Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

OLIVIA, EN ANNORLUNDA REN

Startat av gstone, 29 oktober 2022 kl. 15:57:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag vet vilka rösterna är i filmen Olivia en annorlunda ren.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 29 oktober 2022 kl. 15:57:57Jag vet vilka rösterna är i filmen Olivia en annorlunda ren.
För det första: säj det då, för det andra: vad är det för en film? Jag hittar inget när jag söker efter det.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga skrivet 29 oktober 2022 kl. 16:23:42För det första: säj det då, för det andra: vad är det för en film? Jag hittar inget när jag söker efter det.
Jonna Jonsson
Mats Hellgren
Gizela Rasch
Dan Bratt
Håkan Mohede
Christian Fex

Daniel Hofverberg

Var, när och hur har den filmen släppts? Och vilken är originaltiteln? Jag får inga träffar när jag söker i Svensk Mediedatabas, och heller inga träffar vid en Google-sökning.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2022 kl. 17:58:21Och vilken är originaltiteln? Jag får inga träffar när jag söker i Svensk Mediedatabas, och heller inga träffar vid en Google-sökning.
Olive, the Other Reindeer är originaltiteln .
Den är regiserad Oscarsnominerade animatören Steve Moore, producerad av Matt Groenings The Curiosity Company och animerad av DNA Productions.

Steffan Rudvall

Tomtens nya ren är den svenska titeln, var Olivia, En Annorlunda Ren kommer ifrån vet jag inte.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002993779/8

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2022 kl. 18:54:02Tomtens nya ren är den svenska titeln, var Olivia, En Annorlunda Ren kommer ifrån vet jag inte.

https://smdb.kb.se/catalog/id/002993779/8
Du har fel >:( det är Olivia, En Annorlunda Ren

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 oktober 2022 kl. 19:42:58Du har fel >:( det är Olivia, En Annorlunda Ren
Det kanske finns två dubbningar. Det är dock väldigt konstigt med Olivia då huvudkaraktären är en han.

Oskar

I bland finns 2 dubbning av en anledning t.ex rättigheter, dåligljudkvalitet p.g.a dåliga ljudband. Ena dubbning gjort för vhs och andra dubbning gjort för tv.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2022 kl. 19:44:45Det kanske finns två dubbningar.
Det behöver ju inte nödvändigtvis röra sig om två olika dubbningar, bara för att TV4 valt en annan titel än den som använts på VHS eller DVD. Det händer ju ganska ofta att TV-sändningar får andra titlar än de som distributören valt, utan att det nödvändigtvis rör sig om andra dubbningar för det...

Citat från: gstone skrivet 29 oktober 2022 kl. 19:42:58Du har fel >:( det är Olivia, En Annorlunda Ren
Intressant, den utgåvan hittar jag inga spår av. Är det på VHS eller DVD, och vilken distributör gav ut den? Distributörens namn borde stå på baksidan.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2022 kl. 20:58:16Intressant, den utgåvan hittar jag inga spår av. Är det på VHS eller DVD, och vilken distributör gav ut den? Distributörens namn borde stå på baksidan.
Det är VHS och den är utgiven av New Star. På baksidan står det Mats Hellgren, Jonna Jonsson, Gizela Rasch, Dan Bratt, Håkan Mohede och Christian Fex.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2022 kl. 21:09:17Det är VHS och den är utgiven av New Star. På baksidan står det Mats Hellgren, Jonna Jonsson, Gizela Rasch, Dan Bratt, Håkan Mohede och Christian Fex.
Mycket intressant, jag hittar inga som helst spår av den filmen i vare sig Svensk Mediedatabas eller Boavideo...

Däremot ser jag att Robert Cronholt har nämnt just den här filmen i ett gammalt gästboksinlägg här på sajten från 2002:
Olivia, en annorlunda ren - Dubbningshemsidans gästbok.PNG

Där nämns alltså ytterligare en titel på filmen, så har den alltså förekommit under tre olika titlar i Sverige...?

Daniel Hofverberg

Frågan är om titeln som Robert Cronholt nämner (Alva, jultomtens extra ren) "bara" är en titel som använts av dubbningsstudion och översättaren internt, eller om den också används på VHS-kassetten, dess förtexter eller eventuell speakerröst i dubbningen? Jag har som sagt inte själv sett filmen, men någon som har den kanske kan upplysa om det?

gstone

Tycker ni jg ska köpa den här filmen ?

Elios