Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

gstone och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 19:30:35Jag visste inte att det fanns en VHS dub av stop motion
 Det susar i säven  flinen ?

Trodde bara serien släppets på och dubbats om på VHS ?
Hur ser VHS omslaget av lång filmen ut

Jodå, Arena Filmtrade släppte en VHS-utgåva med långfilmen, utöver en (?) utgåva med avsnitt ur serien. Jag ska ha VHS-utgåvan här hemma, men efter julstädningen strax före jul hittar jag tyvärr inte åt den just nu; så jag får lov att återkomma med hur den ser ut...

Jag har tänkt att digitalisera den också, men det hanns tyvärr inte med innan julgranen plockades fram, och med julgranen framme kommer jag inte åt VHS-bandaren. Men nu när julgranen precis är bortplockad, så ska jag försöka digitalisera filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 17:00:05Musse Pigg och hans vänner firar jul var lite knepig att pussla med och jag skulle väl säga att iallafall Tant Gertrud gott kan lägga till i listan för det är en större roll, men resen vet jag ärligt talat inte och kan väl förtsätta ligga under övriga. Men jag gjorde ett försök:

Chip - Monica Forsberg
Aunt Gertie - Gunilla Eriksson
Dale - Bertil Engh
Santa - Stefan Berglund
Police - Roger Storm
Mailman - Bertil Engh
Fire Chief - Gunnar Uddén
Dad - Stefan Berglund
Man - Andreas Nilsson
Firefighter #2 - Andreas Nilsson
Mortimer - Roger Storm
Store Announcer - Andreas Nilsson
Mr. Anderson - Roger Storm
Little Jimmy - Karl Lundberg
Eccentric Lady - Gunilla Eriksson
Mrs. Anderson - Monica Forsberg
Girl - Linnea Berglund
Mom - Monica Forsberg
Old Woman - Gunilla Eriksson
Firefighter #1 - Åsa Bjerkerot
Tack för ditt expertutlåtande. Frågan är då vem som Andreas Eriksson spelar, som är den enda kvarvarande skådespelaren crediterad under "Övriga röster"...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:17:17Tack för ditt expertutlåtande. Frågan är då vem som Andreas Eriksson spelar, som är den enda kvarvarande skådespelaren crediterad under "Övriga röster"...?
Jadu det finns ju ett antal roller kvar.

Dad
Man
Customer
Shopper
Kid #2
Little Girl
Kid #1
Poor Boy
Distressed Woman
Angry Woman
Shopper
Firewoman

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2025 kl. 21:20:31Tillägg till Babar (1968):

Övrig röst:

Ittla Frodi

Mixer:

HP

Källa:

https://youtu.be/670NpTx5fIo?si=ZdwAzPqdOV1hAXUz&t=933

Avsnittet startar vid 15:33.

Det var evigheter sedan jag såg en film med Ittla Frodi, och minns inte riktigt hur hon lät, men kan det vara så hon gör rösten (tillfälligt inhopp?) till Berta i detta avsnitt?

Jag har gått igenom 41 av 78 svenskdubbade avsnitt av Babar, som finns tillgängliga via SMDB (vet inte om SVT har fler avsnitt tillgängliga i sitt arkiv).
Det finns två olika eftertexter. Troligtvis beroende på att serien dubbades i två omgångar. Enligt vad jag läst mig till för längesen i en tidningsartikel, från när serien skulle har premiär i Sverige. Så hade 26 st redan dubbats lagom till premiär. Sen var tanken att fortsätta dubba resterande inköpta avsnitt senare för nästa sändningsomgång.
Det skulle i så fall kanske kunna förklara varför det inte är Ittla Frodi som Berta i alla avsnitt.

Här är ytterligare några roller:

Bert-Åke Varg  - herr Pettersson
Bert-Åke Varg - Urmakaren
Bert-Åke Varg - Grannen

Fredrik Ohlsson - Generalen
Fredrik Ohlsson  - Doktorn
Fredrik Ohlsson  - Rörmokarn
Fredrik Ohlsson  - Poliskonstapeln

Lars Edström - Murare

Sen har visst papegojan ett namn och det är Isidore.

Åke Lindström (Babar)