Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 30 januari 2023 kl. 21:50:47Den Lilla Åsnan
De fanns en flygande ekorre i en Kalle Anka kortfilm
Bra tänkt. ;)

Och jo, men eftersom Kalle var ganska taskig mot den så är ju den inte på någons sida.... Påminner mig om Bambi och Piff & Puff på samma gång, lol.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 21:24:31Jättepandor;

Goda: Po i Kung Fu Panda, Chang i Noaks Ö.

Skurkar: Neil i Zootopia Crime Files.

Koalor;

Goda: Krebbs i Bernard och Bianca i Australien, Buster Moon i Sing.

Skurkar: Katee i Zootopia Crime Files.

Valrossar;

Goda: Kvalrossen i Noaks Ö.

Skurkar: Rhonda i Pingvinerna från Madagaskar.

(Valrossen i Alice i Underlandet är mer neutral anser jag)

Späckhuggare;

Goda: Willy.

Skurkar: Späckhuggarna i Pingvinen och Lyckostenen, Späckhuggarna i Happy Feet.

Igelkottar;

Goda: Herb i Sofia Den Första, Igelkottarna i Bamse.

Skurkar: kommer inte på...

(Igelkottarna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala)

Grävlingar;

Goda: Broder Tuck i Robin Hood, Ola Grävling i Bamse.

Skurkar: Grävlingen i Micke och Molle. (åtminstone det närmsta som jag kan komma på just nu)

Piggsvin;

Goda: Piggsvinet i Micke och Molle, Ash i Sing, Piggsvin i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh.

Skurkar: Smuun i Lejonvakten, Piggsvinet i Bambi 2.

Grodor;

(jag vägrar att ha med Tiana i denna kategori eftersom hon är människa!)

Goda: Kermit i Mupparna,

Skurkar: Grodorna i Rock-A-Doodle.

Paddor;

Goda: Herr Padda i Det Susar i Säven.

Skurkar: Paddorna i Tummelisa.

Marsvin;

Goda: Rodney i Dr Dolittle.

Skurkar: Professor Marmalade i Tuffa Gänget.

Storkar;

Goda: Herr Stork i Dumbo, Junior i Storkarna.

Skurkar: Hunter i Storkarna.

Flamingor;

Goda: kommer inte på just nu...

Skurkar: kommer inte på just nu...

(Flamingoerna i Alice i Underlandet skulle jag säga är mer neutrala, samma med Pinky i Pingvinerna från Madagaskar)

Kameler (inkl. Dromedarer);

Goda: Försäljarens kamel i Aladdin.

Skurkar: kommer inte på just nu...
Jag vet att jag redan tog upp detta, men det är väl lite uppdaterat för fler, sen går jag vidare till sago-stereotyper. (om ingen hinner före mig, såklart...)

Jag kommer ihåg en snäll späckhuggare i några avsnitt av Den lilla sjöjungfrun TV-serien och en annan i ett avsnitt av Piff och Puff - Räddningspatrullen också.

Jag tänkte fråga om honungsgrävlingar räknas, men du nämnde ju redan att de inte gjorde det, så...
Goda grävlingar: Grävling från Det susar i säven & Ichabods äventyr, Cornelius & Michelle, Sticks och Grävling från De vilda djurens flykt.
Onda grävlingar: Gupta och Osapher.

Andra snälla piggsvin är Lou & Penny samt deras barn.

Constantine är en ond groda, som ser precis ut som Kermit.

Okej, är allt jag har att säga.

MOA

Pelle Pingvin e en god pingvin

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 31 januari 2023 kl. 17:46:31Pelle Pingvin e en god pingvin
Detta syftar nog både på Chilly Willy och pingvinen från den Ryska filmen med samma namn...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 31 januari 2023 kl. 18:14:56Detta syftar nog både på Chilly Willy och pingvinen från den Ryska filmen med samma namn...
Båda 2,ja!
Fast jag kommer nämna Chilly Willy vid originalnamn så att vi int förväxlar karaktärerna

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 31 januari 2023 kl. 19:35:02Båda 2,ja!
Fast jag kommer nämna Chilly Willy vid originalnamn så att vi int förväxlar karaktärerna
Bra idé! (Förresten, i YouTube serien från 2018 så är Chilly Willy hemsk dock. Precis som Jerry i Gene Deitch kortfilmerna... Förutom detta så är han bättre i originalen...)

MOA

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 31 januari 2023 kl. 21:40:40En annan god hund e Brian
Det finns två Brian, men jag nämnde ju en av dom, trots att han har blivit "downhill" senare. Men man kan ju alltid improvisera...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 31 januari 2023 kl. 21:45:32Det finns två Brian, men jag nämnde ju en av dom, trots att han har blivit "downhill" senare. Men man kan ju alltid improvisera...
Ja de e han from Family Guy,den andra känner jag int till

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 31 januari 2023 kl. 21:58:53Ja de e han from Family Guy,den andra känner jag int till
Den andra är från Kommissarie Gadget dock. Men såklart, osäker varför två hundar delar namn.

Fred

Citat från: Skokaka skrivet 31 januari 2023 kl. 22:01:19Den andra är från Kommissarie Gadget dock. Men såklart, osäker varför två hundar delar namn.
Det finns ingen direkt koppling mellan Family Guy och Kommissarie Gadget så det är inte så konstigt att två rollfigurer från respektive serie delar namn.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 31 januari 2023 kl. 22:01:19Den andra är från Kommissarie Gadget dock. Men såklart, osäker varför två hundar delar namn.
Därför e den okänd för mig ;D

Skokaka

Citat från: Fred skrivet  1 februari 2023 kl. 07:29:24Det finns ingen direkt koppling mellan Family Guy och Kommissarie Gadget så det är inte så konstigt att två rollfigurer från respektive serie delar namn.
Båda är ju dock hundar...

Fred

Citat från: Skokaka skrivet  1 februari 2023 kl. 15:04:19Båda är ju dock hundar...
Risken är man blandar ihop de två är dock minimal med tanke på hur olika serierna är.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 21:08:48Jag ser tjurar som skurkar eftersom när de är med i media så brukar de bli vildsinta när de ser färgen röd. En elak tjur som jag kommer på är El Toro från Timon och Pumbaa (Jag har hört att han har faktiskt återvänt i ett senare avsnitt och faktiskt reformerade i den, men jag minns nog inte något avsnitt som det där. Det kanske inte släpptes ut i Sverige?). Tjuren Toro från Looney Tunes är också en antagonistisk tjur. Förresten, är Kai från Kung Fu Panda 3 också en tjur, eller? Han är också en skurk, dock...
Förresten, av vad jag har hört så är det bara en myt att tjurar blir arga av färgen röd. Detta händer väl inte i verkligheten...