Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bortrest på konferens måndag - onsdag

Startat av Daniel Hofverberg, 12 augusti 2022 kl. 22:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2024 kl. 22:09:09Förlåt men påsken är ju ändå över för längesedan?  ???
Men de andra sa ju också det. 

Åh, vänta... Det var gamla meddelanden. :-[ Nevermind.

MOA

Disneyfantasten

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2024 kl. 23:32:10Det är flera månader kvar till julen.  ;)
Det är nog MOA medveten om det är bara ett skämt eftersom att Skokaka önskade Glad påsk. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 31 juli 2024 kl. 22:04:56Nåja, trevlig resa och glad påsk! :)
Nog för att en vecka i Polen kanske känns som en evighet, det vet jag inte än, men jag har inte tänkt att stanna ända till nästa påsk - det skulle bli en aaaning dyrt... ;)

Men om någon har tips på sevärdheter i närheten av Gdansk eller Sopot, så tar jag tacksamt emot det. :)
(Vi kommer bo i Sopot, lite utanför Gdansk, just för att vara mer barnvänligt än en storstad för att passa min bror och hans familj; och göra dagsutflykter till centrala Gdansk)

Skokaka

Det var som sagt ett misstag, jag trodde att de gamla meddelandena var de senaste. 

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2024 kl. 02:33:21På lördag reser jag på semesterresa till Gdansk i Polen, för att fira min pappa som fyller jämnt. Det var inte mitt förstahandsval, men eftersom Gdansk är enda resmålet som det går direktflyg från Skellefteå till så fick enkelheten och ekonomin styra den här gången - inte minst som SAS just nu har i det närmaste monopol på resor mellan Skellefteå och Stockholm, och det heller inte finns någon tågstation i Skellefteå, vilket SAS utnyttjar till bristningsgränsen så att det är svindyrt att ta sig till Stockholm.
Jag såg att det är Ryanair som flyger mellan Skellefteå och Gdansk. När du är hemma får du berätta dina erfarenheter av det bolaget. Jag känner flera som har testat Ryanair och som sen säger "aldrig mer Ryanair"...

Själv skulle jag aldrig våga boka en resa med det bolaget. Men de kanske är bättre än sitt rykte?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2024 kl. 12:05:51Jag såg att det är Ryanair som flyger mellan Skellefteå och Gdansk. När du är hemma får du berätta dina erfarenheter av det bolaget. Jag känner flera som har testat Ryanair och som sen säger "aldrig mer Ryanair"...

Själv skulle jag aldrig våga boka en resa med det bolaget. Men de kanske är bättre än sitt rykte?
Tja, jag har i alla fall kommit mig helskinnad till Polen, så om jag bara tar mig hem vid liv är jag nöjd... ;)

Inga problem vid resan hit eller på flygplatsen, men det gör förstås sitt till att Skellefteå flygplats är väldigt liten - en terminal och en enda gate, så helt omöjligt att gå fel eller göra fel... En enorm skillnad från det (i mina ögon) väldigt röriga Arlanda...

Flygplanet såg ut ungefär som de alltid brukar se ut, men jag upplevde att säkerhetsbältet var lite trångare än andra flygbolag - inga större problem för mig, men är man större är det inte säkert att man kan få på sig säkerhetsbältet.

Jag beställde ingen mat eller dryck ombord på planet - jag brukar undvika sådant då de flesta flygbolag som bekant brukar ta tämligen hutlöst betalt för allt sådant - men min syster köpte en kycklingmacka och var inte nöjd över den. Flyget till Polen tog bara 1 timme 45 minuter, så på den tiden klarar sig nog de flesta utan något att äta, men ska man resa väldigt långt (eller med småbarn, som kanske inte alltid kan eller vill klara sig utan mat) kan det möjligen vara värt att ha i beaktande.

En viktig sak att komma ihåg med Ryanair är dock att man måste checka in online dagen innan flyget går, så därför måste man ha internet hemma och för att få ut boardingkorten antingen en fungerande skrivare eller installera Ryanairs mobilapp (för att få upp boardingkortet i mobilen). Jag brukar föredra att skriva ut boardingkort, för att inte riskera att mobilen krånglar eller har slut ström när man ska visa upp det. Annars är jag van vid att man kan checka in på flygplatsen via de här incheckningsautomaterna som alla andra flygbolag har, men det går inte med Ryanair. Det misstaget gjorde mina föräldrar ifjol när de skulle hälsa på min bror i Stockholm (fram tills i våras flög Ryanair även till Stockholm, som de nu slutat med), och då tvingades de betala en straffavgift på flera hundralappar för att de inte hade checkat in online hemma. :(
(Många yngre är säkert redan vana vid att checka in online, men för de lite äldre är det nog inte givet...)

