Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på några djur, vet inte om de tagits upp förut, men om de har det, så förlåt;

Dholer

(kallas även för Rödhundar och Asiatiska Vildhundar)

Goda: kommer tyvärr inte på...

Onda: Rödhundarna i Lilla Djungelboken

Afrikanska Vildhundar;

(kallas även för Hyenhundar)

Onda: Vildhundarna från Lejonkungen (plockades ur filmen)

Vaktlar;

Goda: Vaktlarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Vaktlarna i Bambi

Onda: kommer tyvärr inte på...

Fasaner;

Goda: Fasanerna i De Vilda Djurens Flykt

Myskoxar;

(kommer tyvärr inte på)

(kommer kanske på mer senare)

Visenter;

(kommer tyvärr inte på)

Kondorer;

Goda: kommer tyvärr inte på

Onda: Tantalus i Darkwing Duck

Dvärgflodhästar;

(kommer tyvärr inte på)

Bonoboer;

(kallas även för Dvärgschimpanser)

(kommer tyvärr inte på)

Nanduer;

(det förekommer en sådan i Saludos Amigos, som är neutral)

(kommer på mer senare)

Disneyfantasten

Kolibrier;

Goda: Flit i Pocahontas

Onda: kommer tyvärr inte på

Kapybaror;

Goda: Chispi i Encanto

Tukaner;

Goda: Pico i Encanto

Tapirer;

(kommer tyvärr inte på)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2025 kl. 21:51:52Kolibrier;

Kapybaror;

Tukaner;

Tapirer;

(kommer tyvärr inte på)

Sjunger inte kolibrier i Djungelns Pajas? Dom är goda

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2025 kl. 21:32:33Jag kom att tänka på några djur, vet inte om de tagits upp förut, men om de har det, så förlåt;

Dholer

(kallas även för Rödhundar och Asiatiska Vildhundar)

Onda: Rödhundarna i Lilla Djungelboken

Afrikanska Vildhundar;

(kallas även för Hyenhundar)

Onda: Vildhundarna från Lejonkungen (plockades ur filmen)

Vaktlar;

Goda: Vaktlarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Vaktlarna i Bambi

Fasaner;

Goda: Fasanerna i De Vilda Djurens Flykt

Myskoxar;

(kommer tyvärr inte på)

Visenter;

(kommer tyvärr inte på)

Kondorer;

Goda: kommer tyvärr inte på

Onda: Tantalus i Darkwing Duck

Dvärgflodhästar;

(kommer tyvärr inte på)

Bonoboer;

(kallas även för Dvärgschimpanser)

(kommer tyvärr inte på)

Nanduer;

(det förekommer en sådan i Saludos Amigos, som är neutral)

(kommer på mer senare)

Kapybaror;

Tukaner;

Tapirer;

(kommer tyvärr inte på)

Dessa djuren verkar förstås inte medverka så mycket. Och jag tror att vi inte tog med gaseller och antiloper förut. (Dom har säkert inte så stora roller heller, brukar mest bara vara där, tror jag?) 

Första gången jag förresten citerar mer än bara ett citat, till och med.

Skokaka

Kapybaror;

Tukaner;

Tapirer;

(kommer tyvärr inte på)

Kom att tänka på detta, förresten... Rafael och Eva samt deras ungar från Rio är tukaner och det medverkar också en tapir i Encanto, så...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 22:51:35Då jag började tråden med att nämna några djur som jag tror brukar oftast vara goda och några andra som brukar oftast vara onda så kanske jag kan chansa hur det ligger till med alla de andra djuren som togs upp efteråt, om de är goda, onda eller neutrala... Och nej, detta har inte med min åsikt om djuren att göra, utan snarare utav min erfarenhet av vad jag oftast har sett dessa djuren porträtteras i fiktion. Plus så gjorde jag mina gissningar i mitt bildspel i jobbet. Så, nu kör vi:

