Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vad är ni rädda för?

Startat av TonyTonka, 22 augusti 2022 kl. 19:20:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 november 2024 kl. 17:58:22Du har en bra idéer om brottsbekämpning :D
Fast samtidigt kan man ju gå till valfri mataffär och skaffa sig vapen och det ser de som en rättighet. Om man ska bekämpa brott kan man väl börja med att inte låta vem som helst har lätt tillgång till sånt istället för att skylla ifrån sig.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2024 kl. 18:41:58Fast samtidigt kan man ju gå till valfri mataffär och skaffa sig vapen och det ser de som en rättighet. Om man ska bekämpa brott kan man väl börja med att inte låta vem som helst har lätt tillgång till sånt istället för att skylla ifrån sig.
Jag tänker jag håller med om det.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2024 kl. 18:41:58Fast samtidigt kan man ju gå till valfri mataffär och skaffa sig vapen och det ser de som en rättighet. Om man ska bekämpa brott kan man väl börja med att inte låta vem som helst har lätt tillgång till sånt istället för att skylla ifrån sig.
Jag menade att jag vill ha en stark police som har frisinthet och rättighet att bekämpa brott med alla nödvändiga med medel.
Jag är en" Blue Lives Matter " typ person.

Folk i Amerika ska vara jävligt rädda bryta lagen,

Folk ska verkligen känna "god jag vill verkligen inte bryta  lagen för då är et kört ;D

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 15:20:59Valet är inte nästa vecka, det är redan imorgon - men det är absolut något att oroa sig över, och tyvärr finns det nog mycket som tyder på att han mycket väl kan göra det... :(

Nog för att jag inte förstår hur någon ens i USA kan rösta på någon som uppenbarligen inte är vid sina sinnens fulla bruk, men...
Rika människor röstar väl på honom för att han lovar lägre skatter, det gör inte Kamala Harris. Och ekonomin gick ganska bra senast han satt vid makten, om det berodde på Trump eller på Obama låter jag vara osagt, men jag tror att vissa amerikaner associerar Trumps förra presidentskap med god ekonomi, därför röstar de på honom.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 november 2024 kl. 18:48:35Folk i Amerika ska vara jävligt rädda bryta lagen,

Folk ska verkligen känna "god jag vill verkligen inte bryta  lagen för då är et kört ;D
Problemet med den teorin är bara det att all forskning som finns gör gällande att hårdare straff inte är avskräckande, och sällan eller aldrig minskar brottsligheten nämnvärt. Brottslingar tänker helt enkelt inte så långt.

USA har ju inom de flesta områden redan hårdare straff än de flesta andra länder i västvärlden, så om hårda straff vore avskräckande skulle det ju knappt finnas några brottslingar alls kvar i USA...

Precis, det är svårt eller omöjligt att minska kriminaliteten i USA så länge det är så vansinnigt lätt att få tag i vapen lagligt. På den punkten har tyvärr inte Demokraterna heller särskilt mycket bättre åsikter (de vågar väl inte, då så många amerikaner är för rätten att bära vapen), men åtminstone lite bättre.

Som vi ser i inte minst Sverige är det ju inte jättesvårt för brottslingar att få tag i vapen här heller, men det minskar ju åtminstone en del brottslighet att inte kunna köpa vapen precis överallt. Särskilt för enskilda gärningsmän, som inte har nära band med kriminella nätverk, bör ju minskad tillgänglighet göra stor skillnad.
(Det är ju det vi ser i Sverige, att det främst är inom kriminella nätverk som det förekommer mycket vapenbrott, medan övrig brottslighet med personer som inte har band med kriminella nätverk går ner)

Citat från: Fred skrivet  5 november 2024 kl. 20:33:04Rika människor röstar väl på honom för att han lovar lägre skatter, det gör inte Kamala Harris. Och ekonomin gick ganska bra senast han satt vid makten, om det berodde på Trump eller på Obama låter jag vara osagt, men jag tror att vissa amerikaner associerar Trumps förra presidentskap med god ekonomi, därför röstar de på honom.
Det har du nog rätt i, och om det vore en "normal" republikansk presidentkandidat hade det varit ett rimligt argument att rösta på honom. Men just Trump är ju ingen "normal" republikan, och framstår ju ärligt talat som spritt språngande galen...

Republikanerna har ju överlag åsikter som inte många svenskar sympatiserar med, då partiet ligger till höger om alla svenska partier - men det är ändå stor skillnad med tidigare republikanska presidenter och presidentkandidater som åtminstone (i de flesta fall) har framstått som normala människor med åsikter man åtminstone kan se en viss logik med. Man håller kanske inte med om, men förstår åtminstone hur de resonerar. Trump däremot framstår ju bara som en vettvilling som inte är riktigt fullt frisk i knoppen...

Det talar ju sitt eget tydliga språk att det inför det här valet till och med finns en del republikaner som har gått ut med att de inte röstar på sitt eget partis kandidat; något som ju i vanliga fall aldrig någonsin skulle hända...

gstone

trump måste förlora han är för galan och ond >:( ( om än lite komisk ;D )

BPS

Citat från: gstone skrivet  5 november 2024 kl. 23:33:25trump måste förlora han är för galan och ond >:( ( om än lite komisk ;D )
Han har ju redan börjat hävda valfusk så jag vet inte om han går med på att förlora...

gstone

Att den nordiska Blu Rayn av Wicked inte ska ha med den svenska dubbningen :(

gstone

Att den andra Wicked filmen  inte kommer få en svensk dubbning

MOA

Citat från: gstone skrivet  2 december 2024 kl. 20:05:34Att den andra Wicked filmen  inte kommer få en svensk dubbning
Nu när gstone vet att den blir dubbad behöver han inte oroa sig längre

MOA

Kan inte vara den enda som lider av ångest när en Chargin Chuck kommer springande

gstone

Citat från: MOA skrivet 13 juni 2025 kl. 14:51:59Nu när gstone vet att den blir dubbad behöver han inte oroa sig längre
tårar av glädje