Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 26 januari 2023 kl. 17:53:08Chatterbox Gary: Efter att Gary har fått ett halsband som får honom att prata och senare dömer Bläckvards konst så blir han arg och bestämmer sig för att smyga in i SvampBobs hus/ananas i natten och ersätta halsbandet med en annan. I det andra halsbandet har Bläckvard en walkie talkie och säger till SvampBob att göra saker. Senare upptäcker Gary att Bläckvard har legat bakom allt det här, så han slänger halsbandet rakt i gapet på Bläckvard och får honom att bara jama. På grund av detta så blir han jagad av maskar (tänk på att sniglar i serien beter sig som katter och maskar beter sig som hundar) och sen attackerar dom honom. Detta var ganska skurkaktigt tycker jag.
Detta visar också att Bläckvard inte tål kritik...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 27 januari 2023 kl. 16:09:48Jag tänkte också ta upp en lista med många hundar och katter som är onda, och ja, eftersom hundar och katter är vanliga husdjur så brukar man se dom mest i en massa media. Jag kommer bara att ta upp tama, eftersom vilda släktingar som vargar och rävar ses mer som skurkar, och jag tog upp lejon hos de goda, så...

Andra hundar som man helst skulle vilja slippa att ha som husdjur:
Jakthundarna från Bambi
Hundarna som jagade Lady från Lady och Lufsen
Reggie från Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr
Åskar från De 101 dalmatinerna II - Tuffs äventyr i London
Roscoe & DeSoto från Oliver och Gänget
Merlock & Dijon från Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan
Björnligan från DuckTales
Knäpphund och Trucken från Luftens Hjältar
Vattuskräcken från Darkwing Duck
Vakthundarna från Flykten Från Hönsgården
Philip från Wallace och Gromit Varulvskaninens Förbannelse
Preston från Wallace och Gromit: Nära ögat
Killer från Änglahund
Steele från Balto
Thaddeus & Rufus från Stjärnan
Mr. Pickles
Dogfather, Louie & Pugg från Rosa Pantern (1993)
Muttley från Wacky Races
Mr. Burns Hundar från The Simpsons
Rottweilern och Herkules från The Garfield Show

Katter som man också skulle inte vilja ha som husdjur:
Svinpäls & Ragge från Piff och Puff - Räddningspatrullen
Hägris från Aladdin TV-serien
Dragon från Brisby och NIMHs Hemlighet
Red från Änglahund 2 (Jag vet att du redan tog med honom, men han är väl egentligen en katt som låtsas vara en hund?)
Mr. Tinkles från Som Hund och Katt
Kitty Galore från Som Hund och Katt - Kitty Galores Hämnd
Butch, Meathead, Lightning, Topsy och Kattungarna från Tom och Jerry
Katternas Kung från Tom & Jerry: En nötknäckarsaga
Ozone och hans gäng från Husdjurens Hemliga Liv
Jerry från Sing 2
Azrael från Smurfarna
Evil the Cat från Earthworm Jim
Katz från Kurage, den hariga hunden
M.A.D. Katten från Kommissarie Gadget
Meowth från Pokémon
Harry och Bruno från The Garfield Show

Och förmodligen andra som jag kanske har missat, men dessa är alla jag kommer på...

I vanliga fall brukar hundar ses som lojala och är människans bästa vän, så de brukar vara hjältar för det mesta. Medan katter brukade mest få skurkroller, men det finns redan många goda katter också. Förresten, jag tycker det känns en liten bit orättvist att i media där det finns elaka hundar så handlar det också om goda hundar på samma gång, medan där det finns elaka katter så handlar det inte om någon snäll katt alls...

Jag tog inte med Tom från Tom och Jerry eller Sylvester från Looney Tunes eftersom även om de är exempel på katter som brukar ha antagonist roller så har de varit hjältar också, de är mera neutrala. Dessutom så försöker de mest bara jaga mindre djur, vilket katter annars brukar göra. Jag tycker även att Katten Gustaf (som är med hos de goda, som du nämnde) är en bra exempel på hur katter är i verkligheten. De brukar vara lata och kan vara busiga ibland, men de är aldrig elaka. Det beror dock på hur hundar och katter uppfostras...

Jag tog inte heller med Brian Griffin eller Ren Höek som exempel hos hundarna, eftersom även om de har en massa problem så skulle jag inte säga att de är skurkar...

Har jag missat några andra hundar eller katter?
Stimpy!Han e god fast mest idiotisk

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 januari 2023 kl. 16:35:10Stimpy!Han e god fast mest idiotisk
Jo, men jag tog upp hundar och katter som är onda i detta tillfället.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 21:20:37Ekorrar;

Goda: Ekorrarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Ekorrarna i Törnrosa.