Flodhästar: Goda

Ödlor: Onda

Näbbdjur: Goda

Mullvadar: Goda

Ankor: Neutrala

Tigrar: Goda

Leoparder & Pantrar: Onda

Jaguarer: Onda

Noshörningar: Neutrala

Strutsar: Goda

Zebror: Goda

Isbjörnar: Goda

Gorillor: Goda

Prärievargar: Onda

Pumor: Onda

Skunkar: Goda

Vårtsvin: Goda

Schimpanser: Goda

Orangutanger: Goda

Mammutar: Goda

Emuer: Onda

Getter: Neutrala

Höns & Tuppar: Goda

Älgar: Goda

Renar: Goda

Örnar: Goda

Geparder: Goda

Giraffer: Goda

Jättepandor: Goda

Koalor: Goda

Valrossar: Goda

Späckhuggare: Onda

Igelkottar: Goda

Grävlingar: Goda

Piggsvin: Goda

Grodor: Goda

Paddor: Onda

Marsvin: Goda

Storkar: Goda

Flamingor: Neutrala

Kameler (inkl. Dromedarer): Goda

Lodjur: Neutrala

Mårdar: Onda

Kor: Goda

Bin: Neutrala

Komodovaraner: Onda

Pirayor: Onda

Krabbor: Neutrala

Åsnor: Goda

Jordekorrar: Goda

Sabeltandade Tigrar: Onda

Sengångare: Goda

Gigantopithecus: Onda

Pelikaner: Goda

Gäss: Goda

Röda Pandor: Goda

Järvar: Onda

Honungsgrävlingar: Goda

Bufflar & Bisonoxar: Neutrala

Pungråttor: Goda

Hackspettar: Goda

Papegojor: Neutrala

Humlor: Goda

Dinosaurier: Goda (Växtätare) Onda (Köttätare)

Hamstrar: Goda

Uttrar: Goda

Havsuttrar: Goda

Lemurer: Goda

Valar: Goda

Surikater: Goda

Sniglar: Goda

Lunnefåglar: Goda

Kindpåsråttor: Goda

Punggrävlingar: Goda

Skorpioner: Onda

Måsar & Trutar: Goda

Albatrosser: Goda

Sorkar: Goda

Tranor: Goda

Hägrar: Onda

Gräshoppor & Syrsor: Goda

Nyckelpigor: Goda

Fjärilar & Larver: Goda

Vråkar: Onda

Kackerlackor: Onda

Tasmanska Djävular: Onda

Duvor: Goda

Myror: Goda

Myrslokar: Neutrala

Mungon: Goda

Påfåglar: Onda

Näbbmöss: Onda

Skator: Onda

Flugor: Onda

Lamor & Alpackor: Goda

Mårdhundar: Goda

Dingos: Onda

Myrpiggsvin: Goda

Kasuarer: Onda

Drontar/Dronter: Neutrala

Schakaler: Onda

Gnuer: Neutrala

Svanar: Goda
Får se nu...

Ödlor som onda för att de brukar stjäla ägg?

Att du satt ankor som neutrala är nog gissningsvis vara hur Kalle Anka och Daffy är porträtterade?

Leoparder & Pantrar, Jaguarer och Pumor som onda för att de är farliga rovdjur? (du har iallafall satt Tigrar och Geparder som goda precis som med Lejon, jag jämför därför att alla dessa är kattdjur)

Prärievargar som onda av samma orsak som Vargar?

Noshörningar som neutrala är kanske för att de brukar rusa mot saker när de blir ilskna? (detsamma gäller nog även Bufflar & Bisonoxar)

Getter som neutrala för att det sägs att de äter lite vadsomhelst? (detta stämmer såklart inte)

Späckhuggare som onda, åter, för att de är farliga rovdjur, inklusive mot pingviner, precis som fallet med Leopardsälar?

Mårdar som onda, åter, för att de är rovdjur och släkt med vesslor?

Bin som neutrala för att de brukar flyga i svärmar mot de som försöker ta deras honung?

Komodovaraner som onda för att de är farliga rovdjur?

Pirayor som onda för att de har jättevassa tänder och stor aptit?

Krabbor som neutrala för att de kan nypas?

Sabeltandade Tigrar som onda för att de är/var farliga rovdjur?

Gigantopithecus som onda är p.g.a. hur Kung Louie 2016 och Kapten Sprätt porträtteras?

Järvar som onda för att de är rovdjur och släkt med vesslor?

Papegojor som neutrala för att de kan härmas?

Skorpioner som onda för att de har giftiga svansar?

Vråkar som onda, för att de ännu en gång är rovdjur?

Kackerlackor som onda för att folk brukar tycka att de är obehagliga?

Tasmanska Djävular som onda för att de är farliga rovdjur? (igen)

Skator som onda för att de brukar skäla saker som blänker?

Flugor som onda för att de brukar flyga runt bland otäcka lukter?

Dingos som onda av samma orsaker som vargar?

Kasuarer som onda för att de är världens farligaste fåglar?

Dronter som neutrala för att man trodde att de var osmarta? (vilket beror på att de inte hade några naturliga fiender och därför var lätta byten för människorna)

Schakaler för att de har rykte om sig med att ha tjuvaktiga vanor?

