Själv skulle jag säga att när man slänger fungerande saker, vare sig det gäller filmer eller annat som fungerar, så är man självisk och tänker inte på andra och att grejerna kan användas av andra som vill ha det och är intresserade av det.

Så personligen är det fel, och kan mycket väl istället glädjas av andra som gillar filmerna.

Det är liksom inte jättesvårt att hitta en second-hand butik, och då du nämner lägenhet brukar det finnas i städer/samhälle och oftast så finns minst 1 second-hand butik som man kan besöka, istället för att kassera filmerna.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 juli 2024 kl. 15:08:58Jättesynd att man tänker så.

Själv skulle jag säga att när man slänger fungerande saker, vare sig det gäller filmer eller annat som fungerar, så är man självisk och tänker inte på andra och att grejerna kan användas av andra som vill ha det och är intresserade av det.

Så personligen är det fel, och kan mycket väl istället glädjas av andra som gillar filmerna.

Det är liksom inte jättesvårt att hitta en second-hand butik, och då du nämner lägenhet brukar det finnas i städer/samhälle och oftast så finns minst 1 second-hand butik som man kan besöka, istället för att kassera filmerna.
Skänka till Second Hand är typ att låta någon annan slänga saker.
Har fått mycket fungerande prylar från Second hand som skulle slängas som de tänkt slänga bara för att de tror att de inte kan sälja prylarna.

Sedan så skulle jag inte uttala mig så illa om @TonyTonka beslut, lägger du ut på bortskänkes så lär någon hämta skiten bara för att det är gratis och inte för att de vill ha prylarna.
Försökte skänka bort defekt elektronik på Marketplace och fick massa idioter som skrev på annonsen som bara ville ha prylarna för det var gratis.
Var till och med någon jævel som skrev "Tar emot allt du har så länge som det är gratis" och om jag ska ge någon person något så vill jag att det kommer till användning jag vill inte att mina prylar ska hamna i någon snål människas källare.
Det mest förvånandsvärda var när jag försökte skänka bort tyska defekta första Xbox spel, spelen i sig är inte värda en enda krona men när jag la ut dem på bortskänkes och skrev "Tyskt tal & text, går inte att välja engelska, skänkes till någon som vill fixa spelen" och när det stod gratis så lockades 10 personer till annonsen, 10 personer som bara ville ha spelen för de var gratis.
Ska jag ge bort prylar vill jag att de ska uppskattas, jag vill fan inte att det hamnar i någon snål jævels källare.
Yes jag har en privat samling med ganska mycket elektronik prylar men jag samlar på sådant jag tycker är unikt och intressant jag tar inte emot random skit för att det är gratis och jag slänger mycket prylar jag ej kan fixa av ovannämnd anledning.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 29 juli 2024 kl. 23:35:49Den som sparar trasiga DVD:er har samlarsyndrom
Det är många som säljer tomma vhs och dvd fodral på Tradera och många säljer bara insticken.
https://www.tradera.com/item/130214/638532006/death-wish-video-xpress-fd-hyr-vhs-instick
Exempel⬆️.
Finns folk som samlar på allt möjligt men det är väl inte konstigare än att frimärkssamlare och liknande finns?

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 juli 2024 kl. 15:44:13Skänka till Second Hand är typ att låta någon annan slänga saker.
Har fått mycket fungerande prylar från Second hand som skulle slängas som de tänkt slänga bara för att de tror att de inte kan sälja prylarna.

