Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 16 maj 2024 kl. 22:13:05Bevarade dialogspår ja, men kanske inte varje enskild skådespelares repliker bevarade enskilt vilket kan bli problem om man försöker dubba om bara en karaktär.
Det gjordes ju dock i Japan med Aladdin.
När Kenji Haga som spelade Aladdin åkte ditt för utpressning.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 22:17:06Det gjordes ju dock i Japan med Aladdin.
När Kenji Haga som spelade Aladdin åkte ditt för utpressning.
Det går att göra, men finns inte det enskilda inspelningarna bevarade kan det bli mycket svårt om folk pratar i mun till exempel att ta bort en röst.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 22:11:21Så enkelt är det inte, originaldubbningen är gjord så pass sent att det definitivt finns bevarade dialogspår för den.

Däremot kan den teorin utan tvekan stämma in på varför Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Bambi, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna dubbades om.
Varför dubbades den Lilla Sjöjungfrun om i exempelvis Tyskland om separata dialogband fanns?
Slösa pengar?

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 16 maj 2024 kl. 22:18:58Det går att göra, men finns inte det enskilda inspelningarna bevarade kan det bli mycket svårt om folk pratar i mun till exempel att ta bort en röst.
Då var det nog Karl-Johan Hasselström som krävde extra.
Då Oliver troligtvis pratar i mun på andra.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 22:20:36Då var det nog Karl-Johan Hasselström som krävde extra.
Det kan ju också vara en annan anledning som jag sa att Disney bara ville visa vem som bestämmer. Hur vida det är Karl-Johan eller inte vet inte jag men jag har inte heller någon strävan efter att få veta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2024 kl. 22:11:21Så enkelt är det inte, originaldubbningen är gjord så pass sent att det definitivt finns bevarade dialogspår för den.
Ja, det finns garanterat bevarat dialogspår utan M&E för den - men inte nödvändigtvis dialogspår för varje enskild rollfigur, utan att det sitter ihop med andra rollfigurer på samma band.

Nuförtiden lär ju sådant sparas enkelt genom digitala filer, men det här var ju innan den digitala eran.

Citat från: BPS skrivet 16 maj 2024 kl. 22:13:05Bevarade dialogspår ja, men kanske inte varje enskild skådespelares repliker bevarade enskilt vilket kan bli problem om man försöker dubba om bara en karaktär.
Precis, jag gissar att det här var på rullbandspelarnas tid, då DAT-band bör ha varit aningen för nytt 1989 - och det är inte alls säkert att man verkligen har sparat 19 olika rullband för var och en av skådespelarna som medverkar.

Även om man har gjort det, så blir det kanske inte jätteenkelt att bara byta ut en skådespelare och mixa ihop allt igen - sådant vore som sagt en enkel match idag med datorteknik och separata digitala spår, men med rullband låter det åtminstone i mina ögon inte fullt lika enkelt.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 22:20:36Då var det nog Karl-Johan Hasselström som krävde extra.
Jag tror nog att i stort sett alla rollfigurer vid något tillfälle antingen pratar i mun på andra eller åtminstone i nära anslutning till andra - det behövs ju hyfsad marginal med tystnad före och efter alla repliker, för att med lätthet kunna klippa bort en enskild rollfigur ur ett analogt ljudband. Och även om de inte gör det, så blir det nog väldigt tidsödande att klippa ut en enskild skådespelares repliker ur ett färdigt ljudband och byta ut med andra. Ingenting man gör om man inte verkligen måste...

Jag menar: skulle du vilja få i uppdrag att klippa bort en enskild rollfigur från ett färdigt analogt ljudband på en och en halv timme, medan alla andra rollfigurer bibehålls...? Det lär ju inte hinnas med på en kafferast, om man säger så...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2024 kl. 22:28:00Ja, det finns garanterat bevarat dialogspår utan M&E för den - men inte nödvändigtvis dialogspår för varje enskild rollfigur, utan att det sitter ihop med andra rollfigurer på samma band.

