Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 22:58:14Jo om man har citerats men inte annars.
Inte nödvändigtvis. Har man påslaget "Underrätta mig vid nya svar", så får man alltid e-post när någon har svarat i en tråd oavsett om hen har citerat en eller inte.

Det kan du själv välja när du antingen skriver inlägg (finns att bocka i under Andra tillval) eller separat, och jag har exempelvis alltid själv det påslaget. För mig är det alltid förkryssat som default, så jag tror att den avgör utifrån hur man gjort tidigare - så har man vid något skede själv bockat i det, så blir det förkryssat som standard därefter.

Sen får man dock alltid bara ett sådant mail, och sen inga fler förrän man har läst i tråden ifråga, för att undvika att man ska drunkna i e-post vid väldigt aktiva trådar - men har man citerats kan man få flera mail på raken.

Dock verkar e-posten fungera annorlunda i den nya versionen av forumprogramvaran, och blir inte alltid lika snabb som tidigare - numera kan det i vissa fall dröja 5 - 10 minuter efter att någon skrev i en tråd innan man får e-post om det, medan det i den förra versionen hände omedelbart. Kan bli förvirrande om man råkar vara online när man får mailen, då man kanske redan har läst inläggen innan man hinner få mail om det, men det kanske har praktisk hänsyn för att minska serverbelastningen eller liknande.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 21:21:19Och då hade man inbränd text istället som man inte skulle ha idag.
Det var egentligen text-TV-text som man avkodade och "brände in" i bilden som en service till alla som inte hade möjlighet att se text-TV. Undertextning via text-TV finns fortfarande och används på de flesta program än idag. Skillnaden är att numera har de flesta TV-apparater inbyggd text-TV som standard. Man kan även få fram samma programtextning på SVT Play.

Därför finns det inte längre behov av att sända programmen med inbränd text som komplement. Man ska nog inte sätta det i samband med att teckentolkning har blivit vanligare. Det är två olika saker.

(Det syns väldigt tydligt att texten på Marias barn kommer från text-TV. Men program som var textade för hörselskadade kunde ibland förekomma även innan text-TV fanns och hade införts av SVT. I så fall använde man samma teknik som när man översatte utländska program, och texten var alltid inbränd.)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2024 kl. 03:08:13Inte nödvändigtvis. Har man påslaget "Underrätta mig vid nya svar", så får man alltid e-post när någon har svarat i en tråd oavsett om hen har citerat en eller inte.

Det kan du själv välja när du antingen skriver inlägg (finns att bocka i under Andra tillval) eller separat, och jag har exempelvis alltid själv det påslaget. För mig är det alltid förkryssat som default, så jag tror att den avgör utifrån hur man gjort tidigare - så har man vid något skede själv bockat i det, så blir det förkryssat som standard därefter.

Sen får man dock alltid bara ett sådant mail, och sen inga fler förrän man har läst i tråden ifråga, för att undvika att man ska drunkna i e-post vid väldigt aktiva trådar - men har man citerats kan man få flera mail på raken.

Dock verkar e-posten fungera annorlunda i den nya versionen av forumprogramvaran, och blir inte alltid lika snabb som tidigare - numera kan det i vissa fall dröja 5 - 10 minuter efter att någon skrev i en tråd innan man får e-post om det, medan det i den förra versionen hände omedelbart. Kan bli förvirrande om man råkar vara online när man får mailen, då man kanske redan har läst inläggen innan man hinner få mail om det, men det kanske har praktisk hänsyn för att minska serverbelastningen eller liknande.
Hade jag ingen aning om, jag väl tycka att det bör vara väldigt jobbigt att få emails hela tiden om man har skrivit i ett ämne och folk skriver också i det ämnet som inte angår en själv. Tur att man kan välja bort det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Ovanliga dubbningar

Citat från: Dubintrested skrivet 19 december 2024 kl. 20:49:08Jag ville inte låta otacksam så jag tog bort inlägget fast faktum kvarstår att kvaliteten hade kunnat varit bättre om man inte försökt förbättra den som hon gjort.