Gnuer som neutrala för att de inte är alltför smarta?

Då undrar jag: hur resonerar du med dina placeringar av Emuer, Paddor, Flamingor, Lodjur, Hägrar och Påfåglar?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2025 kl. 10:02:04Får se nu...

Ödlor som onda för att de brukar stjäla ägg?

Att du satt ankor som neutrala är nog gissningsvis vara hur Kalle Anka och Daffy är porträtterade?

Leoparder & Pantrar, Jaguarer och Pumor som onda för att de är farliga rovdjur? (du har iallafall satt Tigrar och Geparder som goda precis som med Lejon, jag jämför därför att alla dessa är kattdjur)

Prärievargar som onda av samma orsak som Vargar?

Noshörningar som neutrala är kanske för att de brukar rusa mot saker när de blir ilskna? (detsamma gäller nog även Bufflar & Bisonoxar)

Getter som neutrala för att det sägs att de äter lite vadsomhelst? (detta stämmer såklart inte)

Späckhuggare som onda, åter, för att de är farliga rovdjur, inklusive mot pingviner, precis som fallet med Leopardsälar?

Mårdar som onda, åter, för att de är rovdjur och släkt med vesslor?

Bin som neutrala för att de brukar flyga i svärmar mot de som försöker ta deras honung?

Komodovaraner som onda för att de är farliga rovdjur?

Pirayor som onda för att de har jättevassa tänder och stor aptit?

Krabbor som neutrala för att de kan nypas?

Sabeltandade Tigrar som onda för att de är/var farliga rovdjur?

Gigantopithecus som onda är p.g.a. hur Kung Louie 2016 och Kapten Sprätt porträtteras?

Järvar som onda för att de är rovdjur och släkt med vesslor?

Papegojor som neutrala för att de kan härmas?

Skorpioner som onda för att de har giftiga svansar?

Vråkar som onda, för att de ännu en gång är rovdjur?

Kackerlackor som onda för att folk brukar tycka att de är obehagliga?

Tasmanska Djävular som onda för att de är farliga rovdjur? (igen)

Skator som onda för att de brukar skäla saker som blänker?

Flugor som onda för att de brukar flyga runt bland otäcka lukter?

Dingos som onda av samma orsaker som vargar?

Kasuarer som onda för att de är världens farligaste fåglar?

Dronter som neutrala för att man trodde att de var osmarta? (vilket beror på att de inte hade några naturliga fiender och därför var lätta byten för människorna)

Schakaler för att de har rykte om sig med att ha tjuvaktiga vanor?

Gnuer som neutrala för att de inte är alltför smarta?

Då undrar jag: hur resonerar du med dina placeringar av Emuer, Paddor, Flamingor, Lodjur, Hägrar och Påfåglar?
Många utav dessa är även på grund utav förslag som vi tog upp, så, ja...

Användaren Lillefot nämnde tidigare i tråden om att ödlor brukar vara skurkaktiga och han tog även upp några exempel. Kanske kameleonter brukar vara lite snällare, och jag trodde själv först att ödlor brukade vara neutrala, men på grund utav några skurkaktiga ödlor så är det nog på grund utav detta...

Ja, både utav dessa ankorna är antagonistiska ibland, även om de är goda, och plus så har de otur. Förmodligen även Duckula. (Han är först en antagonist i Dundermusen, men han är snällare i sin egna serie. Dock så brukar han tyvärr inte få som han vill, så...)

Ja, anledningen dock är att lejon, tigrar och geparder verkar ha mer snällare roller. Hos lejon så är ju förstås till exempel nästan alla lejonen i Lejonkungen och Madagaskar goda, även om några utav dom är onda. Och när det kommer till onda tigrar så är ju förstås Shere Khan den första som kommer upp i tanken, men många andra tigrar som jag först kommer på är goda, även om det nog är en stereotyp att alla är rädda för tigrar. Jag tror att de brukar vara goda som respekt för att de är utrotningshotade, men så är ju ändå några utav de som brukar vara onda, tror jag?... Och geparder är nog på grund utav de goda geparderna som vi tog upp, förstås. De är väl nog även mindre än andra stora kattdjur, har jag för mig?

