Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2026 kl. 11:11:30@Oscar Isaksson  , jag förstår om du haft fullt upp på senaste tiden (med jul och nyår och även annat under vardagen), och jag räknar inte med att du kommer ha svaret på precis allt, men;

Skulle du kunna tänka dig att svara på mina senaste inlägg i denna tråd så att jag sedan kan fortsätta med inläggen ett efter ett?  :)

Tack för svar på förhand, bästa hälsningar / Disneyfantasten.
Jo... jag har försökt att kollat över vad du har frågat om. Men det blev så väldigt mycket filmer på en och samma gång. Så jag hann inte riktigt med att strukturera upp det för mig själv. I och med det så tar det tid att reda ut och ge svar.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 januari 2026 kl. 12:01:03Jo... jag har försökt att kollat över vad du har frågat om. Men det blev så väldigt mycket filmer på en och samma gång. Så jag hann inte riktigt med att strukturera upp det för mig själv. I och med det så tar det tid att reda ut och ge svar.
Ber om ursäkt, jag försökte begränsa antalet filmer per inlägg, jag trodde det skulle lösa sig men jag hade fel...

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 oktober 2025 kl. 08:49:12@Oscar Isaksson  , jag tyckte mig höra Mikael Roupé, Håkan Mohede, Kenneth Milldoff och Fredrik Dolk som Riddarna vid runda bordet i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot.
I Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen, där tyckte jag mig även höra Anders Öjebo samt en barnröst.
I Mulan, utöver de som står med i Dubbningshemsidans rollista så tyckte jag mig även identifiera;
- Fa Li: Monica Forsberg
- General Li: Johan Wahlström
- Andar: Monica Forsberg, Roger Storm, Anders Öjebo, Ulf Källvik, Katarina Josephsson, Åsa Jonsson, Magdalena Eriksson, Marie Spångberg
- Baderskan: Sofie Lindberg
- Fina Kvinnor: Katarina Josephsson, Åsa Jonsson, Magdalena Eriksson, Maria Spångberg
- Soldat med mustasch: Roger Storm
- Lång Soldat: Anders Öjebo
- Soldater: Roger Storm, Anders Öjebo, Ulf Källvik
- Hunner: Anders Öjebo
- Paradledare: Ulf Källvik
- Son av familjen Ji: Roger Storm
(plus, de två körerna, där källan kommer från Bluray-utgåva)
>Kvinn-kör;
- Marie Spångberg
- Marie Skogvik
- Åsa Jonsson
- Lena Sundholm-Svansbo
- Magdalena Eriksson
- Katarina Josephsson
- Gunnel E. Sjöberg
>Man-kör;
- Magnus Petersson
- Pelle Ankarberg (crediterad som Pär-Olof Ankarberg)
- Ola Åkerlund
- Lars Nelander
- Bengt Dahlman
- Anders Öjebo
I Ett Småkryps Liv så har jag identifierad följande;
- Myrpojkar = Alexander Lundberg, Anton Olofsson Raeder
- Myrflickor: Emma Iggström
- Stampe (endast i eftertexterna): Anders Öjebo
- Arbetsmyror: Andreas Nilsson
(sen fanns det ännu fler, jag återkommer så småningom)
I Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld så tyckte jag mig höra Anders Öjebo och Roger Storm i diverse roller samt Monica Forsberg i en mindre roll, innevånarna i London görs av alla som står angivna i sången "Vilken Dag i London", hur ser resten av dubbningen ut?
I Belles Magiska Värld så görs Webster av Roger Storm och LePlumbe av Andreas Nilsson, men resten?
Det magiska svärdet – Kampen om Camelot, har jag inte sett på flera år så jag kan inte uttala mig om rösterna i den.

Skönheten och Odjuret – Den förtrollade julen. Anders Öjebo ska absolut vara med i listan under övriga och m.fl. kvarstår.

Det har påpekats tidigare rörande Mulan att Fa Li - Monica Forsberg och General Li - Johan Wahlström saknas. Märkligt kan tyckas med tanke på att de är stora roller som listas i amerikanska eftertexterna. Underligt varför de inte är med i den svenska listan.
Samt kören och Anders Öjebo som övrig ska väl läggas till. Frågan är även om Frank Welker som Khan ska läggas till?

Ett småkryps liv och Pocahontas 2: Resan till en annan värld faller under övriga röster.

Det är märkligt, för att inte felaktigt med Belles magiska värld, att Anders Öjebo krediteras som Webster när det är Roger Storm (som överhuvudtaget inte står med i listan trorts att han gör flera roller i den). Jag skulle säga att Anders Öjebo är LePlumbe.

Sen har ju creditlistan sin brist i att det fjärde avsnittet "Mrs. Potts' Party" inte står med, som dubbades flera år efter de andra tre avsnitten, med lite utbytta röster.