Skurkar: Röda Ekorren i Pingvinerna från Madagaskar.

Chipmunkarna

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 januari 2023 kl. 16:09:48Jag tänkte också ta upp en lista med många hundar och katter som är onda, och ja, eftersom hundar och katter är vanliga husdjur så brukar man se dom mest i en massa media. Jag kommer bara att ta upp tama, eftersom vilda släktingar som vargar och rävar ses mer som skurkar, och jag tog upp lejon hos de goda, så...

Andra hundar som man helst skulle vilja slippa att ha som husdjur:
Jakthundarna från Bambi
Hundarna som jagade Lady från Lady och Lufsen
Reggie från Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr
Åskar från De 101 dalmatinerna II - Tuffs äventyr i London
Roscoe & DeSoto från Oliver och Gänget
Merlock & Dijon från Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan
Björnligan från DuckTales
Knäpphund och Trucken från Luftens Hjältar
Vattuskräcken från Darkwing Duck
Vakthundarna från Flykten Från Hönsgården
Philip från Wallace och Gromit Varulvskaninens Förbannelse
Preston från Wallace och Gromit: Nära ögat
Killer från Änglahund
Steele från Balto
Thaddeus & Rufus från Stjärnan
Mr. Pickles
Dogfather, Louie & Pugg från Rosa Pantern (1993)
Muttley från Wacky Races
Mr. Burns Hundar från The Simpsons
Rottweilern och Herkules från The Garfield Show

Katter som man också skulle inte vilja ha som husdjur:
Svinpäls & Ragge från Piff och Puff - Räddningspatrullen
Hägris från Aladdin TV-serien
Dragon från Brisby och NIMHs Hemlighet
Red från Änglahund 2 (Jag vet att du redan tog med honom, men han är väl egentligen en katt som låtsas vara en hund?)
Mr. Tinkles från Som Hund och Katt
Kitty Galore från Som Hund och Katt - Kitty Galores Hämnd
Butch, Meathead, Lightning, Topsy och Kattungarna från Tom och Jerry
Katternas Kung från Tom & Jerry: En nötknäckarsaga
Ozone och hans gäng från Husdjurens Hemliga Liv
Jerry från Sing 2
Azrael från Smurfarna
Evil the Cat från Earthworm Jim
Katz från Kurage, den hariga hunden
M.A.D. Katten från Kommissarie Gadget
Meowth från Pokémon
Harry och Bruno från The Garfield Show

Och förmodligen andra som jag kanske har missat, men dessa är alla jag kommer på...

I vanliga fall brukar hundar ses som lojala och är människans bästa vän, så de brukar vara hjältar för det mesta. Medan katter brukade mest få skurkroller, men det finns redan många goda katter också. Förresten, jag tycker det känns en liten bit orättvist att i media där det finns elaka hundar så handlar det också om goda hundar på samma gång, medan där det finns elaka katter så handlar det inte om någon snäll katt alls...

Jag tog inte med Tom från Tom och Jerry eller Sylvester från Looney Tunes eftersom även om de är exempel på katter som brukar ha antagonist roller så har de varit hjältar också, de är mera neutrala. Dessutom så försöker de mest bara jaga mindre djur, vilket katter annars brukar göra. Jag tycker även att Katten Gustaf (som är med hos de goda, som du nämnde) är en bra exempel på hur katter är i verkligheten. De brukar vara lata och kan vara busiga ibland, men de är aldrig elaka. Det beror dock på hur hundar och katter uppfostras...

Jag tog inte heller med Brian Griffin eller Ren Höek som exempel hos hundarna, eftersom även om de har en massa problem så skulle jag inte säga att de är skurkar...

Har jag missat några andra hundar eller katter?

Tack så mycket för påminnelsen! Jag hade glömt de du nämnde!

Du har rätt i det du säger angående Gustaf, dessutom så känner jag personligen igen mig i honom på många sätt, å andra sidan kan man säga att jag delar 99,99% av min personlighet med många fiktiva karaktärer (både från Disney och annat)

Och ja, jag håller med om att det känns orättvist hur katter porträtteras gentemot hundar, men alla katter är inte likadana.

Och just det, även Snowbell i Stuart Little är ett bra exempel på katter som är mer neutrala.

Förresten förlåt om jag är nyfiken, men är det händelsevis några karaktärer i dessa avdelningar som jag har missat?;

(det är ju så många så jag skrev med de jag kom på för just de tillfällena)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg149965#msg149965

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg149979#msg149979

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg150000#msg150000

Förresten så kommer jag så småningom att komma med fler sådana exempel på djur framöver... (alltså djur som jag inte tagit upp ännu)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 18:47:55Tack så mycket för påminnelsen! Jag hade glömt de du nämnde!