Så, hos de "onda" kattdjuren... Pantrar är förstås ingen egen art, utan det är vad man kallar en svart leopard, men även svarta jaguarer kan kallas för det, och jag har hört att pumor även räknas som pantrar eller geparder, trots att de kallas för "bergslejon" av någon anledning... Nåja, pantrar verkar nog ha det trevligare i media, då de snälla pantrarna som jag först kommer på är ju förstås Bagheera och Rosa Pantern. (Förut så hade jag för mig att Engelska Wikipedia påstod att Rosa Pantern är egentligen en puma, då han bor i Nordamerika. Nu så står det i hela fall att han är en leopard, och med tanke att i ett utav spelen så åker han till Afrika och där så verkar en svart panter och en leopard att vara bekanta med honom. Kanske han misstogs för Snagglepuss, då han är ett rosa kattdjur och ÄR faktiskt en puma, och en del kan blanda dom två karaktärerna ihop?) Men ja, de flesta utav dessa fyra kattdjuren (eller tre, då pantern är som sagt inte en egen art) verkar nog ha lite mer antagonistroller, av att döma utav några utav våra förslag...

Tänkte nog mest på att getter brukar också att stångas, precis som med noshörningar, bufflar och bisonoxar. Och ja, därför ser jag dessa tre som mest neutrala. Nåja, getter är förstås mindre och inte lika farliga, men man borde förmodligen inte vara nära en ilsken get...

Både detta plus att späckhuggare kallas även för mördarvalar, vilket är förstås inget vidare trevligt smeknamn eller något.

Såklart, det är vad krabbor brukar mest göra. Plus så är ju Herr Krabba en neutral karaktär lite grann, då han är egentligen god men kan vara skurkaktig ibland plus är besatt i pengar.

Sen så tog du även upp järvar i en annan tråd om att de hade en dålig rykte för övrigt, och på grund utav de järvarna som du tog upp, så, ja...

Papegojor kan vara snälla, men en del är antingen husdjur till en skurk eller en pirat, då en del pirater kan vara onda.

Flugor är parasiter som myggor, dock så är jag osäker på vad för nytta flugor har, då tydligen så verkar åtminstone manliga myggor att pollinera som bin, av vad jag hört? Flugor brukar mest störa folk, så det är såklart inget bra tecken, och vad de gör med ens mat...

Kunde inte komma på så många gnuer, och så tänkte jag mest på att i Lejonkungen så var det ju konflikter med att en massa gnuer springer för livet, vilket är förstås på grund utav hyenorna som skrämde dom. Men det är såklart inte direkt deras fel, men de verkar inte ha så mycket roller, som sagt...

Men såklart, det flesta du sa är ju hur jag tänkte. Och, för de andra:...

Den enda emun som vi kom på var ju den från Musse Pigg kortfilmen i Australien, osäker på om emuer är lika argsinta och farliga i verkligheten, plus så är de ju släkt med strutsar, och jag som hade dom som goda... Strutsar kan väl också vara farliga, men trots att strutsar kanske också inte är med så mycket så verkar de fiktiva strutsarna åtminstone att vara snälla. Men ja, detta är på brist utav andra emu karaktärer att komma på, så detta är det närmaste resultatet som jag kom på...

Att jag har grodor hos goda men paddor som onda? Tja, nog precis som med att jag har med möss hos goda och råttor hos onda, då möss brukar mest vara snälla i media, även om de är ohyra som råttor i verkligheten. Men ingen vill bli kallad för en råtta eller padda, och ingen säger väl "mus" eller "groda" som en förolämpning? Och giftiga grodor är väl åtminstone såna som inte brukar vara snälla, dock... Plus på grund utav till exempel paddorna från Tummelisa och Bortspolad som är ju förstås skurkar, så...

Flamingor brukar väl mest bara stå på ett ben och inte göra så mycket, de är nog lite som vakter i London.

Jag borde nog ha lodjur och rödlon i samma kategori, tror jag... De är kanske inte lika farliga som andra kattdjur, har jag för mig, och jag vet inte hur de brukar mest ha för roller. Bonkers är ju god, men Logren är ond. Och... Bubsy? Nåja, även om han är en "hjälte" så är han en karaktär som man egentligen bör glömma bort... Antar att de inte är lika stora som andra kattdjur, och de har nog inte en bestämd rykte.

Hägrar är väl rovdjur. Åtminstone i Änder! så tror man först att de är onda, men dessa i filmen visade sig att vara snälla. Men till exempel i Prinsessan och grodan så försökte en häger att äta Tiana och Naveen som var förvandlade till grodor just då, och hägrar är antagonister till grodor, vilket skiljer väl dom från deras släktingar.

Och då jag inte kunde direkt komma på någon god påfågel. (Finns det förresten någon? Jag kan då ha glömt bort den...) Men den första som jag kommer på är ju förstås Lord Shen som förstås är väldigt elak, och i ett avsnitt utav Djungelgänget så var det en påfågel i ett avsnitt som är en antagonist. Inte lika ond som Lord Shen, men han var inte så trevlig...