Tog mig en liten lyssning på avsnittet och satte ihop en lista med de röster som är annorlunda/nya:
(Tänker att det kanske finns en chans att KM har sparat något om denna i sitt digitala arkiv)

Cogworth - Gunnar Uddén
Webster - Fredrik Beckmann
Chip - ?
Kompott - Claes Ljungmark
Chaude - Cecilia Lundh
Tres - Peter Kjellström
Egg Beater - Johan Svensson
Concertina - Bertil Engh
Tubaloo - Anders Beckman

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 januari 2026 kl. 14:29:26Det magiska svärdet – Kampen om Camelot, har jag inte sett på flera år så jag kan inte uttala mig om rösterna i den.

Skönheten och Odjuret – Den förtrollade julen. Anders Öjebo ska absolut vara med i listan under övriga och m.fl. kvarstår.

Det har påpekats tidigare rörande Mulan att Fa Li - Monica Forsberg och General Li - Johan Wahlström saknas. Märkligt kan tyckas med tanke på att de är stora roller som listas i amerikanska eftertexterna. Underligt varför de inte är med i den svenska listan.
Samt kören och Anders Öjebo som övrig ska väl läggas till. Frågan är även om Frank Welker som Khan ska läggas till?

Ett småkryps liv och Pocahontas 2: Resan till en annan värld faller under övriga röster.

Det är märkligt, för att inte felaktigt med Belles magiska värld, att Anders Öjebo krediteras som Webster när det är Roger Storm (som överhuvudtaget inte står med i listan trorts att han gör flera roller i den). Jag skulle säga att Anders Öjebo är LePlumbe.

Sen har ju creditlistan sin brist i att det fjärde avsnittet "Mrs. Potts' Party" inte står med, som dubbades flera år efter de andra tre avsnitten, med lite utbytta röster.

Tog mig en liten lyssning på avsnittet och satte ihop en lista med de röster som är annorlunda/nya:
(Tänker att det kanske finns en chans att KM har sparat något om denna i sitt digitala arkiv)

Cogworth - Gunnar Uddén
Chip - ?
Chaude - Cecilia Lundh
Tres - Peter Kjellström
Concertina - Bertil Engh
Tubaloo - Anders Beckman
:) 

https://www.youtube.com/watch?v=MwMOdsur6Gs

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 januari 2026 kl. 14:29:26Det magiska svärdet – Kampen om Camelot, har jag inte sett på flera år så jag kan inte uttala mig om rösterna i den.

Ett småkryps liv och Pocahontas 2: Resan till en annan värld faller under övriga röster.

Cogworth - Gunnar Uddén
Chip - ?
Chaude - Cecilia Lundh
Tres - Peter Kjellström
Concertina - Bertil Engh
Tubaloo - Anders Beckman
Tack för hjälpen.

Tyckte väl att jag hörde Claes Ljungmark.

Mrs Potts fest verkar förresten inte finnas med på Disney+.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2026 kl. 15:14:02:)

https://www.youtube.com/watch?v=MwMOdsur6Gs
Men om jag jämför svenska listan med amerikanska eftertexterna, så faller alla under övriga. Då det är bara Mikael Roupé som ska läggas till som röst.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket, jag skriver upp allt detta lokalt, så kommer det ut vid nästa uppdatering. Jag tycker absolut att Frank Welker som Khan ska stå med, fastän han förstås ligger i M&E, för att vara konsekvent med andra produktioner.

Vad gäller Belles magiska värld måste jag medge att jag inte visste om att Mrs. Potts' Party släppts i Sverige eller dubbats till svenska - i vilket sammanhang har den använts? Har det inslaget återinsatts i filmen, som skett i USA, eller har den lagts till som bonusmaterial vid sidan av i något sammanhang...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2026 kl. 20:58:36Vad gäller Belles magiska värld måste jag medge att jag inte visste om att Mrs. Potts' Party släppts i Sverige eller dubbats till svenska - i vilket sammanhang har den använts? Har det inslaget återinsatts i filmen, som skett i USA, eller har den lagts till som bonusmaterial vid sidan av i något sammanhang...?
den finns från oxcg med andras dvd utgåvan
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2026 kl. 20:58:36Tack så mycket, jag skriver upp allt detta lokalt, så kommer det ut vid nästa uppdatering. Jag tycker absolut att Frank Welker som Khan ska stå med, fastän han förstås ligger i M&E, för att vara konsekvent med andra produktioner.

Vad gäller Belles magiska värld måste jag medge att jag inte visste om att Mrs. Potts' Party släppts i Sverige eller dubbats till svenska - i vilket sammanhang har den använts? Har det inslaget återinsatts i filmen, som skett i USA, eller har den lagts till som bonusmaterial vid sidan av i något sammanhang...?
den var med på VHS:en jag hade som barn av  Belles magiska värld !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 januari 2026 kl. 21:19:27den finns från oxcg med andras dvd utgåvan
Är den integrerad i filmen, eller ligger den med som bonusmaterial vid sidan av?