Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2025 kl. 11:41:03Ursäkta att jag frågar, men på vilket sätt är "ko" ett offensivt ord?

(ja, kor brukar inte direkt orsaka skador, men de kan vara farliga ändå, samma sak med getter, får, grisar och hästar, jag tror att dessa skadar fler människor årligen än t.ex. hajar)
Samma som med några andra stora djur som jag tog upp, det kan vara en förolämpning mot överviktiga människor. 

Undrar dock hur exakt får kan göra något skada. Och så vet jag inte heller hur grisar kan göra något heller, förutom om det är något som är mer än vad jag visste, förstås...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2025 kl. 11:53:54Jag har också hört om det där med att grävlingar som biter taget inte släpper förrän de hört benen krossas, det tror jag dock är en myt. (en del säger dock att man kan lura dem genom att ha knäckebröd i stövlarna)

Grävlingar brukar dock inte anfalla människor, utan är snarare rädda för människor och gömma sig när de hör eller känner lukten av en människa.
Får mig att tro att honungsgrävlingar gör kanske samma sak, och de är ett djur som är omöjligt att dödas, då jag som sagt har sett en överleva attack från lejon, tror det är ett djur man inte ska vara nära vid, heller...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 december 2025 kl. 20:32:46Får mig att tro att honungsgrävlingar gör kanske samma sak, och de är ett djur som är omöjligt att dödas, då jag som sagt har sett en överleva attack från lejon, tror det är ett djur man inte ska vara nära vid, heller...
Jag tror dock inte de är immuna mot lava eller eld.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 december 2025 kl. 20:30:28Samma som med några andra stora djur som jag tog upp, det kan vara en förolämpning mot överviktiga människor.

Undrar dock hur exakt får kan göra något skada. Och så vet jag inte heller hur grisar kan göra något heller, förutom om det är något som är mer än vad jag visste, förstås...
Både får och grisar kan stångas.

Förresten så kan även både katter och hundar ibland orsaka skada, beroende på hur de behandlas, katter kan både bitas och rivas och hundar kan verkligen bitas.

Disneyfantasten

Det finns en sak som vi inte tog upp förut, nämligen;

Fåglar som kvittrar;
(t.ex. sparvar, blåsångare, finkar, rödhakar, osv.)

Goda: Fåglarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Fåglarna i Askungen, Fåglarna i Törnrosa, Dinky i Micke och Molle, Kessie i Nya Äventyr Med Nalle Puh, osv.

Onda: Jimmy i Timon och Pumbaa

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2025 kl. 23:31:46Det finns en sak som vi inte tog upp förut, nämligen;

Fåglar som kvittrar;
(t.ex. sparvar, blåsångare, finkar, rödhakar, osv.)

Goda: Fåglarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Fåglarna i Askungen, Fåglarna i Törnrosa, Dinky i Micke och Molle, Kessie i Nya Äventyr Med Nalle Puh, osv.

Onda: Jimmy i Timon och Pumbaa
Så en djurgrupp den här gången? Dock angående småfåglar, förstås. (Nåja, å andra sidan så togs ju "dinosaurier" upp förut, då det finns ju olika, så jag förstår varför det togs alla sorters dinosaurier på samma gång.) Antar för att det typ finns olika typer av småfåglar, så det kan vara samma sak med någon typ av grupp och så, ja...