Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 januari 2024 kl. 19:22:37Tippar på 11 mars.
Bra gissning, men ett par veckor fel. CDON har nu uppgett releasedatum på 25 mars 2024 för DVD, Blu-Ray och Blu-Ray Steelbook. :)
https://cdon.se/film/onskan-blu-ray-p150599309

Varför man nu egentligen envisas med att ge ut filmer på Steelbook, som mest bara innebär dyrare och mer ömtåliga produkter, är bortom mitt förstånd; men det finns säkert någon som uppskattar det...

Enligt specifikationerna ska filmen ha svenskt, norskt, danskt, finskt och engelskt ljudspår; men ska av någon outgrundlig anledning sakna norsk text (bara svensk, dansk, finsk och engelsk text)... ???

Tyvärr kan vi väl räkna med att det bara kommer finnas översättningstext nyöversatt från originalet, så att textningen för hörselskadade som används på bio inte kommer finnas med; vilket i mina ögon är fullkomligt obegripligt men som tyvärr verkar gälla i stort sett alla filmer och distributörer. :(

Om Disney följer samma praxis som med andra filmer de senaste åren gissar jag att Önskan kommer att släppas på Disney+ några veckor innan den fysiska releasen, vilket känns bakvänt i mina ögon.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2024 kl. 08:48:10Bra gissning, men ett par veckor fel. CDON har nu uppgett releasedatum på 25 mars 2024 för DVD, Blu-Ray och Blu-Ray Steelbook. :)
https://cdon.se/film/onskan-blu-ray-p150599309

Varför man nu egentligen envisas med att ge ut filmer på Steelbook, som mest bara innebär dyrare och mer ömtåliga produkter, är bortom mitt förstånd; men det finns säkert någon som uppskattar det...

Enligt specifikationerna ska filmen ha svenskt, norskt, danskt, finskt och engelskt ljudspår; men ska av någon outgrundlig anledning sakna norsk text (bara svensk, dansk, finsk och engelsk text)... ???

Tyvärr kan vi väl räkna med att det bara kommer finnas översättningstext nyöversatt från originalet, så att textningen för hörselskadade som används på bio inte kommer finnas med; vilket i mina ögon är fullkomligt obegripligt men som tyvärr verkar gälla i stort sett alla filmer och distributörer. :(

Om Disney följer samma praxis som med andra filmer de senaste åren gissar jag att Önskan kommer att släppas på Disney+ några veckor innan den fysiska releasen, vilket känns bakvänt i mina ögon.
Med andra ord bara några veckor efter USA (12 mars).

Mer specifikt om det har jag att säga här;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=16170.msg181426#msg181426

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2024 kl. 08:48:10Om Disney följer samma praxis som med andra filmer de senaste åren gissar jag att Önskan kommer att släppas på Disney+ några veckor innan den fysiska releasen, vilket känns bakvänt i mina ögon.
Den kanske t.o.m. släpps som digital köp- och hyrfilm innan den kommer på Disney+?

Elios

Såg denna förra veckan och tyckte den var riktigt bra faktiskt. ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2024 kl. 12:12:53Såg denna förra veckan och tyckte den var riktigt bra faktiskt. ;D
Det var trevligt att höra, då är vi tre.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 januari 2024 kl. 12:00:35Den kanske t.o.m. släpps som digital köp- och hyrfilm innan den kommer på Disney+?
Mycket möjligt. Både Disney och de flesta andra distributörer verkar ju tyvärr göra allt som går just nu för att minska intresset för fysiska medier, så att försäljningen ska minska... :(

Mathilda Gustafsson

Disneyfantasten

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2024 kl. 12:53:28Mycket möjligt. Både Disney och de flesta andra distributörer verkar ju tyvärr göra allt som går just nu för att minska intresset för fysiska medier, så att försäljningen ska minska... :(
Önskan finns från och med idag som digital köpfilm på de vanliga plattformarna - iTunes, Microsoft Store, Amazon Prime Video, Viaplay, Google Play och SF Anytime. Priset ligger mellan 169 och 189 kronor.

Alldeles för dyrt enligt min mening. Jag skulle kunna tänka mig att betala det priset om det även inkluderades en fysisk Blu-ray som skickades ut med posten när den blir tillgänglig.

Enligt iTunes kommer den som digital hyrfilm den 11 april.

gstone

Den här filmen fick inga Oscars nomineringar 😡😡😡❗️❗️❗️

Vad är så himla grym och orättvist  :'( :'(

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2024 kl. 19:55:05Den här filmen fick inga Oscars nomineringar 😡😡😡❗️❗️❗️

Om det är till någon tröst så fick filmen vissa nomineringar;  :) 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wish_(film)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2024 kl. 19:55:05Den här filmen fick inga Oscars nomineringar 😡😡😡❗️❗️❗️

Å andra sidan var det tuff konkurrens det senaste året vid kategorin bästa animerade långfilm, och åtminstone fyra av de fem nominerade är riktigt bra. Den femte, Robot Dreams, har mig veterligen ännu inte haft svensk premiär; så den har jag av förståeliga skäl inte kunnat se.

