Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 19:30:48tur att Disney var nöjd med Peter Pan film som KM Studio gjorde och började anlita KM Studio istället för sun Studio i Köpenhamn annars blivit Sun Studio Köpenhamn istället för KM Studio och tyvärr fanns bara Mikael roupé i Sun Studio Köpenhamn innan Sun Studio Köpenhamn dom började dubbar material till cartoon Network/ted Turner och vhs dubbning till exempel tmnt 1987.
Vill bara inflika att Turtles faktiskt dubbades av Sun Studio 1991, och jag håller fullständigt med om att deras dubbning av Turtles inte alls var någon höjdare med sin minimala budget och bara tre skådespelare i alla roller.

Men, när Toy Story kom så fick Sun Studio uppdraget med sin första långfilm att dubba till svenska, och där verkar Disney vara nöjda, som gjorde att Sun Studio senare fick prova på nydubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln och den svenska dubbningen av Mary Poppins när de filmerna skulle ges ut på VHS.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 17:03:28Doreen Denning var aldrig anställd hos Disney, utan var frilans från 1989 och blev projektanställd hos Barrefelt Produktion AB för perioden när dubbningarna producerades.
Ursäkta, det var väl ändå 1969 som Doreen Denning kom in i Disney-bilden? Och där var hon fram till 1992 som sagt, sen gjorde hon dubbningar även efter det fram till 2000 även om dessa inte alls var Disney-produktioner.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:25:09Ursäkta, det var väl ändå 1969 som Doreen Denning kom in i Disney-bilden? Och där var hon fram till 1992 som sagt, sen gjorde hon dubbningar även efter det fram till 2000 även om dessa inte alls var Disney-produktioner.
Ja men hon anställdes av Europafilm då, som i sin tur fick dubbningsbeställningen från Disney.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet Igår kl. 20:44:54Ja men hon anställdes av Europafilm då, som i sin tur fick dubbningsbeställningen från Disney.
En fråga jag länge försökt få svar på: vilken var första dubbningen som Barrefelt Produktion AB var inblandad i och vilken var den sista för AB Svensk Filmindustri? (alltså mer än bara Disney-dubbningar, vilkendera var exempelvis inblandad i Resan Till Amerika? Om jag minns rätt så var FilmMixarna inblandade i nydubbningen av Lady och Lufsen)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:50:43En fråga jag länge försökt få svar på: vilken var första dubbningen som Barrefelt Produktion AB var inblandad i och vilken var den sista för AB Svensk Filmindustri? (alltså mer än bara Disney-dubbningar, vilkendera var exempelvis inblandad i Resan Till Amerika? Om jag minns rätt så var FilmMixarna inblandade i nydubbningen av Lady och Lufsen)
Tyvärr har jag inte gjort någon sån kartläggning när Barrefelt Produktion började få dubbningsuppdrag.

Men Jag hittade åt min lista över de som distribuerade Disneys filmer och även vilka som skötte dubbningarna.
Svenska Disneydistributörer:Dubbningsansvariga bolag:
RKO Radio Films AB (1937-1956)Europafilm,
Svensk Filmindustri (från 1949)
Wivefilm Distribution AB (1956-1958)Svensk Filmindustri
Cawall Film AB (1959-1960)Svensk Filmindustri
Nordisk Tonefilm (1960-1963)Nordisk Tonefilm
Walt Disney Productions Sweden AB (1964-1983)Nordisk Tonefilm (till 1967),
Europafilm 
Stockholm-Film AB (1983-1984)Europafilm (till 1984)
Svensk Filmindustri Ab (1985-1987)Sonet
Warner Bros Sweden AB / Egmont (1987-1992)Sonet (till 1992),
Filmmixarna,
KM (från 1988)
Buena Vista International (1992-2008)Filmmixarna,
KM (till 2004)