Men ja, detta är hur jag kom på dessa...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  8 juni 2025 kl. 22:02:58Många utav dessa är även på grund utav förslag som vi tog upp, så, ja...

Användaren Lillefot nämnde tidigare i tråden om att ödlor brukar vara skurkaktiga och han tog även upp några exempel. Kanske kameleonter brukar vara lite snällare, och jag trodde själv först att ödlor brukade vara neutrala, men på grund utav några skurkaktiga ödlor så är det nog på grund utav detta...

Ja, både utav dessa ankorna är antagonistiska ibland, även om de är goda, och plus så har de otur. Förmodligen även Duckula. (Han är först en antagonist i Dundermusen, men han är snällare i sin egna serie. Dock så brukar han tyvärr inte få som han vill, så...)

Ja, anledningen dock är att lejon, tigrar och geparder verkar ha mer snällare roller. Hos lejon så är ju förstås till exempel nästan alla lejonen i Lejonkungen och Madagaskar goda, även om några utav dom är onda. Och när det kommer till onda tigrar så är ju förstås Shere Khan den första som kommer upp i tanken, men många andra tigrar som jag först kommer på är goda, även om det nog är en stereotyp att alla är rädda för tigrar. Jag tror att de brukar vara goda som respekt för att de är utrotningshotade, men så är ju ändå några utav de som brukar vara onda, tror jag?... Och geparder är nog på grund utav de goda geparderna som vi tog upp, förstås. De är väl nog även mindre än andra stora kattdjur, har jag för mig?

Så, hos de "onda" kattdjuren... Pantrar är förstås ingen egen art, utan det är vad man kallar en svart leopard, men även svarta jaguarer kan kallas för det, och jag har hört att pumor även räknas som pantrar eller geparder, trots att de kallas för "bergslejon" av någon anledning... Nåja, pantrar verkar nog ha det trevligare i media, då de snälla pantrarna som jag först kommer på är ju förstås Bagheera och Rosa Pantern. (Förut så hade jag för mig att Engelska Wikipedia påstod att Rosa Pantern är egentligen en puma, då han bor i Nordamerika. Nu så står det i hela fall att han är en leopard, och med tanke att i ett utav spelen så åker han till Afrika och där så verkar en svart panter och en leopard att vara bekanta med honom. Kanske han misstogs för Snagglepuss, då han är ett rosa kattdjur och ÄR faktiskt en puma, och en del kan blanda dom två karaktärerna ihop?) Men ja, de flesta utav dessa fyra kattdjuren (eller tre, då pantern är som sagt inte en egen art) verkar nog ha lite mer antagonistroller, av att döma utav några utav våra förslag...

Tänkte nog mest på att getter brukar också att stångas, precis som med noshörningar, bufflar och bisonoxar. Och ja, därför ser jag dessa tre som mest neutrala. Nåja, getter är förstås mindre och inte lika farliga, men man borde förmodligen inte vara nära en ilsken get...

Både detta plus att späckhuggare kallas även för mördarvalar, vilket är förstås inget vidare trevligt smeknamn eller något.

Såklart, det är vad krabbor brukar mest göra. Plus så är ju Herr Krabba en neutral karaktär lite grann, då han är egentligen god men kan vara skurkaktig ibland plus är besatt i pengar.

Sen så tog du även upp järvar i en annan tråd om att de hade en dålig rykte för övrigt, och på grund utav de järvarna som du tog upp, så, ja...

Papegojor kan vara snälla, men en del är antingen husdjur till en skurk eller en pirat, då en del pirater kan vara onda.

Flugor är parasiter som myggor, dock så är jag osäker på vad för nytta flugor har, då tydligen så verkar åtminstone manliga myggor att pollinera som bin, av vad jag hört? Flugor brukar mest störa folk, så det är såklart inget bra tecken, och vad de gör med ens mat...

Kunde inte komma på så många gnuer, och så tänkte jag mest på att i Lejonkungen så var det ju konflikter med att en massa gnuer springer för livet, vilket är förstås på grund utav hyenorna som skrämde dom. Men det är såklart inte direkt deras fel, men de verkar inte ha så mycket roller, som sagt...

Men såklart, det flesta du sa är ju hur jag tänkte. Och, för de andra:...