I likhet med andra lågprisflygbolag älskar de också att ta betalt för minsta lilla grej. Själva flygbiljetterna är väldigt billiga, men då ingår inte ens normala handbagage (typ kabinväskor) utan bara de pyttesmå handbagagen som ryms under sätet (40x20x25 cm) - inte särskilt många som lär klara sig med en sådan, i synnerhet om man ska stanna mer än några få dagar. Annars får man betala extra för att få ta med normala handbagage, och ännu mer för incheckat bagage. Och som vanligt måste man vid bokning och incheckning även traggla sig igenom frågor om man verkligen inte vill betala för reseförsäkring, erbjudanden om att hyra bil, o.s.v...
(I de allra flesta fall ingår reseförsäkring i hemförsäkringen, och i så fall är det onödigt att betala extra för en sådan - men det bör man förstås kolla upp innan man ska resa; oavsett hur man tar sig dit)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2024 kl. 02:33:21Måndagen den 12 augusti börjar jag om att jobba efter semestern, men hinner bara jobba ett par dagar innan det på onsdag (14 augusti) är dags för den årliga konferensen i Stockholmstrakten med jobbet. I år ska konferensen vara på Rosersbergs slott, vilket såvitt jag förstår ska ligga nära Arlanda. Man kan väl tycka att de borde ha ett helt okej bredband där, men den som lever får se - hursomhelst lär jag vara upptagen hela dagarna med föreläsningar och aktiviteter, så att det bara är sent på kvällarna jag lär hinna kolla till forumet och e-posten. Fredagen den 16 augusti flyger vi hem från konferensen, så efter det bör allt vara "som vanligt" igen.
Det är ganska precis 50 år sen jag var på kurs under en vecka på Rosersbergs slott. Jag minns det som en trevlig och vacker konferensanläggning som egentligen var civilförsvarsskola.

På den tiden fanns förstås varken internet, bredband, wifi, laptoppar eller ficktelefoner.

I dag drivs det nog som ett "vanligt" konferenshotell.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2024 kl. 12:05:51Jag såg att det är Ryanair som flyger mellan Skellefteå och Gdansk. När du är hemma får du berätta dina erfarenheter av det bolaget. Jag känner flera som har testat Ryanair och som sen säger "aldrig mer Ryanair"...

Jag har tagit mig hem från Polen utan problem, och även hem fungerade flyget problemfritt. Dessbättre var Gdansks flygplats relativt liten, med en enda terminal och ett 20-tal gater, så det var inga större problem att hitta och hinna med planet. :)

Flyget till Polen hade ovanligt mycket turbulens, så att säkerhetsbälteslampan var tänd under runt 70% av flygningen - men det kan man nog knappast skylla på flygbolaget, då jag förutsätter att även lågprisflygbolag har välutbildade piloter. Vägen hem gick bättre, med en lite skakig landning (på grund av väldigt dåligt väder i Skellefteå i lördags) men ganska lite turbulens under flygets gång.

Nu är det värt att tillägga att jag inte direkt flyger jätteofta - en och annan semesterresa plus den årliga konferensen med jobbet, och i undantagsfall även att hälsa på min bror som bor i Stockholm; så nästan aldrig mer än 1 - 2 flygningar per år. Mina referensramar är således begränsade, och jag har inte så mycket att jämföra med. Jag har heller aldrig flugit med något annat än någon av de billigaste biljettyperna för respektive flygbolag (min bror har nu i våras flugit i Business Class, och det blir säkert en helt annan upplevelse), men för mig kan jag inte påstå att Ryanair sticker ut på något sätt.

Mer än då deras fula metod att man måste checka in online innan man kommer till flygplatsen, vilket de i mina ögon inte upplyser tillräckligt noga om (det kanske står i några finstilta villkor om man lusläser allt, men inget som framgår med tydlighet i alla fall). Dessutom tycker jag inte man borde förutsätta att alla faktiskt har tillgång till internet hemma, även om de flesta förstås har det.

Idag har jag börjat om att jobba igen efter semestern, och på onsdag bär det alltså av till Stockholm för konferensen. Förhoppningsvis har de stabilt WiFi där, men oavsett vilket lär jag under onsdag, torsdag och fredag ha begränsad tillgång till internet - troligen bara sent på kvällarna på onsdag och torsdag, när våra gemensamma aktiviteter är slut för respektive dag. På fredag flyger vi hem vid 14-tiden, så vi bör vara hemma vid en human tid även om flyget skulle vara försenat eller så (vilket ju inte är så ovanligt)...

Till och från konferensen flyger vi med SAS, vilket ju just nu är det enda flygbolaget som flyger sträckan Skellefteå - Stockholm. Kändes lite oroväckande dock att flyget till Stockholm på onsdag enligt uppgift ska gå med exakt samma flygplanstyp som var inblandad i flygkraschen i Brasilien förra veckan...
(Flyget hem på fredag ska dock vara ett normalstort plan av en helt annan typ, som är avsevärt större)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2024 kl. 12:18:07Jag har tagit mig hem från Polen utan problem, och även hem fungerade flyget problemfritt. Dessbättre var Gdansks flygplats relativt liten, med en enda terminal och ett 20-tal gater, så det var inga större problem att hitta och hinna med planet. :)

