Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 december 2023 kl. 22:18:10Om bara produktionsbudgeten ligger på 200 miljoner dollar och filmen inte drar in mycket mer än så har den gått med förlust dessvärre.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2023 kl. 22:50:56Förlåt men en film kan väl bara gå med förlust om den tjänar in mindre pengar än själva budgeten, eller har jag fel?

Hur mycket mer än budgeten måste en film ha i intäkter som minst för att INTE betraktas som en ekonomisk flopp?
Det beror på. Ibland när man uppger en budget så innebär det endast produktionskostnad, så att all kostnad för marknadsföring tillkommer utöver det - och ibland räknar man med även marknadsföring, distribution och dylikt till budgeten.

Om den här summan innebär den totala budgeten inklusive marknadsföring, så låter det ganska lovande och en god chans att filmen kommer att gå med vinst i slutändan. Men om det bara är produktionsbudgeten och marknadsföring och övriga kostnader inte är inräknat, så lär det innebära en förlust.

Tänk på att det är mycket mer än bara produktionskostnaden som kostar pengar - sen tillkommer ju marknadsföring/reklam, logistik, distribution, personalkostnader för administration o.s.v.

A

De borde ha använt den här från början den är snyggare än den andra

Disneyfantasten

Nu när vi vet den svenska rollbesättningen så kan den läggas in på Wikipedia.  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 00:02:37Nu när vi vet den svenska rollbesättningen så kan den läggas in på Wikipedia.  :)
Håller fullständigt med ☺️👍❗️

Samma sak med Wonka och Flykten från Hönsfabrikn med  :D  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Okej, då har jag äntligen sett filmen och jag tycker filmen var bra och hade även en bra svensk dubbning.

Tre röster som jag identifierade i dubbningen är;

- björnen = Jan Åström

- hjorten: Joakim Jennefors (lite märkligt då han överhuvudtaget inte nämns i rollistan, dock omnämns han som sångregissör så omöjligt är det inte)

- mannen med jägar-mössa: Steve Kratz

Det är vissa saker i filmen jag hade velat redigera dock, men jag väljer att inte avslöja det förräns tidigast februari för att undvika spoilers, vid det laget lär de flesta intresserade ha sett filmen.

Tycker förresten det är synd att inte Det Var En Gång En Filmstudio visades som förspel, det skulle ha passat jättebra i det här fallet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 16:53:48- mannen med jägar-mössa: Steve Kratz

Det är vissa saker i filmen jag hade velat redigera dock, men jag väljer att inte avslöja det förräns tidigast februari för att undvika spoilers, vid det laget lär de flesta intresserade ha sett filmen.
Men handligen eller dubbningen eller båda ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 december 2023 kl. 19:47:51Men handligen eller dubbningen eller båda ?
Inte mycket egentligen, mest gäller det eftertexterna då det var en del saker som fattades där, ifall du sett eftertexterna.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 21:19:58Inte mycket egentligen, mest gäller det eftertexterna då det var en del saker som fattades där, ifall du sett eftertexterna.
Om du vill nämna något som kan avslöja handlingen i filmen så kan du ju använda spoilerfunktionen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 december 2023 kl. 21:22:52Om du vill nämna något som kan avslöja handlingen i filmen så kan du ju använda spoilerfunktionen.
Fast jag väljer att undvika spoilers fram tills tidigast februari, då lär de flesta intresserade ha sett filmen.

Förresten så vet jag inte hur man använder spoiler-funktionen.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 21:25:53Fast jag väljer att undvika spoilers fram tills tidigast februari, då lär de flesta intresserade ha sett filmen.

Förresten så vet jag inte hur man använder spoiler-funktionen.
Du undviker ju att ge spoilers om du använder den funktionen det är ju därför den finns. För att använda den trycker man på den röda ikonen med ett vitt s på.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 december 2023 kl. 21:29:01Du undviker ju att ge spoilers om du använder den funktionen det är ju därför den finns. För att använda den trycker man på den röda ikonen med ett vitt s på.
Okej, här är vad jag syftar på;

