Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: TonyTonka skrivet  1 november 2012 kl. 23:44:31Broster Broster verkar också intressant att se då alla tyckte att den var så dålig på den tiden, (jag gillar att kolla om saker verkligen är så dåliga som folk säger)
Citat från: Lilla My skrivet 31 december 2022 kl. 01:47:271971 Broster Broster (som jag totalt missat att den funnits på Öppet Arkiv! Det bådar ju alltid gott dock, det betyder att den inte är omöjlig att få tag i haha!)
För @Lilla My, @TonyTonka och alla andra kommer här äntligen alla episoder av Broster, broster! från 1971, vilket i det fallet innebär 27 avsnitt (då det första avsnittet sändes första advent, den 28 november det året). :)
https://archive.org/details/broster-broster

Även denna tagen rakt av från Öppet Arkiv, och även här finns dessvärre ingen svensk textning. Alla avsnitt finns uppladdade och nedladdningsbara, men inte alla verkar vara färdigbehandlade för uppspelning online ännu.

Det kommer ännu mera, och inom några dagar kommer äntligen de första avsnitten av danska DRs julkalender Julhjärtats hemlighet från ifjol med svensk text. :)

Anders M Olsson

Varken Broster, Broster eller Det blir jul på Möllegården hör väl till SVTs bästa julkalendrar, kanske inte ens till de bättre. Men det är ändå väldigt värdefullt att de nu finns tillgängliga på Internet Archive så att vi kan se dem och bilda oss en egen uppfattning. Till skillnad från många andra kalendrar har de aldrig getts ut på DVD, och att de har funnits på SVT Play / Öppet Arkiv är det säkert många av oss som har missat.

Stort tack till @Ovanliga dubbningar !

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 november 2023 kl. 09:19:37Varken Broster, Broster eller Det blir jul på Möllegården hör väl till SVTs bästa julkalendrar, kanske inte ens till de bättre. Men det är ändå väldigt värdefullt att de nu finns tillgängliga på Internet Archive så att vi kan se dem och bilda oss en egen uppfattning. Till skillnad från många andra kalendrar har de aldrig getts ut på DVD, och att de har funnits på SVT Play / Öppet Arkiv är det säkert många av oss som har missat.

Stort tack till @Ovanliga dubbningar !
Jag vill minnas att jag tyckte båda två var helt okej, även om de inte tillhör SVTs bästa julkalendrar, men det var ju inte direkt igår man såg dem senast... Oavsett vilket är det värdefullt att alla får bilda sig en egen uppfattning, och att något har funnits ute på SVT Play/Öppet Arkiv en kortare period är ju väldigt lätt att missa (och långt ifrån alla som vet hur man laddar hem något därifrån).

Så jag tackar också så mycket, även om jag ser fram emot Julehjertets hemmelighed ännu mer. :)

Erika

Håller med ovanstående. Mycket stort tack till Ovanliga dubbningar. :)

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 november 2023 kl. 09:19:37Varken Broster, Broster eller Det blir jul på Möllegården hör väl till SVTs bästa julkalendrar, kanske inte ens till de bättre. Men det är ändå väldigt värdefullt att de nu finns tillgängliga på Internet Archive så att vi kan se dem och bilda oss en egen uppfattning.
Jag samlar på julkalendrar, digitalt. Min dröm är att så småningom kunna få tag i och se alla som finns i SVT's arkiv!  Skiter lite i om de är "bra" eller ej ;) (vilket kanske kan förklara varför jag så gärna vill få tag i bl.a. "Marias Barn" haha)

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 25 november 2023 kl. 00:51:29Jag samlar på julkalendrar, digitalt. Min dröm är att så småningom kunna få tag i och se alla som finns i SVT's arkiv!  Skiter lite i om de är "bra" eller ej ;) (vilket kanske kan förklara varför jag så gärna vill få tag i bl.a. "Marias Barn" haha)
Nu är vi väl faktiskt inte långt ifrån det...? Förutom julkalendrarna från 1960-talet, så verkar väl alla efter det antingen ha släppts på DVD eller att Ovanliga dubbningar har eller ska få dem. :)
(Dock med reservation att vi kanske inte kan vara helt säkra på att hon kommer att få de julkalendrar som hon ännu inte har i handen - är man beroende av andra kan ju alltid något gå snett...)

De osläppta julkalendrarna från 1960-talet ser det ju dock mörkare ut med, och där verkar det ju också lite oklart vad som ens finns bevarat och inte då olika personer tycks ge olika besked...

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 25 november 2023 kl. 00:51:29Jag samlar på julkalendrar, digitalt. Min dröm är att så småningom kunna få tag i och se alla som finns i SVT's arkiv!  Skiter lite i om de är "bra" eller ej ;) (vilket kanske kan förklara varför jag så gärna vill få tag i bl.a. "Marias Barn" haha)
Jag förmodar att du med "digitalt" menar som filer på din hårddisk? DVD är ju också digitalt, fast i en annan form.