Flyget till Polen hade ovanligt mycket turbulens, så att säkerhetsbälteslampan var tänd under runt 70% av flygningen - men det kan man nog knappast skylla på flygbolaget, då jag förutsätter att även lågprisflygbolag har välutbildade piloter. Vägen hem gick bättre, med en lite skakig landning (på grund av väldigt dåligt väder i Skellefteå i lördags) men ganska lite turbulens under flygets gång.
Hur är det med resandeunderlaget mellan Skellefteå och Gdansk? Var det fullt på planet? Det låter som en något udda flygsträcka i mina öron, men det kanske är många som reser?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2024 kl. 13:19:33Hur är det med resandeunderlaget mellan Skellefteå och Gdansk? Var det fullt på planet? Det låter som en något udda flygsträcka i mina öron, men det kanske är många som reser?
Det var i stort sett helt fullpackat på både dit- och hemvägen, jag tror att jag såg ett par lediga platser - och det var ett normalstort Boeing 737-800. Så gissningsvis runt 160 - 180 personer som rymdes.

Flygsträckan är inte riktigt så udda som den låter, i och med att Northvolt har en batterifabrik i Gdansk - och de startade ju batterifabrik i Skellefteå för några år sedan, som de fortfarande håller på att anställa fler folk till (batterifabriken i Skellefteå har ju varit på nyheterna så ofta på sistone, så den lär väl ingen ha missat). Det är garanterat inte en tillfällighet... Så jag gissar att det var en del affärsresenärer, även om det för all del garanterat var en del privatpersoner också.

På hemresan hörde jag ganska många tala polska på planet, så det var nog många polacker som reste till Skellefteå också; och inte bara tvärtom.

Vi bodde för övrigt i Sopot, ett par mil utanför Gdansk, och besökte bara Gdansk över dagen nån gång. Sopot var fint, men överbelastat med turister. Staden är tydligen bara hälften så stor som Skellefteå, men med fler turister än i Stockholm... :(

Det kändes lite för "turistigt" med överfulla badstränder och packat med folk i stadskärnan. Men god mat, många restauranger och mängder av glasskiosker som sålde italiensk gelato; jag tror att jag räknade till 25 glasskiosker inom stadskärnan som bara sträcker sig några kvarter (plus ytterligare några lite mer i utkanten av staden)...!

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2024 kl. 22:28:07Flygsträckan är inte riktigt så udda som den låter, i och med att Northvolt har en batterifabrik i Gdansk - och de startade ju batterifabrik i Skellefteå för några år sedan, som de fortfarande håller på att anställa fler folk till (batterifabriken i Skellefteå har ju varit på nyheterna så ofta på sistone, så den lär väl ingen ha missat). Det är garanterat inte en tillfällighet... Så jag gissar att det var en del affärsresenärer, även om det för all del garanterat var en del privatpersoner också.
Det förklarar saken. Jag hade ingen aning om att Northvolt har en fabrik i Gdansk, men det är fullt logiskt att deras anställda kan behöva resa mellan orterna.

Daniel Hofverberg

Idag är (tyvärr) min sista semesterdag, och imorgon börjar jag om att jobba igen. Och på tisdag bär det iväg till Stockholm för den årliga konferensen med jobbet, som i år kommer vara relativt centralt i Stockholm; med konferensen på huvudkontoret och där vi ska bo på något hotell i närheten av kontoret.

Jag har inte fått flygbiljetterna från chefen än, men jag tror att vi ska flyga till Stockholm tidigt på tisdag morgon och flyga hem sent på torsdag kväll. Vi bör väl få biljetterna imorgon, så hoppas jag kunna lämna mer detaljerad information då.

Det brukar bli väldigt långa dagar under konferenserna, då vi inte brukar vara tillbaka på hotellrummet förrän runt 21 - 22 på kvällen - därför kommer jag under de här dagarna vara mestadels frånvarande, och har begränsad möjlighet att svara på e-post och PM. Jag hoppas att @Erika kan hålla ställningarna, då jag inte lär kunna ta bort spam eller annat som kan tänkas uppstå under de här dagarna. Så ni får ha överseende med att jag kommer vara frånvarande merparten av tiden, och förmodligen bara kommer titta in som hastigast med mobilen vid fikaraster och liknande; och sen en lite längre stund på kvällen innan jag lägger mig. :)

Skulle det dyka upp akuta buggar med sajten eller forumet kommer jag heller inte kunna fixa dessa förrän sent på kvällen, så vi får hoppas att inget allvarligt händer som gör sajten otillgänglig... Jag ska försöka rensa servern innan vi åker, så att risken är liten att hårddiskutrymmet på servern tar slut under de här tre dagarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2025 kl. 20:27:51Jag har inte fått flygbiljetterna från chefen än, men jag tror att vi ska flyga till Stockholm tidigt på tisdag morgon och flyga hem sent på torsdag kväll. Vi bör väl få biljetterna imorgon, så hoppas jag kunna lämna mer detaljerad information då.
Nu när vi har fått flygbiljetterna kan jag tillägga att jag kommer hem med planet som landar runt 15-tiden på torsdag, så inte fullt så sent som jag befarade. :)

Jag lär antagligen vara ganska färdig efter tre dagar med konferens, men om jag orkar ska jag försöka få ut en uppdatering på torsdag kväll...