Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2025 kl. 16:36:15Öjebo-kören medverkar som kör i KM Studios dubbning av Disneys Peter Pan, jag har flera gånger med tålamod mailat Stefan Berglund för att få svar men utan resultat.

Jag är lite nyfiken på vad @Oscar Isaksson  har för gissningar, jag tycker mig höra Anders Öjebo, Bertil Engh, Stefan Berglund, Monica Forsberg, Liza Öhman, Nina Alfredsson och eventuellt Christel Körner, i Varför Han Fråga Hur misstänker jag även Ingemar Carlehed.
Christel Körner och Ingemar Carlehed kan tas bort ur dessa spekulationer det faller på sin orimlighet då dessa i första hand är skådespelare.

Det är fullt möjligt att man använde sig av några stödsångare som hade mer studiovana tex Anders Öjrebo (Stefan Berglund kan eventuellt varit med som stämma, men kan oxå vara så att han bara vara dirigent). Jag reserverar mig lite mot de andra namnen du radar upp, hade studion valt att anlita sina egna gamla vanliga sågare/dubbare så hade det inte varit nödvändigt med ambitionen att engagera en hel stor kör. 

Har du försökt att kontakta Öjebokören direkt?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 16:59:56Christel Körner och Ingemar Carlehed kan tas bort ur dessa spekulationer det faller på sin orimlighet då dessa i första hand är skådespelare.

Det är fullt möjligt att man använde sig av några stödsångare som hade mer studiovana tex Anders Öjrebo (Stefan Berglund kan eventuellt varit med som stämma, men kan oxå vara så att han bara vara dirigent). Jag reserverar mig lite mot de andra namnen du radar upp, hade studion valt att anlita sina egna gamla vanliga sågare/dubbare så hade det inte varit nödvändigt med ambitionen att engagera en hel stor kör.

Har du försökt att kontakta Öjebokören direkt?
Nej, det har jag inte, jag misstänker att det är lite mer knepigt att höra av sig till dem...  :( 

Anledningen till att jag misstänker Anders, Bertil, Monica, Liza och Nina är för att de vid den tiden brukade vara körsångare i KM Studio och Stefan för att han var kördirigent för Öjebo-kören och jag minns att ditt tips var att jag fick det säkraste svaret om jag kontaktade Stefan...

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , jag vet att jag sa att jag skulle ta en film åt gången, men beroende på sammanhangen så känner jag att jag ibland behöver avvika och ta några stycken i samma inlägg, om det antingen passar ihop eller är såpass lite, hoppas att det inte gör något.  :)  (oroa dig inte, jag försöker att hålla mig till så få filmer som möjligt per inlägg)

Jag misstänker att det vid det här laget är hopplöst med Alexanders röst i KM Studios dubbning av Pinocchio...  :( 

Taxi fattas i creditlistan till Doreen Dennings dubbning av Lady och Lufsen, jag tycker det låter som Sven-Erik Vikström, sen fattas även valparna som i slutet har dialog, där är det lite svårare att gissa.

I originaldubbningen av samma film ovannämnd så tycker jag mig höra Olof Thunberg som Alligatorm ( 22:09 i videon nedan) och Hönsbonden ( 30:53 i samma video) samt Gösta Prüzelius som Djuraffärsexpediten ( 19:26 i samma video)

(detta är tyvärr allt som vi för tillfället kan höra ur originaldubbningen, men bättre än inget iallafall)

https://www.youtube.com/watch?v=Z-VRw7I29eU&t=2125s

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:26:56@Oscar Isaksson  , jag vet att jag sa att jag skulle ta en film åt gången, men beroende på sammanhangen så känner jag att jag ibland behöver avvika och ta några stycken i samma inlägg, om det antingen passar ihop eller är såpass lite, hoppas att det inte gör något.  :)  (oroa dig inte, jag försöker att hålla mig till så få filmer som möjligt per inlägg)

Jag misstänker att det vid det här laget är hopplöst med Alexanders röst i KM Studios dubbning av Pinocchio...  :(

Taxi fattas i creditlistan till Doreen Dennings dubbning av Lady och Lufsen, jag tycker det låter som Sven-Erik Vikström, sen fattas även valparna som i slutet har dialog, där är det lite svårare att gissa.

I originaldubbningen av samma film ovannämnd så tycker jag mig höra Olof Thunberg som Alligatorm ( 22:09 i videon nedan) och Hönsbonden ( 30:53 i samma video) samt Gösta Prüzelius som Djuraffärsexpediten ( 19:26 i samma video)

(detta är tyvärr allt som vi för tillfället kan höra ur originaldubbningen, men bättre än inget iallafall)

Jag tycker också att Daniel borde sätta ett frågetecken vid Nathan Görling som Benjamins sångröst, då det inte är en bekräftad uppgift.