Citat från: PatoskyeIII skrivet 19 december 2024 kl. 21:01:56Jag förstår vad du menar, det där ser ju ut som att det skulle kunna vara AI uppskalat och då är ju orörd VHS att föredra.
Den ursprungliga kvalitén var inte bra, så jag har försökt få till så bra bild som möjligt. Dock måste jag erkänna att jag när jag provat inställningar bara tittat på Marias barn och inte Björnes Magasin - min ursprungliga tanke var nämligen att inte alls ta med Björnes Magasin, eller åtminstone inte mer än lucköppningen på halvminuten, varför jag bara utgick ifrån Marias barn när jag experimenterat med olika inställningar. Marias barn har helt andra förutsättningar än Björnes Magasin, då det till 95% består av illustrationer med bara mycket korta spelfilmssegment, varför det sannolikt behövs helt olika inställningar för bra resultat.

Ni har helt rätt i att Björnes Magasin ser illa ut, som blivit alltför utsmetad och ser livlös ut. Jag kan bara be om ursäkt att jag inte tänkte hela vägen. :(

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 21:27:46Vi kan ju be @Ovanliga dubbningar dela serien i orörd kvalite, så man kan få välja själv vilken man föredrar.

Då den faktiskt ser lite märklig ut bilden.

Självklart, jag har satt på uppladdning av den orörda bilden av Marias barn + Björnes Magasin. Det är oklippta filer, så det innehåller ibland någon halvminut av Rapport eller liknande innan, då jag bara laddat upp filerna såsom jag fått dom.

Dom första 10 avsnitten är klara än så länge, och uppladdningen rullar på för fullt. För att få den orörda bilden, titta på filerna/videorna som heter Marias barn S01EXX (plus lucköppning - orörd). :)
https://archive.org/details/marias-barn

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet  4 oktober 2024 kl. 21:00:07Förlåt om jag börjar tjata, men hur är det med dom svenska kalendrarna som "Regnbågslandet"  ???
Nu är alla 24 avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser uppladdade och klara, så att alla för första gången på 39 år kan se på julkalendern i sin helhet - inklusive dom 17 avsnitt som aldrig legat ute på Öppet Arkiv eller funnits någonstans på nätet. :)

Kvalitén varierar lite mellan olika avsnitt, men är i mina ögon alltid åtminstone sevärt, och på vissa avsnitt saknas bild under 10 - 20 sekunder i början eller slutet. Dessutom är det oklart om det ursprungligen fanns med för- och eftertexter, som saknas på dessa arbetskopior, eller inte - som det är nu finns eftertexter bara med i det allra sista avsnittet. Men till allra största delen är i alla fall avsnitten kompletta, förutom att lucköppning saknas som jag inte vet i vilken form det förekom 1975.
https://archive.org/details/langtradarchaufforens-berattelser

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 december 2024 kl. 19:58:35Nu är alla 24 avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser uppladdade och klara, så att alla för första gången på 39 år kan se på julkalendern i sin helhet - inklusive dom 17 avsnitt som aldrig legat ute på Öppet Arkiv eller funnits någonstans på nätet. :)

Kvalitén varierar lite mellan olika avsnitt, men är i mina ögon alltid åtminstone sevärt, och på vissa avsnitt saknas bild under 10 - 20 sekunder i början eller slutet. Dessutom är det oklart om det ursprungligen fanns med för- och eftertexter, som saknas på dessa arbetskopior, eller inte - som det är nu finns eftertexter bara med i det allra sista avsnittet. Men till allra största delen är i alla fall avsnitten kompletta, förutom att lucköppning saknas som jag inte vet i vilken form det förekom 1975.
49 är det väl....
- what.

Tintin

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 december 2024 kl. 19:58:35Nu är alla 24 avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser uppladdade och klara, så att alla för första gången på 39 år kan se på julkalendern i sin helhet - inklusive dom 17 avsnitt som aldrig legat ute på Öppet Arkiv eller funnits någonstans på nätet. :)

Tack så mycket.

