Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Varför göra sena dubbningar av filmer som har varit odubbade?

Startat av Skokaka, 13 december 2022 kl. 19:35:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 23:01:47Det har ingen sagt, men helt klart skulle de flesta vuxna inte se dessa filmer utan barn.

Precis, man kan jämföra Lilla Kycklingen med flertalet andra filmer från Walt Disney Animation Studios, de är mycket lättare att uppskatta som vuxen.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:09:09- detta har visserligen varken med film eller dubbning att göra, men många djur har ett oförtjänt dåligt rykte: fladdermöss, hyenor, vargar, rävar, järvar, vesslor, gamar, kråkor, korpar, krokodiler, alligatorer, ormar, ödlor, hajar, bläckfiskar, osv.
Som jag gjorde en tråd av... Förresten, har du några exempel där järvar är skurkar? De verkar inte vara med i mycket, så...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 december 2022 kl. 23:25:06Som jag gjorde en tråd av... Förresten, har du några exempel där järvar är skurkar? De verkar inte vara med i mycket, så...

I ett avsnitt av Timon och Pumbaa, likaså i app-spelet Zootopia Crime Files;

-
https://m.youtube.com/watch?v=jux2CzvvdL4

- https://m.youtube.com/playlist?list=PLCF9E0Sg9_lc8NgWAaXdKQgFkdcIbiNtt

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 december 2022 kl. 22:53:27Jag är 25 och jag gillar filmer med  talande djur!

Samma här! Det finns massvis med bra filmer med talande djur!

Skokaka

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 december 2022 kl. 22:53:27Jag är 25 och jag gillar filmer med  talande djur ! :'( :'( :'( :'(
Det betvivlar jag inte, men minst 90% av alla vuxna gör nog inte det; är min erfarenhet. Om det förekommer talande djur brukar filmerna ganska snabbt stämplas som "barnfilmer", och få vuxna skulle ämna till att se sådana utan barn - det är den bistra sanningen.

På gott och ont gör förstås filmbolagen generaliseringar utifrån det stora flertalet människor, men det finns förstås alltid undantag.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:09:09- omdubbningar har också fått ett oförtjänt dåligt rykte, men om man t.ex. ser till omdubbningar av Disneys långfilmer så tycker jag att de allra flesta är riktigt bra (det största undantaget är ju som bekant 1996-års andra omdubbning av Dumbo), det är egentligen inte omdubbningarna i sig som är problemet, utan det är snarare det att när en omdubbning väl är gjord så tillgängliggörs inte den ersatta dubbningen, det vore absolut till allas fördel om det fanns möjlighet att välja dubbning och därmed bilda sig en uppfattning, jag är däremot inte alls lika förtjust i t.ex. Sun Studios omdubbning av Teenage Mutant Ninja Turtles som gjordes för VHS och som har en synnerligen sällsynt stram budget och som bara har tre skådespelare som tvingas göra alla roller, plus att man där kallas Shredder för Strimlaren för att inte tala om Krangs allt annat än lyckade röst...

- röstbyten har också ett oförtjänt dåligt rykte, då många avfärdar dem av ren princip, det mest rättvisa är att bilda sig konkreta uppfattningar om rollprestationer, i vissa fall kan röstbyten t.o.m. vara bättre...

- uppföljare har också ett oförtjänt dåligt rykte, då många avfärdar uppföljare av ren princip bara för originalfilmerna skull, även om originalfilmen i många fall är bättre så tycker jag att det finns många bra uppföljare, ibland kan uppföljare rentav vara bättre än första filmen...

- detta har visserligen varken med film eller dubbning att göra, men många djur har ett oförtjänt dåligt rykte: fladdermöss, hyenor, vargar, rävar, järvar, vesslor, gamar, kråkor, korpar, krokodiler, alligatorer, ormar, ödlor, hajar, bläckfiskar, osv.

För att återgå till saken så är Förtrollad och Simpsons helt skilda sorters visuell underhållning som riktar sig till helt olika målgrupper!
Live Action remakes har också fått fått oförtjänt dåligt rykte
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:09:09Det är dock inte bara dubbning som fått oförtjänt dåligt rykte;

- omdubbningar har också fått ett oförtjänt dåligt rykte, men om man t.ex. ser till omdubbningar av Disneys långfilmer så tycker jag att de allra flesta är riktigt bra (det största undantaget är ju som bekant 1996-års andra omdubbning av Dumbo), det är egentligen inte omdubbningarna i sig som är problemet, utan det är snarare det att när en omdubbning väl är gjord så tillgängliggörs inte den ersatta dubbningen, det vore absolut till allas fördel om det fanns möjlighet att välja dubbning och därmed bilda sig en uppfattning, jag är däremot inte alls lika förtjust i t.ex. Sun Studios omdubbning av Teenage Mutant Ninja Turtles som gjordes för VHS och som har en synnerligen sällsynt stram budget och som bara har tre skådespelare som tvingas göra alla roller, plus att man där kallas Shredder för Strimlaren för att inte tala om Krangs allt annat än lyckade röst...

-
Jag tycker inte om omdubbningar

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2022 kl. 23:09:09- uppföljare har också ett oförtjänt dåligt rykte, då många avfärdar uppföljare av ren princip bara för originalfilmerna skull, även om originalfilmen i många fall är bättre så tycker jag att det finns många bra uppföljare, ibland kan uppföljare rentav vara bättre än första filmen...
Jag tycker om uppföljare.

gstone

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 december 2022 kl. 11:45:01Som björnbröder 2 ;)
Eller i mitt fall: Bernard och Bianca i Australien samt flertalet Nalle Puh filmer.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 december 2022 kl. 11:42:11Live Action remakes har också fått fått oförtjänt dåligt rykte
Åtminstone tycker jag att de två Dalmatiner-spelfilmerna är bra.

Disneyfantasten

Nu borde vi dock återgå till ämnet så att det inte spårar ur för mycket!  :)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 december 2022 kl. 11:42:11Live Action remakes har också fått fått oförtjänt dåligt rykte

Håller INTE med! De är extremt överskattade!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2022 kl. 19:05:07Håller INTE med! De är extremt överskattade!
Är de? Det tror jag inte att de är eftersom att väldigt många klagar på dem