Du har rätt i det du säger angående Gustaf, dessutom så känner jag personligen igen mig i honom på många sätt, å andra sidan kan man säga att jag delar 99,99% av min personlighet med många fiktiva karaktärer (både från Disney och annat)

Och ja, jag håller med om att det känns orättvist hur katter porträtteras gentemot hundar, men alla katter är inte likadana.

Och just det, även Snowbell i Stuart Little är ett bra exempel på katter som är mer neutrala.

Förresten förlåt om jag är nyfiken, men är det händelsevis några karaktärer i dessa avdelningar som jag har missat?;

(det är ju så många så jag skrev med de jag kom på för just de tillfällena)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg149965#msg149965

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg149979#msg149979

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15218.msg150000#msg150000

Förresten så kommer jag så småningom att komma med fler sådana exempel på djur framöver... (alltså djur som jag inte tagit upp ännu)
Det fanns ju många goda och onda, såklart, inte alla djur är lika (karaktärerna, asså...) precis som människor. Så en del karaktärer har du kanske inte tänkt på i dessa delarna, det finns förmodligen många fler. Är osäker själv, faktiskt.

Förresten, jag trodde att valrossar skulle vara i samma ordning som sälar och sjölejon, och att späckhuggare är delfiner? Du kanske tar upp valrossar och späckhuggare senare, förmodligen. Och såna som jag tror kommer upp härnäst.  

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 25 januari 2023 kl. 21:39:09Peter Puppy
Top Cat
Agent Kurre
Mr Nutz
Mumfie
TMNT
Kängurun I Dot & Kängurun
Glömde Nelson i Sagor Från Zoo
Jag är förvånad att du inte tog upp Knäppiga Kurre som ett exempel. :o

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 januari 2023 kl. 18:54:23Det fanns ju många goda och onda, såklart, inte alla djur är lika (karaktärerna, asså...) precis som människor. Så en del karaktärer har du kanske inte tänkt på i dessa delarna, det finns förmodligen många fler. Är osäker själv, faktiskt.

Förresten, jag trodde att valrossar skulle vara i samma ordning som sälar och sjölejon, och att späckhuggare är delfiner? Du kanske tar upp valrossar och späckhuggare senare, förmodligen. Och såna som jag tror kommer upp härnäst. 

Jo, jag kommer bland annat att ta upp späckhuggare och valrossar senare.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 januari 2023 kl. 17:47:04Mullvadarna i Bambi.
Du, det finns faktiskt mycket mullvadar i media.

De som jag kommer på, i hela fall:
Mullvad systrarna från Sången om Södern
Mullvad från Det susar i säven & Ichabods äventyr
Mullvaden Manny från 102 Dalmatiner - Valpar Till Undsättning
Sorken från Nalle Puh
Mullvaden från Bernard och Bianca
Speckles från G-Force
Bulan från Piff och Puff - Räddningspatrullen
Professor Mullvad från Darkwing Duck
Mullvaden från Sofia Den Första
Kuchimba från Lejonvakten
Monty Mole från Super Mario spelen
Mole Miner Max från Donkey Kong Country Returns
Grounder & Hacker från Adventures of Sonic the Hedgehog
Mulle från De vilda djurens flykt
Herr Mullvad från Tummelisa
Louis från Ice Age 4: Jorden skakar loss (Han är också hälften igelkott...)
Edgar från Det var en gång en skog
Mullvad från Den stora nötkuppen

Och förmodligen andra som jag förmodligen har glömt...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 januari 2023 kl. 20:18:38Du, det finns faktiskt mycket mullvadar i media.

De som jag kommer på, i hela fall:
Mullvad systrarna från Sången om Södern
Mullvad från Det susar i säven & Ichabods äventyr
Mullvaden Manny från 102 Dalmatiner - Valpar Till Undsättning
Sorken från Nalle Puh
Mullvaden från Bernard och Bianca
Speckles från G-Force
Bulan från Piff och Puff - Räddningspatrullen
Professor Mullvad från Darkwing Duck
Mullvaden från Sofia Den Första
Kuchimba från Lejonvakten
Monty Mole från Super Mario spelen
Mole Miner Max från Donkey Kong Country Returns
Grounder & Hacker från Adventures of Sonic the Hedgehog
Mulle från De vilda djurens flykt
Herr Mullvad från Tummelisa
Louis från Ice Age 4: Jorden skakar loss (Han är också hälften igelkott...)
Edgar från Det var en gång en skog
Mullvad från Den stora nötkuppen

Och förmodligen andra som jag förmodligen har glömt...

