Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Lilla Dot och kängurun samt dess uppföljare

Startat av Daniel Hofverberg, 14 december 2022 kl. 22:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

E de nån som vet varför Dot & Kängurun hade premiär 1982?Tänkte fråga när vi ställt samma fråga om Dumbo & Pank & Fågelfri
5 år efter den första premiären känns lite könstigt

Elios

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 mars 2023 kl. 18:58:50Hade vorit kul att se igen. ^^
Jag har ju lagt upp den på Archive, så du kan ju se den precis när du vill. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2023 kl. 17:34:39E de nån som vet varför Dot & Kängurun hade premiär 1982?Tänkte fråga när vi ställt samma fråga om Dumbo & Pank & Fågelfri
5 år efter den första premiären känns lite könstigt
Det blir ganska ofta så när filmer ges ut av independentstudior och inte av någon av de stora multinationella företagen - då finns det ju ingen "naturlig" distributör i Sverige, utan någon distributör som faktiskt måste köpa in filmen. Då händer det än idag att det kan dröja något eller några år, så 1982 känns det inte konstigt - även om fem år i och för sig är lite längre än det normala.

Lilla Dot och kängurun distribuerades ju på bio i Sverige av Sergel Films Distributions AB, som jag inte vet vad som hände med - men de verkar i alla fall inte ha gett ut någonting efter 1984...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2023 kl. 20:31:51Jag har ju lagt upp den på Archive, så du kan ju se den precis när du vill. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
Det blir ganska ofta så när filmer ges ut av independentstudior och inte av någon av de stora multinationella företagen - då finns det ju ingen "naturlig" distributör i Sverige, utan någon distributör som faktiskt måste köpa in filmen. Då händer det än idag att det kan dröja något eller några år, så 1982 känns det inte konstigt - även om fem år i och för sig är lite längre än det normala.

Lilla Dot och kängurun distribuerades ju på bio i Sverige av Sergel Films Distributions AB, som jag inte vet vad som hände med - men de verkar i alla fall inte ha gett ut någonting efter 1984...
Då var de nåt av de sista dom gjorde

Elios

MOA

Dot filmerna e en av få filmer där jag inte lyckas känna igen en enda röst

MOA

Hörde just de könstigaste,början av låten Big Mama e odubbad,den blir bara dubbad när myrdrottningen sjunger.
Könstigaste av allt e att reprisen av I Påsen På En Snäll Känguru e helt instrumental på svenska.Varför!?Låg låtarna i M&E spåret eller?
E också säker på att Dot & Myrdrottningen spelas av samma VA(Vem hon nu e)

Skokaka

Handlingen i denna gick att hänga med, och det är intressant att se djur från Australien i media. Tycker väl att den var bra, även om den också var lite sorglig och läskig...

Själv så trodde jag först att det var Irene Lindh som var Kängurun, men det är ju i själva verket Marrit Ohlsson, vem hon nu är... Tyckte att jag även hörde Gunnar Ernblad, men han står ju inte med på listan, så...

Nåja, som tur är så har den fler än en film, så det sorliga slutet är inte permanent.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 27 oktober 2023 kl. 02:24:58Själv så trodde jag först att det var Irene Lindh som var Kängurun, men det är ju i själva verket Marrit Ohlsson, vem hon nu är...
Marrit Ohlsson var en känd svensk skådespelare, ursprungligen från Umeå, som medverkade i ett antal teaterpjäser och flera dussin svenska filmer under framförallt 1950-, 1960- och 1970-talet; och en bit in på 1980-talet - däribland Fanny och Alexander, för att nämna en av de filmer som fortfarande är väldigt välkänd (då en del av filmerna hon medverkade i nog är tämligen okända för yngre generationer). Hon gick tyvärr bort redan 1986.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marrit_Ohlsson

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 27 oktober 2023 kl. 02:24:58Handlingen i denna gick att hänga med, och det är intressant att se djur från Australien i media. Tycker väl att den var bra, även om den också var lite sorglig och läskig...

Själv så trodde jag först att det var Irene Lindh som var Kängurun, men det är ju i själva verket Marrit Ohlsson, vem hon nu är... Tyckte att jag även hörde Gunnar Ernblad, men han står ju inte med på listan, så...

Nåja, som tur är så har den fler än en film, så det sorliga slutet är inte permanent.
Jag gillar att filmen har en sorglig överton & inte bara ett färgstarkt musikaliskt äventyr. Dot e inget mer än ett borttappat barn. Marrit Ohlsson har aldrig dubbat nåt annat än detta men nu när du säger de så skulle Irene Lindh passat bra som Kängurun. Dot & Kängurun e bättre än uppföljarna, Dot & Myggan Keeto e riktigt bra & Dot & Koala e inte alls bra

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2023 kl. 02:42:45Marrit Ohlsson var en känd svensk skådespelare, ursprungligen från Umeå, som medverkade i ett antal teaterpjäser och flera dussin svenska filmer under framförallt 1950-, 1960- och 1970-talet; och en bit in på 1980-talet - däribland Fanny och Alexander, för att nämna en av de filmer som fortfarande är väldigt välkänd (då en del av filmerna hon medverkade i nog är tämligen okända för yngre generationer). Hon gick tyvärr bort redan 1986.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marrit_Ohlsson
Detta bör har varit hennes ända dubbroll.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2023 kl. 12:45:30Detta bör har varit hennes ända dubbroll.
Hon dog bara 4 år efter filmens svenska premiär

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 oktober 2023 kl. 10:25:44Jag gillar att filmen har en sorglig överton & inte bara ett färgstarkt musikaliskt äventyr. Dot e inget mer än ett borttappat barn. Marrit Ohlsson har aldrig dubbat nåt annat än detta men nu när du säger de så skulle Irene Lindh passat bra som Kängurun. Dot & Kängurun e bättre än uppföljarna, Dot & Myggan Keeto e riktigt bra & Dot & Koala e inte alls bra
Förresten. Ugglan (vad han nu hette) tyckte jag lät som Gunnar Ernblad, men Gunnar var ju som sagt inte med i listan. Tycker att Gunnar skulle vara bra i rollen, dock. 

Vi vet väl nog i hela fall att Bert-Åke Varg är näbbdjuret, och jag antar att han också var kokaburran...

Dock så kan jag i hela fall identifiera att Monica Forsberg är en av ankorna (eller vad dom är för fåglar) och Hans Lindgren är en wombat när djuren har ett möte.