Hursomhelst jag vill också påminna Daniel igen om att uppdatera Den Otroliga Vandringen 2 där Nils Eklund och Christel Körner medverkar som övriga röster.

Även att Torsten Wahlund medverkar i Herkules TV-serien som Zeus och dessutom att Anders Lönnbro och Dick Eriksson medverkar som övrig röst i Räddningspatrullen (KM dub).

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:26:56@Oscar Isaksson  , jag vet att jag sa att jag skulle ta en film åt gången, men beroende på sammanhangen så känner jag att jag ibland behöver avvika och ta några stycken i samma inlägg, om det antingen passar ihop eller är såpass lite, hoppas att det inte gör något.  :)  (oroa dig inte, jag försöker att hålla mig till så få filmer som möjligt per inlägg)

Alexanders röst i Pinocchio är en sån fråga som jag får till mig relativt ofta och det är fortfarande ett mysterium.

Jag hör inte direkt att Taxi skulle vara Sven-Erik Vikström. Valparna är ju näst intill omöjligt att klura ut. Eftersom jag redan har finkammat det som Doreen Denning lämnade efter sig så blir det ännu svårare då det inte fanns några ledtrådar att gå på.

Det är svårt att avgöra vem som är Alligatorm. Hönsbonden är Olof Thunberg utan tvekan. Djuraffärsexpediten är inte Gösta Prüzelius, han har en annan intonation.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:37:21Alexanders röst i Pinocchio är en sån fråga som jag får till mig relativt ofta och det är fortfarande ett mysterium.

Jag hör inte direkt att Taxi skulle vara Sven-Erik Vikström. Valparna är ju näst intill omöjligt att klura ut. Eftersom jag redan har finkammat det som Doreen Denning lämnade efter sig så blir det ännu svårare då det inte fanns några ledtrådar att gå på.

Det är svårt att avgöra vem som är Alligatorm. Hönsbonden är Olof Thunberg utan tvekan. Djuraffärsexpediten är inte Gösta Prüzelius, han har en annan intonation.
Jag som var säker på att Alligatorn var Olof Thunberg i originaldubningen och att Sven-Erik Vikström var Taxi i omdubbningen, vad snopet...  :( :-\

Disneyfantasten

Jag misstänker att @Oscar Isaksson  kanske inte kommer ha svaret på detta, men...

När det gäller Snövättarna i Doreen Dennings dubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna så kan jag bekräfta att Olle Persson är med i den, tack vare bekräftelse från honom själv via mail för bara ett par år sedan.  :) 

När det gäller de andra tre, jag frågade Stephan Karlsén också men även om han tyckte det lät som han var med så trodde han inte att det stämmer, kan det ha varit någon sound-alike, Tommy Blom till exempel...?

Jag tycker mig även höra Svante Thuresson och Jan Sjödin i kören, tyvärr är båda bortgångna och därmed svårare att få bekräftelser från...  :( 

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:53:23Jag misstänker att @Oscar Isaksson  kanske inte kommer ha svaret på detta, men...

När det gäller Snövättarna i Doreen Dennings dubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna så kan jag bekräfta att Olle Persson är med i den, tack vare bekräftelse från honom själv via mail för bara ett par år sedan.  :)

När det gäller de andra tre, jag frågade Stephan Karlsén också men även om han tyckte det lät som han var med så trodde han inte att det stämmer, kan det ha varit någon sound-alike, Tommy Blom till exempel...?

Jag tycker mig även höra Svante Thuresson och Jan Sjödin i kören, tyvärr är båda bortgångna och därmed svårare att få bekräftelser från...  :(
Jag har inte inte några svar på vilka det är som sjunger. 
Men jag kan säga att, tänk mer i banorna av renodlade sångare. Då platsar inte Jan Sjödin och Stephan Karlsén eftersom de är skådespelare. När dubbningen producerades så var det fortfarande ganska vattentäta skott mellan att vara skådepelare eller sångare och det var väldigt sällsynt att vara fullfjädrad som båda. Denna övertygelsen att det var två olika yrkesgrupper med olika begåvningar var särskilt vanligt hos den äldre generationen, som Doreen Denning faktiskt tillhörde.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 20:20:13Jag har inte inte några svar på vilka det är som sjunger.
Men jag kan säga att, tänk mer i banorna av renodlade sångare. Då platsar inte Jan Sjödin och Stephan Karlsén eftersom de är skådespelare. När dubbningen producerades så var det fortfarande ganska vattentäta skott mellan att vara skådepelare eller sångare och det var väldigt sällsynt att vara fullfjädrad som båda. Denna övertygelsen att det var två olika yrkesgrupper med olika begåvningar var särskilt vanligt hos den äldre generationen, som Doreen Denning faktiskt tillhörde.
Några sound-aliks alltså? (annars var både Stephan och Jan med mycket i Doreen Dennings dubbningar)

Svante Thuresson är då lite närmare än de andra två, han var till exempel med som en av sångarna i Bambi vilket Olle Persson också var.

