Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 oktober 2024 kl. 21:50:56Dock vet jag inte hur känd Sharon är idag utanför dubbvärlden, hon var väl relativt känd på 1980-talet i och med Varuhuset där hon slog igenom samt på 1990-talet när hon var sångartist, dessutom har hon dubbat massor genom åren, med start i originaldubbningen av Oliver och Gänget 1989 sedan började hon igen 1996 i Ringaren i Notre Dame och har dubbat massor ända sedan dess.

Som parentes så är hon troligtvis rösten till Bianca i tilläggsdubbningen.
Sharon är ju ganska välkänd.
Både Mamma & Pappa (som är helt ointresserad av tecknat) känner till henne från Varuhuset och från Melodifestivalen bland annat.
Nu är jag väldigt oallmänbildad på kändisar😅, men jag tror liksom de flesta känner till Sharon Dyall.
På samma sätt som att de flesta i Sverige känner till Gösta Ekman den yngre.

Jag kan också garantera dig att de som är kända får hundratals meddelande i månaden.
Allt från beröm till trakasserier, därför tror jag knappt att någon som är känd sitter och läser igenom och svarar på skit folk skriver.

Vill du ha kontakt med Sharon får du nog göra det via en manager eventuellt betala någon som känner henne att fråga......

Iallafall Kristian Ståhlgren har inte svarat mig än men vore bra om Daniel har kontakt med Sharon Dyall🙂, då jag antar att hon regisserade dubben.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 oktober 2024 kl. 23:38:21Nu är jag väldigt oallmänbildad på kändisar😅, men jag tror liksom de flesta känner till Sharon Dyall.
På samma sätt som att de flesta i Sverige känner till Gösta Ekman den yngre.
De flesta... Det är väl relativt, det beror ju på målgruppen och jag skulle nog vilja påstå att det där med Gösta Ekman faktiskt inte stämmer för med dagens media konsumtion upptäcker yngre oftast inte äldre grejer sen finns det ju absolut ungdomar som känner till honom men det är ingen majoritet.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 oktober 2024 kl. 20:34:22Mikael Roupé svarade nyss och han regisserade inte tilläggsdubben.

Kristian Ståhlgren och Sharon Dyall är nu kvar att fråga då🙂.

@Daniel Hofverberg
Om du har någon kontakt med Sharon så kan du kanske fråga henne?
Sharon är relativt känd så jag tror att hon kan bli svår att få tag på tyvärr.

Kritistan Ståhlgren ska jag försöka höra av mig till dock.
Förr om åren har jag haft kontakt med Sharon Dyall, men det var flera år sen sist och jag har ingen aning om mailadressen från den tiden fortfarande är i bruk. Kan vara värt ett försök, dock. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 november 2024 kl. 00:34:41Förr om åren har jag haft kontakt med Sharon Dyall, men det var flera år sen sist och jag har ingen aning om mailadressen från den tiden fortfarande är i bruk. Kan vara värt ett försök, dock. :)
👍, hoppas på det bästa🤞

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Kristian Ståhlgren svarade mig nu🙂.
Han bekräftade att han regisserade tillägsdubben till Bernard och Bianca och att han kommer ihåg att Meta Velander och Hans Lindgren kom tillbaka till studion för att göra några repliker.
Skickar dig skärmbilds källa i ett privat dm då jag inte vill dela privata mail offentligt.
Tyvärr kom han inte ihåg vem som spelade Bianca dock😕.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 november 2024 kl. 00:03:46@Daniel Hofverberg
Kristian Ståhlgren svarade mig nu🙂.
Han bekräftade att han regisserade tillägsdubben till Bernard och Bianca och att han kommer ihåg att Meta Velander och Hans Lindgren kom tillbaka till studion för att göra några repliker.
Skickar dig skärmbilds källa i ett privat dm då jag inte vill dela privata mail offentligt.
Tyvärr kom han inte ihåg vem som spelade Bianca dock😕.
Ursäkta men gör en ping igen @Daniel Hofverberg så att du kommer ihåg att lägga till informationen.