Jag har sett fram till avsnitt 18. Så när jag summerar årets julkalendrar i den andra tråden kan jag ju även ta med Långtradarchaufförens berättelser. Jag har tittat i mediaspelaren och där har det varit lätt att ordna till önskat bildformat. Jag hade gärna sett fler lucköppningar på andra julkalendrar (om det är något som du kan få tag i). Alla kanske inte är lika roliga att se, men tycker att Björnes magasin "väger upp" Marias barn. Såg man Björnes magasin 1987 på TV så är det också lite kul att få se de tidiga avsnitten.

Det har dykt upp några lucköppningar från Ture Sventon privatdetektiv under året på YouTube. En annan julkalender som jag är svag för är Julpussar och stjärnsmällar från 1986. Den finns just nu på SVT Play och lucköppningen efteråt i TV sköttes av nyligen bortgångne Allan Svensson. Så den tror jag att fler skulle vara intresserade av att se. Annars är det svårt att hitta lucköppningarna från TV (och även vissa av SR:s julkalendrar). Av de som lyckats bättre (och som jag tänkt lyssna på flera gånger) är Skäggstölden på Kråkebohöjden från 1985 med Peter Harryson.

Från 24/12 1986

https://www.youtube.com/watch?v=4ilybqLt4Ac

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 23 december 2024 kl. 21:56:38Av de som lyckats bättre (och som jag tänkt lyssna på flera gånger) är Skäggstölden på Kråkebohöjden från 1985 med Peter Harryson.
Vadå av de som lyckats bättre?

Menar du att du har fått tag på lucköppningarna från julkalendern Skaggstölden på Kråkebohöjden?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 december 2024 kl. 13:09:06Vadå av de som lyckats bättre?

Menar du att du har fått tag på lucköppningarna från julkalendern Skaggstölden på Kråkebohöjden?
Lättlyssnad kanske är en bättre beskrivning. Hela finns att höra på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=KyLyj0Uss74

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet 23 december 2024 kl. 20:07:0249 är det väl....
Det har du så rätt i, det är jag som inte kan räkna. Så går det om en inte lägger ner mer tid på mattelektionerna i skolan...! ::)

MOA

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 30 december 2024 kl. 20:46:43Det har du så rätt i, det är jag som inte kan räkna. Så går det om en inte lägger ner mer tid på mattelektionerna i skolan...! ::)
Som jag då

Ovanliga dubbningar

Inte direkt en julkalender, men eftersom det inte är dubbat skriver jag det i den här tråden i brist på bättre alternativ.

Här kommer en sista överraskning för året från mig - något alla svenskar borde se varje nyårsafton, men ingen ännu insett att dom borde se... Här kommer den tyska originalversionen av Grevinnan och betjänten, med egengjord svensk text. Sketchen spelades in parallellt i versioner för tysk och schweizisk TV, men det är enbart den schweiziska versionen som visats i svensk TV. Här kommer den lite längre versionen som producerades av tyska public service-kanalen NDR. :)
https://archive.org/details/grevinnan-och-betjanten-tysk-originalversion

(Med reservation för eventuella misstag under det tyskspråkiga introt, då min tyska är något knapphändig)

Mycket nöje!

Bild och ljud kommer från tyska NDRs Play-tjänst - bilden är inte så mycket att hänga i granen, och säkerligen går det att restaurera till lite bättre skick, men det har jag inte hunnit ännu.

Jag har också jobbat för fullt med Theo och den magiska talismanen, men ligger lite efter - men alla avsnitt till och med del 16 är i alla fall uppladdade, även om alla 24 avsnitten dessvärre lär dröja till runt Trettondagen. Förhoppningsvis gör det inte mycket, då den julkalendern inte bygger så mycket på just julstämning.

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 30 december 2024 kl. 20:46:43Det har du så rätt i, det är jag som inte kan räkna. Så går det om en inte lägger ner mer tid på mattelektionerna i skolan...! ::)
Citat från: MOA skrivet 30 december 2024 kl. 21:00:55Som jag då
"For what it's worth" gjorde jag det inte heller.......
- what.