Tyvärr vet jag inte vilka som låter lika Stephan och Jan som Doreen ofta anlitade i sina dubbningar och som var sångare till yrket.  :( 

Tyvärr är inte Gunnar Svensson i livet längre.  :(

Jag har inga bra gissningar vilka som var Gunnar Lunden-Weldens kör (som var med i Doreen Dennings dubbning av Törnrosa), men annars är rollbesättningen i dubbningen komplett i övrigt, även Martin Söderhjelms dubbning av Askungen tycker jag verkar komplett.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , i Doreen Dennings dubbning av Bambi tycker jag det låter som Fillie Lyckow är Vaktelmamman, Pungråttmamman och Fasanen som blir skjuten efter att ha flugit iväg i panik, och att Louise Raeder är Stampes flickvän, tyvärr har jag inga bra gissningar på Grodan, Ekorren låter som det skulle kunna vara Mats Åhlfeldt.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 oktober 2025 kl. 20:30:45@Oscar Isaksson  , i Doreen Dennings dubbning av Bambi tycker jag det låter som Fillie Lyckow är Vaktelmamman, Pungråttmamman och Fasanen som blir skjuten efter att ha flugit iväg i panik, och att Louise Raeder är Stampes flickvän, tyvärr har jag inga bra gissningar på Grodan, Ekorren låter som det skulle kunna vara Mats Åhlfeldt.
Även om jag inte hittat något om vilka som dubbar dessa små roller i de  papper som rör omdubben. Skulle jag skulle säga att Fillie Lyckow är Fru Vaktel, Fru Pungrått och Fasan 1 som går under "Övriga djurröster". Det låter absolut som Louise Raeder i den korta replik Fröken Kanin har. Skulle någon gång behöva kolla upp alla dessa namn, för att få de korrekta utifrån vad som står i Dennings manus. Resten kan jag inte uttala mig om.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 oktober 2025 kl. 11:48:03Även om jag inte hittat något om vilka som dubbar dessa små roller i de  papper som rör omdubben. Skulle jag skulle säga att Fillie Lyckow är Fru Vaktel, Fru Pungrått och Fasan 1 som går under "Övriga djurröster". Det låter absolut som Louise Raeder i den korta replik Fröken Kanin har. Skulle någon gång behöva kolla upp alla dessa namn, för att få de korrekta utifrån vad som står i Dennings manus. Resten kan jag inte uttala mig om.
Hos "övriga djurröster" kunde jag även uppfatta Doreen Denning.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 oktober 2025 kl. 12:03:15Hos "övriga djurröster" kunde jag även uppfatta Doreen Denning.
Ja det är inte omöjligt, det behövs ju röster för att fylla ut. På vilket ställe i filmen?

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , här kommer tre filmer i en och samma smäll, av samma orsak;

Örebro Kammarkör är kören i Pocahontas, Ringaren i Notre Dame och Dumbo (1996-års dubbning)

Jag minns att du för bara någon månad sedan bidrog med musikledarna i Pocahontas, där bl.a. Fred Sjöberg var inblandad precis som jag misstänkte, skulle även misstänka att han var med på ett hörn i Dumbo.

Jag är nyfiken på vilka som kan ha varit körmedlemmar vid de specifika dubbtillfällena? Tyckte mig höra Anders Öjebo hos både Pocahontas och Notre Dame, han var ändå med tillsammans med Thomas Banestål och sjöng några sånger i Dumbo.

Gjorde för ett tag sedan ett inlägg;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg221819#msg221819

Skulle personligen misstänka att det kan vara delvis samma körsångare i dessa filmer som i Aladdin och Rövarnas Konung, iallafall hos Pocahontas och Notre Dame då det var kvinnor med i båda dessa filmers körer, medans Dumbo bara hade män i kören.

På tal om Dumbo, så minns jag i samma dubbning att Klotis Kråka (som vid tal spelas av Johan Hedenberg) görs av Thomas Banestål vid sång, han står med i creditsen och sångrösten är inte särskilt lik talrösten, rösten lät lite lik Esset i Alice i Underlandet.

Och så är jag nyfiken på vilka som kan vara Lejonet, Biljettförsäljarna och Pojkarna i Doreen Dennings dubbning av Dumbo från 1972? (minns att några av oss - även jag - trodde att Staffan Hallerstam kanske var huvudkillen som drar i Dumbos öron)

Om jag minns rätt så är Lejonets replik odubbad i KM Studios dubbning utan återges i originalversion.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 oktober 2025 kl. 12:11:59Ja det är inte omöjligt, det behövs ju röster för att fylla ut. På vilket ställe i filmen?
Bland djur-massan i både början och slutet. (alltså både när djuren kollar på den nyfödda hjortkalven Bambi i början och i slutet när man kollar på Bambis och Falines nyfödda kalvar)