Den enda emun som vi kom på var ju den från Musse Pigg kortfilmen i Australien, osäker på om emuer är lika argsinta och farliga i verkligheten, plus så är de ju släkt med strutsar, och jag som hade dom som goda... Strutsar kan väl också vara farliga, men trots att strutsar kanske också inte är med så mycket så verkar de fiktiva strutsarna åtminstone att vara snälla. Men ja, detta är på brist utav andra emu karaktärer att komma på, så detta är det närmaste resultatet som jag kom på...

Att jag har grodor hos goda men paddor som onda? Tja, nog precis som med att jag har med möss hos goda och råttor hos onda, då möss brukar mest vara snälla i media, även om de är ohyra som råttor i verkligheten. Men ingen vill bli kallad för en råtta eller padda, och ingen säger väl "mus" eller "groda" som en förolämpning? Och giftiga grodor är väl åtminstone såna som inte brukar vara snälla, dock... Plus på grund utav till exempel paddorna från Tummelisa och Bortspolad som är ju förstås skurkar, så...

Flamingor brukar väl mest bara stå på ett ben och inte göra så mycket, de är nog lite som vakter i London.

Jag borde nog ha lodjur och rödlon i samma kategori, tror jag... De är kanske inte lika farliga som andra kattdjur, har jag för mig, och jag vet inte hur de brukar mest ha för roller. Bonkers är ju god, men Logren är ond. Och... Bubsy? Nåja, även om han är en "hjälte" så är han en karaktär som man egentligen bör glömma bort... Antar att de inte är lika stora som andra kattdjur, och de har nog inte en bestämd rykte.

Hägrar är väl rovdjur. Åtminstone i Änder! så tror man först att de är onda, men dessa i filmen visade sig att vara snälla. Men till exempel i Prinsessan och grodan så försökte en häger att äta Tiana och Naveen som var förvandlade till grodor just då, och hägrar är antagonister till grodor, vilket skiljer väl dom från deras släktingar.

Och då jag inte kunde direkt komma på någon god påfågel. (Finns det förresten någon? Jag kan då ha glömt bort den...) Men den första som jag kommer på är ju förstås Lord Shen som förstås är väldigt elak, och i ett avsnitt utav Djungelgänget så var det en påfågel i ett avsnitt som är en antagonist. Inte lika ond som Lord Shen, men han var inte så trevlig...

Men ja, detta är hur jag kom på dessa...
Ja, hägrar är rovdjur, eftersom de äter grodor, troligtvis också möss och andra mindre gnagare, men tvärtemot vad filmen Änder påstår så tvivlar jag starkt på att hägrar skulle äta änder, iallafall inga vuxna individer, möjligen nykläckta ungar.

(personligen räknar jag endast ett rovdjur om djuret ifråga äter däggdjur, fåglar, reptiler och/eller amfibier, då det är dessa djurgrupper jag räknar som kött, att räkna fiskar och ryggradslösa djur som kött känns både jättekonstigt, malplacerat, konstlad och fusk, därför räknar jag aldrig djur som rovdjur om de bara äter fiskar och/eller ryggradslösa djur såvida inte djuren ifråga själva är sådana)

Sen, att du hade med tvättbjörnar hos "skurkar" tidigare, det kan antagligen ha att göra med att de har bandit-mask?

Då är jag nyfiken hur du tänker med måsar och trutar? De brukar väl precis som råttor, kråkor, korpar, skator, osv. också vara bland sopor och leta mat, och brukar även stjäla mat, plus att mås-mammor ofta dyker ner mot människor när de går förbi och de har ungar i närheten, sen brukar de väl vara nära pirater och så.

Och just det, glömde fråga efter näbbmöss, hur tänkte du där?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2025 kl. 22:47:54Ja, hägrar är rovdjur, eftersom de äter grodor, troligtvis också möss och andra mindre gnagare, men tvärtemot vad filmen Änder påstår så tvivlar jag starkt på att hägrar skulle äta änder, iallafall inga vuxna individer, möjligen nykläckta ungar.

(personligen räknar jag endast ett rovdjur om djuret ifråga äter däggdjur, fåglar, reptiler och/eller amfibier, då det är dessa djurgrupper jag räknar som kött, att räkna fiskar och ryggradslösa djur som kött känns både jättekonstigt, malplacerat, konstlad och fusk, därför räknar jag aldrig djur som rovdjur om de bara äter fiskar och/eller ryggradslösa djur såvida inte djuren ifråga själva är sådana)

Sen, att du hade med tvättbjörnar hos "skurkar" tidigare, det kan antagligen ha att göra med att de har bandit-mask?

