Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2023 kl. 17:46:19Mullvaden Marocko Mole e riktigt klantig
Han var rolig
Känner int till fler mullvader inom animation

Mullvadarna i Bambi.

Gustav Jonsson

Det är en stereotyp att Hans Lindgren ska spela gnagare speciellt om de liknar sorken i Nalle Puh

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 januari 2023 kl. 17:44:10Räknas de? De är ju gosedjur.

Liksom alla andra stora karaktärer i franschisen utom Kanin, Uggla och Sorken.

Just det, även Kessie, Bina, Grodorna, Larverna, Ekorrarna, Piggsvin, Sköldpadda, Hackspett, Bäver, Skunk, Tvättbjörn och Pungråttorna är riktiga djur.

Disneyfantasten

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 16 januari 2023 kl. 17:48:16Det är en stereotyp att Hans Lindgren ska spela gnagare speciellt om de liknar sorken i Nalle Puh

Det var förmodligen därför som Doreen Denning valde att casta honom som Bävern i Lady och Lufsen.

Andra gnagare som han spelat är Roquefort, Sixten och Bernard, alla tre är möss och debuterade på 1970-talet.

Historielektionssoveren

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 januari 2023 kl. 17:49:47Det var förmodligen därför som Doreen Denning valde att casta honom som Bävern i Lady och Lufsen.

Andra gnagare som han spelat är Roquefort, Sixten och Bernard, alla tre är möss och debuterade på 1970-talet.
Även Musse Pigg fast han är mer mänsklig

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 januari 2023 kl. 17:44:10Räknas de? De är ju gosedjur.
Det var det jag var rädd för... Men då vi nämnde Nalle Puh när vi pratar om björnar så borde det inte vara konstigt att ta upp gosedjur hos kängurur också...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 16 januari 2023 kl. 18:10:34Det var det jag var rädd för... Men då vi nämnde Nalle Puh när vi pratar om björnar så borde det inte vara konstigt att ta upp gosedjur hos kängurur också...
Även Tiger, Nasse & Ior e gosedjur

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 15:55:34Djur som brukar vara skurkar:
Bläckfiskar
Okej, kanske udda att jag lägger till bläckfiskar hos djur som oftast ses som skurkar. Men det finns ju exempel till såna:

*Bläckvard Tentakel från SvampBob Fyrkant.
*Ursula från Den lilla sjöjungfrun.
*Dave från Pingvinerna från Madagaskar (2014).
m.fl.

Sen så är ju jättebläckfiskar en sak, även kallad för "Kraken" som är ju stora havsmonster. Man tänker nog på såna när det kommer till bläckfiskar...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 januari 2023 kl. 18:43:47Okej, kanske udda att jag lägger till bläckfiskar hos djur som oftast ses som skurkar. Men det finns ju exempel till såna:

*Bläckvard Tentakel från SvampBob Fyrkant.
*Ursula från Den lilla sjöjungfrun.
*Dave från Pingvinerna från Madagaskar (2014).
m.fl.

Sen så är ju jättebläckfiskar en sak, även kallad för "Kraken" som är ju stora havsmonster. Man tänker nog på såna när det kommer till bläckfiskar...

Bläckvard är ingen skurk, han är oftast mest sur och icke-roande.

Ursula är bara halvt bläckfisk, hon är en cecaelia, alltså en mytologisk varelse som är delvis bläckfisk, men det är sant att hon är en skurk.

Men det finns goda bläckfiskar också, till exempel Ingvar (Hank) i Hitta Doris, som visserligen är sur, men ändå snäll innerst inne.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 18:11:45Samma sak som med att jag hade elefanter med i listan. De brukar ses som vänliga jättar i fiktion (precis som björnar, vilket är därför jag hade med dom i den goda sidan), men är våldsamma i verkligheten. Förresten, jag känner knappt någon ond elefant karaktär. Och du har rätt det där med flodhästar, vet inte varför de är snälla i fiktion. Kanske för att folk inte visste att de är farliga, kanske? ??? ::)
Okej, det finns ju dock undantag när det gäller elefanter...

I Legenden om Tarzan så kommer jag ihåg att det var en ond elefant med i den i några avsnitt. Den hade röda ögon och talade inte, vill jag minnas.

Heffaklumparna från Nalle Puh är ju också onda elefanter, men de flesta av dom blir ju väl vänner med huvudfigurerna senare. Men Heff från Nya äventyr med Nalle Puh är fortfarande skurk, även om han är mera knäpp och feg än sin tessla kompis, Steff.

Även i ett avsnitt av Timon och Pumbaa som handlar om Zazu är det en taskig elefant med i den. Han är dock mera av en "jerk" typ av karaktär, men ändå. Han kan ju ses som en antagonist mot Zazu...

Men alla andra fiktiva elefanter jag kommer på är snälla. :)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 18:51:20Bläckvard är ingen skurk, han är oftast mest sur och icke-roande.

Ursula är bara halvt bläckfisk, hon är en cecaelia, alltså en mytologisk varelse som är delvis bläckfisk, men det är sant att hon är en skurk.

Men det finns goda bläckfiskar också, till exempel Ingvar (Hank) i Hitta Doris, som visserligen är sur, men ändå snäll innerst inne.
Bläckvard har ju dock en del antagonist roller i några avsnitt, där han har gått för långt... Men han är annars god och är snällare än sin rika och snobbiga rival, Octavus Bläckenberg.

Och jag vet att Ursula är ju hälften människa, men hon är väl både och, då...

Och jo, undrar om Ingvar är inspirerad av Bläckvard. Även om han först bara använde Doris så blir han ju senare snällare och hjälper henne på riktigt.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 januari 2023 kl. 18:52:05Okej, det finns ju dock undantag när det gäller elefanter...

I Legenden om Tarzan så kommer jag ihåg att det var en ond elefant med i den i några avsnitt. Den hade röda ögon och talade inte, vill jag minnas.

Heffaklumparna från Nalle Puh är ju också onda elefanter, men de flesta av dom blir ju väl vänner med huvudfigurerna senare. Men Heff från Nya äventyr med Nalle Puh är fortfarande skurk, även om han är mera knäpp och feg än sin tessla kompis, Steff.

Även i ett avsnitt av Timon och Pumbaa som handlar om Zazu är det en taskig elefant med i den. Han är dock mera av en "jerk" typ av karaktär, men ändå. Han kan ju ses som en antagonist mot Zazu...

Men alla andra fiktiva elefanter jag kommer på är snälla. :)

Glöm inte Ned i Timon och Pumbaa och Elefant-trumpetarna i Robin Hood.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 januari 2023 kl. 18:55:32Bläckvard har ju dock en del antagonist roller i några avsnitt, där han har gått för långt... Men han är annars god och är snällare än sin rika och snobbiga rival, Octavus Bläckenberg.

Och jag vet att Ursula är ju hälften människa, men hon är väl både och, då...

Och jo, undrar om Ingvar är inspirerad av Bläckvard. Även om han först bara använde Doris så blir han ju senare snällare och hjälper henne på riktigt.

Herr Krabba i samma serie är också en antagonist i vissa avsnitt även om han inte heller är skurk, han tänker mest på pengar.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 19:07:47Glöm inte Ned i Timon och Pumbaa och Elefant-trumpetarna i Robin Hood.

Och just det, Skära Elefanterna i Dumbo också, kanske inte "onda", men många Disney-fans klassar dem som skurkar just för att de dyker upp när Dumbo och Timothy blir fulla.