Elementärt blev ju däremot nominerad i kategorin, och den tyckte åtminstone jag var bättre än Önskan. Pojken och hägern var också riktigt och framförallt oerhört originell, som Oscarsjuryn brukar premiera, så det var också logiskt att den skulle väljas före Önskan.

På gott och ont vet vi ju att Oscarsjuryn generellt sett brukar föredra originella filmer som verkligen sticker ut från mängden, och även om jag tyckte Önskan var bra så kan väl ingen påstå att den var alltför originell...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 januari 2024 kl. 19:48:14Önskan finns från och med idag som digital köpfilm på de vanliga plattformarna - iTunes, Microsoft Store, Amazon Prime Video, Viaplay, Google Play och SF Anytime. Priset ligger mellan 169 och 189 kronor.

Alldeles för dyrt enligt min mening. Jag skulle kunna tänka mig att betala det priset om det även inkluderades en fysisk Blu-ray som skickades ut med posten när den blir tillgänglig.
Jag tycker också 169 - 189 kr är alldeles för dyrt för digitala köp, med de begränsningar och den osäkerhet det medför. Ibland har man inget val, om det gäller en film som aldrig kommer släppas på DVD/Blu-Ray, så att det helt enkelt inte finns något alternativ - men så länge det finns alternativ, även om man får vänta ett tag, så ser jag ingen anledning att betala så mycket pengar.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 januari 2024 kl. 19:48:14Enligt iTunes kommer den som digital hyrfilm den 11 april.
Ska den digitala hyrfilmen dröja ända till den 11 april; några veckor efter att den släpps fysiskt...? Det verkar väldigt märkligt, och jag har aldrig varit med om att det dröjt så lång tid mellan releasen som digital köpfilm och digital hyrfilm...

Steffan Rudvall

Kan jag köpa och sen faktiskt också äga filmen för 179 kr på Blu-Ray så förstår jag inte varför jag skulle få tanken att köpa den digitalt. Till råga på allt för ett högre pris, inte så pass mycket högre men för det man får känns det inte värt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 20:48:41Kan jag köpa och sen faktiskt också äga filmen för 179 kr på Blu-Ray så förstår jag inte varför jag skulle få tanken att köpa den digitalt? Till råga på allt för ett högre pris, inte så pass mycket högre men för det man får känns det inte värt.
Det var precis min tanke också. Gäller det en film som inte kommer släppas på DVD eller Blu-Ray, som ju tyvärr händer då och då, så kan jag tänka mig att betala så pass mycket; just för att det kan vara enda sättet att få tag i filmen (om den inte släpps på någon streamingtjänst) - men det bör ju vara som en sista utväg, efter att man har konstaterat att filmen ifråga aldrig kommer släppas fysiskt i Sverige eller i något annat land med svenskt ljudspår och/eller textspår...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2024 kl. 20:36:27Å andra sidan var det tuff konkurrens det senaste året vid kategorin bästa animerade långfilm, och åtminstone fyra av de fem nominerade är riktigt bra. Den femte, Robot Dreams, har mig veterligen ännu inte haft svensk premiär; så den har jag av förståeliga skäl inte kunnat se.

Elementärt blev ju däremot nominerad i kategorin, och den tyckte åtminstone jag var bättre än Önskan. Pojken och hägern var också riktigt och framförallt oerhört originell, som Oscarsjuryn brukar premiera, så det var också logiskt att den skulle väljas före Önskan.

På gott och ont vet vi ju att Oscarsjuryn generellt sett brukar föredra originella filmer som verkligen sticker ut från mängden, och även om jag tyckte Önskan var bra så kan väl ingen påstå att den var alltför originell...
Jag tycker också 169 - 189 kr är alldeles för dyrt för digitala köp, med de begränsningar och den osäkerhet det medför. Ibland har man inget val, om det gäller en film som aldrig kommer släppas på DVD/Blu-Ray, så att det helt enkelt inte finns något alternativ - men så länge det finns alternativ, även om man får vänta ett tag, så ser jag ingen anledning att betala så mycket pengar.
Ska den digitala hyrfilmen dröja ända till den 11 april; några veckor efter att den släpps fysiskt...? Det verkar väldigt märkligt, och jag har aldrig varit med om att det dröjt så lång tid mellan releasen som digital köpfilm och digital hyrfilm...
Jag har inte sett Pojken och Hägern, brukar inte vara vidare förtjust i Studio Ghiblis filmer nämligen.