Spoiler
Under eftertexterna så tog de karaktärer från de flesta av Walt Disney Animation Studios storfilmer t.o.m. Lilla Kycklingen, men det var vissa filmer som fattades, så jag hade lagt till José Carioca & Panchito, Valen Willy, Gyllene Harpan, Pecos Bill, Penny, Taran, Joey, Wilbur Robinson, Shank och Löjtnant Mattias, dessutom så hade jag haft Alice, Törnrosa, Kuzco och Baymax istället för Filurkatten, Maleficent, Yzma och Yokai
[close]

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 21:19:58Inte mycket egentligen, mest gäller det eftertexterna då det var en del saker som fattades där, ifall du sett eftertexterna.
Bra att du var nöjd med dubbningen :)

Det var jag med :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2023 kl. 16:53:48Tycker förresten det är synd att inte Det Var En Gång En Filmstudio visades som förspel, det skulle ha passat jättebra i det här fallet.
Det håller jag med om, men Disney kanske tyckte att det skulle bli för långt för de yngre barnen...? Det var en gång en filmstudio är ju trots allt lite längre än vanliga kortfilmer, så med den och Önskan skulle speltiden ha blivit runt 1 timme 45 minuter.

Då kortfilmen ju spelar mycket på nostalgi finns nog risken att de yngre barnen (som inte känner till alla filmer och rollfigurer som refereras till) blivit less på den, och hade nog velat att själva filmen ska komma igång...

Vanliga klassiska 7-minuters kortfilmer fungerar förmodligen bättre som förspel, för där händer ju något hela tiden och med rollfigurer som alla känner till, så att barnen mest troligt inte blir less.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2023 kl. 22:16:59Det håller jag med om, men Disney kanske tyckte att det skulle bli för långt för de yngre barnen...? Det var en gång en filmstudio är ju trots allt lite längre än vanliga kortfilmer, så med den och Önskan skulle speltiden ha blivit runt 1 timme 45 minuter.

Då kortfilmen ju spelar mycket på nostalgi finns nog risken att de yngre barnen (som inte känner till alla filmer och rollfigurer som refereras till) blivit less på den, och hade nog velat att själva filmen ska komma igång...

Vanliga klassiska 7-minuters kortfilmer fungerar förmodligen bättre som förspel, för där händer ju något hela tiden och med rollfigurer som alla känner till, så att barnen mest troligt inte blir less.
Jag tror inte det har med längden att göra snarare ville Disney nog ha något att släppa på det officiella jubileumsdatumet.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2023 kl. 22:16:59Det håller jag med om, men Disney kanske tyckte att det skulle bli för långt för de yngre barnen...? Det var en gång en filmstudio är ju trots allt lite längre än vanliga kortfilmer, så med den och Önskan skulle speltiden ha blivit runt 1 timme 45 minuter.

Fast 9 minuter är inte så stor skillnad, dessutom så har det ju hänt förut med längre kortfilmer;

- Prinsen och Tiggarpojken visades på bio tillsammans med Bernard och Bianca i Australien (dock inte i Norden, men ändock)

- Olofs Frostiga Äventyr visades på bio tillsammans med Coco (dock inte i Norden, men ändock)

(plus flera andra här och var, t.ex. Benjamin och Jag, Nalle Puh kortfilmerna, ect.)

Dessutom tycker jag det är viktigt att barn får lära sig redan i tidig ålder vad som är vad, vilket som är vilket, ect. (framförallt när det gäller riktigt stora områden som djur och Disney och annan stor Amerikansk familjeunderhållning), vi lever ju trots allt inte i Medeltiden.  ;)

Man kan åtminstone hoppas att Det Var En Gång En Filmstudio släpps på DVD
/Bluray tillsammans med Önskan på samma skiva.

Jag hade hoppats på att se kortfilmen ihop med denna film på bio men blev besviken att så inte var fallet när jag såg den idag, därför hoppas jag att den åtminstone får ingå tillsammans med filmen på fysiskt media. (tycker även det är synd att Älvornas Mästerskap, Älvdalens Baktävling och Olofs Frostiga Äventyr inte finns tillgängliga på DVD/Bluray)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 december 2023 kl. 22:21:19Jag tror inte det har med längden att göra snarare ville Disney nog ha något att släppa på det officiella jubileumsdatumet.
Ditt resonemang låter rimligt, men då denna storfilm är till för Disneys 100 års jubileum kan man ju lika gärna bjuda på det genom att visa denna kortfilm som förspel, Disney är ju ändå till för alla åldrar.