Då är jag nyfiken hur du tänker med måsar och trutar? De brukar väl precis som råttor, kråkor, korpar, skator, osv. också vara bland sopor och leta mat, och brukar även stjäla mat, plus att mås-mammor ofta dyker ner mot människor när de går förbi och de har ungar i närheten, sen brukar de väl vara nära pirater och så.

Och just det, glömde fråga efter näbbmöss, hur tänkte du där?
Ja, tvättbjörnar ses ibland som tjuvar på grund utav detta, och en del tvättbjörnar kan nog även vara tjuvar i media. 

Jag tänkte nog ha måsar och trutar hos onda eller neutrala förut, men på grund utav de goda som du kom på så tänkte jag väl att de kanske brukar mest ses som snälla. 

Jag har hört att näbbmöss är egentligen rätt argsinta än vad man tror, förmodligen så är detta därför Mr. Big är en näbbmus som är en maffiaboss, även om han verkar vara mer neutral. Har hört även att näbbmöss är inte bra för katter att äta, plus så är de tydligen inga möss eller gnagare alls, utan de är mera släkt med igelkottar och mullvadar som inte heller är gnagare, och alla dessa tre har väl liknande tänder, förmodligen, dessa andra två verkar dock vara mest snälla i media. Så på grund utav hur näbbmöss förmodligen kan vara i verkligheten så förmodar jag att de ses som onda, även om det är svårt att hitta många onda näbbmöss. Men, ja, det beror på om de verkligen kan bli rätt ilskna i verkligheten eller inte...

Skokaka

Sedan så har vi ju också pratat om det här om att en del djur får tydligen vara med i samma kategori medan andra, trots att de är i samma släkt, är för distinkta från de andra, så...

Till exempel, dessa är med i samma kategori:

Kaniner och harar.

Hjortar och rådjur.

Sälar och sjölejon.

Vesslor och hermeliner.

Krokodiler och alligatorer.

Kråkor och korpar.

Babianer, mandriller och gelador.

Leoparder och pantrar. (Förresten, jaguarer borde nog även räknas, då man kan väl kalla svarta jaguarer också för pantrar.)

Höns och tuppar.

Kameler och dromedarer.

Sengångare och förhistoriska såna.

Bufflar och bisonoxar.

Papegojor, undulater, arapapegojor och kakaduor.

Måsar och trutar.

Gräshoppor och syrsor.

Fjärilar och larver.

Lamor och alpackor. (Fast det var jag som kom på dessa, då de är nära släkt, så... Borde dom verkligen vara ihop? ???)

Men tydligen så är ju dessa distinkta från varandra:

Andra björnar med isbjörnar och jättepandor.

Ekorrar med jordekorrar.

Grisar med vildsvin och vårtsvin. (Åtminstone så verkar vårtsvin vara lika snälla som tama grisar i media, men vildsvin har det tyvärr inte lika så bra...)

Elefanter med mammutar.

Hjortar och rådjur med renar. (Förmodligen även älgar...)

Apor med andra primater. (Jag borde nog ha lagt "primater" hos goda för övrigt då de flesta utav dom brukar vara snälla... Nåja, förutom babianer och gigantopithecus, förstås...)

Delfiner och späckhuggare samt andra valar från varandra.

Sälar och sjölejon med valrossar, leopardsälar och elefantsälar.

Vargar med prärievargar.

Hajar med valhajar.

Getingar med bin och humlor.

Tjurar med kor. (De är ju hane och hona, men tjurar verkar mest vara ilskna medan kor är mer vänliga av sig, så... Ja...)

Flodhästar med dvärgflodhästar. (Bara för att de är mindre och förmodligen inte lika farliga i verkligheten? Jag har för mig att dvärgflodhästar är ofarliga.)

Tigrar med sabeltandade tigrar.

Grävlingar med honungsgrävlingar.

Grodor med paddor.

Storkar med flamingor och tranor samt hägrar. (Dessa är väl nära släkt med varandra, tror jag. Men jag kan förstå att flamingor skiljs åt från de andra då de är rosa och har märkvärdiga andra näbbar. Och ja, de flesta flamingor man kommer på är väl helt enkelt neutrala...)

Uttrar och havsuttrar. (Men uttrar från Sydamerika kan räknas hos uttrar, tydligen?)

Sedan så finns det då några djur som jag undrar om de borde få vara med i samma kategori eller inte:

Ekorrar och flygekorrar.

Delfiner och tumlare.

Känguruer och vallabys. (Jag har dock redan lagt till en vallaby hos känguruer, så...)

