Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2023 kl. 13:02:17Det är ju i alla fall rätt bra att man inte behöver vänte nästan ett helt år längre :D
Det håller jag med om, men icke desto mindre synd att vänta i ett halvår efter att filmen getts ut på DVD/Bluray tills priset sänkts.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juni 2023 kl. 08:35:04Med tanke på att Den lilla sjöjungfrun går så pass bra på bio tror jag inte att Disney ens har bestämt något releasedatum än för DVD/Blu-Ray, och även om de hade lär de inte offentliggöra det så fort - om de går ut med datum nu skulle det ju kunna göra att personer som funderar på att gå på bio kanske skippar biobesöket.
Filmen släpps på Blu-ray och DVD i USA den 19 september. Vet inte om man kan dra några slutsatser av det för Sveriges del...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juli 2023 kl. 18:24:55Filmen släpps på Blu-ray och DVD i USA den 19 september. Vet inte om man kan dra några slutsatser av det för Sveriges del...

Den hade väl Sverigepremiär på bio ungefär samtidigt som i USA så jag skulle nog gissa att detsamma även gäller DVD/Bluray-utgivningarna, så jag tror att det till 99% skulle stämma.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2023 kl. 19:12:02Min favorite film år ! :D
Elementärt för min del, förmodligen Önskan när den väl kommer.

Lillefot

Såg precis filmen idag tillsammans med min far och syskonen, och jag får medge att den var faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig. Handlingen är i stort sett samma som original-filmen, men utökad med fler scener och ger mer djup åt vissa karaktärer (som Erik som redan har nämnts i tråden).

Plus går också till filmens version av de klassiska sångerna, som är minst lika vackra och charmiga, om inte ännu mer.

Är det några klagomål jag har gäller det främst användningen av CGI på både Måsart och Blunder (som ser riktigt konstiga ut), och "snicksnack"-sången som kändes totalt överflödig. Själva genren den använde (rapp) kändes malplacerad i den miljö som filmen utspelar sig och kunde ha ersatts av dialog. Personligen tyckte jag också att
Spoiler
klimaxet med Ursula
[close]
var svagare än i den tecknade filmen, det saknade "kraften" för att förenkla resonemanget.

Utöver det så var filmen en positiv överraskning, och är därmed den bästa live-action remaken som Disney gjort än så länge i mina ögon. Trots det kommer jag vara fortsatt skeptisk mot deras kommande remakes, man vet aldrig om de återgår till att vara besvikelser.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juli 2023 kl. 13:18:29Elementärt för min del, förmodligen Önskan när den väl kommer.
Det låter bra :D

Disneyfantasten

gstone

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juli 2023 kl. 13:18:29Elementärt för min del, förmodligen Önskan när den väl kommer.
Det var väldigt svårt att välja mellan Elementärt och den här filmen  ;D

Önskan lär dock toppa båda  :D

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juli 2023 kl. 09:36:41Rollistan på Wikipedia skulle behöva utökas;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_lilla_sj%C3%B6jungfrun_(film,_2023)
Undrar om det går att fråga någon vem som spelar Lashana( Carlotta nya namn i filmen) på svenska? ???

Vore bara att veta  :D

Sabelöga

Vad heter karaktären Grimsby i original?
Houba !

gstone

gstone

Kommer den här släppas på DVD och Blu-Ray i sverige ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 25 juli 2023 kl. 19:12:02Kommer den här släppas på DVD och Blu-Ray i sverige ?
Det lär den göra, men ännu finns det inte någon information om det.