Sedan så skulle jag inte uttala mig så illa om @TonyTonka beslut, lägger du ut på bortskänkes så lär någon hämta skiten bara för att det är gratis och inte för att de vill ha prylarna.
Försökte skänka bort defekt elektronik på Marketplace och fick massa idioter som skrev på annonsen som bara ville ha prylarna för det var gratis.
Var till och med någon jævel som skrev "Tar emot allt du har så länge som det är gratis" och om jag ska ge någon person något så vill jag att det kommer till användning jag vill inte att mina prylar ska hamna i någon snål människas källare.
Det mest förvånandsvärda var när jag försökte skänka bort tyska defekta första Xbox spel, spelen i sig är inte värda en enda krona men när jag la ut dem på bortskänkes och skrev "Tyskt tal & text, går inte att välja engelska, skänkes till någon som vill fixa spelen" och när det stod gratis så lockades 10 personer till annonsen, 10 personer som bara ville ha spelen för de var gratis.
Ska jag ge bort prylar vill jag att de ska uppskattas, jag vill fan inte att det hamnar i någon snål jævels källare.
Yes jag har en privat samling med ganska mycket elektronik prylar men jag samlar på sådant jag tycker är unikt och intressant jag tar inte emot random skit för att det är gratis och jag slänger mycket prylar jag ej kan fixa av ovannämnd anledning.
Jo med det är väl så att gratis lockar, då pengar är en betalninsprodukt, och om man får välja att få grejerna eller betala för det så är jag ganska säker på att dom allra flesta hellre tar emot än att betala.

Och perosnligen så tycker jag att det är bättre att det ligger i en källare där personen är snål än kastas och kasseras, både för miljön och att det är återanvändas efter att det har legat i källaren.

Men kan väl hålla med att det känns bättre om det är en person som faktiskt är intresserad av produkten och inte bara tar emot den bara för att den är gratis.

Sedan angående second-hand, så är det väl många som inte tror på att produkterna har ett värde, både ekonomiskt och nostalgiskt. Så att dom inte ger produkten tillräckligt tid eller att priset är för högt. Men om dom nu har försökt att sälja det på en låg summa utan att någon är intresserad, så är det också ett val att skriva "gratis" vid produkten då det är bättre än att inte ge det en chans att sälja/ge bort det.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 juli 2024 kl. 15:44:13Skänka till Second Hand är typ att låta någon annan slänga saker.
Nog kanske det finns mindre seriösa second hand-affärer, men jag har aldrig varit med om att någon second hand-affär har kastat bort saker som de inte tror att de kan sälja - de flesta seriösa second hand-affärer brukar lägga ut allt de får in till försäljning som verkar vara helt och fungerande. Det händer att second hand-affärer nekar till att ta emot större saker, som typ otympliga möbler och annat som de inte har plats för, men DVD-filmer har jag aldrig varit med om.

Men det förutsätter förstås att det är originalfilmer och inga piratkopior, för det är ju förutsättningen för att det ska få säljas. Skulle något se ut som en piratkopia är det kanske också möjligt att någon kan råka slänga något av misstag - trots allt händer det ju att originalutgåvor från mindre lågbudgetdistributörer nästan kan se ut som typiskt "utskrivet på skrivare".

Vad är det här för second hand-affär du syftar på? I Skellefteå finns det enbart second hand-affärer där vinsterna går till välgörenhet, som drivs av Röda Korset, Pingstkyrkan respektive Solkraft; och de är alla tre seriösa. Åtminstone en av dem vet jag dock inte tar emot VHS-filmer på grund av utrymmesbrist, men DVD-filmer tar alla tre emot (och då de brukar ha mycket DVD-filmer till försäljning hittar jag inget som tyder på att någon av dem skulle slänga bort filmer). I Skelleftehamn (knappa två mil utanför Skellefteå) finns en privatägd second hand-affär, där vinsterna alltså inte används till välgörenhet, och de skulle jag kanske inte beskriva som riktigt lika seriösa utan lite mer verksamhet "för skojs skull".

gstone

Fler bilder på mina filmer 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Cordax87

Jag bifogar härmed en länk till ett youtube klipp jag gjorde.
Detta är min "totala samling" rätt mycket ligger i lådor.
Men detta är det jag vill skylta.

https://www.youtube.com/watch?v=urVUVRQ5gJ4

gstone

Fler bilder på mina filmer 

gstone

Fler filmer