Rödrävar (som är de rävarna som man förmodligen först tänker på) och andra rävar. (Som fjällrävar, korsakrävar, ökenrävar, osv... Även om jag redan tog upp dessa...)

Vesslor, hermeliner och illrar.

Gamar, vråkar och kondorer.

Ödlor och komodovaraner.

Ankor och änder. (Jag hade dock redan änder hos ankor...)

Hönor, tuppar och kycklingar. (Dessa är ju ändå mamma, pappa och barn...)

Lodjur och rödlon.

Åsnor och mulor.

Bufflar, bisonoxar och visenter. (Då jag gjorde en omsökning, och visenter är väl ändå samma sak som bisonoxar? Jag ser själv ingen så stor skillnad...)

Så... Då är den stora frågan om det funkar så här eller inte? ???

Skokaka

Och så kan jag väl förstås också chansa hur det ligger till med de nya nämnda djuren om hur de förmodligen brukar ha för roller, även om det blir svårt då de flesta av dom har det inte varit så mycket av:...  

Dholer: Onda 

Afrikanska Vildhundar: Neutrala 

Vaktlar: Goda 

Fasaner: Goda 

Myskoxar: Neutrala 

Visenter: Neutrala 

Kondorer: Onda 

Dvärgflodhästar: Goda 

Bonoboer: Goda 

Nanduer: Neutrala 

Kolibrier: Goda 

Kapybaror: Goda 

Tukaner: Goda 

Tapirer: Goda

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet  8 juni 2025 kl. 22:02:58Ja, anledningen dock är att lejon, tigrar och geparder verkar ha mer snällare roller. Hos lejon så är ju förstås till exempel nästan alla lejonen i Lejonkungen och Madagaskar goda, även om några utav dom är onda. Och när det kommer till onda tigrar så är ju förstås Shere Khan den första som kommer upp i tanken, men många andra tigrar som jag först kommer på är goda, även om det nog är en stereotyp att alla är rädda för tigrar. Jag tror att de brukar vara goda som respekt för att de är utrotningshotade, men så är ju ändå några utav de som brukar vara onda, tror jag?... Och geparder är nog på grund utav de goda geparderna som vi tog upp, förstås. De är väl nog även mindre än andra stora kattdjur, har jag för mig?
Och just det, ja. Sen så kallas lejon även för djurens/djungelns konung. Och sen så glömde jag att även ta upp antiloper och gaseller. Båda är nog neutrala mest.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 juni 2025 kl. 00:21:05Och just det, ja. Sen så kallas lejon även för djurens/djungelns konung. Och sen så glömde jag att även ta upp antiloper och gaseller. Båda är nog neutrala mest.
Goda gaseller, där finns Gazelle från Zootropolis, Lara från Timon och Pumbaa samt Swala i Lejonvakten.

En elak gasell är han som jag glömt namnet på, men medverkar i samma avsnitt som Lara. (Beauty and The Wildebeest, där är huvudkaraktären Herman som är en gnu)

Även om antilop är ett sorts djur, så är det faktiskt ett samlingsnamn för flera olika djur, exempel på djur som ingår i familjen antiloper är gnuer, gaseller, impalor, oryxer, sabelantiloper, bongoantiloper, addaxantiloper, vattenbockar, kuduer, elandantiloper, nyalor, sitatunga, besoarantilop, nilgauantilop, hästantilop, bläsbock, springbock, koantiloper, topier, klippspringare, fyrhornsantilop, gaffelbock, osv.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juni 2025 kl. 08:05:58Goda gaseller, där finns Gazelle från Zootropolis, Lara från Timon och Pumbaa samt Swala i Lejonvakten.

En elak gasell är han som jag glömt namnet på, men medverkar i samma avsnitt som Lara. (Beauty and The Wildebeest, där är huvudkaraktären Herman som är en gnu)

Även om antilop är ett sorts djur, så är det faktiskt ett samlingsnamn för flera olika djur, exempel på djur som ingår i familjen antiloper är gnuer, gaseller, impalor, oryxer, sabelantiloper, bongoantiloper, addaxantiloper, vattenbockar, kuduer, elandantiloper, nyalor, sitatunga, besoarantilop, nilgauantilop, hästantilop, bläsbock, springbock, koantiloper, topier, klippspringare, fyrhornsantilop, gaffelbock, osv.
Åh, just det, ja. Tack får påminnelserna. Så... Borde då antiloper och gaseller vara i samma kategori, tillsammans med gnuer? Den sistnämnda har dock ett annat utseende än de första två och jag brukade tro att gnuer var nötkreatur och släkt med bufflar, så...