Undrar även om ni är 99% säkra på att Sharon Dyall gör fill in replikerna för Bianca?, har kommit på en bra idé hur jag kan fråga henne om dubben🙂.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 november 2024 kl. 09:40:50Ursäkta men gör en ping igen @Daniel Hofverberg så att du kommer ihåg att lägga till informationen.

Undrar även om ni är 99% säkra på att Sharon Dyall gör fill in replikerna för Bianca?, har kommit på en bra idé hur jag kan fråga henne om dubben🙂.
Hennes röst tar man inte fel på vi är 99,999% procent säkra.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson

Förlåt att jag drar upp detta igen, jag vet att det är mycket på en gång, men, jag har länge velat veta detta så jag frågar det iallafall: hur har det gått med att kontakta KM Studio angående nedannämnda?

(jag skulle vilja ha kompletterade svar om precis allting om nedanstående och då menar jag verkligen ALLT, inklusive samtliga röster, samtliga uppgifter bakom dubbningen, tiden då dubbningen genomfördes (alltså, både inspelning och när arbetet med dubbningen påbörjades), osv.)

- Alice i Underlandet

- Filmen om Nalle Puh

- Oliver och Gänget

- DuckTales

- Nya Äventyr med Nalle Puh

- Piff & Puff Räddningspatrullen

- Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan

- Luftens Hjältar

- Darkwing Duck

- Långbens Galna Gäng

- Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien

- Den Otroliga Vandringen

- Mupparnas Julsaga

- Jafars Återkomst

- Timon och Pumbaa

- Gordy

- Den Otroliga Vandringen 2 På Rymmen i San Fransisco

- Aladdin och Rövarnas Konung

- 101 Dalmatiner (spelfilmen)

- Herkules

- Djungel George

- Lilla Djungelboken

- Flubber

- Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin (alla röster finns redan med, det är bara tiden då dubbningen genomfördes som fattas)

- Lånarna

- Mulan

- Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen

- Ett Småkryps Liv

- Joe Jättegorillan

- Lejonkungen 2 Simbas Skatt

- Tarzan

- Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul

- 101 Dalmatiner TV-serien

- En Extremt Långbent Film

- Tigers Film

- Dinosaurier

- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet

- Kejsarens Nya Stil

- Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr

- Atlantis En Försvunnen Värld

- Monsters Inc

- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans

- Hos Musse

- Lilo och Stitch

- Skattkammarplaneten

- Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse

- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London

- Djungelboken 2

- Nasses Stora Film

- Hos Skurkarna

- Hitta Nemo

- Björnbröder

- Lejonkungen 3 Hakuna Matata

- Mulan 2

(med reservation för att jag kan ha glömt någon)

Vidare är jag nyfiken på följande;

- körmedlemmarna i Öjebo-kören när Peter Pan dubbades

- körmedlemmarna i Örebro Kammarkör när Pocahontas, Ringaren i Notre Dame och Dumbo dubbades

- när arbetet med dubbningarna av Peter Pan, Pongo och De 101 Dalmatinerna och Pocahontas

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 november 2024 kl. 09:40:50Ursäkta men gör en ping igen @Daniel Hofverberg så att du kommer ihåg att lägga till informationen.

Avgör själv. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Kanske det är dags för en uppdatering med nya credits nästa helg ? :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 11 november 2024 kl. 23:11:49Kanske det är dags för en uppdatering med nya credits nästa helg ? :)
Samt uppdateringar av någon varande rollistor.

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 november 2024 kl. 20:56:40Avgör själv. ^^
Jag tycker det finns en viss likhet med Sharon Dyall, men jag kan inte avgöra med säkerhet. Vad säger @Erika om saken?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 november 2024 kl. 00:37:12Jag tycker det finns en viss likhet med Sharon Dyall, men jag kan inte avgöra med säkerhet. Vad säger @Erika om saken?
Är heller inte säker till 100%, men tycker det låter som Sharon Dyall.