Det har du baskemej rätt i, förutom att Sorken inte alls är en mullvad, han är dock inte en sork heller, utan en kindpåsråtta (därav det engelska namnet Gopher), men sådana djur är tämligen okända i Sverige.

Tre av dem är förresten skurkar: Bulan, Professor Mullvad och Herr Mullvad.

Nu när du nämnt Manny så har jag flera tillägg till tidigare kategorier (allihopa på den goda sidan och alla från samma spel som Manny);

- ekorren Pillran

- snökaninen Flingan

- fladdermusen Yvonne

- råttan Chester

- grisen Grisilla

- sköldpaddan Skalberg

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 20:27:25Det har du baskemej rätt i, förutom att Sorken inte alls är en mullvad, han är dock inte en sork heller, utan en kindpåsråtta (därav det engelska namnet Gopher), men sådana djur är tämligen okända i Sverige.

Tre av dem är förresten skurkar: Bulan, Professor Mullvad och Herr Mullvad.

Nu när du nämnt Manny så har jag flera tillägg till tidigare kategorier (allihopa på den goda sidan och alla från samma spel som Manny);

- ekorren Pillran

- snökaninen Flingan

- fladdermusen Yvonne

- råttan Chester

- grisen Grisilla

- sköldpaddan Skalberg
Jag la till Sorken i listan för skojs skull, förresten så fick han namnet "Mullvad" i ett dubb, bara för att han gör mullvadshögar? Jag har för mig att i ett avsnitt (eller några fler) så kallar Tiger honom för Mullvad, förmodligen bara ett smeknamn. Detta var i dubbningen där han faktiskt heter Sorken, vill jag minnas...

Kanske du tänker göra en lista med mullvadar? Fast du har ju redan sagt vilka som är skurkar, så...

Just det ja, det finns mullvadar i Djurgården/Bo Ko också! Osäker på vart de ska hamna i, då de brukar mest busa runt...

Och nu när jag nämnde "igelkott" så kanske du kommer ha med dom i en lista också, trots att det faktiskt inte fanns så många igelkottar i media...

Jag hoppas också på att grodor och paddor samt marsvin är med i din nästa lista, av någon anledning...

Disneyfantasten

Jättepandor;

Goda: Po i Kung Fu Panda, Chang i Noaks Ö.

Skurkar: Neil i Zootopia Crime Files.

Koalor;

Goda: Krebbs i Bernard och Bianca i Australien, Buster Moon i Sing.

Skurkar: Katee i Zootopia Crime Files.

Valrossar;

Goda: Kvalrossen i Noaks Ö.

Skurkar: Rhonda i Pingvinerna från Madagaskar.

(Valrossen i Alice i Underlandet är mer neutral anser jag)

Späckhuggare;

Goda: Willy.

Skurkar: Späckhuggarna i Pingvinen och Lyckostenen, Späckhuggarna i Happy Feet.

Igelkottar;

Goda: Herb i Sofia Den Första, Igelkottarna i Bamse.

Skurkar: kommer inte på...

(Igelkottarna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala)

Grävlingar;

Goda: Broder Tuck i Robin Hood, Ola Grävling i Bamse.

Skurkar: Grävlingen i Micke och Molle. (åtminstone det närmsta som jag kan komma på just nu)

Piggsvin;

Goda: Piggsvinet i Micke och Molle, Ash i Sing, Piggsvin i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh.

Skurkar: Smuun i Lejonvakten, Piggsvinet i Bambi 2.

Grodor;

(jag vägrar att ha med Tiana i denna kategori eftersom hon är människa!)

Goda: Kermit i Mupparna,

Skurkar: Grodorna i Rock-A-Doodle.

Paddor;

Goda: Herr Padda i Det Susar i Säven.

Skurkar: Paddorna i Tummelisa.

Marsvin;

Goda: Rodney i Dr Dolittle.

Skurkar: Professor Marmalade i Tuffa Gänget.

Storkar;

Goda: Herr Stork i Dumbo, Junior i Storkarna.

Skurkar: Hunter i Storkarna.

Flamingor;

Goda: kommer inte på just nu...

Skurkar: kommer inte på just nu...

(Flamingoerna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala, samma med Pinky i Pingvinerna från Madagaskar)

Kameler (inkl. Dromedarer);

Goda: Försäljarens kamel i Aladdin.

Fred

Räknas serietidningar? 

I så fall är skunkarna Rough och Tumble i IDWs Sonic The Hedgehog antagonister. 