Nuförtiden lär ju sådant sparas enkelt genom digitala filer, men det här var ju innan den digitala eran.
Precis, jag gissar att det här var på rullbandspelarnas tid, då DAT-band bör ha varit aningen för nytt 1989 - och det är inte alls säkert att man verkligen har sparat 19 olika rullband för var och en av skådespelarna som medverkar.

Även om man har gjort det, så blir det kanske inte jätteenkelt att bara byta ut en skådespelare och mixa ihop allt igen - sådant vore som sagt en enkel match idag med datorteknik och separata digitala spår, men med rullband låter det åtminstone i mina ögon inte fullt lika enkelt.
Jag tror nog att i stort sett alla rollfigurer vid något tillfälle antingen pratar i mun på andra eller åtminstone i nära anslutning till andra - det behövs ju hyfsad marginal med tystnad före och efter alla repliker, för att med lätthet kunna klippa bort en enskild rollfigur ur ett analogt ljudband. Och även om de inte gör det, så blir det nog väldigt tidsödande att klippa ut en enskild skådespelares repliker ur ett färdigt ljudband och byta ut med andra. Ingenting man gör om man inte verkligen måste...

Jag menar: skulle du vilja få i uppdrag att klippa bort en enskild rollfigur från ett färdigt analogt ljudband på en och en halv timme, medan alla andra rollfigurer bibehålls...? Det lär ju inte hinnas med på en kafferast, om man säger så...
Känns ju dock elakt mot typ Tommy Nilsson och Lill Lindfors att dom blir omdubbade tack vara någon annans beteende.

Sedan så tror jag det varit mer lönsamt att bara dubba om skådisen som hotade med rättegång.

Sedan så tror jag den Danska Pinocchio från 1977 inte hade separerata band den dubbades man ju som sagt om Pinocchios röst i 1996.

gstone

gstone

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 maj 2024 kl. 21:42:11Jag vet att det är Hanna Ekman eller Karl-Johan Hasselström efter att ha läst tråden.
Dom var i tonåren 1996 båda är födda 1978.
Tonåringar har ofta ont om pengar och som fattig tonåring så lär man ta chansen att tjäna lite extra över småsaker.
Känns konstigt att Tommy Nilsson, Lill Lindfors, Sharon Dyall eller någon jätte kändis skulle ha så ont om pengar att man begär extra över en sådan småsak.
Jag som trodde att det rörde sig ok något sjärnnamn som vill ha mer pengar just för dom var ett sjärnamn ;D ;D ;D ;)
Där ser mam 

gstone

Har vi inte kommit ifrån ämnet lite ?

Borde vi inta tal om nästa kommande uppdatering istället ❓😉

gstone

Citat från: gstone skrivet 16 maj 2024 kl. 23:04:40Har vi inte kommit ifrån ämnet lite ?

Borde vi inta tal om nästa kommande uppdatering istället ❓😉
Det finns ju redan en tråd om Oliver och Gänget och des två dubbningar.

gstone

Nu är snart torsdagen över 

Snart är det fredag  ;)

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 16 maj 2024 kl. 22:58:56Jag som trodde att det rörde sig ok något sjärnnamn som vill ha mer pengar just för dom var ett sjärnamn ;D ;D ;D ;)
Där ser mam
Varför skulle någon som typ Lill Lindfors kräva extra just för Oliver & Gänget och inte för typ Törnrosa?

Douglas Westlund är den enda relativt kända person som inte dubbat något annat och han vet vi att det inte är.

Kändis som vill ha extra betalt över småsaker är ju också ovanligt känns det som?

Om någon känd skådis som typ Sten Ljunggren har ju gjort mycket film och det känns helt orimligt att typ Sten skulle ta extra betalt för småsak för då skulle ingen vilja jobba med honom.