Själv har jag en blandning. En del bara som filer, en del på DVD, en del på båda. Från och med 2006 års kalender skulle man gärna vilja ha allt som filer i HD-upplösning, men innan dess använde man bara SD-upplösning, så då går det lika bra med DVD.

Oavsett hur usel den är skulle jag också gärna vilja få tag på Marias barn för att komplettera min samling.

För övrigt verkar det inte som det skulle komma någon DVD-utgåva av förra årets kalender, Kronprinsen som försvann. Antingen har de nu slutat helt med att ge ut kalendrarna på DVD, eller så har de hoppat över ett år. Det har hänt förr, med Jakten på tidskristallen som av någon anledning aldrig kom ut på DVD. Att Tusen år till julafton inte kunde ges ut av rättighetsskäl är säkert välkänt.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 november 2023 kl. 11:25:22Oavsett hur usel den är skulle jag också gärna vilja få tag på Marias barn för att komplettera min samling.
Den kommer, bara ni har lite tålamod. Jag har fått tag i alla 24 avsnitten i halvrisig kvalitet (halvdana VHS-rippar med lite för låg bitrate), och ska göra mitt bästa för att restaurera dessa så gott jag kan till acceptabelt skick. Det kommer inte bli jättebra, men bör bli sevärt i alla fall. :)

Dock har jag bara serien med inbränd svensk text, då min väninna som spelat in serien är hörselskadad och därför spelade in textade versioner när det begav sig. Det går förstås inte att göra något åt i efterhand, så ni får acceptera inbränd svensk text för personer med nedsatt hörsel.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 november 2023 kl. 11:25:22För övrigt verkar det inte som det skulle komma någon DVD-utgåva av förra årets kalender, Kronprinsen som försvann. Antingen har de nu slutat helt med att ge ut kalendrarna på DVD, eller så har de hoppat över ett år. Det har hänt förr, med Jakten på tidskristallen som av någon anledning aldrig kom ut på DVD. Att Tusen år till julafton inte kunde ges ut av rättighetsskäl är säkert välkänt.
Nu e jag inte så insatt i detta men va e de för rättighetsskäl om man får fråga?

Anders M Olsson

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2023 kl. 02:25:47Nu är vi väl faktiskt inte långt ifrån det...? Förutom julkalendrarna från 1960-talet, så verkar väl alla efter det antingen ha släppts på DVD eller att Ovanliga dubbningar har eller ska få dem. :)
Precis!  ;D

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 november 2023 kl. 11:25:22Jag förmodar att du med "digitalt" menar som filer på din hårddisk? DVD är ju också digitalt, fast i en annan form.

Att Tusen år till julafton inte kunde ges ut av rättighetsskäl är säkert välkänt.
Hade dem på en extern hårddisk, tills de tog för mycket plats. Nu ligger de på dropbox (och i backup på ett annat ställe, för säkerhets skull) :) Försöker även få tag i alla julkalendrar som gått i radio (och de övriga nordiska länderna, men har inte lagt så mycket krut just där, kanske en vacker dag när SVT/SR-samlingen är "komplett"). Har 26 kalendrar från SVT som ej är kompletta, men hela 40 från radio som jag inte lyckats fått tag i ännu.

Tusen år till Julafton har jag, om någon mot förmodan skulle vilja ha den! Någon lyckades banda ned dem när de gick på SVT Play och episoderna har cirkulerat på internet här och var sedan dess. Tack och lov.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 26 november 2023 kl. 18:39:44Tusen år till Julafton har jag, om någon mot förmodan skulle vilja ha den! Någon lyckades banda ned dem när de gick på SVT Play och episoderna har cirkulerat på internet här och var sedan dess. Tack och lov.
Rättighetsproblemen gör ju att den serien aldrig får visas igen men jag tycker att den är väldigt tillgänglig för en serie som aldrig mer ska visas. Det räcker ju med en enda Google sökning så får man fram alla avsnitt.

https://archive.org/details/tusen-ar-till-julafton_2015

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 november 2023 kl. 18:49:24Det räcker ju med en enda Google sökning så får man fram alla avsnitt.

Haha precis! Misstänkte att den skulle finnas på Archive av just den anledningen ;) Keep circulating the tapes!

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 november 2023 kl. 18:49:24Rättighetsproblemen gör ju att den serien aldrig får visas igen men jag tycker att den är väldigt tillgänglig för en serie som aldrig mer ska visas. Det räcker ju med en enda Google sökning så får man fram alla avsnitt.

Frågan är dock var man hittar den "renaste" versionen? Helst vill man ha en som är direkt nerladdad från SVT Play utan förvanskning och omkodning. Serien finns t.ex. även på dailymotion.com, men där är filstorlekarna helt annorlunda. Så vad är original, och vad är omkodat?

Dessutom skulle jag vilja ha tag på de tillhörande dövtexterna, men de som laddar hem från SVT Play glömmer ofta bort att ta med dem.