Dessutom är Toad (en Padda) och Le Frog (en groda) i Bortspolad också onda.

MOA

Citat från: Fred skrivet 27 januari 2023 kl. 22:00:40Räknas serietidningar?

I så fall är skunkarna Rough och Tumble i IDWs Sonic The Hedgehog antagonister.

Dessutom är Toad (en Padda) och Le Frog (en groda) i Bortspolad också onda.
På tal om igelkottar...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 21:24:31Jättepandor;

Goda: Po i Kung Fu Panda, Chang i Noaks Ö.

Skurkar: Neil i Zootopia Crime Files.

Koalor;

Goda: Krebbs i Bernard och Bianca i Australien, Buster Moon i Sing.

Skurkar: Katee i Zootopia Crime Files.

Valrossar;

Goda: Kvalrossen i Noaks Ö.

Skurkar: Rhonda i Pingvinerna från Madagaskar.

(Valrossen i Alice i Underlandet är mer neutral anser jag)

Späckhuggare;

Goda: Willy.

Skurkar: Späckhuggarna i Pingvinen och Lyckostenen, Späckhuggarna i Happy Feet.

Igelkottar;

Goda: Herb i Sofia Den Första, Igelkottarna i Bamse.

Skurkar: kommer inte på...

(Igelkottarna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala)

Grävlingar;

Goda: Broder Tuck i Robin Hood, Ola Grävling i Bamse.

Skurkar: Grävlingen i Micke och Molle. (åtminstone det närmsta som jag kan komma på just nu)

Piggsvin;

Goda: Piggsvinet i Micke och Molle, Ash i Sing, Piggsvin i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh.

Skurkar: Smuun i Lejonvakten, Piggsvinet i Bambi 2.

Grodor;

(jag vägrar att ha med Tiana i denna kategori eftersom hon är människa!)

Goda: Kermit i Mupparna,

Skurkar: Grodorna i Rock-A-Doodle.

Paddor;

Goda: Herr Padda i Det Susar i Säven.

Skurkar: Paddorna i Tummelisa.

Marsvin;

Goda: Rodney i Dr Dolittle.

Skurkar: Professor Marmalade i Tuffa Gänget.

Storkar;

Goda: Herr Stork i Dumbo, Junior i Storkarna.

Skurkar: Hunter i Storkarna.

Flamingor;

Goda: kommer inte på just nu...

(Flamingoerna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala, samma med Pinky i Pingvinerna från Madagaskar)

Kameler (inkl. Dromedarer);

Goda: Försäljarens kamel i Aladdin.

Hm... Pandor är väl björnar? När man tänker på pandor så tänker man på dom som söta och kramgoa. Så de räknas enligt mig.

Andra valross karaktärer är:
Goda:
Valrossen Späck från Den lilla sjöjungfrun II - Havets hemlighet
Onda:
Fläskaninni från Darkwing Duck
Valrossen från Pingu (Usch! :-\ ...)

Var också osäker på vart Valrossen från Alice i Underlandet skulle vara, men det är sant att han (precis som alla andra i filmen) är mer neutral. Han var dock bara en sagofigur och har inte ens träffat Alice. Men han och Snickaren var dock antagonister mot musslorna, fast det var väl mera naturligt...

Också osäker på vart Valle Valross från Hacke Hackspett skulle vara i. Han är ju en rival till Hacke, men jag skulle inte precis kalla honom ond. Han är väl mera sur som Bläckvard, tycker jag...

Jag visste att Willy och de andra späckhuggarna skulle vara där. ;D Precis som med leopardsälar så är späckhuggare naturliga fiender till pingviner, så de brukar ha antagonist roller när det fokuserar på pingviner.

När jag tänker på igelkottar så är Sonic den första jag tänker på. Förmodligen den mest kändaste igelkotten. Också de andra igelkottarna i hans franchise.

Tänkte också om Tiana och Naveen skulle vara med hos grodor eller inte. Jag vet att de är egentligen människor, men du tog ju upp en del människor som har förvandlas till djur också... Förresten, borde inte grodor och paddor vara i samma lista då de är släkt? Kanske bara min åsikt, dock...

Snäll groda: Jean-Bob från Svanprinsessan
Elak groda: Gabi från Rio 2

En annan padda karaktär är Padda från De vilda djurens flykt.

Jag visste att du skulle ta upp Professor Marmelad i den delen.

Ett annat snällt marsvin jag kommer på är Norman från Husdjurens hemliga liv.

Och jag annars kommer på en snäll flamingo och onda på samma gång: De från Fantasia 2000. En av dom är snällare än de andra, ju...

Detta är allt jag har att säga för den här delen.